רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?
בחודש ינואר מס הקנייה על הרכבים החשמליים אמור לעלות ל-83%, לעומת 35% כיום. העלייה הזו תתורגם לכאורה לזינוק של בין 20% ל-30% במחירי הרכבים החשמליים החדשים. אבל, על פי גורמים באוצר, העלייה במס הקנייה תהיה מדורגת יותר.
BYD - מובילים את המכירות בארץ
מס הקנייה יעלה - השאלה בכמה
האוצר מעוניין כמובן בהעלאת מס משמעותית, אבל הוא צפוי להתפשר על רקע הכוונה להכניס לתקציב את מס הנסועה, אם כי הוא לא יחול כבר בשנת 2025.
טסלה - מובילה עולמית
סיכויים גבוהים למס נסועה - 15 אגורות לקילומטר
לאוצר כעת יש מנוף לחץ גדול - הם יסכימו להפחית את העלייה במס הקנייה מ-83% ל-45% אם מס נסועה ייכנס למסגרת התקציבים, אם כי בפועל הוא יישום רק ב-2026 ואילך. מדובר במס של 15 אגורות על כל נסיעה של קילומטר, וכשעושים את החישוב למשפחה ממוצעת, מתקבל סכום משמעותי.
מס קנייה של 45% הוא המינימום הצפוי, והוא מבטא עלייה של כ-5%-6% במחירי הרכבים החשמליים. אגב, צפוי תהליך דומה לעלייה בשנה קודמת - היבואנים ינסו לייבא כמה שיותר עד דצמבר ואז לשווק את הרכבים במבצעים בחודשים הראשונים של 2025 עם מס קנייה ישן (הם יכולים לעשות זאת כי מס הקנייה מוגדר בעת קניית היבואן).
עלות של 2,400 שקל בשנה במס נסועה
מס קנייה - מתווה עלייה לשנים הבאות
מס נסועה או מס טעינה?
כפי שדווח בביזפורטל, יש משרדי ממשלה המנסים לרכך את מכת מס הנסועה בעזרת מס טעינה. מס הטעינה הוא מס דינמי המשתנה לפי השעה ביום בה הרכב נטען. ההגיון מאחריו פשוט, אך הוא פותר בעיה מורכבת: על רשת החשמל לשמור על איזון במתח בכל רגע נתון. חברת החשמל והתחנות לייצור חשמל פועלות מסביב לשעון כדי לשמר את האיזון הזה. אם כן, העומס שנוצר אחרי הצהריים כשכמות גדולה של אנשים מטעינים את רכבם בשובם מהעבדה הביתה יכול לגרום לחוסר איזון ברשת החשמל. לכן המדינה רוצה לתגמל את אלו שמטעינים את רכבם בלילה בעזרת הפחתה ב–׳מס הטעינה׳.
זה מס הגיוני, אבל קשה ליישום וביצוע, ובשלב זה הסיכויים שלו להיות תחליף למס נסועה הוא קטן מאוד.
השפעות נוספות על מחירי הרכבים
עוד גורם שעלול לעלות את מחירי הרכב החשמלי והרכבים בכלל, הוא העלייה במחירי השילוח, שנגרם בעיקר בשל סגירת נמל אילת על רקע המלחמה גם מול החות'ים שסגרו את תעלת סואץ. על ספינות השילוח להקיף את יבשת אפריקה ולהיכנס לים התיכון דרך מיצרי גיברלטר, מה שמעלה את מחירי השילוח באופן משמעותי.קחו את כל השינויים האלו ותמצאו שהמחיירם עשויים לעלות בקרוב ל-10% בשנה הבאה. עם זאת, חשוב לנו תמיד להזכיר - הרווחיות על רכבים מאוד גבוהה, ויש מקום ליבואנים שהם קרטל בתחום הרכב, לצמצם את המרווחים שלהם ולספוג חלק מהגידול בעלויות. שוק הרכב הוא לא שוק תחרותי, הוא שוק שיש מקום להתערב בו ולהפחית את המרווחים.
כך או אחרת, הצרכן הישראלי בצדק מבחינתו צפוי להגביר רכישות של רכבים חשמליים בחודשים הקרובים לפני העלאת המחירים. הדיבורים על העלאת מחירים עוזרת בעקיפין ליבואנים. הם מגבירים מכירות בקצב מרשים וזה קרה בחודשים האחרונים של 2023 על רקע הערכה שהמסים יעלו.
מעבר לכך, בעקבות הצמצום בטיסות לחו״ל, הירידה בהוצאות, העלייה בתמיכה ממשלתית, יש הרבה כסף צרכני פנוי במשק, שיכול להיתרגם לרכישת רכבים חדשים. זה יזרום גם לרכישת רכבים.
כמה מס תשלמו כל חודש כשמס נסועה ייכנס לתוקף ולמה צריך לחשוב על זה כבר לפני שקונים?
מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות פחות אטרקטיביים מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי ביחס לרכבים על בנזין.
מעבר לכך, ברכבים חשמליים הביטוח מתייקר בקצב גדול יותר מרכבים על בנזין ויש שאלה גדולה לגבי איכות הסוללה על פני מספר שנים (בדגמים רבים) ובעקבות כך, שוק יד שנייה של רכבים חשמליים עדיין לא מגובש ביחס למחירים. הפחת-בלאי של הרכב החשמלי לא ברור ומוסכם להבדיל משוק רכבי הבנזין.
מה עדיף כלכלית - רכב חשמלי או רכב בנזין?
נעבור לסקודה אוקטביה עם מחיר מחירון של 145-150 אלף שקל. צריכת הדלק שלו עפ"י היצרן מסתכמת בכ-17.8 ק"מ לליטר. בשטח מדובר על צריכה של 14.4 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק דומה לזה של המאזדה 3 ומסתכם ב-50 ליטר, מה שמצביע גם כן על עלות תדלוק ממוצעת של כ-340 שקלים אם כי למרחק נסיעה של כ-720 ק"מ, כ-36% יותר מהמאזדה 3. מדובר ברכבים האלו על עלות דלק של 0.45 עד 0.7 שקל לקילומטר. זה לא כולל כמובן את יתר העלויות.
ומה המצב ברכבים חשמליים? טסלה מודל 3 נמכרת ב-200-210 אלף שקל. טווח הנסיעה נמוך יותר ומסתכם בכ-490 ק"מ. טעינת הרכב תעלה לכם סביב ה-40-50 שקלים. ג'ילי גיאומטרי עולה כ-150 אלף שקל, טווח נסיעה של 350 ק"מ. טעינת הג'ילי נעה סביב 50-60 שקל לטעינה. במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. גם כשמתחשבים בבריחה טבעית של אנרגיה מקבלים עלות של 12-15 אגורות לקילומטר.
מס נסועה של 15 אגורות יעלה את עלות החשמל לקילומטר ל27-30 אגורות. ברכבים על בנזין זה מ-45 וע 70 אגורות. לכאורה ברכב משפחתי ממוצע עם נסיעה של 12-15 אלף קילומטר בשנה יש חיסכון של כ-3,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין. אבל, ראשית זה נמוך דרמטית לעומת המצב לפני שנה-שנה וחצי ושנית, בהתחשב בעלויות הנוספות, הרכב בנזין הופך להיות כלכלי יותר.
הטסט והאגרה זולים ברכב חשמלי מאשר רכב בנזין, אבל גם הפער הזה יצטמצם לסדר גודל של 1,000 שקל לכל היותר. זה מביא אותנו לחיסכון שנתי של 4,600 שקל בחשמלי לעומת בנזין.
הפער הזה נמוך ובהינתן העלייה הצפויה במחירי הרכבים החשמליים, והפחת-בלאי השנתי על רכבים הופך את עסקת הרכישה של רכבים חשמליים ללא כלכלית. סוג של אדישות בין עסקת קניית רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין.
מעבר לכך, הסוללה של הרכבים החשמליים תקפה לכ-8-10 שנים. יש כאן נזק-פחת נוסף שאין ברכבים על בנזין של כ-5-7 אלף שקל בשנה, וזה כבר נותן עדיפות לרכבים על בנזין.
כשבוחנים את הביטוחים הרי שביטוח מקיף יקר יותר עבור רכב חשמלי בערך ב-1,500 שקל בשנה. כל המכלול הזה מביא לתוצאה עגומה - עדיף לרכוש רכב על בנזין. זה סותר את המדיניות של הממשלה בנוגע לאנרגיה מתחדשת והפחתת זיהום האוויר.
השנה - 25% מהרכבים שעלו על הכביש הם חשמליים; זה עלול להשתנות לרעה
<כ-25% מהרכבים שעלו לכביש מתחילת השנה הם רכבים חשמליים. זה עדיין רחוק מאוד מהמטרה של המדינה להגיע ל-90% רכבים חשמליים ב-2030, אבל זה כיוון חיובי, כשבשנה שעברה הרכבים החשמליים החדשים שעלו על הכביש היו כ-17%. השאלה אם זה יימשך? בסוף צריך תמריץ כלכלי כדי לעבור לרכב חשמלי. התמריץ הזה היה לפני שנה וצי כ-10-12 אלף שקל בשנה והוא מתהפך - ב-2006 כבר לא יהיה כדאי להחזיק רכב חשמלי תחת ההנחה שיהיה מס נסועה.
ואם ב-2026 לא יהיה כדאי, אנשים יעשו חשבון ויבינו שלא כדאי להם לקנות היום או בתקופה הקרובה רכבים חשמליים. הם יקנו תחת ההנחה שאין מסים ויקבלו עוד שנה מס משמעותי שיהפוך את הרכביםח האלו לפחות כלכליים.
זו גם הסיבה שיש ערפול גדול סביב מס נסועה. אם יגידו לנו שיש מס נסועה במועד מסוים ובשיעור מסוים, נדע לחשב באופן ברור את העלויות השוטפות ונשווה בין רכב בנזין לחשמלי ונגיע לתוצאה שמוצגת כאן. זה יוביל לירידה ברכישת רכבים חשמליים. זה סותר את המדיניות והכוונה כאמור של הממשלה, אז מה עושים? מסך עשן. כלפי חוץ משדרים עמימות, חוסר בהירות, אבל פקידי האוצר אומרים במפורש - יהיה מס נסועה, השאלה רק מתי.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
27.לא הבנתי מה זה משנהBob 07/10/2024 14:42הגב לתגובה זו3 0איזה גודל המיכל דלק? מה שרלוונטי זה כמה ק"מ אפשר לעבור על ליטר וכמה עולה ליטר דלק.סגור
-
26.אמרתי את זה עוד לפני שניםצדק 07/10/2024 08:13הגב לתגובה זו3 1שמושכים אתכם למלכודת ואז יכניסו לכם תצינורסגור
-
25.כתב נכבד-שים טבלה שמסכמת עלויות לפח קמ לשנהאאבב 06/10/2024 15:02הגב לתגובה זו5 0כל כך הרבה מלל בלי שורה תחתונה ברורהסגור
-
24.עדיף טויוטה מנוע רגיל ללא היברידי וללא טורבומהנדס 06/10/2024 12:04הגב לתגובה זו4 0עדיף טויוטה מנוע רגיל ללא היברידי וללא טורבו , בטח לא רכב חשמלי עם סוללה שמתפוצצת ולא נכבית גם לאחר 4: שעות... הסוללה יקרה מהרכב לאחר מספר שניםסגור
-
23.רק חשמליניר 05/10/2024 21:26הגב לתגובה זו6 3המדינה צריכה: 1. הרבה כסף כדי לסגור את הגרעון 2. לשכנע אנשים לעבור לרכב חשמלי כדי לא להיות תלויים בנפט וכדי למנוע זיהום אוויר בתוך הערים. לכן המדינה תגדיל את המיסים לכולם אבל תשמור על כך שיהיו פחות מיסים למי שיהיה לו רכב חשמלי. המיסים לרכב חשמלי יעלו החל מ 2026 לכן אם בסוף תקנה רכב חשמלי כי המדינה תגרום לכך שזה ישתלם לך אז עדיף לקנות אותו עכשיו ולהרוויח שנה פלוס בלי מיסים ולא לקנות אותו אחרי שיעלו את המיסיםסגור
- טען עוד
-
22.לא מאמין למדינהי. אוס 05/10/2024 17:46הגב לתגובה זו13 0בעבר קניתי רכב דיזל כי מחיר הסולר היה נמוך אבל האגרה השנתית היתה גבוהה. אחרי כמה שנים מישהו החליט להפוך את זה. קניתי מגאן דיזל 2004 עם מנוע שנחשב אז נקי מזיהומים ואז מישהו במדינה החליט שזה מנוע מזהם והעלו את גובה האגרה. הבנתי שבמדינה הזו עדיף לקנות בנזין מיינסטרים ולא להתפתות לדברים חדשיםסגור
-
21.בדיקהישר אל 05/10/2024 16:25הגב לתגובה זו4 0בדיקהסגור
-
20.הנה דעתי הצנועהיוסי 05/10/2024 15:06הגב לתגובה זו9 5אם אתה מטומטם, מחפש צרות של שריפה, קרינה, כושר עצירה מוגבל ועוד. תקנה חשמלית...סגור
-
19.השוואה נכונה (ל"ת)דוד 05/10/2024 13:14הגב לתגובה זו3 1סגור
-
18.כמה חארטות בכתבה אחת!אביהו 05/10/2024 09:58הגב לתגובה זו11 7בקצרה - מי שקנה טסלה, לעולם.. אבל לעולם לא יחזור לרכב בוכנה! מדובר בחוויית נסיעה עתידית! אחרת לגמרי מכל מה שהכרתם! זה פשוט שינוי קיצוני לטובה באורח החיים מכל היבט אפשרי.סגור
-
17.לגבי הסוללות יש שני פרמטרים חשובים.ברטי 05/10/2024 08:50הגב לתגובה זו9 0הסוללה נחלשת והיעילות יורדת . אבל מצד שני יש אופציה לתיקון סוללות על ידי החלפה חלקית . לדוגמא ב byd יש להבים שלמים להחלפה ואני מניח שיהיה מי שישפץ אותםסגור
-
16.אני נכה מתקזז לי המס ב100% מחליף את הרכב כל 4 שניםטוב 04/10/2024 22:29הגב לתגובה זו5 3כל 4 שנים יש לי100% פטור ממס על הרכב השאלה מתי כדאי לי להחליף את הרכב השנה או שנה הבאה? לאור מחירי הביטוחים שוקל לפעמים להשאר עם הרכב שלי ואולי אפילו למכור אבל אני זקוק לרכב אשמח לעיצה תודה ושנה טובהסגור
-
15.ומה לגבי רכבים היברידיים?אלון 04/10/2024 20:53הגב לתגובה זו18 0חבל שלא הכנסתם לכתבה ,גם את שוק הרכבים הזה,שתופס נתח שוק , די יפה בארץ.סגור
-
היונדאי שלי לא רכב אמין (ל"ת)יש לציין 05/10/2024 12:46הגב לתגובה זו5 0סגור
-
היברידי מוגדר רכב בנזין אין שום הטבותעופר 05/10/2024 10:37הגב לתגובה זו8 0אין שום הטבות המס קניה עליו הוא 83 אחוז , טסט רגיל בקיצר אין הטבות מלבד צריכת הדלק שהיא יותר חסכונית מרכב בנזין רגיל.סגור
-
יונדאי איוניקא-ב 05/10/2024 08:31הגב לתגובה זו5 2מחזיק 3 שנים באיוניק היברידית. הרוב המכריע של הנסיעות מחוץ לעיר. 25 ק"מ לליטר. שלל רכיבי בטיחות. עלות ביטוח וטיפולים סבירה. רכב "כלכלי" מאין כמותו. כנראה זו הסיבה שהפסיקו להביא או לייצר. קניתי חדש ומתכוון להחזיק לפחות לחמש שנים. נוסע בממוצע 30 אלף ק"מ בשנה.סגור
-
14.עלות החלפת הסוללות - לא תוכלו למכור רכב משומשהמהנדס 04/10/2024 19:24הגב לתגובה זו17 0יש נקודה שכעת כשכמעט כל הרכבים החשמליים הם חדשים, לא נותנים לה תשומת לב. אורך החיים של הסוללות של הרכב הם מוגבלות. תלוי בתכיפות הטעינה ובתנאי מזג האוויר שבהם המכוניות חונות במשך היום, בערך אחרי 8 שנים צריך סוללות חדשות. עלות הסוללות היא מאוד גבוהה - כמעט חצי משווי הרכב כשהוא חדש. אף אחד לא ירצה לקנות מכונית משומשת בידיעה שתוך זמן קצר, שאינו יכול לדעת בוודאות מה הוא הוא יצטרך להשקיע סכום כשזה, אלא אם כן הוא יקבל את הרכב המשומש בערך בחינם.סגור
-
13.הישראלי המחושבארי 04/10/2024 18:52הגב לתגובה זו11 1נמשיך לנסוע על רכב בנזין/היברידיסגור
-
12.אנשים תמידלרון 04/10/2024 18:32הגב לתגובה זו4 2חיים בעבר,העבר היום הוא שר אוצר סביר ודרוג אשראי סבירסגור
-
11.רכבים חשמליים שרופים טוטל לוסקצר 04/10/2024 18:32הגב לתגובה זו12 2בסופות בארה"ב רכבים חשמליים עולים באש מהרטיבות שהסופה גורמת. במעבר שלוליות רכבים חשמליים חווים קצר בסוללה וחלקם נדלקים. סוללת רכב חשמלי שנדלקת בלתי ניתן לכבות. רכב חשמלי דולק מסכן את הסביבה בה הוא נמצא יותר כי לא ניתן לכבותוסגור
-
10.חשמלי ישתלם רק לאלה שנוסעים הרבהרפאל 04/10/2024 16:30הגב לתגובה זו10 1כ 25000 ק"מ לשנה ומעלה.סגור
-
9.אל תקנו רכב חשמלי למי שנוסע סביב 15000קמ לשנה זה חיסכומושון 04/10/2024 16:05הגב לתגובה זו8 0למה לחסוך 1000 שח בחודש חוץ מהאגרה שעכשיו נמוכה וגם הטיפול יותר זול. והנסיעה שקטה ומהירה כמו טיל . אז מי שקנה נדפק אחד עם טסלה נסע 400 קמ והסוללה עדיין 100 בסדר.סגור
-
8.אני נוסע כל חיי על גולף(מחליף כל 6 שנים).הסוס 04/10/2024 14:54הגב לתגובה זו12 4ישן בחדש.לא רואה כלום חוץ מגולף.סגור
-
7.ממשיךdd 04/10/2024 13:32הגב לתגובה זו16 0לקנות רכב רגיל נמשיך לזהם בכייף!סגור
-
6.לא לקחו בחשבון עלות טיפולים יקרה ברכבי בנזין (ל"ת)יוסי 04/10/2024 13:31הגב לתגובה זו19 1סגור
-
5.נוסע כבר שלושים שנה על רכבי בנזין מעולים עד 30,000 שחניר 04/10/2024 13:29הגב לתגובה זו18 2כל 6 שנים מחליף מוכר ב 3000 של לגריטה לא עשיתי מעולם ביטוח מקיף רק חובה וצד ג ומחזיק 2 רכבים ו 3 דירות מי שמחפש חיסכון מוצא בקלות מי שמחפש שופוני והצעקה האחרונה גר בשכירותסגור
-
את התגובה מעל (ל"ת)נא לקרוא 08/10/2024 18:23הגב לתגובה זו1 0סגור
-
אני מוכר רק כשהרכב הישן מתרובי 05/10/2024 13:03הגב לתגובה זו2 0כשימות אשקיע עד 30000 ברכב בנזין אמין ואמשוך עד שגם הוא ימות.סגור
-
4.לא שאלה.דורון כהן 04/10/2024 13:27הגב לתגובה זו12 9רכב חשמלי זה העתיד, רכב בוכנתי זה העבר. ב10₪ ל100 ק'מ, קיבלתי את התשובה כבר ב2013! ארבע חשמליות במשפחה!סגור
-
אכן תמיד רצוילרון 04/10/2024 17:26הגב לתגובה זו4 0לקנות את "העתיד" במיוחד אם יש כסף ללא הגבלהסגור
-
3.כרגיל הטיפשות שולטתמנחם 04/10/2024 12:20הגב לתגובה זו20 3אין כמו נערי האוצר בקריית קצרת טווח לגרום לנזקים ארוכי טווחסגור
-
הביטוי השחצני הזה "נערי האוצר"אכן טיפשות 08/10/2024 18:14הגב לתגובה זו1 0בטח עדיף סמוטריץ שיחליט...סגור
-
2.הרווחת פה הפסדת שםהכי טוב 04/10/2024 12:17הגב לתגובה זו7 0אין מוצר מושלם, החיסכון בהוצאות הנסיעה יכול להיות גבוה, אבל אז יש בעיה של ירידת ערך, מוסכים, ביטוחים ועוד. תהנו ממה שיש לכם ואם האוטו שלכם לא עושה לכם את זה, זה לא יעזור על מה ואיך הוא עובד.סגור
-
1.מס הנסועה מוצדק ביותרdw 04/10/2024 11:20הגב לתגובה זו20 24אף אחד לא עושה לנו טובה כאשר מוסיף עוד טסלה לפקק באיילון, גהה או בגין בי-ם. לכן אם רוצים לתעדיף מישהו הרי שאלה נוסעי האוטובוסים. זה לא נורמלי שנהג טסלה מעשירון עליון משלם פחות מיסי רכב מחברו בעשירון 5, הנוהג בפיאט פונטו. הרכב החשמלי כיום הוא מקלט המס הכי הכי בוטה בישראל, וטוב שסוגרים אותו. אפשר לגבות את המס בטסט השנתי למשל. שוב - למי שזה לא מתאים? שלא יקנה רכב כזה וינהג ברכב בנזין. אז הוא ישלם אפילו עוד יותר מיסים כי תחנת דלק היא בעצם כיסוי לסניף פקיד שומה קידמי החביב עליכם :-) שליש מהמחיר זה המוצר ו 2/3 זה מס.סגור