טויוטה מעכבת ייצור רכבים חשמליים בארה"ב - זאת הסיבה
שוק הרכב החשמלי בארצות הברית ממשיך להתפתח, אך בקצב איטי מהצפוי. בניגוד לציפיות המוקדמות, הסיבה העיקרית להאטה זו אינה נעוצה בפוליטיקה, איכות או טווח הנסיעה, אלא בעיקר בשיקולים כלכליים של הצרכנים האמריקאים.
דוגמה בולטת לקצב האיטי של אימוץ הרכבים החשמליים ניתן לראות בהחלטתה של טויוטה TOYOTA MOTOR CORP +0.59% TOYOTA MOTO 174.4 +0.59% סגירה:0 פתיחה:172.75 גבוה:174.78 נמוך:172.64 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: לדחות את תחילת הייצור של רכב SUV חשמלי גדול בארה"ב. על פי הדיווחים, החברה דחתה את תחילת הייצור למועד כלשהו בשנת 2026, תוך ציון שינויים בעיצוב כסיבה לעיכוב. זהו סימן נוסף לכך שקצב המכירות האיטי של רכבים חשמליים משפיע על תוכניות הייצור של יצרניות הרכב.
למרות ההאטה, מכירות הרכבים החשמליים בארה"ב ממשיכות לגדול. עד אוגוסט 2023, נמכרו כ-785,000 רכבים חשמליים מלאים, עלייה של כ-7% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, נמכרו למעלה מ-208,000 רכבי היברידי פלאג-אין. אולם, הנתון המפתיע ביותר הוא המכירות של רכבים היברידיים קלים (שאינם מתחברים לחשמל), שהגיעו לכמעט מיליון יחידות, עלייה של 35% לעומת השנה שעברה.
מובילה ברכבים היברידיים
טויוטה מובילה את שוק הרכבים ההיברידיים הקלים, כאשר רוב הדגמים שלה הם היברידיים. עד ספטמבר 2023, החברה מכרה 710,060 רכבים מחושמלים בארה"ב, עלייה של 56% לעומת השנה הקודמת. כ-90% מהם היו היברידיים קלים, בעוד שרק כ-22,000 היו רכבים חשמליים מלאים ו-41,000 היו היברידיים פלאג-אין.גודלה של טויוטה משפיע משמעותית על מדדי המכירות בתעשייה, אך גורם מרכזי נוסף הוא המחיר. רכבים חשמליים עדיין יקרים משמעותית מהממוצע בשוק. באוגוסט 2023, המחיר הממוצע של רכב חשמלי עמד על כ-57,000 דולר, כ-10,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של רכב חדש. שנה קודם לכן, המחיר הממוצע של רכב חשמלי היה כ-53,000 דולר. התעשייה מתקשה להשיק דגמים חשמליים במחירים נגישים יותר.
העלויות הגבוהות הובילו את יצרני הרכבים החשמליים להסתמך יותר על תמריצים כדי לעודד מכירות. באוגוסט 2023, התמריצים הממוצעים לכלל הרכבים בארה"ב היוו כ-7.2% ממחיר העסקה, עלייה של כמעט 50% לעומת השנה הקודמת. עבור רכבים חשמליים, התמריצים הגיעו לכ-13.3% ממחיר העסקה, עלייה של יותר מ-60% לעומת השנה שעברה.
תשתיות הטעינה מהוות חסם משמעותי
מעבר למחיר, תשתיות הטעינה נותרו חסם משמעותי עבור רוכשים פוטנציאליים בארה"ב. כיום קיימים כ-190,000 עמדות טעינה ציבוריות בארה"ב, כעשירית מהמספר הקיים בסין. זמינות תשתית הטעינה היא גורם מפתח בהצלחתה של טסלה, המפעילה את רשת המטענים המהירים הגדולה ביותר ומציעה תוכנה המקלה על מציאת עמדות טעינה ותכנון נסיעות.הצלחתה של טסלה מדגימה את חשיבות הנגישות והנוחות. החברה מהווה כיום כ-3.5% מכלל מכירות הרכב בארה"ב, עלייה משמעותית מפחות מ-0.2% ב-2017, השנה בה הושק המודל 3 במחיר נגיש יותר. שילוב של מחיר תחרותי ונוחות שימוש הוביל לגידול משמעותי במכירותיה.
נראה כי יצרניות הרכב מתקשות להפנים את העובדה שהצרכנים מחפשים בעיקר עסקה טובה ונוחות שימוש. ככל שיצרניות הרכב ימשיכו להשיק דגמים חשמליים חדשים באופן מדוד יותר, יהיה עליהן להתמקד בהורדת מחירים ושיפור הנוחות כדי להגדיל את הביקוש.
למרות האתגרים, המעבר לרכבים חשמליים ממשיך להתקדם. עם זאת, קצב האימוץ האיטי מהצפוי משפיע על שוק ההון. מניות טויוטה הנסחרות בארה"ב ירדו ב-2.5% במסחר ביום חמישי.
מתחילת השנה ועד לתחילת המסחר ביום חמישי, מניות טויוטה ירדו בכ-2%. למרות שהמכירות היו טובות, התחזקות הין היפני מיתנה את הציפיות לרווחיות החברה. זוהי תזכורת נוספת לאתגרים הרבים שעומדים בפני תעשיית הרכב העולמית בתקופה של שינויים טכנולוגיים ומגמות צרכניות משתנות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה