הפיל שבחדר - תקציב הביטחון יזנק ויחזיר את הכלכלה שנים אחורה; האם תקציב גדול היה עוזר ב-7.10?

בשבת השחורה - מפקד חיל האוויר, תומר בר וכל ראשי החייל ישבו בבור ולא ידעו מה קורה בחוץ. כסף לא היה פותר את הפשלה. כסף שיישפך ייצר גוף יותר לא יעיל, יותר שמן; וגם - איך תקציב גדול משפיע לרעה על האחריות של הבכירים?
 | 

הפיל הגדול שבחדר הוא תקציב הביטחון לשנים הבאות. המציאות הביטחונית החדשה שנוצרה בעקבות אירועי אוקטובר 2023 מציבה את ישראל בפני משימה מורכבת: כיצד להבטיח את ביטחון המדינה מבלי לערער את יסודותיה הכלכליים. בשנת 2024, הקצאת המשאבים לביטחון זינקה ל-117 מיליארד שקל, סכום המהווה 20% מהתקציב הכולל. משרד הביטחון והצבא דורשים תוספת של 40-50 מיליארד שקל בשנה באופן קבוע. צרכי הביטחון זינקו. למה? בואו נדמיין שאנחנו אחרי המלחמה. במה השתנו צרכי הביטחון שלנו לעומת  לפני ה-7.10? 

  תקציב ביטחון שהולך וגדל - אבל, האם צרכי הביטחון ליום שאחרי המלחמה באמת יעלו?

 

הצבא דורש - תוספת שנתית לתקציב של 40-50 מיליארד 


אם אנחנו חושבים ומעריכים שנגיע להסדר מדיני, אחרת באמת אנחנו במצב מלחמה תמידי ותקציב הביטחון יהיה בהתאמה עצום, לא בטוח כלל שתקציב הביטחון צריך להשתנות באופן כה דרמטי. לפני שמעלים אותו, צריך לקצץ בשומנים - הפנסיות התקציביות, האבטלה הסמויה, חוסר היעילות של הגוף השמן והלא יעיל. זה קל לבקש בזמן מלחמה עשרות מיליארדים. כמעט אף אחד לא אומר לא, כולם מפחדים ובצדק - מי שיגיד לא, פוגע ובולם את הניצחון, הוא "אויב הציבור" ולא רוצה שלמדינה יהיה ציוד, תחמושת, גיוס מילואים. אבל זה לא שחור ולבן.
 

ה-7.10 קרה למרות שהתקציב שלנו פי אלפים מהתקציב של החמאס


הצבא הובס ב-7.10 לא בגלל תקציב. התקציב שלנו גדול פי אלפים מהתקציב של החמאס. הצבא שלנו נרדם בשמירה בגלל קונספציה, ולא משנה כמה כסף יהיה לך זה לא היה משנה את הקונספציה. הצבא שלנו הובס בגלל קיבעון מחשבתי וחוסר גמישות בגלל החלטות לא נכונות בדרגים הבכירים ביותר. זה קורה בכל הארגונים ונובע מתופעה ידועה - כשיש כמה מחליטים, האחריות נודדת בינהם. הבכיר המחליט מעדיף שלא לקבל את ההחלטה, הכל עליו, הוא מקבל חצי החלטה - כמו לשלוח רק צוות או שניים לדרום (צוות טקילה) ו"מכסה את התחת" בכך שהודיע למפקד בכיר אחר. 

ככל שהמטות יהיו מאוחדים ורזים יותר הם יהיו יותר יעילים ויותר אחראיים. אם יש אחריות מלאה, היו שולחים כנראה הרבה יותר צוותים לדרום בשבת הנוראית ההיא. 

 תומר בר, מפקד חיל האוויר - לא ידע מה קורה בשטח        (דובר צהל)

כותרת ראשית

- כל הכותרות


תקציב חיל האוויר ובצדק הוא גדול מאוד. האם התקציב הגדול הזה הביא בשורה ב-7.10. התבוסה הגדולה מתעצמת כשצופים בפרק של "זמן אמיתי" בכאן. מפקד חיל האוויר, תומר בר לצד בכירי החייל ישבו בבור של חיל אוויר ולא ידעו באותה שבת נוראית מה קורה בשטח. זה נשמע אבסורד, הלוואי שממצאי החקירה הסופית יוכיחו אחרת, אבל על פי העדויות בתוכנית וחוסר התגובה של צה"ל וחיל האוויר, זה מה שהיה.

יש המון כסף, יש המון טכנולוגיה, מה זה עזר, אם אין חיבור לטלגרם, לקבוצות ווטסאפ, אפילו לערוצי החדשות. מפקד חיל האוויר יושב עם עשרות קצינים, ואין לו מושג מה קורה בחוץ, בשעה שכל צעיר בארץ, מעודכן בזמן אמת מסרטונים של חמאסניקים חוגגים בתוך הקיבוצים ובשכונות בעזה. 

אז הכי קל להגיד אנחנו חייבים עשרות מיליארדים באופן קבוע כדי להיות צבא חזק וגדול ולהגן על תושבי המדינה. זה פשוט לא מדוייק. בצבא יודעים זאת, הם יודעים על בורות השומן, הם יודעים על הגזל של הפנסיה התקציבית. הם יודעים הכל. אבל זו שעת כושר בשבילם להעלות את התקציב באופן קבוע לעשרות שנים קדימה. לכן הם דחו, עיכבו ומנעו ככל שיכלו מלשים "שומר", נציג של החשב הכללי בוועדה שדנה בעניין תקציב הביטחון. הם לא רוצים שמישהו יזוז מהאג'נדה שלהם - תקציב גדול = ביטחון.

 

ה-7.10 אולי קרה כי תקציב הביטחון מנופח והצבא שמן ולא יעיל


כסף לא קונה שכל. הרבה פעמים ההיפך. הוא מרדים. הוא הופך את הצבא ל"שבע", צבא צריך להיות "רעב" תמיד. כשיהיו עוד הרבה טנקים ועוד הרבה מטוסים ועוד הרבה תותחים ועוד הרבה יותר חיילים, נהיה יותר "רעבים", יותר יעילים?

ברור שתמונת המצב הביטחונית והאיומים השתנו בעקבות ה-7.10. אבל אל תסתכלו על הימים-שבועות-חודשים הקרובים. קשה להתנתק, כי אנחנו עם מילואימניקים בלבנון ובעזה, כי כיפת ברזל עובדת 24/7, כי יורים עלינו כטב"מים וטילים. אבל זה נכון לעכשיו, בעיצומה של המלחמה. האם נצטרך את זה גם בהמשך?  ממש לא בטוח. אחרי שמחסלים תשתיות טרור, השמירה, ההגנה וגם ההתקפה אמורה לעלות פחות כסף.

 

מלחמתו של החשב הכללי

החשב הכללי, יהלי רוטנברג מבין את גודל האירוע. הוא מבין שלא נכון לתת לצבא כל מה שהוא רוצה. הוא מקבל ביקורת גדולה על כך, אבל הוא ממשיך להתעקש לבחון כל הוצאה ולבדוק מקורות פנימיים ממשרד הביטחון. הוא במיעוט, השר שלו - בצלאל סמוטריץ' הפקיר אותו - סמוטריץ' בגישה של צ'ק פתוח, "רוצים - יקבלו". הצבא מעל הכל. טוב, אי אפשר לצפות אחרת עם שר אוצר שהוא בעצם גם שר ביטחון. אם זו היתה חברה ציבורית אסור היה לו לקבל החלטות כי הוא בניגוד עניינים.

 האתגר התקציבי

תקציב הביטחון לשנת 2024 עומד כאמור על 117 מיליארד שקל, 6.5% מהתוצר ו-20% מתקציב המדינה. אם היינו מתחשבים בחבילת הסיוע של ארה"ב, התקציב היה בסדר גודל של 160 מיליארד שקל. אלו העלויות האמיתיות. התקציב בשנת 2023 עמד על פחות מ-65 מיליארד שקל - כ-3.6% מהתוצר ועלה ל-82 מיליארד שקל בעקבות המלחמה. 

כלומר, במצב רגיל התקציב היה כ-65 מיליארד שקל. ומה משרד הביטחון וצה"ל רוצים כעת? מדברים על מספרים של 40-50 מיליארד שקל בשנה. באוצר מוכנים ל-20 מיליארד שקל, יש דיונים, בסוף זה ייסגר "באמצע". ככה לא מנהלים תקציב, ככה מנהלים התמקחות בשוק. 

לשם כך הוקמה ועדת נגל, אבל הועדה הזו לא יכולה להיות אמיצה. אין באמת אנשים אמיצים שיגידו לצבא: תתייעלו עד העצם, תורידו את הפנסיות התקציביות.  אי אפשר להתייעל בזמן מלחמה, גם אי אפשר לדרוש זאת. וככה יסבלו האזרחים - תקציב ביטחון גדול זה אומר - תקציב רווחה קטן, תקציב חינוך קטן, יותר מסים. ישראל חוזרת אחורה עשרות שנים. 

 

זמן קצר וזמן ארוך


בעוד שבזמן הבינוני-ארוך, אחרי המלחמה, התקציב אמור להיות נשלט, מבוקר, מפוקח, צנוע יחסית, זה לא כך לתקציב המלחמה. את זה גם מבינים בכל הדרגים באוצר. אבל כן צריך לקחת את זה בחשבון, בעיקר הדרג המדיני - מלחמה עולה הרבה כסף, היארכותה מייקרת אותה מאוד והסלמתה בחזיתות נוספות יכולה להביא לסחרור תקציבי. הערכות פסימיות מדברות על אפשרות למלחמה כוללת שעלותה עלולה להגיע למאות רבות של מיליארדי שקלים. הערכות אופטימיות מדברות על הסדר מדיני יחסית מהיר ועלויות מלחמה שירדו במהירות. 

ההערכה הרווחת כעת היא למלחמה יחסית ממוסגרת, לא כזו שהיא טריגר ללמלחמה רחבה. אבל, כולם גם יודעים - שהכל פתוח. 

תגובות לכתבה(47):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 29.
    פנסיות תקציביות
    אנונימי 07/10/2024 18:25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    משנת 2004 אין פנסיות תקציביות....תתקדם.יש גופים ממשלתיים שיש עדיין פנסיות תקציביות, למה אתה לא אומר?
    סגור
  • 28.
    ..
    אנונימי 07/10/2024 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה מדבר שטויות ובטונות , אתה לא עושה עשירית ממה שאיש קבע עושה ובשעות לא שעות אז שב בשקט
    סגור
  • 27.
    יש מספיק כסף כמו בשאר משרדי הממשלה לא הולך לאן שצריך
    ירון 07/10/2024 15:19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכסף לא מגיע לאן שצריך אלה בזבוזים משוועים של מליארדים כמו בשאר המשרדים הממשלתיים ומשכורות עתק למי שלא צריך, בצבא לדוגמא רק הקרביים צריכים לקבל פנסיה תקציבית ושאר מענקים ושחרור בגיל 47 כל השאר להשתחרר בגיל 60 אין סיבה שלפני זה עבודה כשאר העבודות באים בבוקר רובם והולכים בסביבו 17:00 ואפילו לפני וגם מקבלים משכורות 20% לפחות מעל השוק. כל המקושרים לשלוח הביתה להשאיר את הכישרוניים. יש הרבה אפסים בצבא שהם בזבוז משווע.
    סגור
  • 26.
    בחרתם במושחתים עבריינים ומשתמטים
    נכהצ 07/10/2024 15:03
    הגב לתגובה זו
    4 2
    וכולנו נאכל אתזה טוב טוב.
    סגור
  • 25.
    הכי חשוב שנמשיך לממן מעונות יום
    סבב רביעי במילואים 07/10/2024 14:48
    הגב לתגובה זו
    4 2
    הנחות בארנונה ותקציבי ישיבות למי שלא מתגייס, וכמובן נעודד אי לימוד לימודי ליבה בסיסיים, כי 25% מילדי הגנים הם חרדים וזה מעולה ש25% מהאוכלוסיה לא תדע לבצע חילוק או כפל.
    סגור
  • טען עוד
  • 24.
    הפעם גם ההסתדרות לא תעזור!
    צרי 07/10/2024 13:26
    הגב לתגובה זו
    4 5
    יקחו גם יקחו את כל המס מיידית על כל הקרנות, לא משנה מתי נפתחו ומתי יסגרו, נזיל או לא נזיל. צריך כסף עכשיו.
    סגור
  • ההסתדרות לא תתקפל
    איפה אתה חי? 07/10/2024 14:19
    הגב לתגובה זו
    7 3
    ההסתדרות לא תתקפל ובצדק כי לא מבטלים משרדי ממשלה מיותרים ולא שולחים חרדים לעבוד
    סגור
  • לממשלת הטבח אין כסף . (ל"ת)
    נכהצ 07/10/2024 15:04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 23.
    יותר מידי בעלי דרגות בכירות
    עד מלחמת ששת הימים מפקדי חילות היו בדרגות אלוף משנ 07/10/2024 13:24
    הגב לתגובה זו
    5 4
    עד מלחמת ששת הימים מפקדי חילות היו בדרגות אלוף משנה הדרגה אחריה היה אלוף , נצחון צלמת ששת הימים גרם לאופוריה של אנחנו ואפסי עוד , הצבא גדל הוספו דרגות תתי אלופים כמו ים של שיבולים. והכל הסטורי של השמן שרוכב על הגוף הרזה
    סגור
  • 22.
    את מי שבגד להכניס לכלא. אם לא היתה בגידה-לא היו חטופים
    די להסתיר זאת 07/10/2024 12:56
    הגב לתגובה זו
    6 2
    וגם לא היתה מלחמה
    סגור
  • אכן, נתניהו בגד וצריך לשבת בכלא (ל"ת)
    קלבסיאלה 07/10/2024 15:25
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • שכחת לקחת את הכדורים היום ? (ל"ת)
    המוח שלך בגד 07/10/2024 14:20
    הגב לתגובה זו
    3 5
    סגור
  • ומי בגד? (ל"ת)
    עמית 07/10/2024 13:26
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • מה זתומרת? ביבי בגד
    הפסיכיאטר 07/10/2024 13:47
    הגב לתגובה זו
    31 5
    ניסה להקים דקטטורה באמצעות השתלטות על הרשות ששופטת אותו, במחיר של פירוק העם ומכאן פירוק צבא העם. ואז פיטר שר ביטחון שהתריע שזה סיכון ביטחוני ממשי ומיידי, וסינן רמטכל וראש אמן שניסו לקבוע פגישה לפני חוק דקטטורי ראשון. בוגד
    סגור
  • בוט איראני או אחים לנשק? (ל"ת)
    שאלה 07/10/2024 16:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • נתניהו לא בגד אלא טעה
    יסכה 07/10/2024 15:20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    וממשיך לטעות
    סגור
  • 21.
    גם 100 מיליארד לא יפתור בעיית בגידה של בכירים (ל"ת)
    אבג 07/10/2024 12:48
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 20.
    צ'טער, לא מסכים! השקעה בביטחון היא העוגן של המשק!
    שרון 07/10/2024 12:27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אנחנו מתמוגגים מיירוטים, מהפצצות 2000 ק"מ מישראל, מזה שאנחנו יודעים להגן על עצמנו ובו זמנית לא מוכנים לשלם את החשבון. צריך לנתב את התקציב הזה לחיזוק חברות ישראליות (זה כבר קורה עכשיו), אנחנו לא חיים באוהיו או בהולנד, יש לנו אויבים שצריכים להוריד להם את הראש, אם לא נוריד להם את הראש הם יורידו לנו את הראש, אפשר ורצוי לבקש מהאמריקאים והאירופאים סיוע בהתאם להסכמות שלנו להתפשר במו"מ עתידי או ויתור על הזכות שלנו להגיב בעוצמה גבוהה מאוד
    סגור
  • 19.
    משרדי ממשלה והתקציבים הקואליציונים וכסף לחרדים קדימה (ל"ת)
    חוזרים אחורה 07/10/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    8 5
    סגור
  • 18.
    הטיפשות ממשיכה לחגוג
    מה יהיה ??? 07/10/2024 12:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הבעיה שלנו שעם כל היכולות אנחנו עדינקלה . אוי אוי אוי אנחנו מותקפים .... נבנה ממדים אוי אוי אוי יש טילים .... נבנה כיפת ברזל אוי אוי אוי שחטו אותנו ...... ??? מי שלא הבין מזמן שלא מאימים אלא מורידים פטיש 5 קילו על מי שפוגע או מאיים עלינו שיעוף הביתה !!! התפיסה של אוי אוי אוי בואו נתגונן בואו ניתן להם כסף ועדה מראש לכישלון . ומי שהנחה אותה ש י ע ו ף . ועכשיו רוצים להגדיל תקציב ??? למה ??? תשקיעו בשינוי המוח .... טיפשים .
    סגור
  • 17.
    הכלכלה כבר חזרה
    לרון 07/10/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    5 3
    שנים אחורה,הורדות הדרוג אומרות הכל,פשוט מיפים את המצב העגום דרך יחסי ציבור בראי עקום
    סגור
  • 16.
    השיטה הפשוטה
    לרון 07/10/2024 12:08
    הגב לתגובה זו
    1 3
    להפוך לקוריאה הצונית צפונית,ואז לא ידרשו מאיתנו הומניטריזם ונוכל באמת לנצח ,וקוראה הצפונית אמצעית תהפוך למסייעת שלנו ולא לסוריה ורוסיה,בצורה הנוכחית אין לנו עתיד ,עובדה שההפיכה המשפטית היא הגורם העיקרי ל 7/10
    סגור
  • 15.
    בתים
    אנונימי 07/10/2024 11:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכל בסדר יש פה מיליונרים כל בית מיליונים
    סגור
  • 14.
    הצבא מושחת מהיסוד...אין שקיפות
    בא 07/10/2024 11:49
    הגב לתגובה זו
    6 5
    במינויים...ולכן הכול עם פרוטקציה ומינוי חברים וקרובי משפחה...ולכן אנשים לא ראויים מתמנים לתפקידי מפתח...והתוצאה לפני שנה בדיוק ..איפה הגבר שישנה הכול !! ?
    סגור
  • התבלבל לדעתי. התכוונת לממשלה. לא? (ל"ת)
    עמית 07/10/2024 13:28
    הגב לתגובה זו
    7 4
    סגור
  • 13.
    הפיל האמיתי והגדל הם החרדים
    יעקב 07/10/2024 11:41
    הגב לתגובה זו
    15 9
    לפחות 20 אחוז מהיהודים בישראל הם חרדים שלא מייצרים כלום, אבל משתמשים בתשתיות , מקבלים עוד קצבאות ומתרבים כל הזמן. זה הפיל האמיתי!!!!
    סגור
  • החילוני
    לרון 07/10/2024 15:29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הפיל איננו הדתיים כי הרי פיל איננו כשר
    סגור
  • רובם הגדול עובד +המון מהם מתנדבים ותץורמים לכולנו
    א 07/10/2024 12:53
    הגב לתגובה זו
    7 9
    ב: זקא, מדא, שניידר, ידידים ועוד המון כאלה אחוז הנשים החרדיות שעובדות דומה לחילוניות ומעל מחצית הגברים החרדים עובדים ו...אל תתייחס לערבים-כי אתה פחדן וגיבור מקלדת.
    סגור
  • נמאס מקומבינות השרות לאומי וזקא.
    נכהצ 07/10/2024 15:08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    גיוס שווה לכולם כולל כולן. נגמרה קייטנת ההשתמטות.
    סגור
  • 3 מצטייני ביה"ס לא מעידים על כל החטיבה
    יוסי 07/10/2024 13:31
    הגב לתגובה זו
    6 3
    תמשיך לחלום על עבודה+התנדבות בעיקר בטלני ישיבות ומעלימי מס למדינה אין שקל שלא מגיע ממיסים שמשלמים אזרחים מעשית משפחה חרדית צורכת הרבה יותר תקציבים לעומת מה שהיא מחזירה במיסים. ונחש מאיפה ההפרש מגיע ? נכון משאר אוכלוסיה, שמשלם יותר ומקבל פחות.
    סגור
  • 12.
    הבעיה ב7/10 היא לא תקציב הביטחון אלה מוכנות הצבא
    כלכלן 07/10/2024 11:18
    הגב לתגובה זו
    7 0
    נתפסנו לא מוכנים עם כוחות מדוללים על הגבול , להפך עכשיו שצהל נלחם ב7 חזיתות אנחנו רואים שאין בעיית תקציב לצבא , ומלחמות מביאות לצמיחה כלכלית מיד אחריהם שיקום הנזקים בצפון ובדרום חידוש מלאים של חימושים יביאו לצמיחה חדה בכלכלה כמו שבכל מלחמות העבר ,ארה"ב יצאה ממשבר כלכלי חמור בזכות מלחמת העולם השנייה שהביאה לצמיחה חדה בכלכלה
    סגור
  • הצבא היה מוכן
    לרון 07/10/2024 12:10
    הגב לתגובה זו
    1 2
    רק עברה שנה של "הפיכה" כשהצבא סרב להתגייס והמשיך את המרד ב 7/10 כ"כ פשוט,רשום על שמו של לוין
    סגור
  • רפואה שלמה
    אמונחטאפ 07/10/2024 15:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הצבא ישן בעמידה וברשלנות פושעת וגם כשעירו אותו הוא היה מוכן להמשיך בשינה עוד כ 6 שעות בגלל היועצת והפצרית
    סגור
  • 11.
    לבטל את תוספת רמטכל שגנץ שדד (ל"ת)
    אמונחטאפ 07/10/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
    7 5
    סגור
  • 10.
    אתה טועה ומטעה
    אמונחטאפ 07/10/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    6 4
    כבר מזמן צמרת מערכת הביטחון הפכה למדינה עצמאית שלא סופרת את הממשלה שהקשר היחידה לישראל הוא חיילים ותקציב. סמורטריץ הוא שר האוצר הראשון שהצליח לאחר מאבק קשה להקים וועדה מקצועית ( שכוללת אנשים עם מגוון דעות ולא חונטה) שתבחן לא רק את תקציב הביטחון אלא גם לאן הכסף הולך- מי האויבים באיזה נשק להשקיע , מה גודל הצבא הנדרש
    סגור
  • 9.
    די כבר עם נבואות הזעם
    ירון 07/10/2024 10:25
    הגב לתגובה זו
    26 10
    "יחזיר את הכלכלה שנים אחור"? איך אתה יודע? אולי הכלכלה דווקא תפרח ותשגשג כשיהיה כאן שקט בטחוני להרבה שנים בסיום המלחמה? מה עם כל תעשיית הנשק הישראלי שתכניס עשרות מליארדי שקלים כתוצאה מהמלחמה? מה לא עושים בשביל קצת טראפיק..
    סגור
  • 8.
    חייבים להפסיק את הנצלנות החרדית
    יהוואש 07/10/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
    24 9
    להעביר כספים לבטחון
    סגור
  • כלכלת בעזרת השם
    דוד 07/10/2024 10:57
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סמוטריץ בוטח באלוקים
    סגור
  • 7.
    הגיע הזמן להוריד את גיל הפרישה מ 42 ל 37
    אורנה 07/10/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
    5 11
    מגיע לכוחות הבטחון לפרוש בגילאי 37 ולקבל פנסיה של 25000 ש"ח לכל החיים. גם למתכנתים ולמי שלא קרבי!
    סגור
  • חזק (ל"ת)
    צרי 07/10/2024 13:24
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • בדיוק הפוך
    אמונחטאפ 07/10/2024 10:58
    הגב לתגובה זו
    2 2
    יש לנו מפקדים בכירים חסרי ניסיון אמיתי בגלל שכל 3 שנים הם מתקדמים ולא מתמקצעים ומקודמים בגלל קשרים. הצבא צריך להיות מקצועי יותר ומי שטוב שיקודם בכסף ולא לתפקיד שלא מתאים לכישוריו לפי העיקרון הפיטרי. לבטל את הפנסית המוקדמת . גנראלים טובים יכולים להיות בני 67
    סגור
  • 6.
    הבעיה היום ובעבר היא לא התקציב (ל"ת)
    פטריוט ישראלי 07/10/2024 10:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    הסכמתי איתך על הכל חוץ מעל סמוטריץ׳
    ליאור 07/10/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
    6 10
    ראשית, קראתי כבר בכמה מקומות כולל ראיון ששמעתי ממנו שהוא רוצה לקצץ במקומות מסוימים בתקציבי הצבא. שנית, אני מאוד מקווה שכל שר אוצר במדינה שלנו יהיה רגיש למדינה וירצה מאוד להשקיע בביטחון, ולכן, אני מקווה שכל שר אוצר שהיה לנו ושיהיה היה נפסל לתפקידו מחמת ניגוד עניינים אילו זו הייתה חברה ציבורית.
    סגור
  • 4.
    צריך לקצץ לכל המפקדים המדושנים שאחראים לקטסטרופה את כל
    מני 07/10/2024 10:06
    הגב לתגובה זו
    7 4
    שכרם.
    סגור
  • 3.
    צודק
    אבנר 07/10/2024 09:52
    הגב לתגובה זו
    4 3
    מסכים לכל מה שנאמר
    סגור
  • 2.
    צריך יותר משמעת ,לעבוד לפי נוהלים
    בבר מהממד 07/10/2024 09:51
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לבצע בדיקות מעקבים אחרי פעילות הצבא ,וכן צריך יותר לוחמים ויותר טנקים ,היום זה ארגוני טרור ,מחר הסכמי השלום עלולים לקרוס ומלחמה זירתית מדינתית ,.
    סגור
  • 1.
    הערה אחת
    פועלת 07/10/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אל תשכח להדגיש כי אחוזים מסוימים מכול שקל מופנים לתנאי שירות, יתרמו לפער המתרחב והמעמיק בין שכבות הציבור.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות