שלמה גרינברג
צילום: משה בנימין
הטור של גרינברג

מספיק עם השקר: ההייטק לא נפגע בגלל הרפורמה-מהפכה המשפטית, זו האטה עולמית

תהיו בעד הרפורמה, תתנגדו להפיכה, אבל צריך גם לדבר עובדות כלכליות: ההייטק הישראלי לא נפגע יותר מאשר בכל העולם, והפגיעה בהייטק התחילה כבר בתחילת 2022 - שנה לפני הרפורמה; מה בכל זאת צריכה הממשלה לעשות כדי לעזור להייטק ומדוע כדאי לכם להפסיק לקרוא חדשות? 

המתנגדים לרפורמה המשפטית טוענים שבגללה נפגע המנוע המרכזי של הצמיחה של מדינת ישראל, תעשיית ההייטק.  אין שום ספק שההתנגדות העזה לרפורמה המוצעת והצגתה בכל הרשתות המרכזיות בעולם, פוגעת בכלכלה ולבטח בתדמיתה של ישראל אבל לומר שבגלל הרפורמה "מתרסקת תעשיית ההייטק" זה פשוט לא נכון עובדתית. ראשית כי תעשיית ההייטק הישראלית לא התרסקה (עדיין) ושנית תרומת המהפכה המשפטית "להתרסקות" שולית (בינתיים). הפגיעה, כרגע, מתמקדת בתחום השקעת הון סיכון בעיקר אבל לא בגלל הרפורמה אלא בגלל המצב הגלובלי בתחום, הסטטיסטיקה של הרבעון הראשון של 2023 לא מראה שישראל, בתחום השקעות הסיכון בסטרטאפים, נפגעה יותר מאחרים.   תעשיית ההייטק הגלובלית, בהובלה אמריקאית, מתדרדרת מאז סוף 2021-תחילת 2022 בעיקר בגלל האינפלציה שהתחילה להרים ראש והמדיניות שכנגד (העלאות הריבית ופעילות הספיגה) שמוביל הבנק המרכזי האמריקאי ושאר הבנקים המרכזיים בעולם, שמעתיקים את הפעילות. "סביבת העבודה" של תעשיית ההייטק הגלובלית (והישראלית במיוחד, כפי שנסביר בהמשך) התחילה, בסוף 2021 ובעקבות המדיניות של הפד', להשתנות. גם התיקון הגדול בוול סטריט, לאורך 2022, ובמיוחד בנאסד"ק, הוסיף לפגיעה בתעשיית ההייטק.   שנת 2021 הייתה שנת שיא לגיוסים בתחום הטכנולוגי ובמיוחד כשמדובר היה בתחומים "אקזוטיים" לוול סטריט, מחברות בתחום הרפואי (ציוד רפואי, טיפול תאי וכדומה) ועד לחברות בתחומי התוכנה והאפליקציות. 2021 התאפיינה בהערכות שווי קיצוניות ("מטורפות" בעברית) שעלו מסבב לסבב בשל הביקוש הגובר להשקעות והמצב הזה התאפיין בכך "שהכוח", מבחינת החלטת ההשקעות בהייטק, עבר מהמשקיעים למושקעים, יזמי  ההייטק, בתחומים המבוקשים, קבעו את סיבובי ההערכות של ההשקעות. האינפלציה והמדיניות שננקטה נגדה פגעו בגדול בשניים ממנועי הצמיחה המובילים של תעשיית הטכנולוגיה, בהשקעות הון סיכון ובפעילות A&M. בעוד שתעשיית ה-A&M האטה כתגובה לחששות הכלכליות שהתחילו להתפתח כתוצאה מהאינפלציה והמדיניות נגדה, הרי שלתעשיית הון הסיכון, שגם היא התחילה לסבול מאותן סיבות, נוספה עוד בעיה גדולה, נוף גיוס הכספים לחברות ההבזק הטכנולוגיות השתנה כאמור ממצב שבו הכוח עבר, במהירות, מהחברות המגייסות למשקיעים, שהקטינו את מרכיב החלום והתחילו לדרוש פרטים על הסיכוי המעשי להצלחה. מהלך דומה ראינו בין התרסקות בועת 2000 ל-2003-4 ובמידה פחותה גם בין 2008 ל-2010. Bill Taranto, המנכ"ל של קרן ההשקעות Merck Global Health Innovation Fund, מניו יורק, שמתמחה בהשקעות בתחום הרפואה הדיגיטלית ומדעי הדאטא שקשורים, סיכם את המצב הנוכחי, "תקווה וחלום כבר אינם יכולים היום להיות המודל העסקי לגיוס השקעות כפי שהיו ב-2021". הבאנו את הקרן כדוגמה כי מדובר בקרן הון סיכון שהשקיעה ב- 85 חברות, ביצעה 21 אקזיטים נאים והיא חלק מענקית הרפואה האמריקאית מרק (סימול:MRK), כסף לפעילות יש לה בשפע ואליבא המנכ"ל, "הנוף שנשקף מולנו היום שונה לחלוטין מזה שראינו ב-2021". החלטות ההשקעה (במיוחד כשמדובר בערך הנכס), עברו, במהלך 2022, מיזמי ההייטק וגם מחברות ההייטק לגופי ההשקעה ולמשקיעים וזו היא הסיבה למכה שעלולה לספוג תעשיית ההייטק של "אומת הסטרטאפ" כייוון שהפגיעה הפוטנציאלית הרצינית תהיה ברמות הון הסיכון. אבל זה לא קשור לרפורמה-מהפכת המשפטית. לא הרפורמה הביאה למצב הזה.   אם נשווה ערכים דולריים של ההשקעות של הון סיכון גלובלית בעשור האחרון (מאז 2012) נגלה שב-2012 הושקעו בסה"כ 68 מיליארד דולרים גלובלית (42 מתוכם בצפון אמריקה, כמעט הכל בארה"ב) ומשם, בעלייה רצופה וחדה (להוציא 2019 שנת הקורונה) הגיע הסכום הגלובלי, ב-2021, ל-734 מיליארד ש- 396 מתוכם הושקעו בצפון אמריקה, 200 באסיה והשאר ב- EMEA(אירופה, המזרח התיכון ואפריקה). הירידה בהשקעות הון סיכון הלכה וגדלה במהלך 2022 כאשר הסכום הכולל של אותה שנה ירד ב-21% ל-483 מיליארד. הירידה בצפון אמריקה הייתה 36%, באסיה ירדו ההשקעות ב-40% (הרוב בסין) ואילו ב- EMEA ירדו ההשקעות ב-21%. ב-2021 תפסה ישראל את המקום התשיעי מבין עשר המדינות המושקעות ביותר בעולם בתחום הון הסיכון, לפי גודל ההשקעה ב-2021 (ארה"ב, סין, בריטניה, הודו, צרפת, דרום אפריקה, גרמניה, קנדה, ישראל וסינגפור). ההשקעות בישראל גדלו מ-4 מיליארד דולרים ב-2018 ל-11 מיליארד ב-2021. ב-2022 ירדו ההשקעות בישראל ב-27.3%, ל-8 מיליארד, יותר טוב מהממוצע הגלובלי וממוצע ה-EMEA וישראל ירדה מהעשירייה הראשונה (שווייץ במקומה). הסיכום לפיכך הוא שהשקעות בהון סיכון בישראל, שכפי שקרה בשאר העולם, עלו כאמור בין 2012 ל-2021 (הרבעון האחרון של 2021 היה שיא כל הזמנים של השקעות הון סיכון בישראל) והתחילו להתדרדר מהרבעון הראשון של 2022 (ברבעון הראשון של 2022 הייתה התדרדרות של 35.9%). כיוון שהרפורמה הוצגה רק בתחילת 2023 קשה מאוד להאשים אותה במשבר. יותר מכך, ההון שהושקע בחברות טכנולוגיה ישראליות מגיע (כ-75% מההיקף) ממשקיעים זרים בישראל (אמריקאים בעיקר) כך שההיגיון במקרה זה הוא ש"הבעיה הישראלית" בהשקעות בהייטק היא חלק מהבעיה הגלובלית שהתפתחה בסוף 2021 כתוצאה משתי התפתחויות גלובליות. החשובה היא העלאות הריבית של הפד', בתחילת 2022, בלווי האבטחה להמשיך בהן לטווח הארוך והפחות חשובה, תיקון הערכים המסיבי במניות שהתחיל בסוף 2021 והשפיע על משקיעי ההייטק. היקפי גיוסי הכספים בהייטק לפי רבעונים

מציע לקוראים לקרוא את הכתבה של שחר עמית בלינקדין, "השקעות טק בישראל - סיכום רבעון ראשון 2023".   קרן ההשקעות Merck Global Health Innovation Fund שהזכרנו מציעה לאחרונה ללקוחותיה לצפות ללוחות זמנים איטיים יותר של מימון, להערכות (כלכליות יותר) שיצטרכו להתרגל להן לאחר 2021, לקבל האפשרות שסיבובי ההשקעה הבאים יהיו בהערכה נמוכה מהקודמים והכי חשוב, "למסמר את הפרטים של נרטיב הצמיחה ע"ח פרטי החלום (בתוכנית העסקית)".   מצב תעשיית ההייטק בישראל, עם כל זאת, רחוק מלהיות בבעיה כי התעשייה ממוקדת בתחומים המבוקשים ביותר של התעשייה הטכנולוגית ונשענת על תשתית של מוסדות מחקר ואוניברסיטאות מהטובות בעולם ואז מה שטוענת אותה קרן ניו יורקית מתאים מאוד ליזם הישראלי שצריך להבין שסביבת הפעילות השתנתה, להתייעל בהתאם ולמסמר את הפרטים של נרטיב הצמיחה ע"ח פרטי החלום.   זה גם הזמן לממשלה לשנות את הסביבה העסקית שבה פועלת תעשיית ההייטק לידידותית יותר, לייצר תנאים שיעזרו להעדיף בניית חברות לטווח הארוך ע"ח תרבות האקזיט שמסוכנת לתעשייה הרבה יותר מהרפורמה. לא צריך להמציא שום דבר כי אפשר להעתיק מהגויים, במיוחד מהאמריקאים. חשוב לזכור שתעשיית ההייטק עדיין בתחילת התפתחותה וישראל הצליחה "להתברג" בתחומים החשובים ביותר כך שאין סיבה ממשית לחששות. התעשייה, כמו הכלכלה הגלובלית כולה, בתהליך של התאמה מחדש של ערכים לסביבה הכלכלית שהשתנתה, בתיקון (שאגב יכולים להתהפך במהירות אם יסתבר שהמיתון שהתקשורת מבטיחה כבר שנתיים, ימשיך להתרחק ואם כמה בעיות פוליטיות יסתדרו).

משקיעים זרים עוצרים השקעות בכל העולם בגלל בעיות כלכליות ופוליטיות. זה קרה מספר פעמים בעבר וזה יקרה גם בעתיד אבל את מהפכת הטכנולוגיה אי אפשר לעצור אז בבקשה, לעבור לערוץ הנשיונל ג'יאוגרפיק במקום ערוצי החדשות, זה יעזור להירגע.   

 

תגובות לכתבה(215):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 147.
    נהנה מהכתבות של שלמה 14/07/2023 11:26
    הגב לתגובה זו
    שמנוהלת ע"י לשעברים ומשרד פרסום, כל הכבוד !
  • 146.
    המשקיעים החליטו 14/07/2023 10:28
    הגב לתגובה זו
    ת"א טכנולוגיה ירד ב-12 החודשים האחרונים ב-1% והנאסד"ק עלה באותה תקופה ב-25%
  • זה רק מצדיק את מה ששלמה מדבר עליו. (ל"ת)
    רז 14/07/2023 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 145.
    טל 13/07/2023 18:14
    הגב לתגובה זו
    וכשאתה מכעיס את הבולשביקים, האדם שהשכל בראשו יודע שאתה הצודק. תדע כל אם עבריה שכבולשביק כועס משהו טוב קורה למען האזרח.
  • 144.
    קונפוציוס 13/07/2023 16:36
    הגב לתגובה זו
    בשיקוף שלהם בישראל. מדינה בה אין מגבלות על כוחו של השלטון היא דיקטטורה נקודה. מי שניזון מבורות וטמטום של מצביעיו יעודד אותם להמשיך להסתגר בבורותם וימנע כל תקווה לשינוי. אני מקווה מר גרינברג שתזכה להזדקן בכבוד במדינה שתוכל להעמיד לרשותך את כל התשתיות שאוכלוסיה מבוגרת זקוקה להם - לצערי זה ממש לא בטוח כי מי שמסוגל לשלם מיסים ראויים - פשוט לא יהיה פה וכל מה שיישאר יהיה חלות לשבת ובתי כנסת. בריאות ואושר
  • 143.
    אנאליסט 13/07/2023 16:24
    הגב לתגובה זו
    תראה, ההיטק בכלל הרוויח. תקציב מו"פ מקבלים ב$$$ או מחברת האם בחו"ל או מהון סיכון (שנקוב בדולרים), R&D בישראל משולם בשקלים לכן הוצאות הפיתוח קטנו וההייטק הישראלי רווחי יותר. בקיצור שלמה, בשביל כותרת אפשר לכתוב מה שרוצים. אם היית זבוב על הקיר בפגישות עם קרנות בארץ ובחו"ל היית מבין את גודל השבר והסכנה באי יציבות שילטונית\שיפוטיץ והסנטימנט שהשתנה. אבל עזוב עובדות תן כותרת שלמה!
  • 142.
    זיו 13/07/2023 13:54
    הגב לתגובה זו
    בכל חוזי מכירה/מיזוג/השתלטות/אקזיטים זה נוסח סטנדרטי אצל העורכי דין ולמה? כי בארץ אין משפט, יש סבירות של השופט ואף חברה בינלאומית לא מוכנה לפסק דין שתלוי בקפה שהשופט שתה או לא שתה בבוקר או אם אישתו עצבנה אותו לכן כל ה"הייטקיסטים" מהמחאה מבלפים והכל מפוזיציה רוצים להחליף ממשלה נבחרת דמוקרטיה זה לא
  • שלמה גרינברג 14/07/2023 15:04
    הגב לתגובה זו
    בד"כ בגלל המשקיעים האמריקאים שמעדיפים להתדיין בארה"ב
  • 141.
    רז 13/07/2023 13:15
    הגב לתגובה זו
    ואני חלק מתעשיית ההייטק.
  • 140.
    רוטמן 13/07/2023 13:13
    הגב לתגובה זו
    דווקא אדם מלומד. חבל.
  • 139.
    משה 13/07/2023 12:01
    הגב לתגובה זו
    ורילוקיישן. נראה לך שנגמר הבלאגן? טעות בידך. התעוררנו וסיימנו להיות עבדים.
  • אני בהייטק, הצחקת (ל"ת)
    זיו 13/07/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
  • שלמה גרינברג 13/07/2023 13:36
    הגב לתגובה זו
    לא רק שאני בהייטק, גם כול הנכדים שלי . ואגב, לא צריך "להיות בהייטק", צריך לעקוב אחרי העובדות
  • 138.
    כל הכבוד על האומץ לומר את האמת! (ל"ת)
    עדנה 13/07/2023 10:04
    הגב לתגובה זו
  • 137.
    הנתונים 13/07/2023 03:28
    הגב לתגובה זו
    הנזק למדינה מוערך ב-150 מיליארד ש"ח לפי מהקמת הממשלה ועד היום
  • 136.
    בת אל 13/07/2023 01:23
    הגב לתגובה זו
    די לשחיתות
  • מה לעשות שהשוחד והצוללות והשמפניות התגלו כפייק? (ל"ת)
    זיו 13/07/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 135.
    נחום 12/07/2023 21:36
    הגב לתגובה זו
    כרגיל הטימטום הוא הקו המוביל בתגובות כאן, נראה אותכם שמים את הכסף שלכם על ההנחה שהיי טק לא יפגע ע"י ההפיכה "הריפורמה" המשטרית. בהצלחה.
  • נחום אליך נאמר הפוסל במומו במומו פוסל יא דביל (ל"ת)
    משה ראשל"צ 13/07/2023 05:16
    הגב לתגובה זו
  • משה 13/07/2023 12:02
    נכון בעברית לפני שאתה קורא לאחרים "דביל"? אוויל משריש.
  • 134.
    זה לא שקר 12/07/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
    פורקו וחלקם הפך אוטנומיים,עצמאיים,בלס רק הראה היכן הפצע המוגלתי שהיה כי קבלו כספים לאין שיעור יותר מהממוצע כמו החרדים היום
  • 133.
    זה לא שקר 12/07/2023 15:03
    הגב לתגובה זו
    ההאטה העולמית תוגברה ע"י המהפכה ההפיכה המקומית,לראשונה כמות המוחות הבורחים עלתה לאין שיעור,אך מה אני יודע....
  • 132.
    אנונימי 12/07/2023 14:23
    הגב לתגובה זו
    אומר ההיפך. הוא כנראה לא מבין בעולם של חברות הייטק. שיתייעץ עם שלמה גרינברג.
  • רז 13/07/2023 18:11
    הגב לתגובה זו
    שמדבר מפוזיציה .
  • מרגלית ימכור את אימו בשביל כסף! (ל"ת)
    דוד 13/07/2023 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 131.
    ובטול עילת הסבירות יחזק את הדמוקרטיה והכלכלה. (ל"ת)
    יוסי ק 12/07/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 130.
    שמאלנים וליברלים משקרים? לא יכול להיות.. (ל"ת)
    דן 12/07/2023 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 129.
    אבי 12/07/2023 12:29
    הגב לתגובה זו
    הניתוחים המלומדים שלך לאורך השנים קידמו אותך לביזפורטל. לא ZACKS, לא CNN ואפילו לא Yahoo finance. כך צריך להתייחס גם למסקנתך הנוכחית.
  • רז 13/07/2023 18:11
    הגב לתגובה זו
    אבל אתה הרי חלק מתעשיית הדכדוך אז למה שתאמין לי.
  • מי הביא את משבר הפריים 2008 הגאונים האמריקאים פפפחח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 13/07/2023 05:19
    הגב לתגובה זו
  • 128.
    ברכה 12/07/2023 12:14
    הגב לתגובה זו
    שךמה נראה שאתה צריך להגדיל את המספר של משקפי הקריאה שלך .
  • 127.
    זה גשם.... (ל"ת)
    קחו מטריה 12/07/2023 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 126.
    הלוואי ואתה צודק, אם לא ונגלה את זה בעתיד זה יהיה מאוחר (ל"ת)
    אולג 12/07/2023 11:09
    הגב לתגובה זו
  • 125.
    א-ב 12/07/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
    מעט זמן עבר בכדי שההשפעה תהיה קטלנית כפי המוצג. אבל זה בהחלט בדרך לשם. פחות מדאיג הסכומים הנכנסים ממש מחריד לחשוב על עזיבה ורישום בחו"ל של חברות ורעיונות. בקצרה נחפז להגיד אין פגיעה בלי להדגיש נכון לעכשיו.
  • 124.
    פיגוע כלכלי 12/07/2023 10:05
    הגב לתגובה זו
    כלכליסט ושאר העיתונות המגויסת מפמפמים כבר חודשים,הרבה לפני הרפורמה המשפטית, כתבות שמטרתם הפשוטה היא הרס הכלכלה הישראלית סטייל בי די אס בצורה של כתבות פסבדו-כלכליות וניתוחים מוטים כמו אל גאזירה על סטאורידים
  • 123.
    יריב 12/07/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    שלמה, אתה חי בלנ-לה-לנד. תבדוק טוב את ההפרש בגיוסי קרנות הון סיכון בארץ שנה אחרונה לעומת שאר העולם.
  • הדג מסריח מהראש 12/07/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    לשאר העולם אין ממשלה כל כך מוטרפת נהוגה על ידי עבריינים נמלטים , גנבים ופירומנים . התשובות חד משמעיות . הפכנו למצורעים ועם מצורעים לא רוצים לעבוד .
  • 122.
    גילה 12/07/2023 06:05
    הגב לתגובה זו
    יקח עוד זמן עד שיצטברו נתונים. למה צריך היה לכתוב על הנושא כעת?
  • כי אתם פרסמתם שההייטק קורס בגלל הרפורמה (ל"ת)
    צביעות 12/07/2023 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 121.
    ביבי זה אסון 12/07/2023 06:01
    הגב לתגובה זו
    שלמה אתה טועה אתה מבין אולי בכלכלה אבל לא בפסיכולוגיה
  • 120.
    לרון 12/07/2023 05:29
    הגב לתגובה זו
    תשובותיך לרוב לקוניות כי האתר הזה מרפרש ללא הכרה?מצא לי אתר נוסף שנוהג כך ואסיר כובעי לפניך!
  • 119.
    לרון 12/07/2023 05:20
    הגב לתגובה זו
    "האטה" הרי הס מלהזכיר עוד מעט תאמר או יאמרו ויופיע בכותרת "מיתון" חו"ח ,חלילה וחס
  • 118.
    לרון 12/07/2023 05:17
    הגב לתגובה זו
    "הוא אינו זקוק לרחמיך" ואשיב הכל משתנה ....
  • 117.
    לרון 12/07/2023 05:16
    הגב לתגובה זו
    מה פתאום פוליטיקה ישראלית,אתה הרי אמריקאי בנשמתך,טבלת אצבעך ופתאום.....זו יורה רותחת,ליבי ליבי לך
  • 116.
    כלכלן 11/07/2023 22:39
    הגב לתגובה זו
    צודק 100%- אבל לא חבל מהיום יתחילו להשמיץ אותך כי אמרת אמת - אתה באמת עיתונאי וזה לא מתיישב עם כל דוברי החצר שמדבררים את הנסיון הכושל להפיל את הממשלה - קיצר תתיישר או שיעבירו הטור שלך למדור זניח ויפקפקו ביושרה ובמקצועיות שלך ( נ.נ קורא את כל הטורים שלך ולא תמיד מסכים לאופטימיות המוגזמת שלך - אבל ביושר בכללי אתה די צודק)
  • לרון 12/07/2023 05:23
    הגב לתגובה זו
    הכנסת עצמך למבוי סתום,דרך חד סיטרית,חבל על השעות היקרות שלך,עבור לוידאו של גיידליין !
  • 115.
    שלמה, שמח לשמוע שיש עדיין אנשים ישרים. יישר כוחך! (ל"ת)
    ישראל 11/07/2023 22:34
    הגב לתגובה זו
  • 114.
    לידיעת שלמה 11/07/2023 22:15
    הגב לתגובה זו
    מכה לאלי לילי ולנובונורדיסק
  • תבדוק שוב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 12/07/2023 14:39
    הגב לתגובה זו
  • לרון 12/07/2023 05:25
    הגב לתגובה זו
    בעיקר סוכרת פחות השמנה
  • 113.
    אומר את האמת ולא מפחד מה יגידו בתקשורת השמאלנית (ל"ת)
    גרינברג עיתונאי אמיץ 11/07/2023 22:14
    הגב לתגובה זו
  • מדבר שטויות ומסית כמו כל אנשי הימין האלים (ל"ת)
    קלבסיאלה 12/07/2023 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 112.
    יישר כח שלמה-אתה מקצועןאמיתי כותב רק על כלכלה נטו ! (ל"ת)
    יוני 11/07/2023 22:06
    הגב לתגובה זו
  • 111.
    הבוזזים פשטו עם שחר 11/07/2023 22:03
    הגב לתגובה זו
    והם רוצים לרכוש נכסי מדינה טובים בזיל הזול(=תחשבו על תעשיה אווירית ורפא"ל למשל). היזכרו מה קרה עם "ההפרטה":שנתניהו עשה, כשהעביר נכסים מעולים לטייקונים בנזיד עדשים....ואיך זה נגמר: לב לבייב, פישמן, נוחי דנקנר, בן דב, יצחק תשובה ואחרים
  • 110.
    56% מהסטרטאפים העדיפו להתאגד בחו"ל ברבעון האחרון (ל"ת)
    לידיעת שלמה 11/07/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
  • 97% מהסטטיסטיקות שמביאות מספרים מונפצים הם שגויות (ל"ת)
    יש שקר ויש סטטיסטיקה 12/07/2023 10:07
    הגב לתגובה זו
  • 109.
    בסלע! (ל"ת)
    כל מילה 11/07/2023 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 108.
    שי 11/07/2023 20:27
    הגב לתגובה זו
    תראה, ההיטק בכלל הרוויח. תקציב מו"פ מקבלים ב$$$ או מחברת האם בחו"ל או מהון סיכון (שנקוב בדולרים), R&D בישראל משולם בשקלים לכן הוצאות הפיתוח קטנו וההייטק הישראלי רווחי יותר. בקיצור שלמה, בשביל כותרת אפשר לכתוב מה שרוצים. אם היית זבוב על הקיר בפגישות עם קרנות בארץ ובחו"ל היית מבין את גודל השבר והסכנה באי יציבות שילטונית\שיפוטיץ והסנטימנט שהשתנה. אבל עזוב עובדות תן כותרת שלמה!
  • מעולה (ל"ת)
    שחר 11/07/2023 21:51
    הגב לתגובה זו
  • 107.
    שרה 11/07/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    החרדים בוזזים את הקופה הציבורית והורסים את המדינה
  • אלי 12/07/2023 10:08
    הגב לתגובה זו
    חמשת העשירונים הנמוכים זקוקים לתמיכה כלכלית והם מקבלים - זה נקרא סוציאליזם. ומתי את הפכת להיות קפיטליסטית?
  • יעקב 14/07/2023 02:02
    ואת זה המדינה לא צריכה לממן
  • יוסי 11/07/2023 21:58
    הגב לתגובה זו
    ורוב הרבנים מורישים התפקיד לבנים שלהם או לקרובי משפחה
  • 106.
    דוד 11/07/2023 19:53
    הגב לתגובה זו
    המשיחיים הדתיים רוצים מדינת הלכה, והחרדים האנטי ציונים רק רוצים שיממנו את חיי הבטלה שלהם. מצאו להם ביחד פראייר בשם ביבי שיגיד כן לכל החלומות שלהם.
  • 105.
    כלכלן ימני 11/07/2023 19:26
    הגב לתגובה זו
    ראיתי בעיון את התגובות. מתנגדי הרפורמה, בחלקם, הציגו טיעונים, שער הדולר הבורסה וכומה הציגו תומכי הרפורמה? רק אמירות חיזוק חסרות פשר, לא ראיתי ולו טיעון אחד
  • עובדות אלטרנטיביות פטורות מנטל ההוכחה (ל"ת)
    סוד העושק 11/07/2023 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 104.
    הרפורמה גרמה להיטק לצאת מישראל. זה לא קשור ל"האטה" (ל"ת)
    שושי 11/07/2023 19:11
    הגב לתגובה זו
  • 103.
    א. מרק 11/07/2023 19:02
    הגב לתגובה זו
    וזה רק מוכיח כמה הטור מחטיא וכמה שהוא פוליטי וחבל שהועלה בביזפורטל. כששלמה מתקשקש עם מספרים כל בר דעת חייב להיות מודע לאן הכלכלה עלולה להדרדר ברגע שנבחרי ציבור יהיו מעל החוק - ראה טורקיה כדוגמא.
  • כסף בא וכסף הולך 12/07/2023 10:09
    הגב לתגובה זו
    כי השמאל אולי עשיר ובעל משאבים אבל העם הוא הריבון האמיתי לטווח הארוך
  • 102.
    המגיב 11/07/2023 16:22
    הגב לתגובה זו
    שנים אני עוקב אחרי הכתבות שלך ואתה הכותב היחיד באתר הזה ששווה משהו. אבל הפעם אתה מפספס ובגדול, יש משבר בהייטק העולמי כן אבל בארץ הפגיעה היא פי כמה ממה שהייתה ללא המהפכה המשפטית. יש פה ממשלה שמנסה בכל כוחה להחריב את מה שנבנה פה במאמץ רב, בסוף ללא חופש אין אקדמיה בלי אקדמיה אין הייטק. רואים את זה בכל פעם שממשלה פופוליסטית נבובה עולה לשלטון באיזושהי מדינה בעולם.
  • 101.
    מאור 11/07/2023 16:13
    הגב לתגובה זו
    בעיקרון מה שאתה אומר לא נכון, אם באמת לרפורמה אין קשר למה מדד תל אביב 125 הוא במינוס מתחילח השנה כאשר אם אני אסתכל על מדדים מקבלים מאירופה וארצות הברית הם עולים. בנוסף אתה רואה שלפני תחילת שנה תל אביב 125 נע בצורה דומה ל SP 500 ואז הוא הפסיק לנוע כמוהו ובשביל שהכתב ידע אחת המטרות של הבורסה זה גיוס כספים ולפי הגרפים של המדדים בארץ אפשר לראות שיש השפעה שלילית על הבורסה. אתה מוזמן לפתוח גרפים ולהשוות תל אביב 125 לשאר המדדים של ארצות הברית או המדינות באירופה והנתון זהה ברובם
  • יוסי. 11/07/2023 17:14
    הגב לתגובה זו
    2בורסות מהגדולות בעולם - הונג-קונג ואנגליה נמצאים במצב שלנו. גם דאו האמריקאית נמצא בסביבה. לוין ורוטמן משפיע גם שם?
  • 100.
    מבין עניין 11/07/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
    עוד ביביסט שמנסה לעבוד על הקןראים כמו הממשלה המטורללת שלו.
  • חה חה חה (ל"ת)
    בדיחה טובה 12/07/2023 10:09
    הגב לתגובה זו
  • 99.
    אם כבר (ל"ת)
    ההפגנות פוגעות ב 11/07/2023 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 98.
    שרה 11/07/2023 15:50
    הגב לתגובה זו
    נכון ביותר, ההייטק מדי התנפח בעולם, בנוסף עליות הריבית בארה"ב אלה עוד סיבות לפיטורים. מסתבר שאפשר לעבוד בחברות עם כמויות הרבה יותר קטנות של עובדים. ראו את הפיטורים הגדולים בארה"ב, איזה קשר יש לזה לרפורמה בארץ??? אבל, להפחיד ולשקר תמיד אפשרי.....
  • 97.
    יאיר 11/07/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    שתה מים . השתבש לך משהו .
  • 96.
    מעניין- רוב התגובות סותרות את הנאמר..והלייקים ? מהאתר ? (ל"ת)
    ברבור שחור 11/07/2023 15:41
    הגב לתגובה זו
  • 95.
    סוף סוף אומרים פה את האמת! (ל"ת)
    יאיר 11/07/2023 14:58
    הגב לתגובה זו
  • זה היתרון של ביזפורטל (ל"ת)
    איש 12/07/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
  • 94.
    אבי 11/07/2023 14:53
    הגב לתגובה זו
    שלמה מן הראוי לקרוא דוחות נוספים ולא להסתמך על דוח אחד https://www.ynet.co.il/economy/article/bkltco8zh יש פרמטרים נוספים שמשפיעים וישפיעו לאורך שנים על ההיטק הישראלי, חברות שנפתחות בחול ולא בארץ, ירידה של מוחות מהארץ. בקיצור כתבה חד צדדית שלא ברור מה עומד מאחוריה.
  • 93.
    יצחק 11/07/2023 14:50
    הגב לתגובה זו
    אלא בגלל האספסוף האנרכיסטי המשתולל ברחובות כיוון שהשמאל הובס לחלוטין בבחירות האחרונות. איזנקוט אמר מיד אחרי הבחירות כי יש להוציא מיליון איש לרחובות נגד הממשלה , כל זה לפני שמישהו צייץ על רפורמה משפטית שלא לדבר על החבורה שהתכנסה כבר לפני הבחירות לארגן התנגדות נגד ממשלת הימין החזויה
  • רועי 11/07/2023 17:04
    הגב לתגובה זו
    השקר הוא דרך חיים ותוכנית עבודה .באמצעותו גונבים בחירות ומבטיחים הבטחות לרפי שכל מקופחים .
  • מנחם 11/07/2023 16:00
    הגב לתגובה זו
    כישלון אחד גדול רשום על שמו של עבריין נמלט העומד בראש כנופיית פירומנים מושחתים .
  • 92.
    ברבור שחור 11/07/2023 14:45
    הגב לתגובה זו
    מתחילת 2022 התחיל ההדרדרות בעולם..אז הנפילה הקשה של הרבעון הראשון לא קשורה להפיכה המשטרית.... בראבו שלמה - פסגת יצירותיך מילא לפחות היית כותב שסו דעתך ולא השטותיות המבישות הללו
  • 91.
    סלים 11/07/2023 14:42
    הגב לתגובה זו
    ולמה הדולר עולה ? ולמה הבורסה בתל אביב בביצועי חסר ? ולמה יש ירידה בגביית מסים וגרעון ממשלתי ? גם לא קשור למהפכה?
  • 90.
    ברבור שחור 11/07/2023 14:41
    הגב לתגובה זו
    ולכן זוהי דעה ובטח שלא קביעה . ודעה...זה כמו רקטום (לכל אחד יש)
  • 89.
    הייטק ישראלי 11/07/2023 14:30
    הגב לתגובה זו
    חברות ההייטק בישראל נהנות מאוד מפיחות השקל שהקטין להם הוצאות במונחים של דולרים וכך הם יכולים להציג הקטנת עלויות ושיפור רווחיות
  • 88.
    Maoz zur imah shmo 11/07/2023 14:18
    הגב לתגובה זו
    Stop investing in Israel, it's a shitty country
  • 87.
    הייטקיסט 11/07/2023 14:11
    הגב לתגובה זו
    אני בהייטק 25 שנה וכרגע בחברה גלובלית. במאי האחרון, פיטרו 637 איש ומתוכם 25 בקבוצה שלי בת"א. ההשפעה אינה קשורה לרפרומה או לא, הכל גלובלי. מטה, גוגל,מיקרוסופט, אנבידיה, אינטל F5 ועוד.
  • 86.
    לא יעבדו עליי 11/07/2023 14:10
    הגב לתגובה זו
    פיחות השקל, ביצועי חסר בבורסת תל אביב, העברת כספים לחול, ירידה דרסטית בהשקעות בארץ הרבה יותר מבשאר העולם. תגיד אתה עיוור? אם אראה שוב את השם שלך חתום על כתבה, לא אקרא מילה. שלמה גרינברג, כדאי שתעשה שיעורי בית.
  • דן 11/07/2023 14:17
    הגב לתגובה זו
    דיקטטורים בחליפות של דמוקרטים נאורים !!!
  • 85.
    רועי 11/07/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
    לצערי שטופי המוח מגיעים משני הכיוונים
  • 84.
    קובי 11/07/2023 13:45
    הגב לתגובה זו
    ההייטק במדינתנו שברו כל מחסום כלכלי בפריצות שלהם ובחזירות לתאוות הכסף. הרסתם בעצמכם את הכלכלה, העלתם את מחירי הדיור ועכשיו אתם מפילים את המשבר על הממשלה? לכו תתייעלו תפסיקו עם חטא היוהרה ותבנו מחדש כללים נורמלים לצמיחה ואז אולי משקיעים יסכימו לשים כסף עליכם. הביזבוז שלכם והחיי מותרות שכר מנותק הוא הבעיה.
  • 83.
    דן 11/07/2023 13:44
    הגב לתגובה זו
    אסור להביע דעה שונה ומי שמביע אותה מיד נקרא ביביסט ועדר של שמאל משולהב ועיוור רודף אותו עד חורמה . עכשיו תבינו למה הרפורמה נחוצה כלכך , חלק מהעם ( הקטן ) חושב שהמדינה של אבא שלו ולא משנה מה תוצאת הבחירות ....דמוקרטיה אלק' ............
  • אם אתה מסתכל במראה, ואומר משפט כזה,אז אופטמטריסט דחוף.. (ל"ת)
    שירי 11/07/2023 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 82.
    דניאל 11/07/2023 13:39
    הגב לתגובה זו
    אבל כנראה אפסיק. כי ממה נפשך, אם אתה באמת מאמין בניתוח הזה, יש לי ספר רב לגבי המקצועיות שלך. ואם זה תשלום מס שפתיים להנחיות מערכתיות, על אחת כמה וכמה.
  • ofir 12/07/2023 03:13
    הגב לתגובה זו
    don't read, nobody make you to read.
  • בדיוק כך (ל"ת)
    דורון 11/07/2023 13:58
    הגב לתגובה זו
  • צודק !! כמוני, כמוך (ל"ת)
    פילי 11/07/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 81.
    יוסי. 11/07/2023 13:15
    הגב לתגובה זו
    שלמה תודה על הכתבה. אלו שכותבים כאן שטויות רובם בוטים תרתי משמע.
  • 80.
    המלך הוא עירום 11/07/2023 13:10
    הגב לתגובה זו
    מודה שאני המום. באמת חשבתי שאתה מבין ומתמצא. אין לך מושג ירוק מה מתרחש ומה ההשלכות. הלקח הוא לא לקרוא את השטויות שלך. אתה לא מתבסס על שום דבר.
  • אתה צודק. הוא שופך גארבג' בלי סוף (ל"ת)
    נסיך 11/07/2023 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 79.
    שלמה גרינברג 11/07/2023 13:09
    הגב לתגובה זו
    ההייטק הישראלי יושב על התחומים החזקים ביותר בתעשייה: Honeywell רוכשת את SCADAfence, לצורך חיזוק תיק תוכנות הסייבר שלה. סקאדאפנס הוקמה ב-2014 ע"י אופיר שקד ויוני שוחט. העסקה נסגרה השבוע והאניוול מעורה היטב בכול הנעשה בישראל. העסקה נחתמה שלשום!! .
  • כלכלן 12/07/2023 07:00
    הגב לתגובה זו
    לא מאמין ששלמה בעצמו כתב את התגובה הזו
  • חחחח (ל"ת)
    ארפכשד 11/07/2023 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 78.
    סמולני 11/07/2023 12:56
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי ביצועי החסר של השקל והבורסה הישראלית? מה לגבי עובדים שעוזבים לחו"ל? מה לגבי מיליארדי דולר שנמשכו מפקדונות בארץ והועברו לחו"ל? "הרפורמה" (סליחה ההפיכה שלטונית במסווה של"דמוקרטיה) עוד לא עברה וכבר גרמה נזקים במיליארדים...
  • אני מאי שם 12/07/2023 15:51
    הגב לתגובה זו
    אכן רישום החברות בחו"ל שהיה נפוץ מאוד מאוד לפני כ15 שנה פוגע בעיקר בחרה עצמה מבחינת מיסוי ואופציות לעובדים. ואכן במקרה כזה תהיה פגיע ממשית בכלכלה, אבל פגיע מאוד מאוד מוגבלת
  • 77.
    UdiRok New CZ 11/07/2023 12:50
    הגב לתגובה זו
    תל אביב טק אפס תשואה ארהב טק 35 אחוז תשואה. ההשקעות בישראל בעצירה כמעט מוחלטת שקרים רבותי שקרים. ומהממשלה חסרת היכולת הזו אתה מצפה לישועה? זו הממשלה שתיצור סביבת השקעה נוחה כשהיא במלחמה נגד עמה ונגד נשיא ארהב האהוב על תעשיות הטק. מילא הביביסטים מושחתים אבל רמת הטמטום מזעזעת
  • 76.
    ממש לא נכון - הירידה בהשקעות בארץ -80% בחול -30% (ל"ת)
    ישראל 11/07/2023 12:45
    הגב לתגובה זו
  • תוכל בבקשה להציג סימוכין לכך? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 11/07/2023 13:11
    הגב לתגובה זו
  • [email protected] 11/07/2023 16:04
    העיתון המתחרה כותב ---- מחברי הסקירה השוו בין נתוני ההשקעות בישראל לחו"ל, לפי חברת המחקר Pitchbook. הם מצאו כי ברבעון השני, באירופה ובארה"ב נרשמה עלייה בהשקעות הון סיכון של 34% ו–15% בהתאמה, ביחס לרבעון הראשון. בישראל, לשם השוואה, בין הרבעון הראשון לשני דווקא נרשמה ירידה של 15%. "ישראל נשארת מאחור בזמן שהעולם מתאושש מהמיתון", מובהר בסקירה. ספציפית, בלונדון ובעמק הסיליקון נרשמה עלייה בסך ההשקעות בחצי השני של השנה.
  • 75.
    כל הכבוד! עצוב שצריך אומץ בשביל לומר את האמת (ל"ת)
    ארי 11/07/2023 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 74.
    ההייטק ודומיו ירו לעצמם ברגל ע"י הההתנגדות לרפורמה (ל"ת)
    ארי 11/07/2023 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 73.
    אוריאל 11/07/2023 12:36
    הגב לתגובה זו
    שלמה תודה רב . בשעה טובה הבנתי את הסכנה הכלכלית שבמהפיכה שהרי כלכלה לא אוהבת אי יציבות והתלהמות (התבהמות). כלכלה אוהבת את הראש ולא את הבטן ומה שנפל עלינו זאת ממשלת בטן ללא ראש .
  • 72.
    שנצר 11/07/2023 12:33
    הגב לתגובה זו
    נתונים שמשרתים את האג'נדה שלך ללא התייחסות לכמות החברות סטרט אפ שנרשמות בארץ וכמובן לבורסה החלשה בעולם ולשקל שהפך מהמטבע החזק בעולם לאחד החלשים
  • 71.
    שלמה 11/07/2023 12:33
    הגב לתגובה זו
    ולא בטוח שתתנצל
  • 70.
    מי ישקיע במדינה שנשלטת ע"י עובדי אלילים. (ל"ת)
    יובל 11/07/2023 12:32
    הגב לתגובה זו
  • תשאל את INTEL הגדילו את השקעתם ל25מיליארד רק לאחרונה. (ל"ת)
    יוסי. 11/07/2023 12:52
    הגב לתגובה זו
  • השקעה שתוכננה הרבה קודם לממשלה הזאת, קיבלו מלא הטבות (ל"ת)
    דנידין 11/07/2023 14:41
  • 69.
    אלירן 11/07/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    זה היה ברור כמובן יחד עם זאת כל הכבוד שהעלאתם את הנושא
  • 68.
    אחד מהצפון 11/07/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    מספיק לכופף את המציאות בהתאם לאג'נדה - זה מסוכן יותר מכל רפורמה. האמת - ערך עליון. מי שלא מסכים עם הכתבה שיביא נתונים אחרים סותרים .
  • 67.
    העדר מתחיל עם הסיסמאות בעוד 1,2,3.. (ל"ת)
    נו שויין 11/07/2023 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 66.
    א. מרק 11/07/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
    מדד ת"א טכנולוגיה עלה מתחילת השנה ב- 5% הנאסדק עלה ב- 35%. השקל פוחת בהשווה לדולר כך שהפער גדול עוד יותר.רצוי להתייחס לקלקלה בישראל בשיא הרצינות.
  • ומה היה בשנה שעברה ? (ל"ת)
    רונן 11/07/2023 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 65.
    יוסי. 11/07/2023 12:05
    הגב לתגובה זו
    לוין ורוטמן?
  • 64.
    גם וגם . ההיטק נפגע והפגיעה רק תיתגבר . מאמר אווילי (ל"ת)
    הנרי 11/07/2023 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 63.
    והבורסה לא יורדת ...תתפוצצו שמאלניים (ל"ת)
    איציק 11/07/2023 11:59
    הגב לתגובה זו
  • 62.
    ארתור 11/07/2023 11:57
    הגב לתגובה זו
    כל עוד יש פה בוטים אספסוף תמיד זה יהיה כך.
  • 61.
    עוד מגוייס לצבא הביבי-לא היה כלום אין כלום (ל"ת)
    לילי 11/07/2023 11:55
    הגב לתגובה זו
  • 60.
    סוד העושק 11/07/2023 11:53
    הגב לתגובה זו
    תשאיר לקורין לקדם את האג'נדה.
  • 59.
    כשמשקיעים זרים רואים מי הם שר האוצר ומי שולט במדינ 11/07/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    כשמשקיעים זרים רואים מי הם שר האוצר ומי שולט במדינה,וראה שאנו בדרך למדינת הלכה-אין טעם להשקיע כאן. הסיכון גדול מדי. לא חסרות מדינות נורמאליות. הכותב מתעלם גם מהסכנה שאנשי הייטק טובים פשוט יעזבו את הארץ כי לא נוח להם עם מדינת ההלכה שבדרך ועם החומר האנושי הירוד בקואליציה. בסוף יישארו כאן מרוויחי מינימום,חרדים,בדווים וערבים. ואז ניתדרדר לעוני ובערות
  • 58.
    ליאור 11/07/2023 11:52
    הגב לתגובה זו
    בשיחות עם עו"ד שמתמחים בהייטק,מסתבר שלמרות הנכתב בכתבה,הנפילה החלה עם ההפיכה המישטרית
  • 57.
    צבי 11/07/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
    1. התשואות בבורסה המקומית בהשוואה לוול סטריט. 2. השקל מול הדולר והאירו. 3.ללא ההתנגדות לפשיסטים, המשקיעים היו בורחים מכאן, לא רק עוצרים השקעות. 4. חובה מוסרית להתנגד לפשיסטים. זו חובה גם כלפי הדורות הבאים.
  • 56.
    א. מרק 11/07/2023 11:45
    הגב לתגובה זו
    ולקשקש. יצאת עם כותרת ישר מתנורה של הקואליציה והממשלה ההזויה וזה לא המקום. בטוריך אלה עם הפחות פוליטיקה, היית אופטימי מה קרה שהחלקת לפוליטיקה ?!. מציע להציץ בביצועי ת"א 35, 90 מול ביצועי הנאסדק ה- S&P500 (סתם דוגמא) על מנת להפנים שהמציאות עם ההפיכה המשפטית ההזוייה פוגעת בכלכלה שלנו, בחסכונות ובפנסיות שלנו. מציע למי שיש אפשרות, לברר בסטרטאפים שכספים היו אמורים להגיע אליהם - זה לא שמקטינים השקעות כפועל יוצא ממה שקורה בעולם. זה מושהה.
  • 55.
    גם שער הדולר לא קשורובטח לא הבורסה... (ל"ת)
    נגיד שאני נגיד 11/07/2023 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 54.
    אנונימי 11/07/2023 11:33
    הגב לתגובה זו
    להקת המעודדות של גרינברג, מישהו מוכן לשחרר אותי ?
  • 53.
    אנונימי 11/07/2023 11:30
    הגב לתגובה זו
    שמריעים לגרינברג כי הם חושבים שזה ירים להם את השווי של תיקי ההשקעות הכושלים שלהם. בתחילת שנה העפתי הכל לארה'"ב. מישהו מתומכי המהפכה רוצה להשוות תשואה? חח.
  • 52.
    [email protected] 11/07/2023 11:24
    הגב לתגובה זו
    מועתק מדה-מרקר: מחברי הסקירה השוו בין נתוני ההשקעות בישראל לחו"ל, לפי חברת המחקר Pitchbook. הם מצאו כי ברבעון השני של 2023, באירופה ובארה"ב נרשמה עלייה בהשקעות הון סיכון של 34% ו–15% בהתאמה, ביחס לרבעון הראשון. בישראל, לשם השוואה, בין הרבעון הראשון לשני דווקא נרשמה ירידה של 15%. "ישראל נשארת מאחור בזמן שהעולם מתאושש מהמיתון", מובהר בסקירה. ספציפית, בלונדון ובעמק הסיליקון נרשמה עלייה בסך ההשקעות בחצי השני של השנה.
  • 51.
    דרור 11/07/2023 11:21
    הגב לתגובה זו
    לפני 7 חודשים השקל היה המטבע החזק בעולם . ההיי טק הישראלי היה מעל ומעבר לכל הציפיות ומעל ומעבר לכל השווקים . הבורסות בעולם חוגגות מאז תחילת השנה והמקומית צונחת . שלמה תתעורר .יש קורלאציה מלאה בין המצב בבורסה ובהייטק לאסון במהפכה המשטרית
  • 50.
    דן 11/07/2023 11:20
    הגב לתגובה זו
    שלמה, אם הייתי נמצא אצלנו בפגישות ושומע מה קורה בשטח (מול חברות אמריקאיות, אבל לא רק), הייתי עושה חשבון נפש על הכתבה הזאת. הנייר (ועמוד האינטרנט) סופגים הכל, אבל הנזק למדינת ישראל כבר כאן וישאר איתנו לעוד שנים רבות, גם אם תהיה עכשיו ממשלה של אנשים ללא בעיות משפטיות או היסטוריה עבריינית. כתבה עצובה. כמו המצב.
  • 49.
    אדוני הממוחה הכל טוב ? אין שום בעיה ? אפשר לישון בשקט ? (ל"ת)
    העם 11/07/2023 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 48.
    בנק ישראל פוליטי 11/07/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    החלטה שגויה לא להעלות את הריבית ותירוץ שהכלכלה וההייטק ינזקו בגלל הרפורמה ולא בגלל עצירת הריביות. הבן אדם נכנע ללחצים והציבור ישלם.
  • 47.
    ישראל ישראלי 11/07/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    הגרף שלו מכסה רק עד סוף הרבעון הראשון ואינו כולל את הרבעוון השני של שנת 2023. היינו אינו מפרט את הנתונים בגין התקופה אפריל יוני 2023 היא הרלוונטית. ברור שיש נפילה בהשקעות בהיי-טק בישראל ראה לאן הגיע ה $.
  • יוסי. 11/07/2023 13:30
    הגב לתגובה זו
    גם אז ......רוטמן ולוין אשמים.
  • שלמה 11/07/2023 11:31
    הגב לתגובה זו
    תראה שהוא לא מודע בטעות. כמו כולם הוא מבלבל בשכל ולפעמים פוגע. רק שהוא אף פעם לא מודה בטעויות.
  • 46.
    123Gil 11/07/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    אין ספור משקיעים ביטלו את ההשקעות בסטרט אפים ישראלים בגלל ההפיכה המשטרית ושמבינים שיש פה ממשלה קיצונית אז איך אפשר בכלל לטעון שטות כזאת שההיי טק לא נפגע. אני מאוד אוהב את הטורים שלך וקורא בהדיקות אבל פה אתה לא בכיוון..
  • ארפכשד 11/07/2023 12:03
    הגב לתגובה זו
    ובצעירותו מה היה? מי ישמע
  • 45.
    דפנה 11/07/2023 11:03
    הגב לתגובה זו
    ישראליות עוזבות אז תדייק בכתבה שלך !
  • 44.
    ביו 11/07/2023 10:59
    הגב לתגובה זו
    שתי קרנות ענק יעודיות שעשו D.D ארוך ומעמיק על חברת הסטארט אפ ה ביוטכנולוגית שאני עובד בה החליטו שלא להשקיע בנו למרות התמיכה החזקה של הדרג המיקצועי מכיוון שוועדת השקעות סירבה להשקעה בישראל בימים אלה . אנחנו היחידים אתה חושב ? מוזמן לבדוק בשטח
  • 43.
    אלון 11/07/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    שלמה , אתה אדם אמיץ
  • אולה בבו 11/07/2023 11:17
    הגב לתגובה זו
    אדם - כן, אמיץ - אולי, מבין בהייטק ובהשפעות המהפכה המשטרית עליו - אפילו לא טיפה.
  • 42.
    נאסדק עלה מתחילת השנה ב40 אחוז בכמה עלו המניות הישראליו (ל"ת)
    שי 11/07/2023 10:52
    הגב לתגובה זו
  • 41.
    שמואל 11/07/2023 10:49
    הגב לתגובה זו
    אין לכותב הנכבדXXX , תעשיית האלקטרוניקה ותוכנה נבלמת מדי יום בישראל , מתנהלת ביזה בכשרונות אין ממון לרעיונות חדשים וגם נעצרו שיתופי פעולה , התופעה העולמית במגמה האטה , אלה שגם בתהליך הרע הזה ישראל במגמה מהירה יותר להתרסקות .
  • 40.
    מעניין מה יהיו התירוצים של מר גרינברג בסוף השנה (ל"ת)
    משה 11/07/2023 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 39.
    כבר יומיים בלב החקיקה והבורסה עולה.. (ל"ת)
    המשקיעים בעד הרפורמה 11/07/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
  • [email protected] 11/07/2023 11:29
    הגב לתגובה זו
    הבורסה עולה לא בגלל ההפיכה, הא עולה כי משקיעים מבינים שפייק הממשלה יקבל טוויסט. אם לא, הכל יפול מדש.
  • ארול 11/07/2023 11:19
    הגב לתגובה זו
    מאז שהממשלה הזו התחילה ״לעבוד״, הכיוון הוא למטה.
  • 38.
    Avi 11/07/2023 10:46
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד לגרינברג לפעמים ישלו יציאות לא חכמות. זה כמו להגיד שהממשלה לא מחוקקת חוקים שיש בהם ניגוד ענינים. הרי כל הממשלה הזו זה ניגוד ענינים אחד גדול . החל מראש ממשלה עם 3 תיקים , שרים נאשמים בפלילים , שינויי חוק על מנת למנות מקורבים , ועוד המון ... אין לזה סוף בממשלה הזו . מי השפוי שרוצה להשקיע במדינה לפני מלחמת אחים , מה לא ברור ?
  • אלכס 11/07/2023 11:16
    הגב לתגובה זו
    כל התיקים מתפוגגים ובתשקורת שקט. אבל אתה תמשיך לאכול את הפייק
  • סתם אחד 11/07/2023 12:02
    דרעי - עבריין מורשע איתמר בן גביר - עבריין מורשע סמוטריץ - עבריין מורשע צריך להיות עיוור או טיפש גמור לחשוב שביבי לא עבר ("לכאורה”) עברות שוחד וניגודי עניינים שרים מדברים רוע ורעל
  • 37.
    אנחנו ב 2023. השוואה ל 2022 לא רלוונטית ומטעה (ל"ת)
    שלומי 11/07/2023 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    מספיק עם השקרים (ל"ת)
    מוקי 11/07/2023 10:38
    הגב לתגובה זו
  • 35.
    אור 11/07/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
    הנזק מאז ממשלה זו עלתה לשלטון נאמד על למעלה 230 מיליארד ש''ח. ההשקעות בעולם חזרו, אך לא בישראל. במקום לתקוף את הממשלה שלא מטפלת בדברים הנחוצים, הפכתם להיות שופר תעמולה. בושו.
  • 34.
    אמיר 11/07/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
    גם הסורים הרוסים הסינים הטורקים והאיראנים שליט ללא גבולות וחרא
  • 33.
    כל הכבוד האומץ, מדויק (ל"ת)
    דניאל שמו 11/07/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    סמי 11/07/2023 10:35
    הגב לתגובה זו
    במניות ומגמות אין ספק שאתה מבין. אל תכתוב על "הרפורמה" בה אתה לא מבין. תודה
  • 31.
    כל הנבואות או הצגת מצב קיים של האיש מהזיות, כמו מע 11/07/2023 10:35
    הגב לתגובה זו
    כל הנבואות או הצגת מצב קיים של האיש מהזיות, כמו מעוז.
  • 30.
    יש פגיעה עודפת בגלל הרפורמה ויותר גרוע ההתאוששות כ 11/07/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    יש פגיעה עודפת בגלל הרפורמה ויותר גרוע ההתאוששות כאן תהיה חלשה יותר בגלל שפחות ופחות חברות נרשמות בישראל
  • 29.
    דורון 11/07/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לשלמה גרינברג, תמיד היה איש רציני, היום הוא הוכיח את זה שוב. אהבתי במיוחד את משפט הפתיחה: אין שום ספק שההתנגדות העזה לרפורמה המוצעת והצגתה בכל הרשתות המרכזיות בעולם, פוגעת בכלכלה ולבטח בתדמיתה של ישראל אבל לומר שבגלל הרפורמה "מתרסקת תעשיית ההייטק" זה פשוט לא נכון עובדתית.
  • 28.
    עידן צ'רנבסקי 11/07/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    ואין כמו אור השמש, ובמקרה שלנו האמת העובדתית הפשוטה, כדי לחטא ולהזים את כל שקריהם של "המשובשים הלאומיים".
  • 27.
    תרחישים 11/07/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    לטענת הפנאטים האנרכיסטים ההזויים האלו כל הצרות שבעולם זה בגלל המפיכה רק נשמע להם ונקשיב לאבירי "מסדר שומרי הדמוקרטיה" העולם יהיה דבש
  • י 11/07/2023 20:40
    הגב לתגובה זו
    הכל בגלל ממשלת ימין על מלא חרא. ההפיגה החדרדלית והמושחתת היא רק אחת מהפירות הבאושים שלה
  • 26.
    אכן כן (ל"ת)
    אלי ישראלי 11/07/2023 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    י 11/07/2023 10:27
    הגב לתגובה זו
    עלית הדולר , התשואה הנמוכה של הבורסה יחסית לעולם ועצירה כמעט טוטלית של השקעות זה לא בגלל ממשלת "בעזרת השם" שמתנהלת כמו גן ילדים ולא בגלל ההפיכה שקובעת ששר יכול למנות את בנו למנכ"ל בלי ביקורת אלא בגלל... אנחנו דוהרים להאג וחברות בין לאומיות כבר מדברות על קיצוץ במרכזי הפיתוח אבל "בעזרת השם" יהיה בסדר...
  • 24.
    שלמה 11/07/2023 10:27
    הגב לתגובה זו
    שבשביל כסף ושלטון מוכנים לשרוף את המועדון , כמובן שלא יצליחו
  • 23.
    אחרי כח העליהום שהקשורת עושה הגיע הזמן לקול שפוי (ל"ת)
    ירין 11/07/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מביט מהצד 11/07/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    דרוש אומץ בימים אלו לומר דברים שאינם תואמים את הרטוריקה ואת האוירה בערוצים השונים! כל הכבוד על כך. אני לגמרי מביט מהצד ומנסה להבין בעד או נגד וכאיש שמאל אמיתי חובתי להסתכל על הצד השני ולשמוע את טענותיו. הלוואי וחברי היו מוכנים להקשיב. גוברות התחושות שבמשך שנים הלעיטו אותי במידע מהונדס . צמא לשמוע את האמת
  • 21.
    סוף כל סוף קול שפוי . הידד (ל"ת)
    צדיק 11/07/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
  • קול שפוי, או קול קנוי... (ל"ת)
    שירי 11/07/2023 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    כמה נכון (ל"ת)
    דן 11/07/2023 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    קשקוש בלבוש 11/07/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
    בימים אלה אני מנסה לגייס הון לסטארטאפ חדש. יש שיח רציני מאוד שאסור להקים חברות חדשות בישראל, זה מה שמשקיעים ונציגיהם גורסים, ולא רוצים לשים פה כסף. גרינברג, צא ולמד.
  • הכותב לא כותב מהשטח אלא עובדות (ל"ת)
    צדיק 11/07/2023 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    הופה שלמה איזה אמיץ לצאת ככה נגד הברנז'ה. צפה למבול.... (ל"ת)
    ועוד ביום כזה... 11/07/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    גל 11/07/2023 10:20
    הגב לתגובה זו
    לכל סטארטאפ או חברה הייטק יש מספר מצומצם של מומחים לנושא שהם הגרעין של הפיתוח. ביום שהם ירדו מהארץ הצרות יחמירו. העולם לא מחכה לסתם מתכנתים והגירה של אנשים עם כישורים בינוניים תהיה שולית, הגירה של הטובים ביותר קלה לביצוע. הזיקה של רבים למדינת ההלכה בהתהוות - דועכת.
  • אל תשכח לעוף איתם (ל"ת)
    צחי 11/07/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
  • גל 11/07/2023 11:16
    רופאים, מהנדסים, מומחים לבינה מלאכותית ורובוטיקה...
  • 16.
    לטרללת השמאל ההזוי והמשולהב - אין גבול !!! (ל"ת)
    דן 11/07/2023 10:19
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אכן פורטל של קהלת (ל"ת)
    יניב 11/07/2023 10:17
    הגב לתגובה זו
  • תתפוצצו מכעס.... (ל"ת)
    גיא 11/07/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    דוד 11/07/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    לא מחובר למציאות
  • לא נעים לשמוע את האמת (ל"ת)
    עזרי 11/07/2023 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    morris 11/07/2023 10:10
    הגב לתגובה זו
    ביביסטים אינטיליגנטים מובילים האתר הזה. נהיה שלוחה של ערוץ 14.ב2023 ההשקעות בהיי טק הישראלי ירדו הרבה יותר מאשר במדינות השוואתיות נקודה
  • נולדת דביל או התפתחות מהלידה (ל"ת)
    רועי 11/07/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אילן 11/07/2023 10:10
    הגב לתגובה זו
    תמשיך להעריץ את טרמפ
  • ואתה עודדביל ממוצע (ל"ת)
    יואב 11/07/2023 10:33
    הגב לתגובה זו
  • בדיוק ככה (ל"ת)
    ארפכשד 11/07/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
  • הרפורמה תעבור ואתם תמשיכו לכעוס... (ל"ת)
    רן 11/07/2023 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לא חובבן 11/07/2023 10:10
    הגב לתגובה זו
    בוקר טוב ישראל ירדה בדירוג השקעות בדירוג יחסי בלי קשר למצב העולמי. תבדוק נתונים לפני שאתה מצהיר שטויות
  • אולי בגלל מסע בנוסח BDS שהשמאל מנהל בעולם כנגד מדינת יש (ל"ת)
    אלי 11/07/2023 11:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 11/07/2023 10:06
    הגב לתגובה זו
    הכוח בידי הממשלהלא ההפגנות מציגות את ישראל באור שלילי.אלא החקיקה המטורפת
  • שמואל 11/07/2023 10:39
    הגב לתגובה זו
    עוג אנרכיסט נולד!!! אתה עוד לא למדת את מה ששלמה שכח. טיפש אכול שנאה שכמוך, אמרנו ??
  • 9.
    אנונימי 11/07/2023 10:05
    הגב לתגובה זו
    שלמה גרינברג אנליסט בביזפורטל יודע יותר טוב ממנכלי החברות שאומרים שיש פגיעה? הוא יודע יותר טוב מיזמים שפותחים סטארט בחול במקום בארץ?
  • 8.
    למה לבלבל את המסיתים עם עובדות (ל"ת)
    אזרח 11/07/2023 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 11/07/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
    שלמה גרינברג אומר שההיטק לא נפגע. הוא בתור אנליסט בביזפורטל יודע יותר טוב ממנכלי החברות שאומרים שרק על זה המשקיעים שלהם מדברים? הוא יודע יותר טוב מיזמים אשר פותחים סטארטאפים בחול במקום בארץ? קצת צניעות לא תזיק.
  • הוא לא אמר שהוא לא נפגע, הוא אמר שלא נפגע יותר מחו"ל (ל"ת)
    ערן 11/07/2023 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלמה כל הכבוד על האומץ ללכת נגד הכפיה המחשבתית (ל"ת)
    תומכים בך 11/07/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כל הכבוד שלמה כתבה נכונה ואמיצה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 11/07/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מומו 11/07/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
    אפשר להמציא דברים ולכתוב אותם בעיתון.מה שכתבת על השקעות בישראל שגוי דמגוגי ומטעה.משקיעים עוצרים אקטיבית השקעות בישראל בגלל חוסר יציבות.בניגוד לעבר הם גם מודים בכך באופן ישיר .לכתוב את מה שכתבת זה פשוט בזיון.האמת מעייף כל הזמן לדייק דברים אבל אין ברירה.
  • 3.
    טום פלד 11/07/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
    תמכנו בממשלה הזו שנבחרה דמוקרטית כדי לבטל לחלוטין את שילטון בגצ המושחת שחגיגת הבשרים שלו נגמרה.מי שמפריע לסדר הציבורי יש לכולאו כמו שעשו לאתיופים ולחרדים.
  • 2.
    ערן 11/07/2023 10:01
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט הם ייגידו שרעידות האדמה בשבר הסורי אפריקאי זה בגלל המהפכה המשפטית...אג'נדה שקופה
  • 1.
    אנונימי 11/07/2023 09:59
    הגב לתגובה זו
    ואגב , למערכת ביזפורטל, תמשיכו כך, הרבה אנשים שסולדים מהטפות פוליטיות בדרך אליכם.