השקרים בהייטק - השווי, העובדים, התדמית
1. השווי בהייטק. השבוע נחשף שקר גדול בהצגת שוויה של חברת סייבריזן העוסקת בתחום הסייבר. המייסד ומי שהיה מנכ"לה עד תחילת החודש, ליאור דיב הצליח להביא אותה מסטארטאפ לאחת מהבטחות הסייבר של ישראל ששווה מיליארדים.
מייסדי סייבריזן, ליאור דיב במרכז, צילום: ליאור דיב
לפני כחודשיים החברה השלימה גיוס של 100 מיליון דולר מסופטבנק ודיב אמר שהשווי בגיוס הוא לפי השווי הקודם.
הגיוס הקודם היה ב-2021. חברת הסייבר המפורגנת גייסה 325 מיליון דולר לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר. אז מכאן ועד למסקנה שהגיוס הנוכחי היה לפי של 3.1 מיליארד דולר הדרך קצרה והתשבוחות בהתאמה - "הסייבר הישראלי חי וקיים", למרות מה שקורה בשווקים - "שוויה של סייבריזן לא נפגע".
ואז המשקיעה בסבב הנוכחי - סופטבנק שהזרימה 100 מיליון דולר החליפה בתחילת החודש את המנכ"ל דיב וחשפה לפני מספר ימים את המספרים - שווי של 300-400 מיליון דולר לסייבריזן. ואז הכותרות התחלפו. מתשבוחות זה הפך להצגתו של דיב כסוג של שקרן.
האמת שזה לא מנכ"ל כזה או אחר, זו השיטה. אתם שואלים איך זה שהמייסד אומר: "גייסנו לפי 3 מיליארד דולר" והמשקיעים: "השקענו לפי 300 מיליון דולר" - ההסבר דווקא פשוט והוא לא "מקטין" מהשקר. נתחיל מזה שכולם מזייפים לנו, כולם לא אומרים את האמת. לא תמיד זה שקר מוחלט, יש להם טכניקות ועורכי דין שיצילו אותם מ"שקר", אבל זה בטח לא האמת.
הטכניקה הראשונה היא לתת לעיתונאי-כתב להעריך ולא לסתור. אם הוא יכתוב בעיתון, בעיה שלו. לא המנכ"ל אמר מפורשות. הטכניקה השנייה היא נפוצה בעסקאות מסוג SAFE. בלי להיכנס למנגנון של הנפקות כאלו מדובר על הנפקות בלי שווי. המשקיעים בהנפקות יקבלו מניות בהתאם לעסקה שתהיה בהמשך.
ואז המנכ"ל יכול להגיד הכל מבלי שלגישתו הוא משקר. "גייסנו בעבר לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר וזה יהיה גם השווי הנוכחי". אולי הוא מאמין בזה, אולי הוא חושב שזה השווי שיהיה בעתיד, אבל אין באמת שווי. המשקיעים רואים כמובן שווי אחר לגמרי והם כנראה צודקים. הם המפוכחים מבין השניים.
מעבר לכך, גיוסי SAFE בשנה האחרונה נעשים כשהשוק הפך לשוק של קונים וכאשר המוכרים רגע לפני הסגירה וחייבים למכור. שוק הכרמל הגיע לשוק ההייטק. מנגנון ה-SAFE שומר את המשקיעים החדשים, עד כדי דילול כמעט מלא של הקודמים. הדבר הזה לא יוצא החוצה-לתקשורת, כי המנגנון משאיר פתח להצלחה והשבחה כך שמשקיעים קודמים יכולים כאילו להיתלות בזה. אלא שרוב הסיכויים שהשווי יצנח בשיעור גבוה, והמשקיעים הקודמים יישארו עם פירורים.
אז סייבריזן שבמרץ היתה שווה 3.1 מיליארד דולר, שווה באפריל 300-400 מיליון דולר - זה שקר של החברה, של המשקיעים, וזה שקר של כל התעשייה - אלפי סטארטאפים מונשמים כעת במנגנוני SAFE כשאומרים לכם את השווי בגיוס הקודם ובפועל השווי נמוך ב-50%-70% ו-90% מהשווי בגיוס הקודם. יש לנו בפנסיה לא מעט סטארטאפים כאלו. זו פצצה שתפגע בתשואות העתידיות של אלו שחשופים להשקעות לא סחירות בהייטק. וזו גם פצצה לאופציות של העובדים. האופציות שוות אפס.
2. העובדים בהייטק. העובדים בהייטק התפכחו. אחרי שהם היו רגילים לקבל הצעות עבודה חדשות מדי שבוע, הם מבינים בשנה האחרונה שיש משבר. עדיין מתעסקים שעה ביום במה לאכול בצהריים, איפה ל"בזבז" את התן ביס, עדיין יש פינוקים, אבל הבוס יותר לוחץ, יש יותר צמצומים, והחברה כבר עברה סבב פיטורים או שניים.
אנחנו נוטים להסתכל על ההייטק כמקשה אחת, כנבחרת עם יכולות מדהימות שעושה קסמים דרך האצבעות. זה לא נכון. כמו בכל חברה, בכל מפעל, בכל קבוצה, יש גם הרבה שהם עובדים לא טובים, יש רוב לבינוניות. אז יש עכשיו משבר, אבל זה לא ייפגע בעובדים טובים - עובד טוב הוא תמיד מצרך מבוקש. גם אם הוא יתגלגל החוצה, כי החברה החליטה שלא לפתח תוכנה-שירות-מוצר מסוים, לטובים אין מה לחשוש.
ובכלל, עכשיו מתברר איזה חברות גייסו עובדים רק כדי לגייס, כדי לגדול, כדי להצטייד במלאי של עובדים שיקבלו משימות בעתיד ואיזה חברות המשיכו להיות רזות ויעילות. זה DNA של עסקים, ועסקים בריאים לא מגייסים עובדים רק כי יש כסף אחרי הנפקה. עסקים בריאים מעסיקים עובדים טובים לפי הצרכים. זה נשמע ברור, אבל במאות חברות גייסו יותר ממה שהיה נדרש כי פחדו שיהיה מחסור בעובדים ומסיבות אחרות, בחברות רבות גם גייסו כאלו שלא בדיוק התאימו והשאירו אחרים שלא ממש התאימו כי "אין כוח אדם".
ולכן, מה שקורה כעת הוא במידה מסוימת מבורך - מתנקים מכוח עבודה לא מתאים, חוזרים לבסיס של הכלכלה - יצירת רווחים. חוזרים למדוד אנשים ועובדים לפי מה שהם עושים בפועל.
וזה חשוב כי ההייטק הוא העתיד של ישראל. תראו מה קרה ב-4 שנים האחרונות בהייטק ותבינו מה הפוטנציאל להמשך.
3. התדמית בהייטק. אנשים חכמים, מוכשרים, שכר גבוה, תנאים מצוינים. כנראה שרוב הציבור שאינו בהייטק מקנא בשכר ההייטקיסטים. אבל, האם באמת צריך לקנא בהם? התדמית הנוצצת יכולה להטעות. יש בהייטק חסרונות מובנים שלא מתאימים לכל אחד - עבודה תחת דדליין, תקופות מאוד לחוצות, שעות גלובליות ורבות. החובה להתעדכן כל הזמן והערך הפוחת שלך ככל שאתה - מתבגר. זה לא שאין עובדים בני 45-50 בהייטק. יש, אבל אם הם לא פנו-כוונו למקומות ניהוליים ויצרו יתרון יחסי במקום שלהם, הם בסכנה. מעסיק מעדיף בני 25 מעודכנים בחומר ומהירים בביצועים, על פניהם.
חוץ מזה, אתם חושבים שעבודה בהייטק - ישיבה מול מחשב כל היום ועיסוק בקוד, מתאימה לכולם? יש הרבה שרוצים עבודה עם אנשים ולא מחשבים, שרוצים עבודה מסוג אחר, יש הרבה שרוצים הייטק ומגלים שזה לא הם, שזה לא בשבילם. יש הרבה שרוצים לברוח מהעבדות המודרנית הזו. על אלה אתם פחות שומעים, אבל זה קיים.
וגם - אתם חושבים על השכר בהייטק וזה נשמע לכם גבוה. זה אכן שכר גבוה, אבל זה לא גבוה כמו שזה נשמע. השכר הממוצע במשק הוא 12 אלף שקל, השכר בהייטק נניח כ-30 אלף שקל (שזה מעל הממוצע). אז עובד ממוצע אומר לעצמו שבהייטק מרוויחים פי 2.5-3 מאשר הוא מרוויח. אבל כשבוחנים את הנטו, התמונה משתנה לגמרי. בהייטק מרוויחים יותר וגם משלמים יותר מסים. ולכן מהכנסה ברוטו של פי 2.5-3, בנטו עובד ההייטק מקבל ב-60%-80% יותר - זה לא מעט, אבל זה לא כמו שזה נשמע (ולקחנו בחשבון גם את ההפרשות לפנסיה, גמל וכו').
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
20.מדהים איך השווי הוא רק מספר בלי שום בסיס (ל"ת)דניאל 29/04/2023 21:52הגב לתגובה זו1 0סגור
-
19.אני הפסקתי להקשיב לביזפורטל מזמן (ל"ת)תמיר 29/04/2023 18:39הגב לתגובה זו2 4סגור
-
18.מצטרף ל 17 יש בעיה ידועה בתחום לג'וניורים להתקבלמיכאל 29/04/2023 14:24הגב לתגובה זו0 0המעסיק בתחום יעדיף את העובד שיש לו מספר שנות ניסיון.סגור
-
כן ולא - יש בסה"כ חיסרון לוותק, אל תכחישודניאל 29/04/2023 21:51הגב לתגובה זו0 0למרות שגם צעירים מדי זו בעיהסגור
-
17.חוסר הבנה מרשים בכל הקשור לניסיון וגילטל 28/04/2023 21:04הגב לתגובה זו3 0בני 25 מעודכנים ומהירים? אם סיימו אתמול אוניברסיטה, איך הבנה באוטומטים ושפות פורמליות או מתמטיקה דיסקרטית ושאר ירקות מהווה ניסיון בפיתוח?סגור
- טען עוד
-
16.שכנעתם - שולח את הבת שלי להייטק (ל"ת)כלכלן 28/04/2023 16:51הגב לתגובה זו0 0סגור
-
עדיף שתשלח אותה להתחתן עם חרדי - המדינה תפרנס (ל"ת)בניטו מוסלינו 28/04/2023 18:01הגב לתגובה זו4 5סגור
-
15.שימו לב.משהוא הזוי.נו נו 28/04/2023 14:31הגב לתגובה זו4 1כל פעם שמשיהוא מדבר על חיסרון בעבודה בהייטק מיד קופצים עליו כולם , ההיטקיסטים מגנים על העבודה שלהם כאילו מדובר בילדים שלהם ( לא מכיר מתחומים אחרים כזה חוסר יכולות לשמוע שלא הכל דבש ) והאילו שלא ודי מקנאים קופצים מיד להגן על מושאי הקינאה שלהם.הזויי, תנסו בשולחן שבת הקרוב ,פסיכולוגים לעבודה.סגור
-
14.אי דיוקיםמתכנת 28/04/2023 13:55הגב לתגובה זו2 1אבישי, יש בכתיבה שלך אי דיוקים. היי טק זו מילה גדולה. תחת "היי טק" יש המון דיספלינות. בתחומים מסוימים ב"היי טק" ניסיון זה פקטור מאוד משמעותי ולכן יעדיפו מישהו עם ניסיון. גם התרבות האירגונית משתנה מחברה לחברה. יש חברות עם הרבה לחץ, אבל תתפלא יש גם חברות כלל ללא לחץ ובחלקן יש אפילו אבטלה סמויה.סגור
-
13.גם לגבי עובדים מובגרים יש לך חוסר הבנהחגי 28/04/2023 10:32הגב לתגובה זו1 1יש הרבה עובדים מבוגרים והם אלו בעלי הנסיון. יותר צבעוני להסתכל על בני 25 אבל הם העובדים הזוטרים. חלק מהעניין הוא הגידול בתעשייה שגורר ריבוי צעירים. אף אחד לא זורק עובד כי הוא מבוגרסגור
-
12.נראה שההכרות שלך הם ההיטק היא שטחיתחגי 28/04/2023 10:30הגב לתגובה זו4 1מה שאתה מתאר הוא תפקיד של מפתח. רוב העובדים הם לא מפתחים ויש מגוון רחב של תפקידים, בחלקם הגדול העבודה מול מחשב לא שונה מעבודה מול מחשב של עורך דין רופא או מהנדססגור
-
גם מתכנתים צריכים לתקשר עם הסביבהיואליקו 28/04/2023 17:17הגב לתגובה זו3 0מתכנתים צריכים לתקשר ולא מעט, זה לא באמת עיסוק סוליסטי. אתה עובד בצוות וכדאי מאוד שיהיו לך יחסי אנוש סבירים.סגור
-
11.עוברים לארה"ב לא ישאר פה כלום בדיקטטורה הזוהיי טקיסט 28/04/2023 05:09הגב לתגובה זו4 5רציתם מהפכה משפטית? תקבלו אבל תמצאו פראייר אחר שיממן את השטויות שלכם. מחכה לרילוקיישןסגור
-
עולמך צר כעולם נמלה כל דבר אצלך מתקשר לביבי . (ל"ת)אמונחטאפ 29/04/2023 17:45הגב לתגובה זו2 0סגור
-
מחכים לךטרולי 28/04/2023 19:02הגב לתגובה זו7 0שמעתי שפייסבוק פיטרה 10,000 בכדי לקלוט בדיוק את שלומי פישמן מפתח תקווה ואת אלי ויזמן מקריית אונו כולם מחכים רק לך לךסגור
-
דיקטטורה זה המצב הנוכחי.8 28/04/2023 12:44הגב לתגובה זו5 0תיקון מסוים יהיה בזכות הרפורמה. אם בכלל תהיה.סגור
-
10.הבעיה היא סופטבנקאחדש 27/04/2023 19:00הגב לתגובה זו2 1קצת מצחיק להאשים את המנכל שאותה חברה סופטבנק שמה 300 מיליון דולר בשווי 3.1 שהיא הסכימה אליו , ובגלל המצב שאליה נקלעה סייבריזן אותה חברה ריסקה את השווי ל 300 מיליון , ואתה מאשים את המנכלסגור
-
9.כמות השונאים והקנאים שצברת זה סימן ברור להצלחה שלךקלבסיאלה 27/04/2023 14:06הגב לתגובה זו2 7להייטק יש כל כך הרבה כאלהסגור
-
8.יש לי אחיין בהייטק עם משכורת עצומה. בגלל כתבתך התחלתיפילי 27/04/2023 12:22הגב לתגובה זו8 4לרחם עליו. אולי אגייס עבורו כסף שיחזיק מעמד..כשהכותב מגמתי, הקוראים בבעיה...סגור
-
7.קישקושיםחיימקה 27/04/2023 11:01הגב לתגובה זו7 17ראשית, מהנדס בהייטק מנוסה בן 50+ מחוזר יותר מאשר מהנדס בן 25 או 30 פי כמה גם אם לא "התקדם למשרת ניהול". גם אם יפטרו אותו (ולרוב, אם הוא טוב, יעדיפו לפטר אותו אחרון) חברה אחרת תחטוף אותו בשניות. תבדקו אותי. שנית, השכר בהייטק הוא הרבה יותר מ 30 קיי. 30 קיי זה אולי שכר ממוצע שכולל גוניורים ותחומים פחות טכנולוגיים וגם איננו כולל בונוסים מניות ואופציות. השכר למהנדס תוכנה עם בערך 5 שנות ניסיון הוא יותר לכיוון ה 60 וצפונה אם כוללים את כל ההטבות מסביב. ברור שהכתב לא היה עובד הייטק בשנים האחרונות וגם לא מעורה במה שקורה בעולם הזה.סגור
-
האמת איפשהו באמצעיואליקו 28/04/2023 17:20הגב לתגובה זו0 0יש גילנות, כמו כמעטב כל מקצוע אחר. משום מה טורחים להדגיש את זה בהייטק אבל יש את הבעיה הזאת כמעט בכל השוק הפרטי - כן גם עורכי דין שכירים חשופים לגילנות. למה למשרד להביא עורך דין בן 50 אם אפשר להביא עורך דין צעיר שניתן להעביד אותו בפרך? בכל אופן - אני כן חושב שמי שטוב בעבודה, מתעדכן לפרקים וטורח להשאיר רושם טוב על הקולגות שלו - יהיה בסדר. רשת חזקה של קשרים אמורה להספיק. בהייטק ובכל דבר אחר. מה שכן צריך לשים עליו את הדעת זה שבעצם כל מי שעובד בשוק הפרטי (כמעט לא משנה באיזו עבודה - כל עוד היא מול מחשב ולא פיזית) חשוף לגלים הולכים וגדלים של אוטומציה שעלולה לייתר אותו. זאת בעיה הרבה יותר חריפה בעיני מגילנות.סגור
-
אז ככהCxf 28/04/2023 13:54הגב לתגובה זו0 05 שנים זה נסיון משמעותי? בשביל לפתח מוצר רציני 5 שנים זו רק ההתחלה שאפשר לתת לעובד לגעת במוצר ללא הנחיה צמודה מה שהיה בשנתיים האחרונות מאוד חריג. הכסף נשפך אז לא היתה בעיה לשלם ולקרוא לכל אחד טאלנטסגור
-
השכר היום בהייטק הוא בין 30 ל 40,מיוני 28/04/2023 08:36הגב לתגובה זו1 0מה שהיה לפני שנתיים נגמר ורובם מפוטרים או בדרך לשם כי אין יותרבקרנות שישימו כסף כל כלום ויאפשרו מרדף אחרי מפתחיםסגור
-
לא, dude...סמי 27/04/2023 14:04הגב לתגובה זו10 1בנישות מסויימות, תחומים "חמים" רגעית, אולי מרוויחים 60. זה ממש לא נכון עבור כלל עובדי ההייטק עם ניסיון של 5 שנים. אפילו אם נסתכל רק על פיתוח, 5 שנים ניסיון לא שוות 60 אלף (למעט נישות, אנשים טובים באופן יוצא דופן, או חברות שיכולות להרשות לעצמן לשלם שכר שכזה)סגור
-
אז ככהחיימקה 27/04/2023 14:42הגב לתגובה זו2 1אם אתה מפתח תוכנה עם 5 שנות ניסיון ומרוויח 30 ברוטו אחרי מניות אופציות ובונוסים אז אתה פראייר. השכר, גם אם נניח ש60 זה למוכשרים יותר (ויש הרבה כאלה כך שזה לא משהו חריג), הוא לפחות באזור ה 45-50 (שוב, כולל הכל). אני מדבר מתוך היכרות עם הסביבה שלי אין לי סטטיסטיקות מדוייקות. אבל 30 היום נחשב לשכר מאוד נמוך למישהו עם ניסיון משמעותי.סגור
-
אתה טועהטל 27/04/2023 13:12הגב לתגובה זו8 0אתה טועה, אולי אתה שייך לאחוז מאוד קטן אני אפילו לא מכיר משכורות כאלה איך הגעת ל 60.. מאוד נדירסגור
-
או שלא חיפשת עבודה ב 3 שנים האחרונות או שאתה לא בתחוםחיימקה 27/04/2023 14:29הגב לתגובה זו5 3הנכון.סגור
-
אתה טועה 60 משכורות באזור של סמנכל"ים וגם חלקם פחות (ל"ת)מהתחום 29/04/2023 14:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.מדינת ישראבלוף עלאק 8200 וכל הגאוניםזליג 27/04/2023 09:51הגב לתגובה זו9 5אינם מצליחים למנוע קריסת מערכות ברכבת, בדואר, בקופ"ח, בבתי חולים.....ובצה"ל כל הדיבורים על מתקפות סייבר הינם בעצם סבוטאז' של אנשים מתוך המערכת שמסוגלים לשתקה ואף "לוחם סייבר" לא יצליח למנוע זאת.סגור
-
נכוןסמי 27/04/2023 13:59הגב לתגובה זו10 1וגם צה"ל, השבכ, ימ"מ והמוסד לא מצליחים למנוע פעולות טרור. כי כל פעולות הטרור זה בעצם אנשים מתוך המערכת הביטחונית, ואף לוחם סיירת, לוחם ימ"מ או לוחם מוסד לא יצליח למנוע זאת. כמה הבל, כמה שנאה... (כמה קנאה?...) אין ביטחון של 100% בשום דבר, לא רפואה, לא פיננסים, לא ביטחון. זה שבחרת להאשים מגזר מסויים, יצרני ותורם מלמד שאתה שטוף מח ונטול חשיבה עצמאית.סגור
-
5.הפסקה האחרונה חשובה מאוד88 27/04/2023 09:11הגב לתגובה זו31 1משכורת מעל 25 מגיעה לכ 50% מיסים והפרשות. כמעט אי אפשר להגדיל את הנטו. הכל הולך על מיסים.סגור
-
לא ברורה התגובה ההזויה הזאת.ניל 27/04/2023 12:39הגב לתגובה זו4 2מעל 25, ועד בערך 45, משלמים 47% מס זה הרבה, אבל זה לא "אי אפשר להגדיל את הנטו"סגור
-
משלמים מס הכנסה על ההפרשות88 28/04/2023 12:42הגב לתגובה זו2 0ולכן זה הרבה יותר מ 47%. ההפרשה לפנסיה ולפיצויים ולקרן השתלמות היא מעל התקרה. ולכן היא חייבת במס שיורד מהנטו. כלומר, העובד משלם מס גם על הפרשות המעביד.סגור
-
אבל תקרא את התגובה אליה הגבתסמי 27/04/2023 13:53הגב לתגובה זו12 0הוא אמר ש: *כמעט* אי אפשר להגדיל את הנטו. אתה רק מחזק את דבריו, שהם נכונים לחלוטין. לא בכדי אנשי ההייטק לא מיליונרים. אי אפשר להיות מיליונרים ממשכורת מסודרת. שים לב שהמליונרים בארץ הם אלה שיכולים להעלים מנסים, או אלה שקרובים מאוד לכסף (מנכ"לי בנק, מנכ"לי חברות ביטוח, מנכ"לי חברות פיננסיות) ויכולים לעשות תרגילים שונים עם הכסף, זולת משכורות הענק, מעל למליון בשנה, ומצנחי עזיבה מזהב. אלה לא הפועלים המודרנים (כל הםועלים המודרניים, לא רק ההייטקס) שאמנם מרוויחים מעל הממוצע, אבל באופן מסודר חלק גדול הולך למיסים, ובכיס נשאר אמנם מעל הממוצע, אבל לא לכדי התעשרותסגור
-
מדויק מאדיאיר 27/04/2023 18:49הגב לתגובה זו9 0והחלק המקומם שבקורונה אותם הייטקיסטים פראיירים מימנו את מעלימי המיסיםסגור
-
שורה תחתונהטל 27/04/2023 13:15הגב לתגובה זו7 0ההבדל הוא לא ענק יש הרבה אנשים מחוץ לתחום שבשנים האחרונות שונאים הייטקיסטים ומקנאים בהם בגלל השם שעשו לזה ותמונה שהקצינו אז הם באמת חושבים שכל הייטקיסט הוא איזה מיליונרסגור
-
4.מתייחסים לשמותל 27/04/2023 09:00הגב לתגובה זו0 0ואם השם הוא META לא משקיעים ,והמבין יביןסגור
-
3.מסקנהל 27/04/2023 08:59הגב לתגובה זו0 1לא משקיעים בחדש ו"מתקדם" בטרם התקדם=על ההתחלה,מובהקות?- METAסגור
-
2.אז אפשר לתת להייטק למות, ההשפעה מינוריתמישל 27/04/2023 08:47הגב לתגובה זו15 4או שהכותב נמצא בפוזיציה (פוליטית?) או שהוא לא מבין על מה הוא מדבר. אני כבר 20 שנה בהייטק. עובדים חלשים או בינוניים לא שורדים. רובם עוברים למגזר הציבורי או לבנקים ומגזר עסקי.בלי הייטק הכלכלה תתכווץ ב 70 אחוז, לא יהיה כסף לבתי חולים, רווחה, חינוך וגם לחרדים ולמתנחלים. תחשבו בעצמכם איפה קיצצו ואיפה יקצצו בעתיד.סגור
-
להגיד לך את האמתאבנר ג 27/04/2023 09:38הגב לתגובה זו15 9בלי הייטק מחירי הדירות היו שפויים השכירות במרכז היתה מתאימה כמעט לכל כיס מחירי הרכבים לא היו מתיישרים לפי מדרגות המס הרפואה הייתה שוויונית ולא רק לבעלי ביטוחים פרטיים מסעדות היו במחיר שווה לעל כיב ולא מנת שווארמה בפיתה ב 50 שח לא היו פקקים הי אנשים היו נובעים בתחבורה ציבורית לת״א להמשיך… ההיטק גרמה להבדלי מעמדות שנהנים ממנה רק אלו ששם ושהשאר לא ישרדוסגור
-
אם נחזור לתקופת האבן, הכל יהיה הרבה יותר זול..הדר 27/04/2023 15:47הגב לתגובה זו8 1ב-2023 לקרוא תגובה כזו. ממש מעליב את האינטליגנציה...סגור
-
צודק 100% ההייטק בפירוש גמר תמדינה (ל"ת)Zubi 27/04/2023 15:16הגב לתגובה זו1 4סגור
-
בלי הייטק היינו נראים כמו מצרים עכשיו.שר הפיתות 28/04/2023 09:00הגב לתגובה זו3 0אבל זה כנראה מה שאתה רגילסגור
-
למישלירון 27/04/2023 09:25הגב לתגובה זו8 2הסיבה שלא יהיה כסף למגזר הציבורי היא שאם ההיטק יפול , לא יהיה איך לשלם 20-30 אלף למגזר הציבורי ולאנשי הקבע ולא יהיה איך לשלם משכנתאות גבוהות...אבל היי!!!! מי הגורם שגרם לכך שמלכתחילה המשכורות של עובדי המדינה והמשכנתאות יעלו ?? עובדי ההיטק גרמו לזה . אם ההיטק יפול מחירי הדירות ירדו ועובדי המדינה יחזרו למשכורות סבירות והכל יהיה בסדר . ( כך אמור היה להיות רק שעובדי המדינה ימשיכו לחגוג בלי כיסוי וזו הבעיה !!!!)סגור
-
כתוב שההייטק זה העתידהייטק 27/04/2023 09:22הגב לתגובה זו5 1ההשפעה ענקית, אף אחד לא מעוניין שההייטק ימותסגור
-
1.שקר האופציותשכחת לגבי שווי האופציות של החברה. המנכ״ל גם רימה א 27/04/2023 08:45הגב לתגובה זו6 1שכחת לגבי שווי האופציות של החברה. המנכ״ל גם רימה את העובדים שלו. שווי האופציות שלהם שווה לנזיד עדשיםסגור