ותודה לפוטושופ: ההזדמנות של אדובי

הדוחות האחרונים של ענקית התוכנות הגרפיות אכזבו את המשקיעים, אבל ההיסטוריה מראה שמיום הקמתה החברה תמיד הובילה בחדשנות, ונראה כי גם הפעם, על אף התחרות, החולשה הנוכחית היא זמנית
 | 


תחום הניהול באמצעות המכונות החכמות, ה-AI (Assets under management by robo- advisors), הוא סקטור ניהול הנכסים שצומח הכי מהר בשוק. הוא הגיע מניהול של 200 מיליארד דולר ב-2017 לניהול של 2.5 טריליון ב-2022 וצפוי לנהל כספים בסך של 5.9 טריליון ב-2027, כאשר ישנם הטוענים שכבר השנה יגיע ל-5.8 טריליון דולר. להזכירכם, סך הכספים בניהול גלובלית (AUM) הגיע ל-120 טריליון ב-2023.

למה זה חשוב? כי זה מסביר את העלייה בזעזועים הבלתי הגיוניים בשווקים, שהרי איך תסבירו שמיד לאחר הודעת הפד, ביום רביעי, על הורדת הריבית ב-0.5% עלתה התשואה של האג"ח הממשלתיות בצורה חדה ואילו המניות ירדו? ההסבר ה"הגיוני" היחיד שמצאתי הוא בדברי טראמפ שההורדה של 0.5% מצדיקה את טענתו שממשל ביידן הביא את המשק למיתון, וכשהרובוט שומע שיש מיתון הוא מיד מוכר מדדי מניות. בלילה הרובוט חושב שוב, מבין שאין מיתון, אז בבוקר החוזים העתידיים בעלייה.
 

כך פספסה זירוקס הזדמנות גדולה

בשנת 1982 ייסדו ג'ון וורנוק וצ'רלס גצ'קי, מהנדסי מחשבים ומומחי גרפיקה שניהלו את חטיבת הקונספציה העתידית בחברת זירוקס, את חברת אדובי (סימול:ADBE) במרתף ביתו של הראשון. השניים עזבו את החטיבה לאחר שהצעתם לפתח ולמכור את ה-PostScript page description language (שפת תכנות שתוכננה במיוחד כדי לתאר את המיקום, הצורה והגודל המדויקים של אובייקטים בדף שנוצר על ידי מחשב) שפיתחו, נדחתה ע"י זירוקס. החברה אפשרה לשניים לעזוב עם תוכניות הפיתוח שלהם במה שהתברר כטעות הגדולה של זירוקס.

זמן קצר לאחר שעזבו הצליחו לפתח את ה-PostScript ואז הגיע למרתף סטיב ג'ובס והציע לרכוש את הסטארטאפ החדש ב-5 מיליון דולר. השניים סירבו, אבל יחד עם זאת הבינו את חשיבות הקשר לגאון, אז מנכ"ל אפל, וב-1985 שכנע ג'ובס את אפל לרכוש 16.4% מאדובי ב-2.5 מיליון דולר. ההחלטה של וורנוק וגצ'קי להכניס את ג'ובס עשתה היסטוריה כי ג'ובס חתם הסכם בין אפל לאדובי על השימוש ב-PostScript,  מה שהפך את אדובי לחברת הטכנולוגיה הראשונה בעמק הסיליקון שהפכה לרווחית כבר בשנה הראשונה לקיומה.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בעקבות פיתוח ה-Postscript הונפקה החברה בקיץ 1986. המניה יצאה במחיר מתואם להיום של 17 סנט, עלתה פי 10 בתוך שנה, והפכה לאחד הלהיטים הגדולים של בועת 2000, אז הגיעה למחיר מתואם של 42.3 דולר. אני קיבלתי את תשקיף ההנפקה, הייתי באחת מהצגות החברה, ולא הצלחתי להבין על מה בדיוק הם מדברים. מדוע? כי ב-1986 הם תיארו בדייקנות מופלאה את "החוויה הדיגיטלית שתוביל את תורת השיווק בתוך 10-20 שנה. "הצרכן", הם הסבירו, "ייעזר במערכת שלמה של אפליקציות כדי להחליט מה בדיוק הוא רוצה, והתעשייה תצטרך לספק לו זאת או שפשוט תישאר מאחור...". בשביל הבייבי בומרס זה היה סינית, אבל אלו שהבינו קנו, רק שכרגיל נתנו לחלום הערכות מטורפות ובקיץ 2002 נחתה המניה על כ-8 דולר.

ג'ובס עזב (הועזב למעשה) את אפל, והיחסים בין מייסדי אדובי להנהלת אפל התדרדרו לאחר שאפל טענה שההסדר עם אדובי אינו לטעמה כיוון שהמדיניות שלה מבוססת על שליטה בגורלה הטכנולוגי, והיא מפתחת תוכנת Postscript משלה שתחליף את Postscript של אדובי. הוויכוח נמשך עד 1989, אז מכרה אפל את החזקתה בעבור 84 מיליון דולר, מה שהוכיח שכמו זירוקס (וכמוני) גם אפל טעתה בגדול כי אותם 16.4% באדובי שווים היום 39 מיליארד. אגב, בסוף 1989 הפכה Postscript של אדובי לשפת המדפסת הסטנדרטית בתעשייה הגלובלית.

על הקמת החברה והקשרים עם ג'ובס ואפל כתב הצלם האגדי של עמק הסיליקון,
Doug Menuez את ספרו Fearless Genius-The Digital Revolution in Silicon Valley 1985-2000, שבו הוא מתעד בעזרת ראיונות וצילומים את הרגעים המרכזיים בקריירה של סטיב ג'ובס ושל יותר משבעים "נפילי טכנולוגיה" מובילים אחרים (כמו גורדון מור מאינטל, ביל גייטס, מארק אנדריסן ושכמותם) שיצרו את העולם הדיגיטלי של היום. בהחלט מומלץ לקרוא.
 

הפוטושופ וה-PDF שינו את כללי המשחק

בתחילת שנות ה-90 פיתחה אדובי את תוכנת הפוטושופ, וב-1993 הציגה לראשונה את ה-PDF, קובץ חופשי שכיום מפותח על ידי ארגון התקינה הבינלאומי, שמטרתו הצגה מדויקת של מסמכים ושאר תכנים ללא תלות בפלטפורמה. התפיסה מאחורי פורמט ה־DF  היא של "דף וירטואלי" כך שמה שמוצג על המסך יתקבל בהדפסה בדיוק רב.

המייסדים, וורנוק וגצ'קי, כתבו בתשקיף ההנפקה, "אנו מאמינים ביצירתיות לכולם ולכן אנו נותנים לכולם את הכלים לגלות ולהביע את היצירתיות שלהם באמצעות צילום, עיצוב, וידאו, אנימציה, אינטרנט, טלפון נייד, חוויות ועוד".

צילום: טוויטרצילום: טוויטר

הייחודיות של החברה היא שבנוסף להתמקדותה בחדשנות טכנולוגית, היא גם מקדמת תרבות ארגונית המונחית על ידי ערכים חזקים כולל חתירה למצוינות ולחדשנות. השניים (כפי שראיתי בהצגת החברה) הבינו לאן מובילה מהפכת האינפורמציה (אין ספק שגם השותפות הקצרה עם סטיב ג'ובס תרמה לכך), ולכן הקימו חברה שתפשט את האינטראקציה בין העולם לתמונות ומסמכים, וככל שהצליחו בכך והמהפכה התקדמה, גדלה אדובי לענקית טכנולוגיה כי זה לא נעצר בתמונות ובמסמכים אלא התרחב מעבר לכלי יצירה חזותיים, עבר לחוויית המשתמש, לניהול תוכן וניתוח נתונים בזמן אמת.

בשבוע שעבר כתבתי כאן על חברת CBRE ותעשיית ניהול מתקנים. אדובי, כמו CBRE, זיהתה התפתחות של נישה ענקית (תמיכה בפעילות דיגיטלית) והצליחה לתפוס את ההובלה כי הבינה בדיוק את הצרכים שמתפתחים. אלא שבעשור האחרון התחילה תחרות עזה, וישנם מומחים רבים שחוששים שאדובי תסבול מכך. החשש הזה מתבטא בהתנהגות המניה מאז שיאי סוף 2021. הזעזועים מצביעים על כך שהמשקיעים אינם בטוחים באשר להמשך הצמיחה וההובלה של החברה כפי שהיו בטוחים עד סוף 2021.
 

הדוחות הרבעוניים אכזבו את המשקיעים

בשבוע שעבר פרסמה החברה דוחות רבעוניים שהיכו את הקונצנזוס בכל הסעיפים ובגדול, אבל המניה ירדה ב-9% ומדוע? כי ההנחיות לרבעון הנוכחי אכזבו את הקונצנזוס. כיוון שאני עוקב אחרי דיווחי החברה, אני יכול לציין שזו אינה הפעם הראשונה שהקונצנזוס מתאכזב, וזה לא רק במקרה של ADBE. למעשה, אכזבות כאלו באות בדרך כלל לאחר תקופה של גאות בצמיחת החברה, ובמיוחד ככל שהמניות עולות לאורך תקופת הגאות. במהלך הגאות, ברווחיות החברה ובמניה, מפתח הקונצנזוס משאלת לב (wishful thinking) בהקשר להמשך הגאות וקובע מחירי מטרה שנשענים בעיקר על משאלות הלב הללו, וכאשר הנחיות החברה אינן עומדות במחירי המטרה הללו הן יורדות בצורה חדה. ירידות אלו, בחברות מהסוג של אדובי, הן בדרך כלל, לבטח בכלכלה שצומחת, הזדמנויות קנייה ונסביר זאת.

מה שזיהו מייסדי אדובי הוא שמהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה יוצרות עולם שבו להמחשת יצירתיות (לרעיון) אין גבולות, וזה מאפשר להפוך כל רעיון כמעט לחוויה דיגיטלית, מותאמת אישית ומרתקת. "צריך רק לעזור לאנשים ולחברות לנצל את האפשרות הזו וזו מטרת ההקמה של אדובי", אמרו מייסדי החברה. לאור מה שיצרה החברה עד היום (Postscript, PDF, פוטושופ ועוד) אי אפשר שלא להסכים אתם כי אדובי של היום מציעה מערכת אקולוגית שלמה, החל מפיתוח יצירתי ועד לניתוח אסטרטגי. מערכת שעוזרת לצמיחה באמצעות התאמת המותגים לצרכי הצרכנים. אדובי מאפשרת למעצבי המוצרים לתכנן את היצירות הבאות שלהם באמצעות מעצב גרפי חכם שמשכלל את "יצירת המופת" הבאה של המעצב, שעוזר למנהל מסחר אלקטרוני שמחפש תובנות חשובות, ובהחלט עוזר לחברה שמעוניינת לשנות את אופן האינטראקציה של הצרכנים עם המותג שלה.

"Adobe נמצאת בין הרעיון למוצר המצליח ומספקת את הכלים והפתרונות להפוך אפשרויות למציאות", נכתב באתר webjump.ai שעוסק בפיתוח פרויקטים חדשניים. "החברה אינה רק חברת תוכנה אלא גם מעצבת את עתיד החוויות הדיגיטליות בעולם שהופך ליותר ויותר מחובר".

בשורה התחתונה אדובי מתחרה כיום על החוויה הדיגיטלית של הלקוח, ואכן התחרות בתחום הולכת וגדלה עם ההתקדמות הטכנולוגית. עסק שמעוניין להציג ולמתג את עצמו כמתקדם וטכנולוגי חייב לשים דגש מיוחד על חוויית הלקוח הדיגיטלית שכוללת בתוכה את כל חוויות הלקוח, החל מתקשורת וביצוע פעולות בערוצים הדיגיטליים של העסק. להבדיל מחוויית הלקוח המסורתית, מי שמסייע ללקוח איננו אדם בדרך כלל, אלא תוכנה. לצד החוויה מאתר העסק כוללת החוויה הדיגיטלית גם חוויות הנוגעות לרשתות החברתיות, אפליקציות וכעת התקשורת באמצעות AI שנכנסת.
 

רוב האנליסטים מאמינים באדובי

אותם אנליסטים שחוששים מהתחרות שלדעתם מסכנת את אדובי מבססים את החששות בעיקר על התחרות שמתפתחת גם מענקיות הטכנולוגיה השונות (בעיקר MSFT, ORCL, SAP ו-CRM) וגם מחברות קטנות, סטארטאפים בעיקר, שמפתחים טכנולוגיות משבשות בקצב שהולך וגדל. באדובי מודעים היטב למצב, "אנחנו חלק מסביבה גלובלית תחרותית ביותר", כותבת החברה בעמוד 8 בפרק "התחרות" בדיווח ה-10K, "מזהים מאות מתחרים ברחבי העולם, קטנים וגדולים. השווקים אליהם אנחנו מכוונים משתנים כל הזמן. ההצלחה בעתיד תלויה ביכולת שלנו לשדרג מוצרים, לפתח חדשים..."

אבל רוב האנליסטים מאמינים שהחוויה הדיגיטלית תמשיך להתרחב במהירות ואדובי, בגלל עצמת השוק שלה, היעילות שהיא משפרת כל הזמן, יכולות המו"פ, העוצמה הפיננסית ובעיקר ההנהלה, תמשיך להוביל. מאז 2007 מוביל את החברה שנטאנו נראיין,
הודי אמריקאי, שמאוד מזכיר לי ביכולותיו את היו"ר-מנכ"ל של מיקרוסופט סאטיה נאדלה. נראיין בן ה- 61, מהנדס אלקטרוניקה ומחשבים, בוגר אפל שהצטרף לאדובי כמנהל פיתוח מוצרים, התמנה למנכ"ל ב-2007, אז הקים את חטיבת הענן (כמו נאדלה בתחילת תפקידו כמנכ"ל מיקרוסופט ב-2014). זה האיש שבנה את החברה כפי שהיא כיום. הוא האיש מאחורי העברת תוכנות הדגל כמו ה-Photoshop, Premiere Pro ו-Acrobat/PDF - משולחן העבודה לענן[, ובנוסף הוא שהכניס את אדובי לקטגוריית החוויות הדיגיטליות.

מועצת המנהלים של החברה מורכבת מתותחי על כמו מנכ"ל קוואלקום, מנכ"ל אליי-לילי, מנכ"ל נטפליקס ושכמותם. אתר המחקר Trefis מעריך כרגע את מחיר המניה האמיתי ב-601 דולר וצופה כי מכירות החברה שצפויות להגיע השנה ל-19.3 מיליארד, יגיעו ב-2030 ל-41.5 מיליארד,בעיקר בגלל החוויה הדיגיטלית. הכתב הוותיק של www.marketbeat.com תומאס יוז, מסכם את מצב החברה: "המשקיעים אינם צריכים לדאוג מהתגובה על ההנחיות ולא מהעובדה שמאז שיא 2021 המניה מגמגמת. התחזית ארוכת הטווח, כולל התשואה ההונית, מוצקות, והרכישות החוזרות של מניות גילחו כמעט 7% מההון הנפרע ברבעון השלישי וצפויות להמשיך בקצב חזק".

לבסוף, ב- Motley Foolכותבים שהירידות שלאחר האכזבה מההנחיות מהוות הזדמנות קנייה וזאת נוכח מה שבאתר חושבים "אי הבנת התפשטות הבינה הגנרטיבית" (שלדעת רבים תביא לתחרות שתפגע באדובי). ההפך הוא הנכון, טוען האתר, ובכך אני מסכים איתם. מאוד מומלץ לדעתי למשקיע הנבון לצלול ולבדוק.   


*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד והעושה במידע שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

 

 
  

 

  

תגובות לכתבה(10):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    תמיד לקחת מה
    יובב 22/09/2024 08:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהניב תשואה נהדרת בעבר ולהדגישו.....
    סגור
  • 7.
    הארת את עיננו והרחבת אופקינו
    תודה שלמה 22/09/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    וראש שנה מבורך
    סגור
  • 6.
    אני מחכה עם הגמגום כבר הרבה זמןןןןן (ל"ת)
    שי 21/09/2024 13:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    הזדמנות?
    בן אליהו 21/09/2024 11:48
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנובמבר 2021 שיא 660$ כעבור שנה 26.9.22 חזרה ל-280$,במידה ויהיו ירידות למה שלא תחזור ל-300$ מדובר בתקופה לא ארוכה לתשומת ליבכם.
    סגור
  • 4.
    אדובי ממולצת כבר שנים
    יהוונו 21/09/2024 00:41
    הגב לתגובה זו
    3 1
    בחירה טובה
    סגור
  • טען עוד
  • לברוח
    יהוואש 22/09/2024 08:38
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גדעון סער והדתיים רוצים לנהל גם את בטחון המדינה
    סגור
  • 3.
    אני המלצתי בעבר כן כן
    לרון 20/09/2024 17:33
    הגב לתגובה זו
    5 3
    "ללא המלצה" אמנם על אדובי וקיבלתי זלזול מתנשא,מסתבר שמניה צריכה לעלות ולעלות ורק אז יגיע מאמר "ידעני" מוזר!!!
    סגור
  • כשאני
    לרון 21/09/2024 11:07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קניתי ADBE היתה ב 300$ מכרתי ב 500$ כעת היא גבוהה מידי אפילו אם תגי ל 700$ בשלב כלשהו! לא המלצה
    סגור
  • 2.
    שלמה היקר
    ארז 20/09/2024 16:04
    הגב לתגובה זו
    7 3
    משובח כתמיד
    סגור
  • 1.
    תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)
    אנונימי 20/09/2024 15:13
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות