"אני זוכר את העשור האבוד אחרי מלחמת יום כיפור, נראה שאנחנו בדרך לאותו מצב"

פרופ' רפי מלניק, אונ' רייכמן: "הריבית לא תרד, גם אם המלחמה תסתיים או תדעך",  "ביטול ההטבה על קרנות ההשתלמות, זה לא לטובתי האישית אבל למדינה זה נכון"
 | 

"אני אתחיל בפרספקטיבה ארוכת טווח כי אני עוד זוכר את העשור האבוד אחרי יום הכיפורים - אני רואה את אותה תופעה מתפתחת לנגד עינינו", אומר פרופ' רפי מלניק מאוניברסיטת רייכמן, "אם ממשלת ישראל לא תשנה את המדיניות התקציבית מהר אנחנו עלולים להיכנס לבעיה חמורה. כבר נכנסנו לתהליך ארוך טווח של סטגנציה, פגיעה בפריון וירידה ברמת החיים. אנחנו כבר שנתיים עם תוצר שהוא בעצם שלילי מבחינת גידול לנפש. זה קרה ב-2023 עם ההפיכה המשטרית והחריף עם המלחמה. 2024 היא שנה רעה מאוד".

פרופ' מלניק מעריך שהכלכלה בדעיכה, בקצב גבוה ממה שמעריכים בבנק ישראלים והכלכלנים - אם אני לוקח את המדד שהכנתי, מדד מלניק למצה המשק, ויוצא  מתוך הנחות מציאותיות עד סוף השנה, אני צופה שהתוצר העסקי יגדל ב-0.3%, שזו בעצם ירידה לנפש של יותר מ-1.5% - זה חמור מאוד משום שזה אומר שהתוצר מתכווץ. אנחנו אומנם נמצאים במלחמה אבל בנוסף לזה המדיניות שננקטת היום היא רעה מאוד ומחריפה את המצב".

"החדשות הרעות הן שאם לא נשנה את המצב אנחנו בתהליך של התרסקות. החדשות הטובות הן שאני מאמין שעדיין יש סיכוי לשינוי לטובה אם יינקטו הצעדים הנכונים. המדינה איבדה את השליטה על הגירעון, אף אחד לא יודע מה יהיה הגריעון בדיוק, האומדנים עומדים על 7%-8% תוצר שזה המון. בהמשך נצטרך גם לממן את הגרעונות האלה כי כל גירעון מגדיל את החוב הממשלתי וזה יכביד עלינו בהמשך. גם הדירוג של ישראל ירד והוא עלול לרדת עוד, מה שאומר שאנחנו לווים בעולם בריביות גבוהות הרבה יותר".
פרופ' רפי מלניק; קרדיט: גלעד קבלרצ'יק
פרופ' רפי מלניק; קרדיט: גלעד קבלרצ'יק

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בנק ישראל רואה בעוד שנה ריבית של 4.5%, זהה לשיעור הריבית היום, איך אתה רואה את הדברים?
"לצערנו כתוצאה מבעיות שונות, האינפלציה לא מתכנסת ליעד. אנחנו מעל לגבול העליון ובנק ישראל לא יכול להקל את האחיזה המוניטרית שלו. הסיבה שהאינפלציה לא יורדת נובעת מכך שנוצרו מגבלות היצע בכל מיני ענפים במשק ובעיקר בגלל גיוס המילואים הממושך ואי הכניסה של הפועלים הפלסטיניים. ענפי החקלאות והבנייה למשל לא מסוגלים לספק את ההיצע. המחירים ממשיכים לעלות מעל ליעד של הממשלה. כל זה אומר שלהערכתי בנק ישראל לא יוכל להקטין את הריבית, גם אם המלחמה תיגמר או תדעך".

יש תרחיש שבו סיום המלחמה דווקא יביא לעלייה באינפלציה?
"יכול להיות, אבל יחד עם האופוריה שתיווצר בשוק ובשוק ההון יהיה גם שחרור של פועלים ומילואימניקים, יחד עם תוספת הביקוש תבוא תוספת היצע. אני לא רואה התפרצות אינפלציונית מעבר למה שקורה היום".

איזה צעדים פיסקאליים המדינה צריכה להוביל?
"צריך קודם כל לקבוע את גודל ההוצאה הבטחונית שלא תפגע בצמיחה ובפריון. אפשר להגדיל מאוד את תקציב הביטחון כמו בשנות ה-70 וה-80 ולחנוק את המשק אבל זה מצב לא רצוי. אני מעריך שתקציב צריכה בטחונית בסדר גודל של 5%-6% תוצר זה תקציב שהמשק יכול להרשות לעצמו. אני הייתי מציע להפסיק עם המתווה של ברודט שבמסגרתו היינו אמורים להקטין את משקל הוצאות הביטחון בתוצר. אם הממשלה תעשה את הצעד הזה ותבטיח את האופק, אז די בקלות אפשר להתשלט על הגירעון, אבל זה לא מספיק.

"הממשלה צריכה גם לשנות את סדרי ההוצאות - השקעות בתשתיות שנדרשות, בעיקר בתחבורה וחינוך. צריך רפורמות ענפיות שיגדילו את התחרות והפריון במשק. הדברים האלה נעשים במסגרת חוק התקציב אבל השנה הם לא נעשו. השנה אני רואה רק חיפוש של מימון בצד ההכנסות, שזה מוצדק אבל כאמור לא מספיק".

בנק ישראל מדבר על כך שיש צורך בהתאמות פרמננטיות של 30 מיליארד שקל, אתה מסכים עם ההנחה הזו?
"כן, זה לא פשוט, אבל זה אפשרי. זה דורש מנהיגות כלכלית ולאומית שהיא איננה כרגע".

כבר הודיעו על העלאת המע"מ מ-17% ל-18% החל משנה הבאה, יש מקום להעלאה נוספת?
"לא. עליית המע"מ היא אינפלציונית וזה יקפיץ את כל המחירים. זה יגולגל לצרכן ולכל המשק. אין ספק שצריך למצוא מקורות נוספים כדי לממן את הגירעון. כל מיני פטורים למינהם שנמצאים באופן היסטורי - כמו קרנות השתלמות. זה עומד על הפרק הרבה שנים אבל אני לא רואה את ההסדתרות נונתת לזה לעבור. המהלך הזה נדרש, ביטול ההטבה על קרנות ההשתלמות, זה לא לטובתי האישית אבל למדינה זה נכון".

אתה חושב שיש פגיעה ארוכת טווח בסנטימנט של המשקיעים הזרים לגבי ישראל?
"יש כאן עניין חצי אוטומטי. נניח שיש קרן פנסיה בשיקגו לדוגמא שמשקיעה מחוץ לארה"ב אחוז מסוים מהכספים בהתאם לדירוגים. עצם העובדה שהורידו את הדירוג מקטין את הזרימה לכאן אוטומטית. עד שנתקן את הדירוג זה לא ישתנה וזה יהיה מאוד קשה ויקח זמן רב. אני חושב שהשקעה במדינה עדיין אטרקטיבית ובמיוחד בתחום ההייטק".

בנק ישראל ציין שאילולא המלחמה השקל היום היה בשער של 3.2 שקל לדולר, האם אתה מסכים עם ההנחה הזו  ולאן אתה רואה את שער השקל הולך בתרחישים השונים?
"שערי חליפין לא ניתן לנבא, אבל אם אנחנו מסכלים על המשק ניתן לראות שכלכלת ישראל הגיעה למצב שיש לה עודף ייצוא. אנחנו מוכרים לעולם יותר משאנחנו קונים. זה אומר זרימה גדולה של דולרים לתוך המשק. יש לנו רזרבות גדולות מאוד. הייתי חבר בועדה המוניטרית של בנק ישראל, הועדה הראשונה שכונסה אחרי ששונה חוק בנק ישראל הייתי חבר בה לבקשת הנגיד דאז סטנלי פישר. אני זוכר עד היום את ההחלטה שקיבלנו ב-2013 לשנות את הרזרבות של כלכלת ישראל. אז הרזרבות היו סדר גודל של 30 מיליארד דולר ועשינו מהלך של הכפלה ויותר. כשאנחנו מסתכלים היום על הרזרבות יש מעל ל-200 מיליארד דולר, התחום הזה של מט"ח הוא הצד החזק של המשק ולכן אני מאוד מסכים עם ההערכה של בנק ישראל שאם לא הייתה מלחמה הדולר היה היום בסביבות 3.1-3.2 שקל.

"אלא אם תהיה הידרדרות גדולה במלחמה, אני לא רואה את השקל נחלש יותר ממה שהוא נחלש עד היום, בגלל העודף בחשבון השוטף ומצב הרזרבות".

מה עמד מאחורי פיתוח המדד שלך?
"המדד נולד בשנות ה-90, כשהייתי כלכלן בבנק ישראל. שמו המקורי של המדד היה המדד המשולב שהבנק ממשיך לפרסם עד היום אבל במודל שונה. עסקתי הרבה במחקר על מחזורי עסקים בכלכלת ישראל והמדד היה הכלי המרכזי לראות את התפניות של המשק ולעשות הערכה בזמן אמת למעבר של גאות לשפל ולהפך. הוא מתפרסם מאז כל חודש באוניברסיטת רייכמן ויש לו כמות נכבדת של מנויים.

"הערך המוסף של המדד הוא שהוא המדד שהכי קרוב למה שקורה בהווה במשק. הנתונים של הלמ"ס מגיעים בפיגור של רבעון או שניים לפעמים, והמדד שלי הוא בפיגור של חודש. עכשיו אני עובד על מדד ספטמבר שיתפרסם כבר בשבוע הבא. הוא הכי קרוב לזמן אמת. זו תוצאה של מחקר, יש שורה של אינדיקטורים שבאופן היסטורי נעים יחד על פני מחזור העסקים של המשק. לוקחים את האינדקטורים מצד ההיצע, הביקוש, מאזן התשלומים ושוק העבודה ומוציאים מתוכם מגמה משותפת שיש להם וכך בונים את המדד".

תגובות לכתבה(69):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 37.
    מלא קשקושים בשביל להגיד שיהיה מיתון... (ל"ת)
    אוי באמת 04/11/2024 10:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 36.
    חביבי אתה לא חיי כמו לפני 50 שנה
    מבין עניין 03/11/2024 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נו באמת!!! נלחמת כיפור הייתה לפני 50 שנה. עם כל הכבוד פרופסור אתה תקוע אי שם
    סגור
  • 35.
    איך אפשר להשות את המצב אז והיום ?
    הברבור הירוק 31/10/2024 22:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    10 מיליון תושבים כלכלת היטק מפותחת תעשיה צבאית מפותחת שדות גז שלא תלוים באנרגיה חיצונית כל זה יכול לעזור מאוד למשק לצאת במהירות יחסית ולרוס את החוב לעשור קדימה
    סגור
  • 34.
    העשור האבוד היה תחת ממשלת הליכוד ...
    לא מדויק 31/10/2024 15:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אינפלציה של מאות אחוזים מלחמת לבנון רק חורבן והרס . העבודה בנו את המדינה וקופות החולים באו הפרחים ומאז הורסים הכל
    סגור
  • 33.
    דחוף למנות את העגום הזה למנכ"ל ערוץ 12
    צופה מהצד 30/10/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
    1 7
    שמה אוהבים את הדכדוך..
    סגור
  • טען עוד
  • למנכ"ל ערוץ 14
    בת אל 30/10/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שינקה משם את השופרות
    סגור
  • 32.
    6 השנים של צמיחה ושגשוג אחרי מלחמת ששת הימים.
    גדי 30/10/2024 09:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לפני המלחמה מ 1966 היה מיתון . אחרי מלחמת 1967 התחיל פרוספרטי לא רגיל בארץ.כך שזה מה שיקרה אחרי המלחמה הנוכחית.
    סגור
  • 31.
    עשור אבוד? אם היינו מפסידים היו לנו חיים אבודים
    בני 30/10/2024 08:32
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה הניתוק? הכסף שלך מסריח מניתוק... כאילו רק לפני שלושה דורות לא הייתה שואה ורק לפני שני דורות לא היינו תחת מחבש של כל מדינות ערב לכלותינוצ, את הורינו אחינו ילדינו וחברינו. עשור אבוד? גאווה עצומה על עצם ההשרדות של העם הזה ויכולתו לקום לתקומה . רק ראה ולמד איך מדינות מזרח אירופה עוד שקועות בימי מלחמת העולם השנייה , בעוד אנחנו מקימים מדינה חזקה ופורחת לעם היהודי באמצע המדבר
    סגור
  • 30.
    צריך לפרק את 28 ,זה יחסוך כסף וגם חמצן. (ל"ת)
    יוסי 28/10/2024 21:39
    הגב לתגובה זו
    1 13
    סגור
  • חייבים להתייעל בכל התחומים
    זגורי 29/10/2024 09:01
    הגב לתגובה זו
    11 0
    אין פרות קדושות
    סגור
  • כולנו אחים
    טטיאנה 29/10/2024 09:00
    הגב לתגובה זו
    11 0
    תתבייש לך
    סגור
  • 29.
    אותם אנשים, אותם בשורות איוב
    דוד 28/10/2024 15:47
    הגב לתגובה זו
    1 12
    מדהים איך אנשים שיש להם הכל מפתחים פסימיות חולנית (ששכרה בצידה...)
    סגור
  • 28.
    פירוק ההתנחלויות המיותרות בשומרון
    שגיא 27/10/2024 23:37
    הגב לתגובה זו
    15 6
    חלק מיותר. צריך לפרק ולהתייעל.
    סגור
  • אתה סוכן איראני ?.. (ל"ת)
    צופה מהצד 30/10/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • לא
    שגיא 30/10/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מאמין ביהוה
    סגור
  • ההתנחלויות לא הוקמו משיקולים כלכליים (ל"ת)
    יאיר 29/10/2024 14:41
    הגב לתגובה זו
    1 5
    סגור
  • 27.
    כל אדם מוסרי ידרוש למחוק ולספח את רצועת עזה ולבנון נק
    יחד ננצח בעז"ה 27/10/2024 18:22
    הגב לתגובה זו
    5 15
    הכלכלה תצמח אם ישראל תשטח ותספח את רצועת עזה ולבנון! כל אדם מוסרי ידרוש למחוק ולספח את רצועת עזה ולבנון נקיים לישראל כדי שישראלים לעולם לא יישחטו מרצועת עזה ולבנון, ושאיראן תוחזר 1000 שנה אחורה כדי שלעולם לא ישגרו רקטות לעבר ישראל! איראן השיעית תוקפנית וברור שרוסיה וסין, כמו גם שאר מעצמות המערב, ומדינות האזור ירוויחו אם היא תחזור לתקופת האבן ללא חשמל ולא תהווה איום על שאר העולם . לא למדינה פלסטינית, ראינו בעזה מה קורה כשיש להם מקום בשליטתם. כן לחסל את עזה ולגרש את העזתים לתומכים בהם, כן לגרש את ערביי המחבלים מיהודה ושומרון לתומכים בהם. המערב זרק מיליארדים והאיראנים התחמשו במיליוני דולרים עבור טבח איסלמו-נxצי ביהודים, כאשר ירדן היא המדינה הפלסטינית והקמת מדינה נוספת תפיל את ירדן ותכניס את איראן לירדן, בדיוק כפי שאיראן נכנסה לעירק, לעזה, לבנון ותימן.
    סגור
  • שכחת לקחת את הכדורים ?
    מה שתית ? 27/10/2024 21:04
    הגב לתגובה זו
    9 3
    מי יתן לך לספח בלי זכות הצבעה ? אגב מה עם הממשלה ? לא אחראית על המחדל ? לפחות צריך ועדת חקירה ממלכתית לבדוק את זה ?
    סגור
  • 26.
    עכשיו יש לנו את ביבי- ישקם הכלכלה
    מפריח 27/10/2024 11:56
    הגב לתגובה זו
    2 17
    ואנחנו מנצחים. היום הכל הרבה יותר מהיר- עשור זה כמו שנה. כלכלת ישראל חזקה
    סגור
  • הדג מסריח מהראש
    שרמנטייה 30/10/2024 21:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חייבים לסלק את נתניהו לכלא
    סגור
  • דיי כל מה שמפרסים אז ביבי
    מבין עניין 03/11/2024 13:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מספיק עם זה
    סגור
  • הדג מסריח מהראש
    הסטוריון 30/10/2024 21:03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאז ומעולם מנהיגים מושחתים ונרקיסיסטים חיסלו אימפריות .
    סגור
  • הדג מסריח מהראש
    ברכה 28/10/2024 05:57
    הגב לתגובה זו
    8 1
    שילך הביתה זו תהיה הברכה הכי גדולה .
    סגור
  • ביבי דואג רק לחרדים ולחברי מרכז הליכוד (ל"ת)
    ביבי עבד של החרדים 27/10/2024 21:06
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 25.
    ייקח זמן להתאושש מהמהפיכה המשטרית
    אבנר 25/10/2024 18:24
    הגב לתגובה זו
    33 14
    טעות נוראית שפילגה את עם ישראל.
    סגור
  • 24.
    החרדים הורסים את המדינה
    שוני סטרטינר 25/10/2024 18:21
    הגב לתגובה זו
    35 9
    חייבים לגייס את הפרזיטים לצבא. עמלקים עם כיפות מסתובבים בתוכנו.
    סגור
  • עוד אחד שמפ,,, ומה עם כל השמאל בתל אביב
    מבין עניין 03/11/2024 13:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובכלל כך הפחדנים שלא מתגייסים מטעמי נוחות וסיפרי סבתא-הם כפול ומכופל
    סגור
  • 23.
    טבח נתניהו והשפעותיו
    נהוראי 25/10/2024 18:19
    הגב לתגובה זו
    32 7
    עוד לא התאוששנו מגזירת המהפיכה המשפטית הנוראית ונתניהו המפקיר הביא עלינו את הטבח.
    סגור
  • 22.
    הפיכה משטרית זה ביטוי מנוול ושקרי
    פרופסור לא מכובד 25/10/2024 15:03
    הגב לתגובה זו
    15 39
    ביטוי של ההגמוניה החזירית ששולטת במשק לטובתה האישית. חזירונים מסריחים ששולטים בכלכלה בסיוע בית משפט מושחת
    סגור
  • 21.
    דור העבר
    ביל 25/10/2024 12:50
    הגב לתגובה זו
    10 36
    ברגע שכתבת מהפכה משטרית איבדת אותי! הדעות שלך מפוזיציה ולא מידע.
    סגור
  • 20.
    בכיפורים היה משבר עולמי
    אחד מהעם 24/10/2024 23:10
    הגב לתגובה זו
    4 17
    מכבד מאד את הפרופסור אך המשבר אחרי מלחמת יום הכיפורים ,כלל משבר נפט עולמי ,ומשבר כלל עולמי . במקרה של חרבות ברזל הכלכלה העולמית בכלל לא מושפעת ,ולכן לא לגמרי מדויק לגזור גזירה שווה בין שני האירועים. מה גם שרבים צופים לאחר המלחמה הנוכחית,הסכמי שלום אזריים לישראל עם כל הציר הסוני המתון וובו סעודיה המפרציות שיתנו דחיפת ענק לכלכלה הישראלית
    סגור
  • 19.
    המצב היום גרוע הרבה יותר
    אליקו 24/10/2024 10:14
    הגב לתגובה זו
    47 9
    ההנהגה החרדית הארורה בוזזת את הקופה הציבורית בעת מלחמה ללא רחם. החרדים, חובשי הכיפות, מסרבים להתגייס לצבא, בהמוניהם. בעבר העמלקים עם הכיפות היו מיעוט זניח ומדוכא. היום הם חברו לנתניהו המפקיר, נהנים מהאתנן שקיבלו ומסייעים למושחת לבסס את שלטון האימים שלו.
    סגור
  • 18.
    ביום כיפור הינו 3 מליון איש קצת קשה להשות
    הברבור הירוק 23/10/2024 21:35
    הגב לתגובה זו
    5 39
    מצב הכלכלה היום שונה בתכלית סיכוי רב שאחרי המלחמה התעשיות הבטחוניות יעשו עסקים מצוינים יש לנו גז באדמה כלכלת הייטק בשלה וזה ירכך את המכה ברור שתקציב הבטחון צריך לגדול כדי לתחזק את פילדלפי ורצועת הבטחון בצפון
    סגור
  • 17.
    איזו הפיכה משטרית?
    מהפכן 23/10/2024 21:17
    הגב לתגובה זו
    13 41
    רק במוח החולני והמעוות של הדיקטטורים הנאורים קיימת הפיכה משטרית? הניסיון לחסל את דיקטטורת בגץ שתרמה באופן ישיר ועקיף ל 7 לאוקטובר זה נקרא הפיכה משטרית? איזה מוח חולני יכול לחשוב כך? בגץ אמור לקיים דיונים שקשורים להוראות פתיחה באש מול טרוריסטים, מה ההבנה שלו, מה מבין האוייב? מה הבין זה שרצח את שמואל חודריה עם אקדח כאשר התקרב עד לחומת הגבול? מה הבין סינוואר שהצליח להסוות את תוכנית הפעולה שלו גם מצד המשתפים הבכירים שלו בזרועות הבטחון של ישראל?
    סגור
  • מדובר על ההפיכה המשטרית שהחלישה את הכלכלה ואת הביטחון (ל"ת)
    ורק בגללה הגענו לשפל 25/10/2024 14:49
    הגב לתגובה זו
    11 6
    סגור
  • 16.
    עוד נבואות שחורות של פרופסורים, אלופים לשעבר, פרשנים..
    כמה התבכיינות ותבוסת 23/10/2024 17:37
    הגב לתגובה זו
    9 41
    נמאס מכל הפסימיסטים שרק מפחידים ומשגרים נבואות זעם שאחת אחרי השניה מתנפצות אל מו סלעי המציאות! עם ישראל חזק! אחרי הניצחון המוחלט כלכלת ישראל תפרח וגם הפרופסור החרטטן מרייכמן יאכל את הכובע!
    סגור
  • צודק עדיף לטמון ראש בחול, להגיד בעזרת השם, ולהתעלם -->
    שחר 27/10/2024 10:32
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מידע מקצועי. בהצלחה.
    סגור
  • הסיבה ש"עם ישראל חזק" היא שחלק מהעם מחזיק את החלק השני! (ל"ת)
    לא רק חרדים ומשיחיים 25/10/2024 14:50
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 15.
    מצבנו הרבה יותר גרוע
    שאול 23/10/2024 17:26
    הגב לתגובה זו
    49 5
    כול עוד ממשלתנו מורכבת משרים חסרי אחריות וידע , עסוקים בלשדוד את הקופה לצרכים פרזיטיים ולא יצרניים ומשתמטים מצרכי הביטחון והכלכלה כבראשם עבריין שכול מה שבראש שלו הישרדותו הפוליטית והקיומית שלו .
    סגור
  • 14.
    אני זוכר את כל הפסימים שהתבדו. (ל"ת)
    אנונימי 23/10/2024 11:42
    הגב לתגובה זו
    4 30
    סגור
  • אני זוכר את המהפכה המשטרית ואת החתירה תחת הפרדת הרשויות
    אני מאשים 25/10/2024 15:00
    הגב לתגובה זו
    7 4
    ואם לדעתך הפסימים התבדו, זה אומר שאתה חושב שמצבנו טוב?!
    סגור
  • כנראה שהכת השלטת הנדסה לך את הזיכרון..
    זיכרון גורלי 25/10/2024 14:57
    הגב לתגובה זו
    7 3
    בכל תקופת הניסיון הכושל (למזלנו) להעביר את ההפיכה המשטרית, כל כלכלן נחשב, מכל פקולטה בארץ ו/או בעולם, התריע על כך שכלכלתה של ישראל עומדת להפגע קשות ותראה מה זה, "הפסימים" לא התבדו. כלכלת ישראל צללה לתהומות. ריבית גבוהה, צמיחה נמוכה, אינפלציה גבוהה, גירעון עצום, יוקר מחיה מטפס... אתה יכול לספר לעצמך סיפורי מעשיות, אבל את המציאות לא תוכל לשנות. המדיניות של הממשלה הכושלת הרסה את מדינת ישראל ונזדקק לזמן שיקום ארוך ולממשלה אחראית כדי לחזור לשיאים בהם היינו
    סגור
  • אני זוכר את טבח נתניהו
    הזוכר 23/10/2024 17:02
    הגב לתגובה זו
    30 4
    והשלכותיו
    סגור
  • 13.
    מר ביטחון ריסק גם את הכלכלה וגם את הביטחון, אפס מאופס (ל"ת)
    אבי1670 23/10/2024 10:37
    הגב לתגובה זו
    52 12
    סגור
  • 12.
    כל התנאים מתקיימים
    לרון 23/10/2024 10:31
    הגב לתגובה זו
    36 4
    לבורסה גרועה עד 2028
    סגור
  • כיצד תסביר את העליות בבורסת ת"א השנה?
    גפני 25/10/2024 08:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קשה מאוד לחזות
    סגור
  • 11.
    טבח נתניהו חיסל את הכלכלה (ל"ת)
    07.10.2023 23/10/2024 10:00
    הגב לתגובה זו
    42 15
    סגור
  • 10.
    ורק הנדלן ימשיך לזנק נכון?????
    לאאאאאא, הוא גמור! 23/10/2024 09:51
    הגב לתגובה זו
    24 2
    והגיע הזמן שהקריסה תתחיל- בלי שקרים ובלי רמאויות, פשוט תנו לנדל"ן לקרוס לגודלו הטבעי. אגב, זה גם קרה אחרי מלחמת יוה"כ.
    סגור
  • 9.
    יוניסי בתגובה: "המחירים יזנקו"
    גסטי 23/10/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    6 0
    יוניסי בתגובה: "המחירים יזנקו" "אצלנו בסניפים תורים אין סופיים למשכנתאות" הוא הוסיף
    סגור
  • 8.
    עוד קשקשן בגרוש
    שלמה 23/10/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    12 27
    ראית הפייה משטרית כבר הבנתי שאין טעם להתייחס לכלום
    סגור
  • יופי עכשיו אתגר. תמצא לי פרופ' לכלכלה שקורא לזה
    מנחן 23/10/2024 10:46
    הגב לתגובה זו
    7 19
    "רפורמה משפטית"...
    סגור
  • כשאתה תהייה ברמתו
    לרון 23/10/2024 10:31
    הגב לתגובה זו
    22 9
    אני בפנים
    סגור
  • 7.
    הפסקתי לקרוא אחרי המילים "הפיכה משפטית"
    שי לי 23/10/2024 09:39
    הגב לתגובה זו
    24 35
    עוד דמגוג מפוזיציה, ותואר פרופסור או חתן פרס נובל לכלכלה אפילו לא ממש משנה.
    סגור
  • אני המשכתי לקרוא
    מוריס 23/10/2024 12:34
    הגב לתגובה זו
    19 4
    מעניין
    סגור
  • ביביסט אתה? (ל"ת)
    דודו 23/10/2024 10:52
    הגב לתגובה זו
    28 4
    סגור
  • גם אני
    איציק 23/10/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    7 26
    גם אני
    סגור
  • ואם המצב הכלכלי הגרוע יימשך, אז גם עני! (ל"ת)
    הציק 25/10/2024 15:02
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 6.
    הפיכה משפטית? הכוונה לסרבני קפלן שהביאו לטבח קפלן?
    לא הבנתי 23/10/2024 09:26
    הגב לתגובה זו
    23 36
    בשבוע פרשנות כלכלית מעינת גז שתמליץ לכם למשוך כספים מהבנקים על מנת שהם יקרסו
    סגור
  • איך השיטה עובדת, תמיד כשיש כישלון מאשימים מישהו אחר?? (ל"ת)
    אחריות מינסטריאלית! 25/10/2024 15:04
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • כמובן
    פצ 23/10/2024 11:08
    הגב לתגובה זו
    25 3
    שהחבר'ה מקפלן הביאו לטבח: הם העבירו מזוודות כסף, הם היו בשלטון, הם לא מתגייסים לסדיר ומילואים בגלל חבר דמיוני. מה אתה מקשקש?
    סגור
  • חבר דמיוני?
    חבר דמיוני? 24/10/2024 23:50
    הגב לתגובה זו
    1 3
    עכשיו את גיבור... את ה"חבר הדמיוני" כולם בסוף מכירים... והוא כנראה ישאל למה קראת לו חבר דמיוני...
    סגור
  • או ישאל
    בת אל 26/10/2024 12:59
    הגב לתגובה זו
    4 0
    או שישאל מדוע לא התגייסת לצה"ל, בעת מלחמה? מדוע בזזת את הקופה הציבורית כמוט עמלק?
    סגור
  • 5.
    אים הכל לא טוב.למה הבורסה עולה יום אחרי יום? (ל"ת)
    הקלפן מרמלה לוד 23/10/2024 09:19
    הגב לתגובה זו
    9 9
    סגור
  • אתה רציני? אתה מודע לפער בין הבורסה וכלכלה ריאלית?!
    מנחם 23/10/2024 10:47
    הגב לתגובה זו
    21 4
    אתה יודע כמה הבורסה עלתה יום לפני קריסת הדוט קום, הסאב פריים, משבר מניות בארץ?!
    סגור
  • 4.
    ושום מילה על החרדים
    חרדים 23/10/2024 09:14
    הגב לתגובה זו
    15 3
    כלכלן… מילה אחת על סנקציות נגד החרדים ושילובם בעבודה… אחלה ניתוח מר כלכלן
    סגור
  • שיתגייסו לצה"ל
    סמירנוף 23/10/2024 17:00
    הגב לתגובה זו
    13 1
    המתועבים. נתניהו נותן לפרזיטים לבזוז כאתנן.
    סגור
  • 3.
    אנחנו כבר בעשור אבוד?????? (ל"ת)
    אנליסט 23/10/2024 09:09
    הגב לתגובה זו
    13 3
    סגור
  • 2.
    תמצית השמאל כשהוא לא בשלטון: רע ויהיה יותר רע (ל"ת)
    אוכל חינם 23/10/2024 08:47
    הגב לתגובה זו
    14 29
    סגור
  • 1.
    זוכר את העשור שלפני 50 שנים??? הלו להתעורר התקדמנו מאז
    רפי 23/10/2024 08:36
    הגב לתגובה זו
    17 30
    איזו השוואה מגוחכת.מה הקשר בין הכלכלה של לפני 50 שנים לעכשיו?מה הקשר בין סוגי התעשיות .
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות