חודש קשה לאלקטרה ושפיר הנדסה - הנה הסיבה
מניות התשתיות נופלות בבורסה בחודש האחרון על רקע החשש שהגירעון הגדול יגיע לפרויקטי תשתיות. עד כה זה לא היה בתכנון של האוצר, ההיפך. באוצר דיברו על כך שפרויקטי תשתיות מאיצים את הכלכלה המקומית. מדובר בהשקעה שמניבה תשואה טובה על פני זמן, אלא שבחודש האחרון אמרו פקידי האוצר הבכירים שתיתכן דחייה בהתחלה של מספר פרויקטים.
כביש 5
דחייה שכזו לא תפגע ככל הנראה בפרויקטים הקיימים, אבל הסיכוי לדחייה עתידית מוביל את המשקיעים להערכה שהצבר של החברות הגדולות ישרת אותן על פני יותר זמן וזה כמובן יפגע בצמיחה העתידית. הערכה זו אגב עשויה להשתנות בהמשך, נזכיר כי רק לפני כחודשיים-שלושה במקביל להשקת פרויקטי תשתיות נוספים והרחבה של כביש 6, העריכו בשוק שאלו סימנים מוקדמים לכך שתחום התשתיות לא ייפגע. זה השתנה בגלל הגירעון וצריך לכור שהכל פתוח ותלוי גם בהתפתחות המלחמה בצפון.
נפילה במניות התשתיות
המניות הנפגעות ביותר החודש הן אלקטרה +1.12% אלקטרה 181,200 +1.12% בסיס:179,200 פתיחה:179,200 גבוה:183,000 נמוך:177,850 תמורה:3,785,958 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: עם ירידה של 15% עד כה, ו-16.4% מתחילת השנה. מניית שפיר הנדסה -2.78% שפיר הנדסה 2,520 -2.78% בסיס:2,592 פתיחה:2,573 גבוה:2,575 נמוך:2,520 תמורה:7,244,201 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ירדה ב-9% ו-19% מחילת השנה. אשטרום קבוצה -0.74% אשטרום קבוצה 5,866 -0.74% בסיס:5,910 פתיחה:5,910 גבוה:5,937 נמוך:5,785 תמורה:3,439,649 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ירדה ב-6.55 ו-17.5% מתחילת השנה ו דניה סיבוס -0.34% דניה סיבוס 9,824 -0.34% בסיס:9,858 פתיחה:9,712 גבוה:9,860 נמוך:9,712 תמורה:520,648 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: איבדה מתחילת החודש 6.8% ומתחילת השנה כ-18.5%.
ועדיין - מניות התשתיות למעט אשטרום שיש בה פעילות נוספת (בנייה, נכסים ועוד), נסחרות הרבה מעל ההון העצמי. זו תופעה של העשור האחרון כשלפני כן מניות התשתיות בהגדרה נתפסו מסוכנות ונסחרו באזור ההון עם מכפילי רווח נמוכים. הסיבה היתה רווחיות מאוד נמוכה ואי וודאות לגבי האומדנים של החברות האלו.
תוצאות חלשות - מה יהיה בהמשך?
הדוחות שלהן מבטאים הרבה הערכות לגבי הכנסות עתידיות והוצאות עתידיות של הפרוקיטים ובמקרים רבים לקחו בחשבון פיצוי ותוספת מהמדינה (שהיא לקוח גדול בתחום התשתיות). במקרים רבים התברר שאלו היו הערכות גדולות מדי ובגלל שמלכתחילה המרווח מאוד נמוך, המעבר מרווח קטן להפסדים היה מהיר. חברות תשתיות רבות קרסו, לרבות דורי בנייה שבה היה הכל מהכל - לרבות הונאת דוחות, אלא שבעשור האחרון על רקע הפרויקטים הענקיים שהוציאה המדינה, התחום מקבל התייחסות אחרת.
זה עשוי להשתנות כאשר בחודשים האחרונים יש מחלוקת מול המדינה בעניין הצמדת התקבולים למדד. המדינה משלמת לחברות התשתיות על פי מדד תשומות הבנייה בתשתיות. חברות התשתיות אומרות שהמדד לא משקף. הן מציגות את העלייה בשכר כוח האדם, העלייה במחירי חומרי הגלם, אבל המדינה אומרת שבדיוק בשביל זה יש מדד.
לא ברור איך החברות מתייחסות לזה בדוחות, האם הן נוקטות בגישה שלהן או בהצמדה בלבד. אבל גם אם הן שמרניות (ולא בטוח), התוצאות של שני הרבעונים האחרונים חלשות ביחס לעבר.
החברות הבולטות בענף
אלקטרה - הרווח ברבעון ירד ל-55 מיליון שקל לעומת 62 מיליון במקביל. הצבר בעולם גדל, לחברה יש פעילות ייזום למגורים משמעותית. שווי החברה 4.8 מיליארד שקל במבחן של מכפילי רווח מדובר על מכפיל רווח של 21-22, לא נמוך, אבל החברה מפוזרת בין מספר פעילויות רב.שפיר - הרווח צנח ל-12 מיליון שקל, הוצאות המימון כבדות. החברה חווה ירידה בהכנסות. נסחרת ב-6.8 מיליארד שקל. היתרון הבולט שלה הוא החזקה במחצבות, היא בעצם מחזיקה בכל שרשרת הייצור של התחום. אבל כשהתחום חלש זו פגיעה כפולה.
דניה סיבוס - מצליחה להגדיל הכנסות, אבל הרווח בשורה התחתונה נשחק לכ-42 מיליון שקל, ירידה של 25% לעומת תקופה מקבילה. הצבר גדל, נסחרת ב-2.45 מיליארד שקל.
אשטרום קבוצה - נסחרת ב-4.7 מיליארד שקל בדומה להון העצמי שלה. הרווח התאפס. הקבוצה מפוזרת על פני מספר גדול של פעילויות.
הקשר בין התקציב לבין שערי המניות
הפעם הראשונה שבה חלה האטה בתקציב התשתיות מאז תקציב המדינה 2014 היה בתקציב המדינה לשנת 2022. באותה שנה רמת הביצוע בפועל של הפרוייקטים בתקציב ירד מ-39 מיליארד שקל ל-37.2 שקל. מניות ביצוע התשתיות לא איחרו להגיב ובאותה שנה ירדה אלקטרה כ-12%, אשטרום כ-22.2% ודניה סיבוס ירדה מעל 20%. בתקציב לשנת 2024 נחתך סעיף התשתיות בצורה קשה לעומת 2023, 42.5 מיליארד דולר ב-2024 לעומת 49.1 ב-2023. המניות כאמור בירידה.
עוד גורם לצניחה במניות התשתיות הוא אמברגו היבוא מטורקיה, שמעכב יבוא של ברזל, פלדה ומלט הנחוצים בצורה נרחבת לתשתיות. מתחילת השנה ועד מועד האמברגו הטורקי, חודש מאי, ירדו מניות תשתיות בממוצע בכ-7%. עם כניסת האמברגו לתוקף בראשית מאי, הואץ קצב צניחת המניות. עם זאת, בחברות מדגישים כי אין מחסור בציוד וחומרים.
מה יהיה בהמשך?
בחברות משדרים אופטימיות. היקף העבודה חזר למצב סביר, המשק חוזר למסלול, אם כי בקצב איטי ומבחינתם - הצבר הגדול מבטיח עבודה למשך תקופה ממושכת. בחברות מעריכים שתחום התשתיות יהיה הקטר של המשק ליציאה מההאטה הנוכחית, כשהם מצביעים על כך שיש פרויקטים שאין בהם דרך חזרה.
באוצר יודעים ומדגישים כי התשתיות הוא תחום מאוד חשוב למשק, אבל כשיש גירעון של 40 מיליארד שקל, כל התחומים עשויים להיפגע, גם התשתיות. אחרי הכל זה עניין של תעדוף - במה לפגוע קודם, בקצבאות של ביטוח לאומי או לקצץ בתשתיות? לא תמיד התשובה ברורה, אבל נראה שכל עוד המשק נמצא במגננה כלכלית, תחום התשתיות ייפגע. השאלה החשובה היא האם המחירים כבר מבטאים זאת.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.אני מהמר על אשטרום. בתמחור הנוכחי - מציאהיריב 19/09/2024 15:01הגב לתגובה זו2 0רק הפרוייקט שלה בבת ים שווה כמעט חצי משווי השוק שלה. השוק לא מתמחר לדעתי את החברה נכון.סגור
-
3.תשתיות זה עסק לשניםלרון 19/09/2024 11:47הגב לתגובה זו3 0והמחירים מתהפכים מדי תקופה,כשהריבית גבוהה ,והיא לא תרד הרבה יותר,המחירים גבוהים וכשמשקיעים במטרו מיותרת בת"א המצב לא יהיה איאיאיסגור
-
2.אלקטרהמ. כהן 19/09/2024 09:37הגב לתגובה זו2 0האם מכפיל היסטורי של 22 מצדיק את מחיר המניה ? שהתחזית מבחינת התשתיות כה עגומה ? למרות שפעילות אלקטרה מגוונת מאוד ,וצבר ההזמנות ענק של מעל 30 מיליארד, המניה עדיין יקרה למרות הירידות.סגור
-
מכפיל בתשתיותלרון 19/09/2024 11:48הגב לתגובה זו0 2לא כמו מכפיל הייטקי,זה LOW TECH!לשבת למי שמעוניין ולא לתזמן!סגור
-
1.שפיר לדעתי במחיר מציאה (ל"ת)משה 19/09/2024 08:13הגב לתגובה זו2 2סגור
- טען עוד
-
מניה זבל טעיתייהושע הפרוע מהולילנד 23/09/2024 01:37הגב לתגובה זו0 0חשבתי שתעלה בחלומות שלי ההזויים...סגור
-
יש מניות המייצגות חברותלרון 19/09/2024 11:50הגב לתגובה זו0 0שהןתמיד מציאה,שאלו את באפט!סגור