מנהלי וויקס רוצים לאפשר בישראל מסחר בפליטות פחמן, במטרה לצמצם אותן
האוויר בכדור הארץ הולך והופך מזוהם יותר. המדינות הגדולות בעולם מזהמות, וחוץ מלעשות רעש וצלצולים - האמת היא שכל ועידות האקלים הן הצגה אחת גדולה. כולם יודעים שהמדינות משלמות מס שפתיים אבל לא באמת מצמצמות את הפליטות שלהן. המזהמות הגדולות בעולם לא עושות קולות של עצירה. סין והודו למשל, שתיים משלוש המזהמות הגדולות בעולם אומרות למערב במילים אחרות 'תפסיקו לבלבל לנו את המוח עם איכות הסביבה. אתם זיהמתם במשך שנים ובזכות זה המדינות שלכם התקדמו והאזרחים שלכם חיים ברמה גבוהה. עכשיו תורנו'. יש לא מעט צדק בדברים שלהן, האוכלוסיה במדינות הללו ענייה מאוד ביחס למערב ולמה שהם יפסיקו מרצונן לזהם, רק כי זה מתישהו יפגע באוכלוסית כדור הארץ? כלומר, הן אומרות, אידיאולוגיה של אקלים ושמירה על הסביבה זה נחמד, אבל פרקטית אנחנו צריכים להתקדם ולהפוך למדינות מערביות.
סין אחראית ל-30% מכלל הזיהום. ארה"ב אחראית ל-14% מהפליטות, הודו במקום השלישי עם 7% ואחר כך רוסיה עם 3%. אז כשהמדינות הגדולות בעולם לא שותפות באמת לצמצום פליטות הפחמן, המצב לא טוב. האם זה אומר שאי אפשר לעשות גם בלעדיהן? אפשר, אבל זה הרבה פחות אפקטיבי.
מה בינתיים העולם עושה? מסחר בפליטות פחמן, או שימוש ב'קרדיטים' - חברות מקבלות 'נקודות' בהתאם לכמה שהן לא מזהמות את הסביבה. הן יכולות למכור את הנקודות הללו לחברות אחרות. מי שקונה את הנקודות הן חברות מזהמות שצריכות את הנקודות כדי לא לשלם קנסות גבוהים על זיהום האוויר שהן גורמות, כלומר ניסיון לתמחר את זיהום האוויר כדי שמי שמזהם יבין את המשמעות וישלם על כך מחיר ריאלי, או שיסחור בפליטות וישלם לגופים ידידותיים לסביבה. כך נוצר שוק שלם של מסחר בזיהום אוויר, כאשר המטרה היא שבאופן מצרפי פליטות הפחמן הדו חמצני לאוויר בעולם יצטמצמו - באמצעות כוחות השוק, ומבלי שהמדינות ינסו להחליט מלמעלה מי מהמפעלים צריכים להתייעל וכיצד. המסחר מאפשר לחברות שמושתתות על הזיהום להמשיך לזהם אבל מנגד חברות אחרות מצמצמות את הזיהום. תחום המסחר בפליטות פחמן גלגל בשנה שעברה 850 מיליארד דולר.
מי למשל אחת החברות שמכניסות מכך הרבה מאוד כסף? טסלה TESLA INC +3.07% TESLA INC 320.72 +3.07% סגירה:0 פתיחה:310.52 גבוה:324.68 נמוך:309.22 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: . 5% מכלל ההכנסות השנתיות של טסלה מגיעות בכלל לא ממכירת מכוניות חשמליות אלא ממכירת קרדיטים (כי המכוניות שלה חשמליות ולא נחשבות מזהמות. האם היא לא מזהמת? לא בטוח בכלל. החשמל הרי מיוצר בעולם כמעט כולו רק מנפט וגז. אבל אם העולם חושב שהוא עושה משהו, מי אנחנו שנעיר על כך). בישראל גם חברת אנלייט אנלייט אנרגיה +1.31% אנלייט אנרגיה 6,180 +1.31% בסיס:6,100 פתיחה:6,090 גבוה:6,180 נמוך:6,051 תמורה:15,604,699 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: פעילה בתחום ותולה בו תקוות רבות (לראיון איתם בנושא - לחצו כאן)
בכל מקרה, הנושא הזה של פליטות פחמן קצת מרוחק מישראל הקטנה שלנו. אנחנו גרגר קטן ולא מאוד משפיע בעולם. אבל יש מי שחושבים שאפשר לייבא את זה לישראל ולעשות מזה כסף. מדובר על חברה חדשה בשם "אופורטו קרבון" שרוצה להסדיר תעודות פחמן לחברות בישראל. היא הוקמה בחודשים האחרונים עם שמות גדולים, כמו ניר זוהר ואבישי אברהמי, נשיא ומנכ"ל וויקס, בהתאמה, גייסה 50 מיליון שקל ורכשה מיזמים להפחתת פחמן בישראל בהיקף של למעלה מ-500 אלף טון פליטת גזי חממה.
לדברי החברה "פעולות אלה, יאפשרו לה את לפתוח את פעילות הפחתת הפחמן ולקרב את החברות הישראליות ליעד של איפוס פחמני NET ZERO''.
המייסד הוא דר' אבי לובצ׳יק שפועל כבר 15 שנה בעולמות האקלים והשקעות בתחום, עבד במשרד האוצר והיה חבר בצוות הבין-משרדי לקראת המשלחת הישראלית לוועידת האקלים בפריז בשנת 2015, ניהל את מערך הפליטות של חברת אינטל בישראל והיה סמנכ״ל פיתוח עיסוקי בקרן ההון סיכון קפיטל נייצ׳ר המתמחה בהשקעות הון סיכון בתחומי סביבה ואקלים.
אבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל וויקס: "גזי החממה מייצרים אפקט מהותי על ההתחממות העולמית, והיכולת לייצר תמריצים כלכליים להתייעלות היא קריטית להצלחה שלנו לשפר את כדור הארץ. לכן חשוב לתמרץ אחריות תאגידית ומנהיגות סביבתית ראויה גם במדינה קטנה כמו שלנו כי בסופו של דבר יש לנו כדור ארץ אחד וחשוב לשמור עליו".
ד"ר אבי לובצ'יק: ״על מנת לקדם כלכלת דלת פחמן ועלי ידי כך להפחית את סך פליטות גזי החממה בישראל ובעולם, יש לפעול בהקדם ולייצר פתרונות, ולעודד את שוק הפחמן המקומי. לאחר שחקרנו את הנעשה בעולם, ועל סמך מתודולוגיות בינלאומיות, התחלנו במו״מ עם מספר חברות ישראליות ובינלאומיות לרכישת תעודות פחמן. אופורטו-קרבון, שמה לעצמה מטרה לקדם פתרונות סביבתיים באמצעות מנופים כלכליים כפי שהבינו באירופה כבר למעלה מעשור. צריך לזכור שמשבר האקלים כבר כאן ועלינו לפעול במהירות ולהגדיל את האחריות התאגידית של החברות גם בתחומי הסביבה״
החברה מלווה על ידי משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן והד"ר רות דגן שלאחרונה גם מונתה להיות יועצת מיוחדת לאו"ם בנושאי האקלים.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.רוצה לקנות אוויר? עולה רק שקל אחדאריק 20/12/2022 14:24הגב לתגובה זו0 0ברחוב סומסום חזו את העתידסגור