השביתה בבואינג מתארכת: ענקית התעופה תצליח לשרוד משבר נוסף?
בעוד שמטוסי בואינג BOEING +4.09% BOEING 149.27 +4.09% סגירה:0 פתיחה:143.74 גבוה:150.34 נמוך:143.49 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: נשארים על הקרקע, המתח בין ענקית התעופה לעובדיה ממשיך להמריא. כבר חודש ימים שכ-33 אלף עובדים מאיגוד המכונאים והעובדים של תעשיית התעופה והחלל שובתים, במה שמסתמן כאחד המאבקים המשמעותיים ביותר בתולדות החברה.
אז מה גרם לעובדים בעצם לפתוח בשביתה? התשובה טמונה בפער בין ציפיות העובדים למה שהחברה מוכנה להציע. ההצעה הראשונית של בואינג - העלאת שכר של 25% על פני ארבע שנים - נדחתה על הסף. אפילו הצעה משופרת של 30% לא זכתה לתמיכת הנהגת האיגוד. לפי הערכות, בואינג שורפת כ-1.5 מיליארד דולר בחודש ככל והשביתה נמשכת. זהו סכום עצום, אפילו עבור תאגיד בסדר גודל של בואינג.
למרות התמונה הקודרת, יש סיבות לאופטימיות זהירה. לבואינג יש צבר הזמנות של כמעט 6,200 מטוסים, המייצגים הכנסות פוטנציאליות של מאות מיליארדי דולרים. זאת ועוד, בשוק שבו התחרות מוגבלת - איירבוס, המתחרה העיקרית, כבר מחויבת להזמנות לעשור הקרוב - ללקוחות אין אלטרנטיבה ממשית.
הזמן נגד בואינג
הזמן פועל לרעתה של בואינג. החברה, שכבר התמודדה עם משברים הקשורים למטוס ה-737 Max, צברה חובות כבדים עוד לפני השביתה. היא אמנם מחזיקה ברזרבות מזומנים של כ-13 מיליארד דולר וקווי אשראי נוספים של 10 מיליארד, אך גם סכומים אלה עלולים להתאדות במהירות אם השביתה תימשך.מנהל הכספים של בואינג, בריאן ווסט, עומד בפני אתגר לא פשוט בפגישותיו עם המלווים. עליו לשכנע אותם שהחברה מסוגלת לנהל את המשבר ולשמור על דירוג האשראי שלה. השוק כבר מגלגל תרחישים של גיוס הון נוסף, אולי אפילו בסכום של 10 מיליארד דולר או יותר.
מעניין לציין שלמרות חומרת המצב, המשקיעים נראים מודאגים יותר מסוגיות אחרות. מניית בואינג אמנם ירדה ב-4% מאז תחילת השביתה, אך זה שולי לעומת הירידה של 37% שנרשמה בעקבות תקרית בטיחותית חמורה במטוס 737 Max בתחילת השנה.
האתגר של בואינג הוא כפול
האתגר העומד בפני בואינג כפול: מצד אחד, עליה לסיים את סכסוך העבודה במהירות ובתנאים סבירים. מצד שני, עליה לשקם את אמון הציבור והרגולטורים בבטיחות מטוסיה. רק אם תצליח בשני המישורים הללו, תוכל בואינג לקוות לחזור למסלול של צמיחה ורווחיות.בינתיים, השעון מתקתק. כל יום שעובר מוסיף לחץ על קופת החברה ועל יחסי העבודה בה. השאלה היא מי יישבר ראשון - ההנהלה או העובדים ומה יהיה המחיר שתשלם בואינג על המשבר הזה בטווח הארוך.
העיניים של כל תעשיית התעופה נשואות כעת לסיאטל, מטה בואינג. ההכרעה במאבק זה עשויה להשפיע לא רק על עתידה של החברה, אלא גם על יחסי העבודה בתעשייה כולה. בעולם שבו הביקוש לטיסות ומטוסים חדשים ממשיך לעלות, היכולת של יצרניות המטוסים לעמוד בקצב הייצור הנדרש תלויה במידה רבה ביחסיהן עם העובדים.
בוול-סטריט מעריכים כי בואינג תגייס 10 מיליארד דולר
בבלומברג דיווחו לאחרונה כי בואינג שוקלת גיוס הון בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. צעד שכנראה יהיה הכרחי נוכח המצב הפיננסי המורכב של החברה.מאזנה של בואינג מעורר דאגה בקרב משקיעים ואנליסטים כאחד. החברה צברה חוב של כ-45 מיליארד דולר, לאחר ניכוי יתרות מזומנים, עלייה דרמטית מכ-5 מיליארד דולר בסוף 2018. מצב זה נובע משורה של בעיות שהחברה התמודדה איתן בשנים האחרונות, כולל תקלות בתכנון מטוס ה-737 MAX, השפעות מגפת הקורונה, ובעיות באיכות הייצור.
היחס בין החוב ל-EBITDA של בואינג מדאיג במיוחד. על פי הערכות, יחס זה צפוי לעמוד על כמעט פי שישה מה-EBITDA הצפוי ל-2025, ופי ארבעה מזה הצפוי ל-2026. זהו יחס גבוה מדי, כאשר משקיעים נוטים להתחיל לדאוג כשהיחס עובר את הרף של פי שלושה בחברות תעשייתיות.
אנליסטים מעריכים כי בואינג תצטרך לגייס כ-15 מיליארד דולר בהון חדש כדי להחזיר את יחס החוב ל-EBITDA לרמה סבירה של פחות מפי שלושה עד 2026. יש אף הערכות כי החברה עשויה לגייס עד 30 מיליארד דולר בהון לאורך זמן. עם זאת, העיתוי המדויק של גיוס ההון עדיין לא ברור, כאשר החברה מן הסתם תעדיף לבצע זאת כשמחיר המניה יהיה גבוה יותר.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה