"אל תספידו את חברות הביטוח המסורתיות"; "רכב שיתופי בלבד זה לא כלכלי"
"כשליבואנים יהיו רכבים ההשכרות יאטו"; "יש משולש טוב של שרות התחבורה, האנרגיה והגנת הסביבה"; "מאמין בתיירות שנים קדימה", "חברת רכב שיתופי בלבד זה לא כלכלי": אחרי הדוחות וערב הנפקת חברת הביטוח, יו"ר קבוצת שלמה, אסי שמלצר בראיון
"מאז ומעולם קבוצת שלמה התמקדה בהשכרות רכב בשוק המקומי ותיירות נכנסת, שנחתכה בקורונה, לא הייתה נדבך מרכזי אצלנו. קיבלנו החלטה אסטרטגית לא לצמצם פעילות בתחום ההשכרה למרות שהיא לא קלה והתחרות בה חזקה. חטיבת ההשכרה שלנו שמרה על גודלה ולא הצטמצמה", כך אומר בראיון לביזפורטל אסי שמלצר, יו"ר ובעלי קבוצת שלמה החזקות, רגע אחרי פרסום הדוחות לרבעון השני. עיקר פעילות הקבוצה היא בתחום הרכב, ובתקופת הדוח הציגה גידול של 46% בהכנסות ל-1.2 מיליארד שקל ורווח שהוכפל ויותר (113%) ל-145 מיליון שקל.
איך זה קרה? שמלצר מסביר: "אנשים לא נסעו לחו"ל ובמקום זה טיילו בארץ, ולמרות שלכולם יש רכב – זה לא מספיק. הם שכרו רכב מאיתנו ואת הפרטי השאירו בבית, לפעמים כדי שישמש את אחד מבני המשפחה שנשאר. נוסף על כך, ראינו מעבר מתחבורה ציבורית לרכב הפרטי – מחשש להדבקות בנגיף, היו שהעדיפו במקום לקחת אוטובוס, רכבת או מונית להוסיף רכב הביתה בשכירות".
פקטור נוסף שנכנס למשוואה הוא ההאטה בייצור המכוניות מצד היצרניות עצמן, הרבה בגלל המחסור בשבבים שכיום משמשות לא מעט פונקציות ברכב. יש ששוקלות אף לשנמך את המפרט כדי להוציא לשוק מכוניות בקצב מהיר יותר, ובטויוטה למשל אמרו זה עתה כי יפחיתו את הייצור בספטמבר ב-40%. ולאן הברווזים הולכים כשהאגם קפוא? לפי שמלצר, רוכשי הרכבים שהיבואנים השיבו את פניהם ריקם מצאו תשובה זמנית בהשכרת הרכב.
"שוק הרכב נכנס למחסור בזמינות המיידית מזה כמה חודשים. אם בעולם נורמלי כשאתה רוצה לרכוש רכב הוא נמצא כבר בארץ ואתה מקבל אותו תוך שבועיים, עכשיו יאמר לך היבואן שאין לו את הדגם או שאין לו את הצבע וזה יגיע רק בעוד חודשיים. האם כשהמשבר יסתיים וליבואנים יהיו מלא מכוניות נראה את ההשכרות יורדות? התשובה היא כנראה שכן. אלה ערוצי אספקה מקבילים, כשאחד מצטמק השני מתרחב ולהיפך".
כך, ההכנסות מהשכרת רכבים עלו ב-14% לחצי מיליארד שקל, כשבאופן טבעי עם הגידול הזה בביקוש אותו תיאר שמלצר, גם מחירי ההשכרה עלו ועזרו לחברה להציג תוצאות שכאלה. למעשה, כדור השלג הזה הוסיף להתגלגל ותרם גם למכירות הרכבים של הקבוצה שהוכפלו ל-553 מיליון שקל.
"מאז ומעולם טענתי שבארץ יש כדאיות בלרכוש רכב מצי ליסינג. אלה רכבים שבהם טיפלנו ושמרנו עליהם ואנחנו נותנים אחריות עליהם, כך שהאמינות גדולה הרבה יותר מברכישת יד ראשונה או שנייה מאדם פרטי", הוא טוען. "זה באופן כללי. ספציפית בתקופת הקורונה, וזה מחזיר אותנו למה שאמרתי קודם – אנשים העדיפו להכניס רכב נוסף הביתה כדי להימנע מהתחבורה הציבורית ולא להתחלק בין בני הזוג או עם הילדים ברכב אחד. אלה שכן רצו למכור את הרכב כדי לקנות חדש מהיבואן, גילו שאין חדש מהיבואן – אז השאירו את הישן אצלם. כך קרה שגם ההיצע בשוק היד השנייה הצטמצם ורוכשי רכב משומש קנו יותר רכבים מחברות ליסינג כמונו".
יש לכם מחצית מהזיכיון ליבוא הרכבים החשמליים של BYD הסינית לצד השותפה שלכם אלייד. מה קורה עם זה?
"כרגע אנחנו עוסקים ביבוא אוטובוסים חשמליים שלהם. יש שיפור ברמה התפיסתית של הממשלה לגבי התחבורה הציבורית ואיכות הסביבה עם משולש השרות הגנת הסביבה-תחבורה-אנרגיה, שהוא טוב. לגבי רכבים פרטיים של BYD, רק לאחרונה הם התחילו להיכנס לנורבגיה, בשנה הבאה אנחנו מעריכים שיחל השיווק באירופה, ואז כנראה גם ישראל תהיה חלק מזה".
"קבוצת שלמה הפכה למרקטפלייס גדול מאד לכל שירותי הרכב. בשנים האחרונות פיתחנו בתוך קבוצת הרכב מוצרים שכל אחד מהם עומד בפני עצמו: חטיבת הליסינג התפעולי המסורתי, חטיבת ההשכרה, הרכבים השיתופיים 'שלמה שייר', חברת המימון שהלכה וגדלה וה'פרטיפולי', שהוא הליסינג התפעולי ללקוחות פרטיים, שנתן קפיצה אדירה מאז שהתחלנו לפרסם אותו לפני כמה שנים".
לגבי השכרת הרכב השיתופי, כמה היא כדאית? אצל גו-טו למשל זכורה היציאה של החברה מחיפה. בסוף כולן מתרכזות במרכז, לא?
"הפרישה שלנו היא ארצית עם מאתיים רכבים לערך והמודל שלנו שונה. אנחנו קודם כל חברת השכרה, להקים פעילות שהיא רק רכב שיתופי זה דבר שהוא לא כלכלי, לא רווחי, לא יעיל ולא מומלץ. המודל הנכון ביותר הוא שילוב של חברת השכרה שיכולה לאתר ללקוחות שלה סניפים ולהתפרש גם בנקודות רחוקות שלא מצריכות כח אדם. אני במצב שאני יכול לבוא למשל לעיריית דימונה או ירוחם ולומר 'אני לא אקים סניף השכרה אצלכם אבל אם תתנו לי כמה מקומות חניה אאפשר לתושבים שלכם זמינות לרכב שכור'. ברמה הטכנית זה רק מצריך מצדם אפליקציה ואין דמי מנוי".
הזכרת את חברת האשראי החוץ בנקאי שלכם, פרט קצת עליה.
"היא בעיקר עוסקת במימון לרכישת רכבים, ואנחנו נכנסים גם להלוואות לעסקים קטנים. אנחנו מבצעים אלפי עסקאות בשנה. הבנקים, כתוצאה מהגודל שלהם משקיעים יותר אנרגיה בעסקים הגדולים, זה לא שהם מתרחקים מהקטנים בגלל הסיכון. בשבילנו זאת הזדמנות לתת להם שירות. יש לנו מערכת גדולה ומנוסה שיודע לעבוד מול פרטיים וארגונים ואני מאמין שנוכל לצבור כאן נקודות זכות".
אתם נמצאים ערב הנפקת שלמה ביטוח לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. הרווחתם ממנה ברבעון 40 מיליון שקל, דומה ומעט נמוך מהתקופה המקבילה, אחרי שחלקכם בפרמיות עלה מ-121 מיליון ל-168 מיליון. בעוד שחברות הביטוח הדיגיטליות מוציאות מהתמונה את הסוכנים והעמלות שלהם, אתם פועלים רק מול סוכנים. מה תוכל לומר על זה?
"זה נכון אבל כמובן שיש הרבה מאד טכנולוגיה ומודלים שיווקיים שאיתם גם הסוכנים עובדים בשיתוף פעולה".
בהקשר הזה, מה חשבת על עסקת רכישת איילון ביטוח על ידי ווישור?
"אני רק אומר שבזמן שיש טרנד להספיד את חברות הביטוח המסורתיות אנחנו בכלל רואים שקונים אותן. זה אבסורד, ויותר מזה לא צריך להוסיף לגבי האמון הגדול שיש לשיווק הישיר באמצעות סוכנים. חברות דיגיטציה הולכות וקונות חברות של סוכנים – מה זה אומר?".
לסיום, נכנסתם לחברת תלמה תיירות במחיר הזדמנותי וקניתם 50% ממנה ב-36 מיליון שקל. תוך פחות משלושה חודשים הכנסתם כשותף את הפמילי אופיס אדתום עם 33%. צמצמתם חשיפה כי חשבתם שהסיכון בחברה עלה?
"אני מאמין בתיירות יוצאת ונכנסת לעוד שנים קדימה. ב-2019 מחירי התיירות וכל מה שקשור בתחום היה יקר מאד. הקורונה יצרה הזדמנות עסקית להיכנס לתחום הזה במחיר מאד זול, וכבר מראש לקחנו את הסיכון שייקח לשוק זמן להתאושש".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.לנפח לנפח לנפחרוצים לנפח ומדברים ומבטיחים כל זה בשביל להנפיק גבו 24/08/2021 03:01הגב לתגובה זו4 0רוצים לנפח ומדברים ומבטיחים כל זה בשביל להנפיק גבוההההההסגור