התכנית של מינהל התכנון: פחות רכבים בשכונות חדשות
מינהל התכנון מפרסם את התוכנית האסטרטגית שתשנה את פני ישראל בשנים הקרובות. לפי התכנית, ישראל תתחלק ל-28 אזורים ומטרתה היא לקדם תכנון שמתאים לצרכים ולמאפיינים המשתנים של המשק והאוכלוסייה, כדי לייעל את השימוש במשאבים ולהיערך לשינויי אקלים: היערכות לגידול האוכלוסייה, חיזוק הפריפריה, קידום עירוניות איכותית, שמירה על השטחים הפתוחים, התמודדות עם שינויי האקלים, מינוף טכנולוגיות משנות מרחב והיערכות לאירועי חירום ועוד.
במסגרת שינוי התפיסה התכנונית יכללו גם שכונות חדשות ללא רכב פרטי (כלומר, ניסיון לצמצם את השימוש ברכב פרטי בשכונות החדשות, כמו בבת גלים בחיפה), והתכנית יתמקדו גם בייצור ואגירה מקומית של חשמל, חקלאות על הגג, מיפוי האזורים שיושפעו מעליית מפלס פני הים והצפות ועוד.
"התוכנית החדשה מתכתבת עם המגמה המתגבשת בשנים הקרובות שהכל צריך להיות קרוב וזמין יותר: מבית הקפה שמתחת לבית ועד מקום העבודה", אומר מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח. "שרטטנו מרחבים חדשים הכוללים את כלל השירותים שהתושב צריך: חינוך, בריאות, פנאי ונופש, זאת תוך הישענות על מערכת תחבורה מתקדמת. כחלק מכך, התוכנית עושה מהפכה של ממש בכל הקשור לתשתיות במרחב תתכנן בצורה מיטבית את פריסת התשתיות,
"דגש נוסף הינו פריסת שטחי התעסוקה, תכנון מרחבי מייתר את הנוהג שהתפתח עד היום של 'קניבליזם תכנוני' שהרצון לאזורי תעסוקה הביא לאזורי תעסוקה לא רלוונטיים. לצד זאת, התוכנית משמרת את צורות החיים בכפר והעיר, הכפר מספק את השטחים הפתוחים מחד ויקבל את השירותים מהעיר מאידך. אני מודה לשר הפנים, משה ארבל, שהבין את החשיבות הרבה בקידום תוכנית זו, ונתן לה רוח גבית".
במנהל טוענים כי על מנת לשפר את איכות חיי התושבים ולצמצם פערים, נדרש לעדכן את הפרדיגמה התכנונית בתחום זה. תכנון אזורי, כפי שמוצג בתוכנית, אינו עוד שכבה בירוקרטית, אלא הזדמנות ליצור סינרגיה אמיתית בין רשויות מקומיות שכנות, למנף יתרונות יחסיים של כל אזור ולקדם שיתופי פעולה פוריים. תכנון כזה יוביל לתוצאות משמעותיות, לרבות, שיפור איכות החיים של התושבים: באמצעות פיתוח תשתיות ונגישות משופרת לשירותים, לתעסוקה, ולמרחבים ציבוריים איכותיים. בנוסף צמצום פערים בין מרכז לפריפריה: באמצעות חיזוק הכלכלה המקומית, קידום מוקדי צמיחה חדשים והגדלת ההזדמנויות בכל רחבי הארץ.
פחות רכבים זה כאן. שכונת בת גלים ( גוגל מפס)
התוכנית שמה דגש על חיזוק הצפון והדרום, ומציעה לקדם תכנון אזורי ככלי לחיזוק צפון הארץ ודרומה: תוכנית אזורית מאפשרת הגברת שיתופי פעולה במרחב לצד צמצום חסמים הנובעים מתחרות בין רשויות מקומיות סמוכות, איגום משאבים, ניצול היתרון לגודל ושיפור היכולת לממש החלטות ממשלה. תכנון בהתאם לתפיסה החדשה, יהפוך את הצפון והדרום לאזורים אטרקטיביים עם סביבת מגורים איכותית - לא פחות מגוש דן.
כך לדוגמה, קידום תשתיות אזוריות במקום תשתיות לכל ישוב בנפרד, קידום מתחמי תעסוקה משותפים, חינוך וכו'. כיום המצב שכל רשות מנסה למשוך את התקציב אליה, וכאשר "השמיכה קצרה" אין מספיק לכולם ודברים לא מתממשים לדוגמה אזורי תעסוקה. זיהוי ההזדמנויות והאתגרים המשותפים יכולים לאפשר השקעות ממוקדות שישפרו את הביקוש ואת הסיכוי שדברים יתממשו בפועל ולא "יישארו על הנייר".
נדבך נוסף בתוכנית היא הגברת העירוניות בערים. העירוניות היא נושא אסטרטגי שיש לו משמעות להמשך הפיתוח של מדינת ישראל, ליצירת חוסן, חדשנות והזדמנויות כלכליות, למתן מענה לגידול האוכלוסייה ולהגברת האטרקטיביות של הסביבות העירוניות. תועלות נוספות הן: הגברת הנגישות להזדמנויות, יצירת זהות מקומית ותחושת שייכות, הפחתת פליטות גזי חממה ושיפור בריאות הציבור.
"עירוניות טובה היא גם תנאי הכרחי לחיזוק צפון הארץ ודרומה שכן החייאתם ובנייתם של מרכזים עירוניים היא תנאי חשוב לעידוד הביקוש למגורים גם מחוץ למרכז הארץ. כך לדוגמה, תכנון של שכונות עם מעט רכבים פרטיים ומותאמות להתמודדות עם שינויי אקלים, תמהיל דירות שכולל גם דירות קטנות, הגדלת ההתחדשות העירונית מכלל הבנייה למגורים, דיור בר השגה ושילוב דיור להשכרה בתוכניות חדשות", מסבירים במנהל.
עוד מדגישים, כי בשל גידול האוכלוסייה ושינויי האקלים, חשיבות השטחים הפתוחים מתחדדת. "תכנון נכון שלהם תוך שיפור המענה לצרכים השונים ושמירה על מסדרונות אקולוגיים יסייעו להשגת תועלות חברתיות, תכנוניות וסביבתיות תוך מתן מענה לאוכלוסייה ולמערכות האקולוגיות בעידן של שינויי אקלים", נמסר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.woke (ל"ת)99 28/07/2024 17:00הגב לתגובה זו0 0סגור