אלפי פורומים הוחשכו: המחלוקת שמאיימת לקרוע את רדיט
אלפי פורומים ברדיט (Reddit) הפסיקו לפעול היום כמחאה כנגד החלטת הנהלת פלטפורמת המדיה החברתית, לגבות עמלות מאפליקציות צד שלישי עבור גישה לפלטפורמה.
מחאת הגולשים באה לידי ביטוי באמצעות "הפסקות מרצון", המגבילות את תוכן הקבוצות מלהיות גלוי לציבור. מחאות אלו, משפיעות על כמה מהקהילות המקוונות הגדולות ביותר של רדיט, כולל קבוצות פופולריות המוקדשות למוזיקה, היסטוריה, ספורט ומשחקי וידאו. ההפגנות כוללות לא מעט פורמים עם לפחות 10 מיליון מנויים, כמו גם אלפי פורומים קטנים יותר.
המחאות מצד הגולשים מגיעות על רקע הכעס הרב של המשתמשים כלפי התוכנית עליה הכריזה החברה לאחרונה, הכוללת כוונה לגבות עמלות של מיליוני דולרים מאפליקציות צד שלישי, שרוצות לגשת לפלטפורמה. החלטה שכבר אילצה כמה מיצרניות האפליקציות המובילות של Reddit להודיע על סגירה בשל חוסר היכולת שלהן לעמוד בעלויות החדשות, שאמורות להתחיל כבר בחודש הבא. העימות בין הנהלת החברה, לבין המשתמשים והמפתחים שלה, עשוי להשפיע על האופן שבו היא מתנהלת, שכן על פי הדיווחים היא פועלת לקראת הנפקה לציבור בהמשך השנה.
במשך שנים, משתמשי רדיט יכלו לעיין בפוסטים, לכתוב תגובות ולשתף תמונות ווידאו באמצעות אפליקציות של צד שלישי. אולם כעת, רדיט דורשת תשלומים גדולים מיצרניות אפליקציות כדי לשמור על אותה רמת גישה דרך ממשק תכנות האפליקציות שלה (API), בצעד שמטרתו ככל הנראה לייצר רווחים גבוהים יותר. בשבוע שעבר אמר כריסטיאן סליג, מפתח אפליקציית אפולו הפופולרית, כי החברה רצה לגבות ממנו 20 מיליון דולר בשנה כדי שהאפליקציה שלו תמשיך לפעול. מאוחר יותר אמר שאין לו ברירה אלא לסגור את האפליקציה.
על פי חלק מהמבקרים של המהלך העמלות הגבוהות של הפלטפורמה יהרגו את כל התחרות מול האפליקציה המרכזית של החברה, שזכתה לביקורת מצד משתמשים רבים על כך שהיא איטית. חשש נוסף הוא שהמהלכים יחסלו את קהילת המתנדבים המסתמכת על כלים של צד שלישי כדי לבצע את מלאכת ניהול הפורומים, אותה מאצילה החברה על המשתמשים ולא על עובדים שלה.
מנגד, יש מי שסבורים שזו זכותה של החברה לקבוע מחירים משלה עבור גישה ל-API, וכי מדובר בעסק הזכאי לשלוט באופן שבו משתמשים ניגשים לנתונים בפלטפורמה שהיא מספקת "רדיט צריך להיות עסק שמקיים את עצמו, וכדי לעשות זאת, אנחנו לא יכולים עוד לסבסד גופים מסחריים הדורשים שימוש בנתונים בקנה מידה גדול", כתב מנכ"ל החברה בהודעה למשתמשי הפורמים.
מקרה דומה התרחש לאחרונה עת החליטו בטוויטר, תחת הבעלים החדש אילון מאסק, להקים חומת תשלום עבור נתונים, במטרה לפתח מקורות הכנסה חדשים ולחזק את קופת החברה. אך כמו במקרה של רדיט גם המהלך של טוויטר עורר ביקורות מצד יצרניות אפליקציות של צד שלישי, חוקרי חדשות כזב (Fake news) ובעלי חשבונות בשירות הציבורי שאמרו שהמהלך יפגע בשקיפות ובנגישות. טוויטר הגיבה לביקורת על ידי הוספת נדבך חדש לתוכנית בתשלום שלה.
אלא שמרד המשתמשים ברדיט עשוי להתברר כחמור ויעיל יותר יעיל לאור ההסתמכות הגדולה של הרשת על חברי הקהילה לצורך תחזוקה בסיסית של האתר. המאבק אינו מוגבל רק לרדיט, כשברקע ויכוח רחב יותר על מי יוצר את הערך ברשתות החברתיות, ומי זוכה לקצור את הפירות. ברקע ספקנות ציבורית גוברת כלפי פלטפורמות טכנולוגיות גדולות שהפכו דומיננטיות כלכלית באמצעות איסוף וניצול של מידע אישי של אנשים רבים.
מצד אחד ניצבים מנהלי החברה ובעלי המניות העתידיים שלה, אשר סבורים שהערך של החברה נובע מהתשתית שהאתר מספק לניהול השיחות בו. הפעלת תשתית זו, שמירה על מה שמאוחסן שם וחיוב עבור גישה לנתונים הקנייניים הללו מייצרת ערך שרדיט סבורה שצריך לבוא לידי ביטוי בקופתה.
מנגד, עבור המפתחים והמנהלים של הפורומים באתר, הערך של הפלטפורמה נובע לא רק מתפעול הפלטפורמה של החברה אלא גם בהנחיית המשתמשים ובניהול של אינספור הפורומים של האתר, כמו גם מהכלים והפיצ'רים השונים שאחרים יצרו כדי להפוך את Reddit שימושי יותר, דוגמת פתרונות לעיוורים ולקויי ראייה. פתרונות אלה אולי לא נבנו על ידי החברה בעצמה, אך היא בהחלט נהנתה מהם, בכך שהם עזרו לאתר לצמוח ולהגיע לקהלים רחבים יותר. ברקע העובדה שבניגוד לרשתות חברתיות אחרות, ההצלחה של רדיט נשענת על עבודה התנדבותית של רבים ממשתמשיה שנשאו בעלויות של פיתוח פיצ'רים שהחברה לא ראתה לנכון להשקיע בהם.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.מעניין. (ל"ת)הקורא 13/06/2023 01:32הגב לתגובה זו0 0סגור