"אני רק מיישר" הפרסומת של עלית נוגעת בול בנקודה
פרסומת טובה חייבת לדבר מתוך גרונו של הצרכן ועל כן צריכה להבליג על הדחף לצאת צודקת, ולהעיד על יתרונות המוצר. ראוי גם לציין, שאת המשפט הזה אומרים בזה הרגע בכל חדר ישיבות בכל חברה וחברה: מיקוד בצרכן.
השאלה היא, האם מאמינים בו בכל הלב. כי להכניס לפיו של הצרכן את המלים 'הכי טוב' או 'הכי טעים' זו מניפולציה שטחית ושקופה. החכמה היא לאתר תובנת צרכן אמיתית וכנה, ובמלים אחרות - לקחת סיכון.
עוגת עלית עשתה, לפני כשלושים שנה, את הפרסומת האלמותית 'עוגת עלית, את אפית'. בתוך הפרסומת היתה אמת פסיכולוגית: מצד אחד - נשים שאין להן זמן וחשק לאפות, מצד שני - תערובת מוכנה לעוגה היא פגיעה בנשיות וביכולת לצאת הגיבורה של האירוח. עם זאת, מתוך הקשבה מאד עמוקה דווקא לקונפליקט הזה נולד הקונספט 'עוגת עלית - את אפית' - מצד אחד, עוגה קנויה אבל מצד שני, לא לגמרי. הצרכנית מערבבת את החומרים, אופה אותם ויכולה להוסיף טאץ' אישי.
הפרסומת החדשה לעוגת עלית מתכתבת גם היא עם תובנה אמיתית. גם היא קשורה לרתיעה שיש לנו מעוגה קנויה. הרעיון הוא לייצר זירה של דברים שאי אפשר לעמוד בפניהם, שמקומה שמור, לרוב, למאפים הביתיים שמוגשים בתבנית הביתית. אלה שמכניסים אותנו לקונפליקט המשותף לכל האנושות: מאד בא לנו לאכול משהו שהוא מפתה אך אסור; אסור - כי הוא משמין, או כי הוא 'לאורחים' או 'ליום ההולדת של הבת', וכשאנו בקונפליקט הזה - אנחנו מרמים את עצמנו - קוראים לזה 'ליישר את העוגה'. אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה.
הצירוף של אסור אבל מפתה הוא כר פורה לקריאטיביות ובמקרה הנוכחי יש לנו את ראובן ש'לא אוכל את העוגה אלא רק מיישר אותה'. ראובן, שדומה לוודי אלן, הוא טייפקאסט מובהק של חלש אופי, זה שמתקשה לעמוד בפיתויים ושלא מסוגל לקחת אחריות בוגרת על מעשיו. בכל אחד מאיתנו חי ראובן כזה. כולנו מיישרים עוגות וחותכים פינות בחיים שלנו. השורה התחתונה היא כמובן, 'טעים שקשה לעמוד בפניה'.
השביל הפתלתל הזה נחוץ כדי להעביר את המסר המאד בעייתי: למרות שהיא קנויה, היא irresistible. אין מילה כזו בעברית. כנראה שאי אפשר להגיד את זה ישר בפנים, ולכן הפתרון חכם.
הדבר דומה לכל עולם המוצרים שמכניסים אותנו לקונפליקט כלשהו - עולם המזון המוכן ועולם מוצרי הדיאט. כל אלה מציעים יתרון פונקציונאלי שסובל מנחיתות בתפיסת הטעם. עוד מימי השקת דיאט קולה בשנות השבעים, דרך עשרות שניצלים מוכנים וגלידות לייט ודיאט, אפשר היה למצוא חוט מקשר שמזכיר את אסטרטגית העוגות המוכנות. אסור לדבר באופן ישיר על פונקציונליות וצריך לתת פייט לאלטרנטיבה עתירת הקלוריות / מוכנה בבית/ טרייה.
צריך להתמודד ולהתכתב עם חשדנות וספקנות צרכנית כדי לפלס את הדרך הישירה לנקודת החשק.
- 7.פלנר ת"א 29/02/2012 10:27הגב לתגובה זואני לא מסכים איתך הפעם (נדיר אבל קורה...) . נתינת הכבוד הראוי לאסוציאציה של הצרכן למוצר ולמקום הריאלי שלו הינה הכרחית לגיבוש אסטרטגיה יעילה. עוגות עלית נתפשות על ידי הצרכן המצוי כזולות, מלאכותיות וכמוצר שמעלה אבק בשביל שיום אחד יהיה מה לתת לחבר של הילד או לשכנה המטרידה שהם מגיעים לבקר. יצירת מצג השווא כאילו הבחור לא יכול להוריד את הידיים מהעוגה היא מוגזמת ולא אמינה ולכן תכשל במבחן התוצאה. התובנה אכן נכונה אך מתאימה למוצרים יותר איכותיים מהזבל שעלית מציעה. התוצאה תהיה שאולי ירכשו את המוצר פעם אחת בהשפעת הפרסומת אבל האכזבה מהבלון הנפוח שהיא יצרה תגמור את הסיכויים של קנייה שנייה.
- 6.שי 23/02/2012 21:26הגב לתגובה זוהיתה פרסומת כזו, נדמה לי לגבינה. בול, אחד לאחד, אותו דבר קופי. אז כדאי פשוט לבדוק לפני שכותבים. ברוח טובה, פשוט תבדקי. אני רק מדייק.
- 5.הניתוח הצליח (ל"ת)קראנץ' 22/02/2012 11:40הגב לתגובה זו
- 4.גל 22/02/2012 11:20הגב לתגובה זוכל שכתבת - נכון. במיוחד הנושא של האמת בפרסום והחיבור לנקודה ולתובנה אמיתית ההפך מהפרסומת ההזויה של גלר - שברולט שמתחילה ב "אלופת העולם במירוצי מכוניות שנתיים ברציפות (שזה נכון) ואז ממשיכים ב "חוויית נהיגה מעולם אחר" או "חוויית נהיגה מהפנטת" או משהו אווילי בסגנון. מה רוצים משברולט 1.6 משפחתית מה? כן, והרכב הטוב ינצח. בושה.
- 3.מועתק ,משועתק ,נו באמת (ל"ת)קול המפרסם 19/02/2012 17:58הגב לתגובה זו
- 2.אבי עומר 19/02/2012 16:19הגב לתגובה זוהעתקה לא מצטיינת של סרט למועצת החלב מלפני 20 שנה על גבינות צאן "אני רק מיישר " אמר אז גדי יגיל
- 1.ג'וני מעתיקוני 19/02/2012 14:07הגב לתגובה זואותו קונספט, אותם מילים, רק בלי המשחק העלוב והמוגזם והמתיחה המיותרת על מליון סיטואציות שלא מוסיפות כלום, עשו כבר תנובה לפני שנים עם גדי יגיל. מישהו צריך ליישר את הקריאטיב בבב"ר שבדרך כלל עושה דברים יפים מאוד והפעם רק מיישר קו עם פרסומת קודמת.