בגלל המחסור בחלפים: גניבות הרכב בישראל לא עוצרות
גניבות הרכב בישראל לא מפסיקות להתגבר, ולפי נתונים עדכניים של איתוראן למחצית השנייה של 2024, מדובר במגמה מתרחבת והולכת שממשיכה לאתגר את כוחות הביטחון ואת בעלי כלי הרכב ברחבי הארץ. מחסור חמור בחלקי חילוף, כמות לא מבוטלת של כלי רכב מבוקשים, וכבישים שנהפכו למסלולים חמים להברחת כלי רכב לשטחי הרשות הפלסטינית – כל אלה מהווים רק חלק מהסיפור המלא של תופעת גניבות הרכב בישראל.
לפי מחקר שנערך על ידי איתוראן, גניבות הרכב ברבעון השלישי של 2024 המשיכו להתרחש בקצב דומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, והצפי הוא לעלייה נוספת ברבעון הרביעי של השנה. אחת הסיבות המרכזיות לעלייה זו היא המחסור החמור בחלקי חילוף לכלי רכב - מה שדוחף את השוק האפור לחפש פתרונות לא חוקיים, כמו גניבת רכבים והעברת חלקיהם לשוק החלקים הגנובים.
"עלייה של 17% במעצר גנבי רכב מתחילת 2024" צילום: איתוראן
מנכ"ל איתוראן, ניר שרצקי, דיווח כי "מתחילת 2024 נרשמה עלייה של 17% במעצר חוליות חשודים בגניבות רכב לעומת השנה שעברה". במהלך השנה, החברה הובילה למעצרם של 615 חוליות חשודים - צעד שחסך למשק, לפי החברה, נזק מוערך של 3.3 מיליארד שקל. המעצרים האלה לא רק מונעים גניבות נוספות, אלא גם מקשים על החוליות להמשיך לפעול בקנה מידה גדול.
כבישים מרכזיים נהפכו לאוטוסטראדות להעברת כלי רכב גנובים
בישראל של 2024, כבישים מרכזיים כמו כביש 5 נהפכו לאוטוסטרדות להעברת כלי רכב גנובים לשטחי הרשות הפלסטינית. לפי נתוני איתוראן, כ-70% מכלל גניבות הרכב בגוש דן כוללות נסיעה דרך כביש 5 לערים כמו רמאללה, טול כרם וקלקיליה, שנהפכו למוקדי הברחת כלי הרכב העיקריים. כביש 443 גם הוא לא נותר מאחור, ומשמש ציר מרכזי להברחת כלי רכב גנובים, דרך מחסומים, לרשות הפלסטינית.
המרדפים אחר כלי רכב גנובים בדרך כלל מסתיימים בחציית קו הירוק, שם הגנבים מתפזרים באזורים שלא ניתנים לפיקוח מלא של כוחות הביטחון הישראליים. אותם אזורים מהווים ערי מקלט לגנבים, ומכאן שהחזרת כלי הרכב שנגנבו לישראל נעשית קשה יותר.
לא כל רכב נמצא בסיכון שווה. לפי נתוני איתוראן, בראש רשימת כלי הרכב הנגנבים נמצאים רכבי השטח והג'יפונים (50% מכלל הגניבות). אחריהם נמצאים כלי רכב פרטיים המהווים 31% מכלל הגניבות, אופנועים 10%, כלי רכב מסחריים 6%, משאיות 2% וכלי צמ"ה 1%.
הביקוש לג'יפים ורכבי שטח קשור לכך שהם קלים להברחה, קל יחסית לפרקם לחלקים, והם מבוקשים במיוחד בשוק השחור לחלקי חילוף. לא מדובר רק בדגמים ישנים. המחקר מגלה ש-36% מכלי הרכב שנגנבו הם משנתוני 2022–2024. בנוסף, כלי רכב משנתונים 2019–2021 מהווים 40% מניסיונות הגניבה.
שימוש נרחב בטכנולוגיות חדישות מצד הגנבים
הגנבים לא מסתפקים כיום בפריצה פיזית לרכב. המגמה המדאיגה ביותר היא השימוש הנרחב בטכנולוגיות חדישות לפריצה למערכות האלקטרוניות של הרכב. 66% מהגניבות נעשות על ידי התחברות לשקע ה-OBD של הרכב - מה שמאפשר לגנבים לקודד מפתחות חדשים בקלות יחסית, ולהניע את הרכב מבלי להפעיל את האזעקה.
שיטות נוספות כוללות פריצה אלימה, המהווה כ-13% מכלל הגניבות, גרירת כלי רכב (6%), ולעתים נדירות יותר מתבצעת גניבה ישירה מבעל הרכב, תוך השארת המפתח בתוכו (1%).
כשמנתחים את הגיאוגרפיה של גניבות כלי הרכב בישראל, גוש דן נותר בראש הרשימה עם 50% מכלל הגניבות ברבעון השלישי של 2024. אזור השרון ניצב אחריו עם 17% מהגניבות, אזור השפלה והדרום עם 10% ו-9% בהתאמה, וירושלים ומודיעין עם 9%. באזור הצפון התרחשו כ-4% מהגניבות, וביהודה ושומרון 1%.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
3.גנבי רכבאיצקו 09/10/2024 04:53הגב לתגובה זו0 0לירות על מנת להרוג,ככה אולי יתמעטו גנבות הרכב.סגור
-
2.גונבים היום הכול,אין משטרה ולאף אחד לא אכפת (ל"ת)שי.ע 08/10/2024 15:10הגב לתגובה זו2 0סגור
-
1.איך להתגבר על הגניבותאוריאל 08/10/2024 11:35הגב לתגובה זו4 0צרך לשנות את החוק כך שכל מי שנתפס נוהג ברכב גנוב ישלם קנס של 50,000 ש"ח. עד שישלם את הקנס הזה ישב במעצר. אם לא שילם תוך תקופה זו את הקנס ישלם על כל יום מעצר 500 ש"ח נוספים . לא צריך משפט. מספיק שנתפסת.סגור