חברת הרכב הרביעית בעולם התבלבלה בדרך
כריסטופר הארווי הוא ראש חטיבת אסטרטגיית ההשקעות בבנק Wells Fargo, אחד מארבעת הבנקים המובילים בארה"ב ג'יי.פי מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ. הארווי אחראי על תחזיות שוק המניות של החברה, לרבות יעד המחירים של מדד S&P 500 ותחזיות הרווחים, כמו גם שקלול והמלצות מגזר. מדוע זה חשוב? כי הארווי, כמו המקבילים לו בבנקים ובבנקים הגדולים להשקעות כמו מורגן סטנלי, גולדמן ושכמותם, מספקים פרשנות קבועה לשוק, מפרסמים את דעותיהם על אסטרטגיות ההשקעה, הם אורחים מבוקשים מאוד ברשתות התקשורת המובילות, ויש להם מיליוני עוקבים. השפעתם על המגמות היא מהחשובות בוול סטריט. מומלץ מאוד לעקוב אחריהם בלינקדאין או ב-X.
הארווי, כמו מקבילו במורגן סטנלי, מארק וילסון, הובילו עד לאחרונה דעות דוביות על המניות. השבוע הפתיע הארווי את וול סטריט כאשר פרסם את יעד סוף שנה ל-2025 של מדד ה-500P&S. לפי התחזית, יגיע המדד ל-7,007 נקודות, שזה היעד הגבוה ביותר מבין האסטרטגים בוול סטריט. "אנו מצפים מממשל טראמפ", אמר הארווי, "לפתח סביבת מאקרו שהיא יותר ויותר נוחה למניות", וסיכם, "בקיצור, סביבה שבה המניות ממשיכות להתרומם".
התחזיות הנוכחיות של 11 ראשי חטיבות ההשקעות ב-11 הבנקים המובילים, לגבי רמת מדד ה-500P&S בסוף 2025, נעות בין זו של הארווי שהיא האופטימית ביותר, ועד זו של מנהלת ההשקעות הראשית של UBS Global בצפון אמריקה, סוליטה מארסלי, שלדעתה המדד יסגור את 2025 על 6,400 נקודות. תוכלו לראות את כל התחזיות כאן. כולם, אגב, מאמינים שהורדות הריבית יימשכו ושכלכלת ארה"ב תצמח מהר יותר מכפי שהקונצנזוס חוזה כרגע, 2.1%.
דעתי האישית ידועה - בין התקדמות מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה לפוטנציאל שמייצג ממשל הנשיא טראמפ ועוצמת הצרכן האמריקאי, המניות ימשיכו להיות "המשחק היחיד בעיר", אבל המשקיע חייב לזכור שכרגע, ערב הכניסה ל-2025, המניות נמצאות בהערכות שיא, מצב איגרות החוב, לאור התנהגות האינפלציה, לא ברור, טראמפ לא פרסם עדיין שום תוכנית כלכלית, ושהסביבה התקשורתית שבה המשקיעים פועלים היא כזו שמי שסומך על האינפורמציה שהתקשורת מגישה בתחום הכלכלי-עסקי עושה טעות גדולה. תוסיפו לכך ברבורים שחורים, ולכן אני חוזר שוב ושוב על כך שטוב יעשה כל משקיע אם יחליט על צעדיו בעצמו לאחר שיגיע לכל אינפורמציה בעצמו, ויקבל החלטות בעצמו והכי חשוב, לא למהר.
שתי מניות משכו את תשומת לבי השבוע. הראשונה היא מניית ענקית הרכב הגלובלית Stellantis N.V (סימול:STLA) שמייצגת מבחר מותגים מובילים של מכוניות. שמאז מרץ השנה ירדה המניה שלה בכ-58% ובשבוע שעבר עזב אותה מנהלה בטריקת דלת. השנייה היא Abercrombie & Fitch (סימול:ANF) הוותיקה, שהוקמה ב-1892, משווקת מבחר של ביגוד, מוצרי טיפוח אישי ואביזרים לגברים, נשים וילדים בכל רחבי העולם, ובמהלך השנים 2011 עד 2020 לערך חששו רבים שהיא לא תשרוד. החברה פרסמה בשבוע שעבר את דוחות הרבעון השלישי ושוב הכתה בגדול את הקונצנזוס. ANF עלתה ב-372% בין יוני 2023 ליוני 2024 ומאז "נרגעה" וירדה מעט, אבל הקונצנזוס עדיין ממליץ בחום לרכוש אותה.
חברת השמאטעס שמכה את להיטי הטכנולוגיה
החלטתי לכתוב על שתי החברות הללו כיוון שהן מייצגות "מצבים מיוחדים" בוול סטריט. STLA, לדעתי, עשויה להוות הזדמנות קנייה מעניינת בהערכה הנוכחית, ואילו ANF, שאני עוקב אחריה מקרוב מזה שנים רבות, היא פשוט חברה מעניינת שמוכיחה שבעולם שבו וול סטריט מתעניינת כביכול רק ב-AI, באבטחת סייבר ובכלכלת החלל, יש חברה של "שמאטעס" שמנייתה מכה כמעט את כל להיטי הטכנולוגיה. זה קורה בגלל ניהול מדהים של מנכ"לית מוכשרת שהצליחה להרים את החברה מהקרשים בצורה כל כך מופלאה שחייבה את וול סטריט להתלהב מהמניה, שמאז הקיץ של 2023 הכתה את כל המדדים כולל מדדי המוליכים למחצה וגם מניות כמו META, GOOG, AMZN ו-MSFT ובגדול.
שתי החברות האלו הן דוגמה מצוינת למה שכתבתי בקטע הפותח. משקיע שמעוניין לבדוק כדאיות השקעה בשתי אלו אינו זקוק ללחשנים יודעי סוד ולא לאנליסטים כי כל המשתנים/קריטריונים להם הוא זקוק על מנת לקבל החלטה נמצאים ברשת בין אם זה מקרו - מצב הסביבה שבה החברות פועלות והתחרות, ובין אם זה מיקרו - מחקרים על החברות.
ענקית הרכב לא קראה את המפה
מה קרה ב-Stellantis? מדובר בחברת הרכב הרביעית בגודלה בעולם שמכרה 6.4 מיליון מכוניות ב-2023, אחרי טויוטה - 10.31 מיליון, פולקסוואגן - עם 9.24 מיליון ויונדאי-קייה - 7.3 מיליון, ולפני GM שמכרה 6.2 מיליון ופורד שמכרה 4.4 מיליון כלי רכב.החברה הוקמה בסוף שנת 2019 כתוצאה ממיזוג עם פיאט-קרייזלר האיטלקית-אמריקאית ו-PSA Group הצרפתית, ומניותיה הגיעו לבורסות ב-2021. מאז מרץ השנה ירדה כאמור מניית החברה ב-58% והסיבה העיקרית לכך היא הירידה החדה, במהלך השנה, במכירות הגלובליות וירידה חדה יותר בארה"ב, כאשר בסוף ספטמבר הוסיפה החברה גם אזהרת רווח לחטיבות קרייזלר וג'יפ שלה.
בשבוע שעבר התפטר מנכ"ל החברה, קרלוס טווארס, לשעבר היו"ר של קבוצת PSA שלמעשה יזם את הקמת החברה ב-2019 ושהוביל את המיזוגים שיצרו את סטלנטיס. תחת ניהולו של טווארס עלו הכנסות החברה בין השנים 2021 ל-2023, מ-149.4 מיליארד ל-189.5, הרווח התפעולי עלה מ-15.9 ל-23 מיליארד, הנקי מ-14.2 ל-16.2 מיליארד, והרווח למניה מ-4.51 ל-5.94 דולר. אין זה פלא לפיכך שמניית החברה הגיעה לשיא כל הזמנים (קרוב ל-30) במרץ השנה וטווארס נחשב לאחד המנכ"לים המובחרים.
בסוף 2023 התחילה התדרדרות בעסקי החברה, מה שהוביל את המניה מטה. החברה, שמייצרת ומוכרת כמה מהמותגים המובילים בעולם כמו ג'יפ, אלפא-רומיאו, פז'ו, קרייזלר, סיטרואן, דודג', פיאט, מזראטי, אופל, וווקסהול, נקלעה במהלך 2024 לבעיות ייצור ולמה שההנהלה מכנה "הידרדרות בדינמיקה של התעשייה העולמית" שפירושה התגברות התחרות, כישלון בפריצה בתחום הרכב החשמלי והאוטונומי, ירידת מרג'ינים וכנראה גם בעיות שיווקיות חמורות.
מי יחלץ את סטלנטיס?
מה שהסב את תשומת ליבי לחברה הייתה המלצת "קנייה חזקה" שהוציא לאחרונה האנליסט הבכירJose Asumendi , ראש חטיבת הרכב האירופי בג'יי פי מורגן למניה ודווקא לאחר אזהרת הרווח. לא הבנתי מה גרם לאנליסט לעשות זאת. צללתי לפיכך לבדיקה והגעתי למסקנה שמה שהוביל אותו היה הפוטנציאל. איזה פוטנציאל? הפוטנציאל של החברה לבצע Turn around מוצלח. לי ברור, לאחר המחקר שעשיתי, שיש רק הסבר אחד למצבה הנוכחי של סטלנטיס, כישלון של ההנהלה בראיית ההתפתחויות בשוק, בסקטור ובצריכה, מה שבמקרה של סטלנטיס, חברה מהמובילות גלובלית בתעשיית הרכב, בעלת מותגים מובילים, עצמת שוק גדולה ורווחיות גבוהה, לא היה צריך לקרות.
קרלוס טווארס. שם את המפתחות צילום: טוויטר
אבל מדובר במצב קלאסי ממש של חברה שמסוגלת, בעזרת מנהל חדש, לבצע Turn around מוצלח. את זה ראה כנראה האנליסט. ההנהלה, שכנראה נחה על זרי הדפנה של 2021-2023, התעלמה מהשינויים שמתרחשים בתעשיית הרכב ובצריכה של מוצריה וזנחה אפילו את האסטרטגיה שלה עצמה. זאת לאחר שבתחילת השנה הוציאה החברה תחזית מרשימה ביותר ל-2030 תחת הכותרת, "Dare Forward 2030", שלפיה "החברה שואפת להכניס לשוק יותר מ-75 דגמים חשמליים מלאים עד 2030, להגביר את הפעילות שלה בשוק הרכבים החשמליים ולהכפיל את הכנסותיה נטו עד 2030 לעומת 2023, ולשמור על שולי רווח תפעולי מותאמים דו-ספרתיים במהלך העשור. בנוסף שמה לה החברה למטרה להגיע לפליטת CO2 של אפס".
זו הייתה הסיבה לפיטוריו של טווארס, במיוחד האיחור בכניסה לרכבים חשמליים. מצבים כאלו ראיתי בתעשיית הרכב בחברות כמו פורד ו-GM , אבל גם ב-GE, ב-AMD וגם ב- Abercrombie & Fitch כפי שתראו בהמשך.
מועצת המנהלים החליטה שיו"ר החברה, ג'ון אלקאן, נכדו של התעשיין האיטלקי הגדול אלברטו אניילי, מייסד ומוביל חברת פיאט, יוביל את החברה עד שיימצא מנכ"ל חדש. בסוף השבוע הודיעה התקשורת האיטלקית שהחברה מנסה לגייס את מנהל הכספים של אפל, לוקא מאסטרי, לתפקיד המנכ"ל, אבל החברה הכחישה זאת. בכל מקרה מנהלים רבים ישמחו להיכנס לתפקיד.
אני מסכים עם האנליסט שזיהה את הפוטנציאל אבל לא הייתי ממהר להמליץ ב"קנייה" כיוון שלמנהל, אפילו הטוב ביותר, לוקח זמן לא קצר עד שהוא מתחיל בתיקון המצב, ועד שזה קורה המניה בדרך כלל ממשיכה דרומה. זה בדיוק מה שקרה ב-Turn arounds מופלאים שבוצעו בפורד, ב-GM, GE וב-ANF, שלא להזכיר את ה-Turn around המדהים שביצע ראסל אלוואנגר בטאואר וכמה זמן עבר עד שהשוק הכיר בהצלחה.
המנכ"לית שהחזירה את אברקרומבי לחיים
"אפליה הייתה המותג שלהם" היה שם הסרט הדוקומנטרי שעשתה נטפליקס על Abercrombie & Fitch. מניית החברה, שבמשך 100 שנותיה הראשונות לא קיבלה יהודים ושחורים לעבודה בסניפיה ושהקפידה על מותגים לאוכלוסייה הלבנה, הגיעה לשיא כל הזמנים שלה ערב משבר 2008. מאז צנחה, כתוצאה מהמשבר, ב-82%, חזרה ועלתה ב-400% פלוס ב-2011 ומשם התדרדרה, בקיץ 2017, ב-90% ל-6 דולר, כאשר הדעה בוול סטריט הייתה שהחברה צועדת לסוף דרכה.
פונה לכל הקהלים. פרסומת של אברקרומבי אנד פיץ'. צילום: פייסבוק
רק ב-2017, ולאחר שנים של התדרדרות המניה ובעסקי החברה, החליטה מועצת המנהלים לעשות צעד ששינה לחלוטין את החברה. הם מינו למנכ"לית את פרן הורוביץ, יהודייה שהתחילה כמתלמדת בחברה. הורוביץ ביצעה את אחד ה-Turn arounds המופלאים שראתה וול סטריט. תחת הנהגתה חוותה החברה צמיחה יוצאת דופן שמונעת על ידי החזון האסטרטגי של הורוביץ ומחויבותה לשינוי. הורוביץ הצליחה להוביל את החברה ליצירת מותגים מתואמים ומגוונים יותר שהצליחו להתקבל בהתלהבות על כל שכבות האוכלוסייה. אם תיכנסו לאתר החברה, תראו פרסומות לכל גזע, דת וצבע שיש.
הורוביץ גם חזתה נכון את השינויים בצריכה בתחום הלבוש והתאימה לכך את מוצרי החברה. בין השאר חזתה את שובה של אופנת שנות ה-90 כאופנה פופולרית והקדימה את המתחרות באימוץ האופנה.
"אני לא חושב שאי פעם ראיתי מותג חוזר מהמתים כל כך מהר", כתב ג'ונה לופטון, מנכ"ל Lupton Capital והאמת? גם אני לא ראיתי דבר כזה, בטח לא בתעשיית האופנה והלבוש. הורוביץ קיבלה את הניהול בחברה עם הכנסות של 3.3 מיליארד או רווח של 6 סנט למניה, ואת השנה תסיים עם מכירות של 4.7 מיליארד ורווח למניה של 9.43 דולר. קונצנזוס האנליסטים עדיין ממליץ ב"קנייה" עם מחיר יעד של 187 דולר.
פרן הורוביץ עשתה ב-ANF את מה שצריך לעשות ב-STLA, שינוי כיוון והתייעלות. להורוביץ לקח כשש שנים כדי שהשוק יכיר בעובדה שהמהלכים שלה ב- Abercrombie & Fitch הצליחו. תבדקו כמה זמן לקח לאלוואנגר לסובב את TSEM ותבינו שאין מה למהר, אבל בהחלט כדאי לעקוב מקרוב.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8.שלמה תוכל בבקשה לכתוב על Tqqq? אודה לך מאוד :) (ל"ת)הדס 09/12/2024 07:03הגב לתגובה זו1 0סגור
-
מה יש לכתוב?שלמה גרינברג 09/12/2024 13:44הגב לתגובה זו3 0זה אחד הסלים שעוקבים אחרי סל הנאסד"ק 100, ה- QQQסגור
-
אשמח לדעת איך זה משתלב לדעתך עם הערכות הנכסים במאה ה-21 (ל"ת)הדס 09/12/2024 16:31הגב לתגובה זו3 0סגור
-
הרחבההדס 09/12/2024 17:27הגב לתגובה זו4 0האם יש נהירה למכשירים בסגנון הזה עם רמת סיכון גבוהה כמו בקריפטו והאם סחרני היום ההולכים ומתרבים ברחבי העולם נוטים להשתמש בזה והאם הקונזסנוס טועה בקשר לכך שמכשירים מהסוג הזה אינם מתאימים לטווח ארוך?סגור
-
תשובהפרשן של שלמה 10/12/2024 15:00הגב לתגובה זו0 0אם בכתבה מר גרינברג מסתייג מרמת המחירים הנוכחית של השוק, אז את חושבת שהוא ימליץ על תעודה ממונפת על נאסדק100?!סגור
- טען עוד
-
תודה רבה. (ל"ת)הדס 10/12/2024 15:58הגב לתגובה זו0 0סגור
-
QQQשלמה גרינברג 10/12/2024 11:57הגב לתגובה זו3 0.ה- QQQ נותן חשיפה ל-100 חברות שמניותיהן נסחרות בנאסד"ק, שידועות כחדשניות במגוון רחב של מגזרים ובעקבות ההצלחה בתשואות נוצרו כמה סלים "מעתיקים" כמו ה-TQQQ. כול 100 החברות הן מהמובילות בצמיחה וברווחיות וההערכות שלהן אכן גבוהות במונחים כלכליים וכך זה אגב בכול תקופת גאות מאז 2009 (כשהתחיל המיזוג הטכנולוגי לתוטך כלכלת המיינסטרים. לא הייתי משווה זאת לקריפטו, 2 עולמות נפרדים. סירני יום, שמספרם הולך ועולה עם התקדמות מהפכת הטכנולוגיה ועם הצמיחה הכלכלית הגלובלית, הולכים, בד"כ, למניות שסחירותן גבוהה ושנסחרות בהיקפים גדולים יחסית. איני מכיר דעה של הקונצנזוס שסל כמו ה-QQQ אינו מתאים לטווח הארוך, ההפך הוא הנכון וסחרן יום אינו לןשב כלל על טווח ארוך.סגור
-
7.סין מסבסדת יצוא מכוניות- פשיטות רגל בעולםעושה חשבון 08/12/2024 08:32הגב לתגובה זו0 0תעשיית המכונית בסין ובעיקר החשמליות מסובסדת ע"י ממשל סין . כך קבע האיחוד האירופאי וממשל ארה"ב.סגור
-
מה הקשר לפשיטות רגל בעולם? (ל"ת)שלמה גרינברג 10/12/2024 11:58הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.תודה רבה ושבוע טוב (ל"ת)אנונימי 07/12/2024 19:41הגב לתגובה זו1 0סגור
-
5.מעניין כמו תמידיהודה 07/12/2024 19:28הגב לתגובה זו4 2שבוע טוב שלמה. האם אתה מכיר תעודת סל, חוץ מEVX, ,עבור השקעה בתחום המיחזור?סגור
-
EVXשלמה גרינברג 08/12/2024 10:09הגב לתגובה זו2 0'ש את ה-REUX שגם הוא של VanEckסגור
-
מעניין כמו תמידיהודה 08/12/2024 12:23הגב לתגובה זו0 1לא קיים הסימבול REUXסגור
-
4.המותגים חוזריםיהוושוילי 06/12/2024 20:18הגב לתגובה זו3 0דור הג'ינס שותה קווינססגור
-
3.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 06/12/2024 19:03הגב לתגובה זו8 3סגור
-
2.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)עמית 06/12/2024 17:36הגב לתגובה זו5 2סגור
-
1.חוסר אמינותדני קיי 06/12/2024 17:31הגב לתגובה זו6 1סטלנטיס מאגד בתוכו את כלהמותגים שסובלים משם רע ובצדק סיטרואן למשל מוכרת לצרכן רכב בזול אבל את הכסף היא רואה בתום תקופת האחריות בצורת של חלקים רכבים שמבלים זמן רב במוסכים מנסיון אישיסגור
-
חבוב, מצרפתים קונים בושם ויין. לא מכונית.ארז 07/12/2024 16:19הגב לתגובה זו6 0.סגור