מרוץ החימוש של הבינה המלאכותית: תמונת מצב
לאחר שבסוף שנת 2022 נורתה יריית הפתיחה במרוץ החימוש של הבינה המלאכותית עם השקת ChatGPT, ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות לעבוד; תמונת מצב אחרי שיחות המשקיעים לרבעון הראשון של 2023
השקת ChatGPT של חברת OpenAI בסוף שנת 2022 הפכה את תחום הבינה המלאכותית לשיחת היום כמעט בכל תחום. אך מעבר לכך, גם הזניקה את מרוץ החימוש של ענקיות הטכנולוגיה, אר הודיעו בזו אחר זו על השקעה חסרת תקדים בתחום והשקה מידית של מוצרים שהתקבלו בשוק בצורהד מעורבת. עדות להיסטריה שאופפת את הנושא ניתן היה לראות בשיחות המשקיעים לסיכום הרבעון הראשון שניהלו ענקיות הטכנולוגיה אלפבית, אמזון, מטא ומיקרוסופט. המונח "AI" הוזכר לא פחות מ-168 על ידי מנהלי החברות במהלך השיחות שהתקיימו בסוף השבוע שעבר.
מיקרוסופט
מי שמובילה לפחות כרגע את התחום היא ענקית התוכנה והמחשוב מיקרוסופט, אשר השקיעה כבר בשנת 2019 כמיליארד דולר בחברתOpenAI , ומאז הגדילה את ההשקעה בעוד 10 מיליארד דולר על רקע הבאז סביב השקת ChatGPT של החברה. ההשקעה, אשר על פי שיחת המשקיעים בשבוע שעבר צפויה לגדול בתקופה הקרובה, מעניקה יתרון יחסי למיקרוסופט ביחס למתחרותיה, שכן OpenAI מזוהה יותר מכל עם הפריחה של התחום ונהנית לפחות בשלב זה ממעמד של חלוצה בתחום. עם זאת, קשה לראות מצב בו החברה תהפוך לשליטה הבלעדית בתחום, וגם בחברה נערכים לכניסתן של מתחרות שיערערו על מעמדה הבלעדי.
בינתיים, בפברואר האחרון השיקה החברה גרסה מחודשת למנוע החיפוש שלה Bing אשר מבוסס על טכנולוגית הבינה המלאכותית שפותחה על ידי OpenAI. התגובות להשקה היו מעורבות, כשמצד אחד בחודש שעבר חצה המוצר לראשונה את רף 100 מיליון המשתמשים, אך מנגד הוא זכה לביקורת מצד גולשים לאחר שניפק טעויות סדרתיות והתקשה לספק תשובות רלוונטיות במענה לשאלות מורכבות.
גוגל
האיום הגדול ביותר למיקרוסופט לפחות כרגע מגיע מכיוונה של אלפבית חברת האם של גוגל. בחודש מרץ האחרון רשמה החברה צעד משמעותי בכיוון, עם השקת הצ'אטבוט הניסיוני Bard במטרה להתחרות ב-ChatGPT. המהלך זכה לביקורות נרחבות, כשבין היתר נטען שהחברה פעלה בפזיזות ובצורה נמהרת. כך למשל ברשת בלומברג דווח, כי עובדים בחברה סבורים שבעצם השקת המוצר, נעשתה התפשרות בכל הקשור לסוגיות של אבטחת מידע וכן אספקת מידע מוטעה. בתכתובות פנימיות של עובדי החברה, שפורסמו בבלומברג, כינה אחד העובדים את המוצר "שקרן פתולוגי", ואילו עובד אחר אמר כי הצ'אטבוט פשוט "מביך".
עדות ללחץ הקיים בחברה בכל הקשור לטכנולוגיית בינה מלאכותית, ניתן היה ללמוד מכמות האזכורים החריגה (64) לה זכה המונח "AI" בשיחות המשקיעים, ביחס ליתר שיחות המשקיעים של מנהלי ענקיות הטכנולוגיה. מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי פתח את השיחה בכך שהחברה הטמיעה "למידה עמוקה ובינה מלאכותית" במסגרת עדכוני מוצריה.
מטא
מי שלפחות בשלב זו נותרה מעט מאחור היא חברת האם של פייסבוק, מטאף שבחרה להשקיע בשנים האחרונות משאבים רבים בפיתוח של טכנולוגיית מציאות מדומה, ששיאה בהשקת הייקום הווירטואלי מטאוורס (Metaverse)בשנת 2021. דבר אשר על פי ההערכות בא על חשבון ההשקעה בטכנולוגיות של בינה מלאכותית ולמידה עמוקה. עם זאת, בחברה השיקו בחודש פברואר מודל בינה מלאכותית בשםLLaMA , אשר מיועד לחוקרים ולארגונים. מתכוננים להשיק כלים ליצירת תמונות וסרטוני וידאו שיוטמעו ככל הנראה באינסטגרם ובפייסבוק. זאת לצד הטמעה אפשרית של טכנולוגיות בינה מלאכותית במוצרי התכותבות של החברה, ווטסאפ ומסנג'ר.
בשיחת המשקיעים דאג צוקרברג להדגיש, כי טכנולוגיות של בינה מלאכותית ישולבו בעתיד גם במטאוורס. לדבריו, בעזרת הטכנולוגיה "אנשים יוכלו ליצור אווטרים, חפצים, עולמות וקוד הרבה יותר בקלות". צוקרברג דחה גם את הביקורת בנוגע להשקעה חסרת התקדים במטאוורס אשר באה על חשבון הפיתוח של מוצרי הבינה המלאכותית, ואמר כי "אנחנו כבר לא מפגרים בבניית תשתית הבינה המלאכותית שלנו". ולבסוף, הוא סיכם בהבטחה, כי מוצרי בינה מלאכותית של החברה יצאו לשוק בחודשים הקרובים.
אמזון
לבסוף, ההשקעה בבינה מלאכותית לא חלפה מעל ענקית הקמעונאות המקוונת אמזון, אשר הזכירה בשיחת המשקיעים שלה את המונח "בינה מלאכותית" "רק" 7 פעמים. לפי מנכ"ל החברה אנדי ג'סי לפתח מודלים שיוטמעו במוצריה, אשר יעלו "מיליארדים" וייקח "שנים רבות" לפתחם, כשלדבריו "יהיו מספר קטן של חברות שירצו להשקיע את הזמן והכסף הזה, ואנחנו נהיה אחת מהן".
בינתיים בחודש שעבר הודיעה החברה על הפיכת שני מודלים חדשים של שפת בינה מלאכותית לזמינים, דרך פלטפורמת הענן שלה, Amazon Web Services, במטרה לאפשר ללקוחותיה לבנות בוטים משלהם. בכך בידלה עצמה החברה מהפתרונות של יתר ענקיות הטכנולוגיה, שכן היא אינה למשתמשי קצה, אלא מספקת פלטפורמה למפתחים באמצעות גישה למודלים של חברות אחרות. אחת החברות הללו היא AI21 Labs הישראלית, אשר הוקמה בשנת 2017 על ידי הפרופסורים אורי גושן (המשמש כמנכ"ל החברה), אמנון שעשוע ויואב שוהם. המודל שפותח על ידי החברה, Jurassic2, מסוגל לנהל שיחה בשפה טבעית ב-6 שפות שונות (בספרדית, צרפתית, גרמנית, פורטוגלית, איטלקית והולנדית).
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.אם ל-OPEN AI היה שכל, היו מפתחים מודל שירות להשכרהעג 03/05/2023 01:09הגב לתגובה זו0 0עבור חברות אחרות, מה שנקרא AI כתשתית (AI-IS). היה מביא להם פי כמה יותר מ-10 מיליארד.סגור