מניות הרכב החשמלי נסקו ב-2021; האם ההבטחה תמומש בשנה הבאה?
150 מיליארד דולר, זה השווי שהשוק מעניק לריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE -2.42% RIVIAN... 10.06 -2.42% סגירה:0 פתיחה:10.04 גבוה:10.07 נמוך:9.55 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ולוסיד LUCID GROUP -3.37% LUCID GROUP 2.01 -3.37% סגירה:0 פתיחה:2.06 גבוה:2.06 נמוך:1.93 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שתי חברות שיצאו השנה בהנפקות IPO ללא הכנסות ממשיות, ושרק כעת מתחילות למסור מפתחות לידי הקונים. יצרניות נוספות כגון קאנו CANOO INC -6.14% CANOO INC 0.5 -6.14% סגירה:0 פתיחה:0.55 גבוה:0.56 נמוך:0.5 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , לורדסאטון מוטורס {LORDSTOWN MOTORS CORP} או פיסקר {FISKER INC} נכנסו לשוק ההון הציבורי בשנה האחרונה עם הערכות שווי נמוכות יותר ומצפות למסור רכבים ראשונים בשנתיים הקרובות. חברת האופנועים הארלי דוידסון הודיעה כי תפצל את חטיבת האופנועים החשמליים שלה לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר גם היא עדיין ללא מכירות. כל אלו, מייצגים הרבה מאד שווי שוק ומעט מאד תזרים מזומנים.
החברה היחידה שעוסקת רק ברכב חשמלי ובאמת מייצרת מכירות משמעותיות היא טסלה TESLA INC +3.07% TESLA INC 320.72 +3.07% סגירה:0 פתיחה:310.52 גבוה:324.68 נמוך:309.22 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: שהגיעה לשווי שוק של 1.2 טריליון דולר לפני שירדה ב-20%. מלבד ארבעת המודלים שמציעה טסלה, צרכן אמריקאי שרוצה לקנות רכב חשמלי יכול לפנות ליצרניות הרכב הוותיקות שרבות מהן מציעות כבר דגמים חשמליים שמחיריהם נעים בין 27 אלף דולר ללא פחות מ-150 אלף דולר.
אמנם, בעקבות הפופולריות של טסלה המשקיעים מהמרים על כך שהחל מ-2022 יותר חברות רכב חשמלי צעירות יתקדמו לשלב הממשי שמעבר לפיתוח הטכנולוגי ויצליחו לצלוח את השלב בו רבים כל כך נכשלו בעבר, שלב הייצור והמכירה. בכדי להגיע לשם עליהן להתגבר על הבעיות בשרשרת האספקה, שוק עבודה מקרטע, לחצים אינפלציוניים, תחרות הולכת וגוברת והאפשרות הסבירה למחיר גבוה יותר של ההון (העלאת ריבית).
"השאלה היא מי עתידה להתחיל בייצור ויש לה את היכולת להמיר את העניין במותג ואת ההשקעות ההוניות למסירות רכבים ולקוחות מרוצים. זהו באמת השלב הבא" אומר ויטאלי גולומב, בנקאי השקעות טכנולוגיות שמתמקד ברכב חשמלי בדרייק סטאר פרטנרס.
גולומב אומר שהוא עצמו השקיע בחברת ריוויאן כמעט לפני שנה והזמין כבר את הטנדר שלה, ה-R1S, שנה לפני כן. החברה קיבלה כבר 71 אלף הזמנות עד נובמבר. בזמן ההנפקה הראשונית לציבור הודיעה ריוויאן כי היא מקווה לסיים למסור את הרכבים שהוזמנו כבר עד סוף שנת 2023. בינתיים, מסרה ריוויאן את 11 הרכבים הראשונים ברבעון השלישי והרוויחה מיליון דולר בלבד, כאשר לשנת 2021 כולה היא מצפה למכור "כמה מאות כלי רכב פחות מהמצופה". ההפסד הרבעוני עמד על 1.23 מיליארד דולר, סכום לא נמוך אך כזה שהיא מסוגלת לבלוע לאור ה-13.7 מיליארד דולר שגייסה, ועם שווי שוק של 87 מיליארד דולר.
מקור הכנסות לא פחות חשוב לריוויאן הוא מכירה לציי רכב של חברות גדולות. אמזון כבר הזמינה 100 אלף רכבי וואן לצורך המשלוחים שלה "שמתוכננים כדי להשיג עלויות סופיות נמוכות יותר בעוד הם תומכים בדרך אל אפס פליטות חמצן". אמזון, שאף מושקעת בחברת ריוויאן מצפה שכבר בשנה הקרובה יעמדו לרשותה עשרת אלפים מהרכבים שהזמינה. גלומוב אומר שהוא שורי ביחס לריוויאן בגלל הצוות הטכני והמיקוד בייצור. הוא מצטרף בכך לאנליסט דויטשה בנק שנשאר שורי על המניה למרות הפספוס במסירות השנה.
גלומוב גם אופטימי ביחס ללוסיד שמנסה להגיע לסוג אחר לחלוטין של נהגים, ומתמקדת בשוק רכבי הסדאן. היא כבר מקבלת הזמנות עבור דגם ה-אייר פיור שמחירו מתחיל מ-77,400 דולר והוא מאפשר טווח של יותר מ-400 מיילים בין טעינה לטעינה (מעל 640 קילומטר) לפי אתר החברה. הדגם היוקרתי יותר, האייר גראנד טורינג מתחיל כבר במחיר של 139 אלף דולר ויכול להגיע גם ל-516 מייל (830 ק"מ) בין טעינות.
לוסיד שהונפקה דרך SPAC ביולי ומוערכת כעת ב-64 מיליארד דולר הכניסה רק 719 אלף דולר במשך השנה השנה האחרונה כאשר המשלוחים יתחילו באופן רשמי רק ב-30 לאוקטובר. בכל זאת גלומוב אופטימי לגביה "אלו שתי חברות שאני חושב שיצליחו היטב" אומר גלומוב. "זו שאלה של גדילה אל תוך השווי שלהן".
חברות הרכב החשמלי קיבלו תמריץ בנובמבר כאשר הקונגרס אישר את תקציב ההוצאות של ג'ו ביידן. במסגרת התוכנית מקווה הנשיא ביידן להתקין 500 אלף עמדות טעינה חשמלית ברחבי ארצות הברית עד שנת 2030, ובכך הצית ראלי קטן במניות חברות הטעינה כמו וולטה (VLTA) או אבגו (EVGO). "כולם מדברים על יצרניות הרכב ועל משלוחים, אל בסופו של דבר תחנות דלק (כלומר, עמדות טעינה) יהיו נצרכות גם" אומר דן פיפיטון מנכ"ל פלטפורמת המסחר טריייד זרו "אנו מדברים על צמיחה של 500% בשנים הקרובות במספר עמדות הטעינה"
חברות התשתיות ייהנו מבלי תלות בשאלה איזה רכב חשמלי יקנו הצרכנים כך שזו נראית השקעה בטוחה יותר. יחד עם זאת נראה שזה הולך להיות שוק תחרותי ולאף אחד מהחברות אין עדיין מותג שכבש את לב הצרכנים. זו הסיבה לכך שחברות כמו לוסיד או ריוויאן מקבלות "טיפול טסלה" של המשקיעים שמתעלמים מהנתונים הפונדמנטליים ומתחברים יותר להייפ של החברות האופנתיות. "יש להם (לטסלה) יתרון ענק אבל הערכה של 1.2 טריליון דולר? 60% יותר מכל חברות הרכב האחרות ביחד? הייתי אומר שלא" אומר פיפיטון.
הגל הבא של ההנפקות דרך SPAC התקבל כבר בפחות התלהבות של המשקיעים. הכישלון של הנפקת חברת ניקולה NIKOLA CORPORATION -2.9% NIKOLA... 2.34 -2.9% סגירה:0 פתיחה:2.53 גבוה:2.57 נמוך:2.32 מחזור:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ביוני שנה שעברה עדיין צרוב בזכרונם. חברת המשאיות החשמליות הונפקה והגיעה לשווי שוק של 30 מיליארד דולר, יותר גבוה מפורד באותו זמן. שנה לאחר מכן הורשע מייסד החברה טרוור מילטון בהונאה על ידי חבר מושבעים פדרלי כיוון שיקר בנוגע "לכמעט כל האספקטים של העסק". מילטון לא הודה באשמה אך חברת ניקולה הסכימה לשלם השבוע 125 מיליון דולר כדי ליישב את האישומים בהונאת המשקיעים ביחס לנתוני הרכבים שהיא מייצרת.
התוצאה היא שחברות אחרות שהונפקו ב-SPAC סבלו מירידות. חברת לורדסטאון, יצרנית טנדרים חשמליים צנחה מאז מיזוגה ל-SPAC באוקטובר 2020 ב-87% מהשיא. גם היא נמצאת תחת חקירה בנוגע להצהרות שקריות שייתכן שסופקו למשקיעים על ידי ההנהלה הקודמת. לנוכח הקשיים השונים גם ניקולה ולורדסטאון עיכבו את לוח הזמנים שלהם.
חברה נוספת, קאנו, מבטיחה לפתח שלושה דגמים של רכבים ששיווקם יחל בסוף 2022 לכל המוקדם. לקוחות יכולים להירשם להזמנה מוקדמת בעלות של 100 דולרים. גם קאנו הגיע לשוק דרך SPAC בסוף 2020 ושווה כעת 2 מיליארד דולר. חברה נוספת, פיסקר, הגיעה לשוק בדרך דומה קצת לפני קאנו ושווה כעת 5 מיליארד דולר. פיסקר מקבלת הזמנות תמורת 250 דולר ומסמנת את נובמבר 2022 כזמן התחלת הייצור.
בסופו של דבר יצרניות הרכב החשמלי תצטרכנה להוכיח שהן יכולות לבנות יותר מאשר אתרי אינטרנט נחמדים. הן חייבות לבנות ולשלוח מוצרים אמיתיים והן תנסנה להתגבר על אתגרי היצור בזמן ששאר שוק הרכב עובר במהירות לייצור רכבים חשמליים. ליצרנים יש עושר של אפשרויות אחרות וקרוב לוודאי שלא יחכו בקוצר רוח דווקא לדגמים של החברות הצעירות אם העיכובים ימשכו. המשקיעים, באופן דומה, נהנים מאפשרויות רבות בשוק ומצוידים בכמות מוגבלת מאד של סבלנות.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.(ל"ת)אנונימי 25/12/2021 07:53הגב לתגובה זו1 0סגור
-
סיניות... למה אין שום היזכור ??? (ל"ת)מאיר 25/12/2021 14:20הגב לתגובה זו1 0סגור
-
3.השוק מוצף חשמליותהלוואי שטסלה תשמור את השערים הקיימים היום 25/12/2021 07:53הגב לתגובה זו1 0הלוואי שטסלה תשמור את השערים הקיימים היוםסגור
-
2.מחזיק בטסלה ובאקספנג. מה דעתכם?אמג'ד 24/12/2021 13:32הגב לתגובה זו3 0מה הצפי עבור שניהם?סגור
-
1.הטסלה הבאה היא טסלה - תפנימו! (ל"ת)דובון 23/12/2021 23:25הגב לתגובה זו2 1סגור