ניתוח קמפיין

הטרייד של דיסקונט מזמין פיצוח אך נאנס בידי הקריאייטיב

עטרה בילר, אסטרטגית של פרסום, יודעת שהפרסומת מצחיקה ו-2 הקומיקאים מוכשרים, השאלה היא האם קמפיין מרכזי ההשקעות של דיסקונט אפקטיבי?
עטרה בילר | (7)

הסדרה בהמשכים של מודי וקטורזה, הצליחה לבסס את מעמדה כפרסומת אהודה וזכורה. הצמד מצליח להדגים לנו בכל פעם מחדש איך בנק יכול להיות ידידותי, עממי ואישי, באמצעות הומור מצוין. דיסקונט הצליח למצב את עצמו כבנק שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, אבל כן לוקח ברצינות את הלקוח.

בתמונת התחרות, 'לאומי' ממשיך להעביר מסרים דיגיטאליים וממצב את עצמו כטכנולוגי חדשני; 'הפועלים' עם ארז טל ועלמה זק, משדר גם הוא המצאתיות בנקאית אך מדגיש שירותיות ואנושיות; 'הבינלאומי הראשון' מחזיק באסטרטגיה מתוחכמת על פיה גם שם אנחנו נחשפים להומור עממי ומשובח בדמות שמגלם אסי כהן, רק כדי לבשר לנו מי אינו מתאים להיות לקוח...; וכמובן 'מזרחי טפחות' שמגיח אלינו מכל פינה עם הבנקאות ההיברידית ועם דביר.

כשבנק מתחייב לשפה קריאטיבית של פרזנטורים, לפעמים זה מגביל את היכולת שלו להעביר מסר. בפרסומת ל"דיסקונט טרייד" אמנם מצחיק להיחשף לקומדיה של טעויות המבוססת על התחלפות, בטעות, של טלפונים סלולאריים, אבל זה לא בהכרח קשור לנושא. הדרמה של התחלפות בבגדים, תפקיד וזהות, היא פטנט שאנחנו מכירים עוד מימי שייקספיר ועד לסרט ההוליוודי.

בסרט החדש של דיסקונט התחלפו, בטעות, מודי וקטורזה בטלפונים הניידים שלהם, ומאותו רגע מתחיל סיפור בזיג זג. קטרוזה חי את חייו של מודי כשהוא מתמסר בהתלהבות לאפשרויות הבלתי מוגבלות של דיסקונט טרייד, בעוד מודי תקוע בחייו של קטורזה כשמרטף לילדיו.

אבל מה זה קשור להשקעות בנקאיות?

אם הכוונה היא למשמעות הכפולה של המילה טרייד, שבאנגלית היא גם מסחר וגם החלפה, אז הקשר קלוש ובוודאי לא מובן מאליו לעם שחי ומתנהל בעברית. ההישענות על המשמעות הכפולה של המילה לא מספיקה כדי להחזיק את הפרסומת.

מלבד משחק נפלא של 2 הקומיקאים, העובדה שהעלילה מתפתחת בהמשכים, ומלבד ביסוס מעמדם כפרזנטורים של דיסקונט, אין הפעם פיצוח הולם של קונספציית ההשקעות של דיסקונט. ההתחלפות לא מפתחת את המתח שהתחלפויות דרמטיות מציעות לקהל. מה שהופך התחלפויות למעניינות זה חילופי מעמדות - עני עם עשיר, חילופי גורל - מצליח מול לוזר, חילופי מינים וכיוצא בזה. מודי וקטרוזה בנו את הזוגיות שלהם כ-2 ליצנים בעלי מעמד דומה ואיכויות דומות. מה שמצחיק זה הדיאלוג המטומטם ששניהם מנהלים כבר כמה שנים. קל להזדהות איתם ולכן ההישג הגדול של הקמפיין הוא הפיכת דיסקונט למותג מקבל ואפשרי לכל נפש. אולם להתחלף זה עם זה - משעמם וחסר פואנטה.

יתכן שהכוונה הסמויה היא לתת פייט למושג מטריד אחר שהתחיל להשתלט על המוח של הציבור הלא הוא "בנקאות היברידית" של מזרחי טפחות. מושג הטרייד מפציע, אולי, כדי להבהיר לנו שגם לדיסקונט יש גם מילה חדשה משלו.

דיון זה מחזיר אותנו לסוגיה הנצחית - כששפה קריאטיבית קמה על האסטרטגיה, היא לא תדע לתמרן נוכח שירות או מוצר מסוג שונה. במקרה של דיסקונט, מושג הטרייד מזמין פיצוח אסטרטגי ייחודי אבל מוצא את עצמו מרודד, מושטח ונאנס בידי השפה הקריאטיבית. חשיבה אסטרטגית עשויה הייתה לפתור את הצעת המכר 'דיסקונט טרייד' ולמצב אותה כחלק בלתי נפרד מאסטרטגית הבנק הידידותי, העממי והאישי במדינה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לא מבדיל בין סרט של כאל למשביר (ל"ת)
    יורם 14/03/2012 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שרה 14/03/2012 12:19
    הגב לתגובה זו
    גם בתור פירסומאית שניחשפה כבר לפחות 3 פעמים לפירסומת- אין לי מושג מה מוכרים לי.
  • 4.
    אנא 13/03/2012 14:10
    הגב לתגובה זו
    מס הכנסה יותר יצירתיים מהם.
  • 3.
    מה שבטוח שדיסקונט יצאו במכרז השנה, ובצדק רב (ל"ת)
    12/03/2012 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כשעטרה בילר כותבת ביקורת זה פאסה (ל"ת)
    רוני פלד 11/03/2012 12:24
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שירן 11/03/2012 11:16
    הגב לתגובה זו
    ועוד באיכויות האלה, אין מצב שאין לה אפקטיביות על הצופים. כולם היום יודעים מה המותג שהשניים מפרסמים
  • אני 11/03/2012 13:28
    הגב לתגובה זו
    ואני בטוחה שהסקרים מראםאת זה. כמה בלגן בפרסומת אחת...