טסלה בשיא של 4 שנים, אבל יש כוכבית - מה צריך לדעת לפני שמשקיעים?

עד לפני כמה חודשים מניית טסלה הייתה המאכזבת ביותר מבין 7 המופלאות - היום היא לוהטת עם פלוס 50% מתחילת השנה והיא בשיא של כמעט 4 שנים; לצד ההתלהבות, חשוב לזכור שהמניה כבר לא מושפעת רק מהתוצאות העסקיות, מה צריך לדעת לפני שמוכרים או קונים את המניה?
 | 
telegram
(1)

מניית טסלה  TESLA INC -3.46% TESLA INC 421.06 -3.46% TESLA INC סגירה:0 פתיחה:425.65 גבוה:447.08 נמוך:417.64 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: רשמה עליות מסחררות בשבועות האחרונים, והגיעה לשיא של השנה האחרונה עם מחיר של 373 דולר למניה - שיא של כמעט 4 שנים כאשר היא נסחרת היום במכפיל רווח עתידי של 114. כדי להבין כמה חדה העלייה של מניית טסלה, צריך להיזכר שהיא נסחרה באפריל 2024 מתחת ל-140 דולר, ובימים שלפני הבחירות בנובמבר הייתה עדיין מתחת ל-250 דולר. העלייה החדה הזאת, שהביאה כמעט להכפלת ערך המניה מאז הבחירות ב-5 בנובמבר, הותירה את וול סטריט חסרת מילים, עם מחיר יעד ממוצע שעדיין רחוק ביותר מ-30% מהמחיר הנוכחי.

המשקיעים של טסלה מרוצים אבל מי ששוקל להיכנס צריך להבין שיש כוכבית: המניה כבר לא מושפעת רק מהפעילות העסקית של החברה. טסלה הפכה לאחת מ"מניות טראמפ", אם לא ה-מניה של טראמפ. אילון מאסק הוא כיום אחד מהאנשים המקרובים ביותר לנשיא הנבחר וחלק גדול מהעלייה של מניית טסלה נובע מהציפייה כי טראמפ "יחזיר" למאסק טובה על התמיכה שלו בבחירות ויפעל לטובת החברות שלו. אז מה צריך לדעת לפני שקונים או מוכרים מניות טסלה?
אילון מאסק ודנלד טראמפ; קרדיט: טוויטר
אילון מאסק ודנלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

מניה שנויה במחלוקת בוול סטריט


למרות העליות המרשימות והקשר של המניה לטראמפ היום, מניית טסלה תמיד הייתה שנויה במחלוקת. הפער בין היעד הגבוה ביותר ליעד הנמוך ביותר של אנליסטים עומד על כ-275 דולר, כ-75% מהמחיר הנוכחי של המניה. לשם השוואה, הפער במחירי היעד למניות אפל עומד על 35% בלבד, ואצל ג'נרל מוטורס הוא עומד על כ-45%. בכך, טסלה ממצבת את עצמה כחברה הרבה יותר "מעוררת דיון" מאשר מניות אחרות.

אנליסטים נוטים להשתמש במחירי יעד כאמצעי לחזות את הערך העתידי של מניה, או את התשואה האפשרית שלה בשנה הקרובה. אך במקרה של טסלה, המניה כבר חורגת מגבולות ההערכות הללו. למעשה, טסלה שהתה בשלוש השנים האחרונות כשליש מהזמן מעל למחירי היעד הממוצעים של האנליסטים, תופעה נדירה בענף.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

בניגוד למניות כמו אפל או ג'נרל מוטורס, העלייה החדה במניית טסלה אינה מלווה בעדכונים מהותיים בתחזיות הרווח שלה. העליות מבוססות בעיקר על תחזיות אופטימיות של משקיעים שמאמינים כי, בנוסף לתרומה הצפויה של טראמם לעסקים, הפיתוחים העתידיים של טסלה, כמו מוניות אוטונומיות ורובוטים, ייצרו ערך משמעותי לבעלי המניות בשנים הקרובות, גם אם אותם פיתוחים עדיין אינם פעילים.
 

התוצאות משתפרות, והפיתוחים העתידיים מבטיחים

למרות שהתוצאות של טסלה הן כאמור כבר לא הדבר היחיד שמשפיע על המניה, הן משתפרות - ברבעון השלישי טסלה רשמה רווח למניה של 72 סנט על הכנסות של 25.2 מיליארד דולר. הצפי היה לרווח למניה של 58 סנט על הכנסות של 25.4 מיליארד דולר. בנוסף שיעור הרווח הגולמי עמד על 19.8%, לעומת צפי של 16.8%, ותזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-2.74 מיליארד דולר, טוב מהצפי של 1.61 מיליארד.

בנוסף, לפני חודשיים טסלה גם חשפה את מוצר הרובוטקסי שלה, המכונה רובוטקסי, ורכב מסחרי אוטונומי ל-20 נוסעים, במסגרת מאמציה להאיץ את פיתוח טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה, כולל הרובוט ההומנואידי Optimus.
הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: החברה
הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: החברה

מנגד, מסירות הרכב של טסלה ממשיכות להתקשות להציג צמיחה. בגולדמן זאקס פרסמו הערכה לפיה החברה לא תצליח להציג צמיחה במסירות ב-2024. הערכת האנליסטים עומדת בניגוד לתחזיות הנהלת טסלה, אשר הביעה בשיחת הרווח של הרבעון השלישי ביטחון ביכולתה להציג צמיחה שנתית במסירות.

בעוד שהנהלת טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב ברבעון הרביעי, בגולדמן זאקס מעריכים כי החברה תמסור כ-510,000 יחידות בלבד. הערכות האנליסטים, המבוססות על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימיות יותר מקונצנזוס האנליסטים הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
 

בבנק אוף אמריקה עדיין אופטימיים ומציבים מחיר יעד של 400 דולר - אפסייד של 7%


למרות הקיטוב בין האנליסטים לגבי מניית טסלה, האנליסטים בבנק אוף אמריקה אופטימיים: "ביקרנו במפעל הענק של טסלה באוסטין, טקסס, שכלל פגישה עם מנהלי קשרי המשקיעים, סיור במפעל ונסיעת מבחן. הביקור העניק לנו ביטחון מוגבר שטסלה ממוצבת היטב לצמיחה בשנת 2025 ואילך, עם עסקי הליבה שלה ברכבים חשמליים (רכבים חדשים ירחיבו את שוק היעד שלה), השקת שירות הרובוטקסי שלה, ובטווח הארוך יותר מהשקעותיה ברובוט Optimus", כתבו האנליסטים בבנק.

"בנוסף, לטסלה יש הזדמנויות לשפר את שולי הרווח, שכיום מונעים בעיקר על ידי חומרה, אך יעברו יותר לתוכנה שתורמת לשולי הרווח עם צמיחה בנהיגה אוטונומית מלאה (FSD), קישוריות פרימיום וטעינה. אנו חוזרים על דירוג הקנייה שלנו ומעלים את מחיר היעד שלנו ל-400 דולר (היה 350 דולר), כעת בהתבסס על מכפיל EV/EBITDA של 60X (לעומת 54X קודם לכן)". הוסיפו בבנק.

כמובן שחשוב לקחת את תחזיות האנליסטים בעירבון מוגבל. אנליסטים כמו אלו בבנק אוף אמריקה הם אנליסטים מסוג Sell Side, שמטרתם להגדיל את הברוקראז' ולעזור למיתוג ושיווק הפירמה וההשקעות שלה. אנליסטים מסוג אחר, אלו שיושבים בניהול הכסף עצמו - מסוג Buy Side לא יאמרו לכם מה הם עושים.

זה לא אומר שאין המלצות Sell Side טובות. יש מצוינות, ורובן מוסיפות ערך (גם בין השורות - כי האנליסט לא רוצה לאבד אמון מול הקהל שלו), אבל זה אומר שאם אנליסט כותב לכם שהמניה תעלה פי כמה, צריך להתייחס להמלצה הזו כ"טריגר" להמשיך ולחקור את המניה בעצמכם כדי לקבל החלטה עם תמונה מלאה ככל הניתן.


תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    המלצות אנליסטים
    איציק 07/12/2024 14:07
    הגב לתגובה זו
    5 3
    חחחחחחחחחח . תמיד אני הולך הפוך מהם
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות