צרי סמול אנט
צילום: צרי

זו המכונית החשמלית הסינית החדשה שתיכנס בקרוב לארץ - כמה היא תעלה?

האם רכב קטן הוא בהכרח רכב זול, כמה מרוויחים היבואנים על כל רכב ומי אחראי לרווחיות המוגזמת? 
דור עצמון | (20)
נושאים בכתבה רכב חשמלי

חברת הרכב החשמלי הסינית צ'רי (CHERY) מוכרת את הדגם "סמול אנט" בסין בכ-25-30 אלף שקל. הדגם הזה עתיד להגיע אלינו במחיר של כ-100-110 אלף שקל. עם זאת,  היבואן עדיין לא החליט סופית לגבי עיתוי כניסת הרכב לשוק המקומי. למה אצלנו זה עולה פי 4-5 מאשר בסין ולפחות פי 2-3 מאשר מקומות אחרים בעולם? כי אפשר. יבואני הרכב הם קרטל גדול שמפיק רווחים עודפים פנומנליים על חשבון הציבור. הם יספרו לכם שזה בגלל מסים, אבל חלק גדול מעלות הרכב הוא הרווח שלהם. אם הסמול אנט תגיע לישראל, יבואן הרכב ירכוש אותה (עם הובלה) בהערכה גסה ב-20-25 אלף שקל וימכור אותה בנטרול מס ב-45-55 אלף שקל (אם המס אתם תקנו את הרכב ב-100 אלף פלוס, אבל ליבואן יש רווח של יותר מפי 2, רווחיות של 50%).

ומי אשם ברווחיות המוגזמת, רווחיות שאותה כינה מבקר המדינה "רווחיות עודפת על חשבון הציבור" ושנאמדת במיליארדים בשנה? משרד התחבורה והממשלה בכלל. צ'רי סמול אנט; צילום: אתר החברה.

את דגמי החברה תייבא חברת קרסו מוטורס קרסו מוטורס -0.99% שזכתה לפני כשנה במכרז לייבוא המכוניות. קרסו הינה ייבואנית מהגדולות בארץ כשבאמתחתה נמצאות גם רנו, ניסאן, דאצ׳יה ואינפיניטי. לכל אלו תצטרף בקרוב ענקית הרכב הסינית אקספנג (XPENG) הידועה לעתים בשם "שיאופנג". למרות השוק הישראלי הקטן בהשוואה לעולם, היצרנית הסינית כבר ניסתה בעבר להיכנס לארץ, אך השהתה זאת לאור קשיים רבים שספגה התעשייה בכל העולם.

שוק הרכב החשמלי בישראל רותח והתחרות רק גוברת. למרות תקלות ושיבושים קשים בשרשראות האספקה לאור מגפת הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה והמחסור בשבבים, השוק מתעורר מחדש והביקוש מתעצם, אבל זה לא רק ברכבים החשמליים. למרות הגידול במכירות רכבים חשמליים מצד BYD וטסלה, גם יבואניות הרכבים המסורתיים נהנו מביקושים גבוהים, אם כי, בחודשיים האחרונים יש האטה. 

בשנת 2022 נהנו קרסו מוטורס ודלק רכב שנסחרות בבורסה מרווחים פנומנליים. קרסו מוטורס שברה את שיא הרווחם וצ'יפרה את המנכ"ל איציק וויץ בשכר חלומי של מעל 17 מיליון שקל. אנחנו נחזור שוב על העובדה שמחירי הרכב הגבוהים בארץ אומנם נובעים ממיסוי גבוה, אבל גם מרווחיות מטורפת-מונופוליסטית של יבואניות הרכב. קרטל הרכב חוגג כל הדרך אל הבנק, הרחבה כאן:

גם דלק רכב  דלק רכב 5.57% של גיל אגמון (43.59%) היא אחת מיצרניות המזומנים הגדולות מבין החברות הנסחרות והדוחות האחרונים שלה העידו על כך.

 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    מני 17/04/2023 12:10
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו ליקנות רכבים. נל זה צריך להפגין שיאפרו יבוא פרטי
  • 18.
    דוד 15/04/2023 22:57
    הגב לתגובה זו
    בסוף נגלה שכל המכוניות מסין בעצם מכניות ריגול בקיצור מכניסים לנו סוסים טרואנים בצורת מכוניות
  • 17.
    אפי 15/04/2023 14:11
    הגב לתגובה זו
    פשע פי ארבע ממה שסין מוכרת לסיני וישראל מוכרת פי ארבע לישראלי אנו חים בזבל אינושי
  • 16.
    גם ל, אם המדינה הייתה נותנת היית לוקח (ל"ת)
    משפחות היבואנים 15/04/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אבי 15/04/2023 08:30
    הגב לתגובה זו
    מי שרוצה להנות מרכב טוב ושומר על ערכו יחסית מול שאר הרכבים , טויוטה יד שניה בת 5-6 שנים שכבר ירדה 80 אלף מהמחירון, כנסו לפורומים בארה"ב ותבדקו על הטויוטות ותבנו שמדובר על רכבים שנוסעים 20-25 שנים . לא צריך חדש ולשלם סתם 80 אלף למדינה וליבואן
  • 14.
    יוני 15/04/2023 05:16
    הגב לתגובה זו
    איזה אוגר ירכוש את החרא הקטן הזה ? מה נכנס בתא מטען האוגר שרכש את הרכב הזה ,זה כל כך קטן איפה מטפלים בו ?מיצרים בכלל חלקים להחלפה לדבר הקטן הזה ? זה בהרכבה עם ברגים סטנדרטים
  • 13.
    עדי עזרא 14/04/2023 22:43
    הגב לתגובה זו
    אין שום הצדקה שרכב כזה גם אם חגיע עם איבזור מלא שיעלה 49000 שח בחדירה ו 55-57 ברגיל, בדיוק כמו שהם שווים. C1 נמכרה ב כ 59 אלף שח, מנוע בנזין, ולא עלות של קורקונט על בטרייה מחוזקת. פשוט התחזרות. יש במלאי עשרות אלפי מכוניות, אין סיבה לרמות יצור כאילו.
  • 12.
    לא קונה חדש אף פעם 14/04/2023 19:13
    הגב לתגובה זו
    רכב חדש במדינה כמו ישראל. הכי כיף זה להיות רוכש שני, לרכב כמעט חדש. פראיירים כאלה, הם אנשים כמו אבא שלי. מזל שאנחנו שני קצוות בחשיבה הפיננסית.
  • 11.
    ירון מהשרון 14/04/2023 17:20
    הגב לתגובה זו
    הממשלה צריכה להכדיל תחרות באמצעות יבוא מקביל בענף הרכב.
  • 10.
    כבר עשרות שנים שכל ממשלות ישראל מימין ומשמאל נימנע 14/04/2023 16:01
    הגב לתגובה זו
    כבר עשרות שנים שכל ממשלות ישראל מימין ומשמאל נימנעות מלטפל בקרטל הרכב המושחת. בזמנו השר ישראל כץ התחיל ומיד התקפל בנסיבות חשודות. מעניין מה היה להם עליו. כדיבואן מרוויח 30-100 אלך שח על רכב זאת שחיתות. בארהב אין מונופול ומרוויחים על טויוטה קורולה 1000 דולר בממוצע מול 10-12 אלף כאן. הכל כאן מושחת. לכן קניתי טסלה. לא רציתי שתאבי הבצע הללו ירוויחו עלי
  • 9.
    ארנון כץ 14/04/2023 15:37
    הגב לתגובה זו
    מי שיעשה ייבוא אישי לרכבים קטנים האלה ישבור את השוק
  • האם זה אפשרי יבוא אישי (ל"ת)
    מני 17/04/2023 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חוץ מטסלה אין חדש קרטל הרכב שומר מחיר . (ל"ת)
    לילי 14/04/2023 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    50 אלף לא יותר (ל"ת)
    מירה 14/04/2023 13:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אחד העם 11 14/04/2023 12:15
    הגב לתגובה זו
    משרד האוצר שאמור לטפל ביוקר המחייה "שכח" לטפל בקרטל יבואני הרכב. מעניין למה? סמוטריץ לטיפולך אודה
  • 5.
    במבי 14/04/2023 11:53
    הגב לתגובה זו
    פראיירים לא מתים, גם רכב ליגה ז', גם מוצר סיני ממדינת עבדות וגם במחיר הזוי.
  • 4.
    שולתתתת1 14/04/2023 10:50
    הגב לתגובה זו
    למה המדינה לא משמשת כיבואן.
  • 3.
    צעיר שרוצה עתיד טוב 14/04/2023 09:54
    הגב לתגובה זו
    אין צורך להחליף רכב בכל שלוש שנים.תשמרו על הקיים,פחות רכישות ופחות חידושים.במקביל,תלכו יותר ברגל/סעו באופניים.גם בריא גם חסכוני גם ירוק. נקפיא את השוק ונרוויח פעמיים.
  • 2.
    מדינה של פראיירים (ל"ת)
    ש 14/04/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עממי 13/04/2023 13:41
    הגב לתגובה זו
    מחיר כפול 2.5 מסין