פייק ניוז ורשתות חברתיות: דו"ח האינטרנט של בזק ל-2024
החברה פרסמה היום את הדו"ח השנתי של השימושים באינטרנט, שמצביע על מגמות שונות, בין השאר של התמודדות הישראלים עם העלייה ביוקר המחיה והגברת השימוש והתלות ביישומי הבינה המלאכותית. בין השאר, 86% מהישראלים מתקשים להבחין בין מידע אמיתי לפייק ניוז, ו-73% צמצמו
את השיתוף של תמונות ברשתות החברתיות
בזק פרסמה היום את דו"ח האינטרנט השנתי שלה, המספק הצצה מקיפה להרגלי הגלישה של הישראלים. על סמך סקר שנערך בקרב 4,500 משתתפים בגילאי 13 ומעלה, הדו"ח חושף מגמות עכשוויות, שינויים בצריכה והשפעות המלחמה, יוקר המחיה והבינה המלאכותית (AI) על השגרה הדיגיטלית בישראל.
86% מהישראלים מתקשים להבחין בין מידע אמיתי לפייק ניוז ברשתות החברתיות. הנתון מדאיג במיוחד בנושא הרגיש של החטופים בעזה: 73% מבני הנוער נחשפו למידע כוזב, לצד 66% מהבוגרים שהיו נתונים גם הם לדיסאינפורמציה.
51% מהישראלים נמנעו מהזמנת חופשות בשנה האחרונה, ו-73% צמצמו את שיתוף התמונות האישיות ברשתות. בקרב בני הנוער הנתון הזה הגיע ל-52%. בנוסף, שעות הגלישה נהפכו קיצוניות: 23% האריכו את זמני השימוש במסכים לשעות הלילה המאוחרות, ו-8% החלו לצפות במסכים בשעות הבוקר המוקדמות.
הישראלים התמודדו עם יוקר המחיה באמצעות התאמות בהרגלי הצריכה:
- 84% מהם צמצמו רכישות אונליין אימפולסיביות.
- 74% דיווחו על קניות באתרים בינלאומיים זולים כמו עליאקספרס ושיין.
- שיעור הקונים אונליין ירד מ-87% ב-2023 ל-81% בשנת 2024.
- מתחרה לסטארלינק? חלל רוצה לספק למדינה שירותי תקשורת במצבי חירום
- אתם "גולשים בסתר"? מסתבר שעוקבים אחריכם; האם זה ישתנה?
במקביל, יותר ויותר ישראלים ביטלו את המנויים שלהם לשירותי תוכן פרמיום: שיעור הביטולים עבור נטפליקס ודיסני פלוס הגיע לכ-3%-4%, ואילו מספר המנויים החדשים היה נמוך בהרבה.
הבינה המלאכותית (AI) נהפכה אף היא לחלק בלתי נפרד מהחיים הדיגיטליים של הישראלים:
- 90% מכירים את המונח AI,
ו-70% משלבים אותו בשגרת יומם.
- 40% מבני הנוער ו-32% מהבוגרים מעדיפים לחפש מידע בכלי בינה מלאכותית על פני מנועי חיפוש מסורתיים.
- 57% ציינו שיכולות התרגום של כלי ה-AI הפחיתו את הצורך שלהם להשתמש באנגלית.
כלי הבינה המלאכותית הפופולריים ביותר בישראל כוללים את ChatGPT של OpenAI (83% בקרב בני נוער, 76% בקרב בוגרים) וג'מיני של גוגל (30% בקרב צעירים, 22% בקרב בוגרים).
הדו"ח מצביע על ירידה משמעותית ביכולת הקשב של הישראלים:
- סטארטאפ הרכב הישראלי UVeye גייס 191 מיליון דולר
- החברה הכי גדולה בארץ ומה התכנון שלה לגבי ההמשך?
- תוכן שיווקי כמה מצבים בהם עו"ד ירושות וצוואות הוא הכתובת עבורכם
- 85% איבדו סבלנות לקרוא טקסטים ארוכים, ומעדיפים לצרוך בעיקר סרטונים קצרים באורך של עד דקה.
- 64% מבני הנוער מעדיפים להאזין לפודקאסטים ולהודעות קוליות במהירות גבוהה - כדי לחסוך זמן.
בני הנוער הם הקבוצה הבולטת ביותר מבחינת זמן השהייה ברשתות החברתיות:
- 63% נמצאים ברשתות החברתיות לפחות שלוש שעות ביום.
- 34% מבלים ברשתות החברתיות חמש שעות ביום ויותר.
- 60% מבני הנוער מודים שהם מכורים
לשימוש ברשתות החברתיות.
בזק הציגה גם כלי חדש בשם "מד האינטרנט", המספק תמונת מצב עדכנית על הרגלי הגלישה בישראל:
מד מיקום - מנטר שימוש אינטרנטי לפי אזורים, כולל תהליכי ההתאוששות
בצפון ובדרום בעקבות המלחמה.
מד הרייטינג - בודק את העדפות הצפייה בזמן אמת, מעבר לטלוויזיה המסורתית.
מד ה-WiFi - עוקב אחר דפוסי שימוש בבית המחובר.
מד הסייבר - מגלה מה הם המכשירים הביתיים החשופים ביותר לפריצות.
מצלמות האבטחה הביתיות הן המכשירים הנפרצים ביותר, עם חשיפה של פי 100 יותר ממכשירים אחרים. התקפות סייבר על בתים מחוברים כללו,
בין השאר חסימה של 2.4 מיליארד ניסיונות פישינג, וחסימה של 82 מיליון תקיפות מסוג DDoS.
האירועים המרכזיים שהשפיעו על צריכת האינטרנט היו, בין היתר, קרב האגרוף בין מייק טייסון וג'ייק פול בנטפליקס, שהוביל לעלייה של פי עשרה בתעבורת הרשת; השקת
גרסה חדשה של המשחק פורטנייט, שיצרה זינוק של 60% בתעבורת הרשת; וחזרת החטופות מעזה, שהובילה לעלייה של 40% בתעבורה בשעת השיא.