ויה רוכשת את סיטימאפר, אפליקציה לתכנון נסיעות בריטית, ב-100 מיליון דולר
חברת ההסעות השיתופיות הישראלית ויה (Via) שהשלימה לפני חודש סבב גיוס של 110 מיליון דולר לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר (להרחבה) רוכשת את סיטימאפר (Citymapper), סטארט אפ בריטי שיש לו אפליקציה לתכנון נסיעות ב-100 מיליון דולר. האם ויה גייסה בעצם כדי לרכוש? בהחלט ייתכן. ויה רוצה להוות מערכת הפעלה לכלל היבטי התחבורה הציבורית - לנוסעים ולחברות תחבורה. השאלה היא האם באמת ויה שווה את הסכום שהיא אומרת שהיא שווה. יכול להיות, אבל לא בטוח. החברות גייסו בעיקר בתקופה של האופוריה בשווקים, כשהריבית בעולם הייתה עד לפני שנה אפס - והכסף חיפש לאן ללכת, והגיע לחברות טובות אבל גם לחברות בעייתיות (זה לאו דווקא המצב כאן). אבל המצב בשוק השתנה בשנה האחרונה, המניות של חברות הסטארט-אפ שהפכו לציבוריות קרסו בעשרות אחוזים, חלקן אפילו ב-80-90%. בשוק הלא סחיר זה עדיין לא קורה באופן רשמי כי החברות לא מגייסות ונשענות על המזומן הקיים, אבל זה מן הסתם יקרה ככל שההאטה הכלכלית (ואולי מיתון) תתארך, לחברות ייגמר הכסף והן יצטרכו לגייס גם בשוויים נמוכים יותר. הנה הסיבה שאנחנו מתקשים להאמין להערכות השווי הגבוהות הללו.
ויה הכניסה בשנה האחרונה סדר גודל של 200 מיליון דולר, כפול מאשר בשנה שלפני, אבל זה קרה לא רק בזכות גידול אורגני אלא גם בגלל שתי רכישות שביצעה כשההייפ בשווקים היה בשיאו, ובכל מקרה ויה היא ככל הנראה עדיין חברה הפסדית. החברות לא מסרו פרטים על התוצאות הכספיות של החברה הנרכשת, אבל היא גייסה 60 מיליון דולר מאז הקמתה וסביר להניח שההכנסות שלה נמוכות משמעותית מאלה של ויה, וכי גם עדיין הפסדית. השאלה היא כמובן מתי החברות יצליחו להגיע לרווחיות. כשהכסף היה זול וחיפש לאן ללכת אפשר היה למכור חלומות על צמיחה. פחות היה חשוב בוול סטריט השורה התחתונה. אבל זה השתנה מאז התפוצצות הבועה בשנה האחרונה. עכשיו המשקיעים מחפשים רווחיות. מנגד - כשהאופוריה תחזור לשווקים, סביר להניח ששוב המשקיעים יתמכרו לחלומות על צמיחה מטאורית וישכחו שבסוף המטרה של חברה זה להרוויח כסף ולספק ערך למשקיעים ולא רק לחלום על צמיחה.
בכל מקרה, לדברי ויה, בעוד ויה מאפשרת לערים ולרשויות תחבורה לתכנן ולהפעיל את רשתות התחבורה הציבורית שלהן, Citymapper מסייעת לנוסעים להתנייד ברשת התחבורה העירונית באמצעות אפליקציה אינטואיטיבית אחת. "על ידי שילוב Citymapper בפלטפורמה הטכנולוגית שלה, תוכל Via להציע פתרון משולב לערים, לרשויות תחבורה ולנוסעים."
סיטימאפר נוסדה בשנת 2012 ועל פי ויה יש לה יותר מ-50 מיליון משתמשים בלמעלה מ-100 ערים ברחבי העולם. באמצעות האפליקציה, המשתמשים משלבים תחבורה ציבורית, הליכה, רכיבה על אופניים, קורקינטים ממונעים, מוניות ואפשרויות אחרות. המשתמש יכול לתכנן נסיעה על סמך הקריטריונים החשובים לו - סוג תחבורה, זמן הגעה, משך הנסיעה, עלות וכו'.
המייסד-המשותף ומנכ"ל Via דניאל רמות מתרברב ואומר היום בעקבות הרכישה: "יש המון חברות שרוצות שנרכוש אותן. על ידי איחוד הצוותים שלנו, תיווצר הזדמנות נפלאה לשתף את היכולות של Citymapper עם ערים ורשויות תחבורה ציבורית בכל רחבי העולם, כדי שהן יוכלו ליצור את חוויית הנסיעה הנוחה והמתאימה ביותר עבור הקהילות שלהן."
נזכיר שבסוף שנת 2021 ויה סגרה את הפעילות שלה בניו יורק וגם בוושינגטון, וזאת אחרי שהיא רכשה במהלך 2021 את חברת Remix ושנה קודם לכן היא רכשה את Fleetonomy. אבל יש הבדל - הרכישות ההן בוצעו במהלך האופוריה הגדולה בשווקים. הכסף היה זול וחיפש לאן ללכת. הרכישה כעת היא מעניינת יותר כי היא מגיעה בתקופה שחברות צריכות יותר לשמור על הכסף שלהן. אז ויה כנראה בטוחה שיש לה מספיק כסף בקופה. השאלה האם זה נכון והאם היא לא מבזבזת יותר מדי כסף שהיא צריכה לשמור, והאם זה ייאלץ אותה להגיעה לפיטורים.
בחברה אומרים מנגד "הרכישות הללו מגיעות בתקופה של מומנטום חזק בתעשיית ה-TransitTech, כאשר טכנולוגיה וחדשנות סוללות את הדרך לדור חדש של פתרונות תחבורה חכמים וגמישים".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה