מה האינטרס של יחצנים לקחת קמפיינים התנדבותיים?
שלושה משרדי יח"צ בלטו בשנה האחרונה במפה התקשורתית. זה נשמע ונקרא כמו שורה תמימה, אבל שימו לב שוב: 3 משרדי יח"צ בלטו השנה במפה התקשורתית. אם בעבר התגאו היחצנים ביכולתם להבליט ולהעצים את הלקוח, כעת חשוב להם לא פחות, ויש שיטענו יותר, להשיג בולטות תקשורתית לעצמם.
איך עושים את זה? כל הדרכים כשרות. תשאלו את איתי בן-חורין, שמוביל בימים אלה את הקמפיין נגד הארכת חוק טל לגיוס החרדים; את ניסים דואק, שייצג בכל כלי תקשורת אפשרי את א' מבית הנשיא ואחר כך את אורלי אינס; ואת תמי שינקמן, שקנתה את תהילת עולמה בקמפיין התקשורתי לשחרור גלעד שליט.
כמובן, העבודה נעשית כולה בהתנדבות, המטרות ראויות וחשובות, והסיסמאות נשמעות אמינות הרבה יותר כאשר אינן מגיעות מפוליטיקאים. כמעט קל מדי להיסחף אחרי הטרמינולוגיה: "הילד של כולנו", "חלוקה צודקת של הנטל", "גופה של אישה שייך לה בלבד", ועוד כהנה וכהנה. זהו השילוש הקדוש של היח"צ: מסרים הטבועים עמוק בקונצנזוס, המוצגים בצורה קולחת ובהירה, ונחטפים כלחמניות חמות על ידי מערכות התקשורת הכתובה והאלקטרוניות בארץ. אבל האם היחצנים החדשים הם האידיאליסטים הישנים שחמושים כעת בכלים תקשורתיים? כמי שהיה ביחסי גומלין עם היחצנים כמעט 20 שנה כעיתונאי, אני לא לגמרי בטוח.
להבדיל ממסעות יח"צ קונבציונאלים למען הלקוח, עושה רושם שבמקרים אלה, הדרך חשובה יותר מהמטרה הסופית. למען הסר ספק: אני בטוח ששינקמן רצתה שגלעד יחזור הביתה כמו כל אחד אחר, ברור לי שבן-חורין באמת מאמין שצריך לחלק את נטל הגיוס גם על החרדים, ומהיכרותי עם מר דואק (וזוגתו) אני מוקיר את יחסו לנשים.
אבל האידיאלים לבדם לא יכולים להצדיק את ההשקעה העצומה בזמן ובמשאבי המשרד, שמתרגמים גם להוצאה כלכלית לא קטנה. אבל אל דאגה, את ה-ROI (החזר עבור ההשקעה) שלהם מקבלים היחצנים החדשים כבר במשפט הראשון בראיון אצל רזי ברקאי, עוד לפני שהציגו ולו מסר אחד. כן רזי, דואק עם א', ותאיית את זה נכון בבקשה.
לפני מספר שנים החל טרנד חדש בעולם היח"צ: מיתוג אישי למנהלים. יחצנים שונים הציעו שירות שנועד להבליט ולהעצים בתקשורת את המנהל עצמו, ולא את הארגון או החברה שהוא עומד בראשה. הרי בסופו של יום מה שיישאר לו למנהל הן תוצאות החיפוש על שמו בגוגל. היחצנים החדשים שכללו את השירות עבור עצמם, והפכו את המיתוג האישי ללאומי.
לו הייתי נדרש לבקש את תגובת היחצנים על הטור הזה, היו ודאי כותבים לי שהם אזרחים כמו כולם, שהסוגיות החברתיות והלאומיות בוערות בעצמותיהם לא פחות מאידיאליסטים (?) דוגמת דפני ליף וחבריה, וכי הם והציבור כולו ברי מזל על כך שהם יכולים לתרום את כישוריהם וקשריהם התקשורתיים לתיקון עוולות חברתיות, מדיניות או אחרות. והם לא ישקרו. זו האמת. אבל בדיוק כמו כל יח"צ טוב - זו רק חלק מהאמת. החלק שלא יאמר בתגובה הוא שהנוסחה בעולם של תקשורת מיידית היא פשוטה: מיתוג שווה פרסום שמביא לקוחות, ולקוחות מביאים כסף.
אין לי ולו מילה רעה אחת על אנשים שהחליטו לעשות לביתם. גילוי נאות: גם אני עזבתי את העיתונות לעשות לביתי, ואיני מתבייש בכך. אבל אני מוצא טעם לפגם באנשים בעלי אוריינטציה מסחרית ברורה שתופסים טרמפ על סוגיות לאומיות, ובדרך מרוויחים מיתוג ופרסום חינם. יש לזה שם אצלנו: הון פוליטי. אלא שיחצנים אינם פוליטיקאים. אפשר לקבל את זה בהבנה, איכשהו, כשמדובר באנסטסיה מיכאלי, כרמל שאמה-הכהן וחבריהם, אבל לא שמדובר ביחצנים שתקשורתם אומנותם - ועליה פרנסתם. אם אכן מדובר באידיאליזם צרוף, אנא כבדו עצמכם ובמהלך העבודה התקשורתית האידיאליסטית הדירו רגליכם ושמכם מקדמת הבימה. עסקו ביחסי ציבור, לא ביחסים על חשבון הציבור, גם אם זה בהסכמה.
אורי רודריגז הוא יועץ שיווקי ובעבר מנהל התוכן של קבוצת קו מנחה המחזיקה באתר אייס
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.בעידן של יחצנו"ת לכל דבר, אין מניעה מתופעה זוגילה, חיפה 26/03/2012 11:02הגב לתגובה זו0 0והיא גם לא שלילית. חוסר יחסי ציבור תקיפים השאירו את רון ארד למותו הגלמוד אי שם -מי ידוע איפה. עדיפים בעיני יחסי הציבור של שינקמן שהניבו את שחרורו של גלעד. לטעמי שינקמן לא היתה ברוטלית במיצוב עצמה והיא עשתה זאת באיפוק. מקצוע יחסי הציבור הוא מקצוע היכול בקלות לגרום לאדם העוסק בו לאבד את הקשר למציאות וליצור תחושה אומניפוטנטית של שליטה במציאות. העוסקים בכך יבינו היטב מה אני אומרת. התגייסות פרובונו לטובת קמפיין חברתי היא תרומה מסויימת לחברה המשמשת קורבן למלחמות והקפות להבניית תודעה. לו היו יחסי ציבור איכותיים מגוייסים עבור ויקי קנפו למשל, ואלי היו גם הישגים ראויים ליוזמתה הספונטנית. אני דוחה את דבריו של רודריגז-גרסיא שמצוי בסקטור של אנשים מחוברים, משפיעם ושבעים. יש קבוצות ופרטים רבים שנמצאים הרחק מהעין הציבורית ובודאי משמץ של איכפתיות. כמו למשל עובדי פרי גליל שהם עוד בחלק המתוקשר של המקרה, אבל אנשים יומיומיים שמקרה שלהם יכול ליצור יחסי win win ואין רע בכך. לא רק לאריסון, דנקנר, תשובה ודומיהם מותר לגייס תודעה עבור עצמם. אם זוכים בזאת מי שאין ידם משגת אבל המקרה שלהם תורם לשני הצדדים, עדיף כך מלא כלום.סגור
-
5.מצד אחד יש אמת בדבריונכון אבל 20/03/2012 21:10הגב לתגובה זו0 0מצד שני גם לכתוב ביקורות על יחצנים אחרים זה לא בדיוק הדרך הכי מהוללת לצמרתסגור
-
הכותב לא יחצן (ל"ת)מה נכון? 21/03/2012 08:36הגב לתגובה זו0 0סגור
-
"אורי רודריגז הוא יועץ שיווקי" (ל"ת)זאת החתימה 21/03/2012 10:51הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.איתי בן חורין לא גזר קופוןראוי לדעת 19/03/2012 15:46הגב לתגובה זו0 0הוא ייסד תא המאבק הזה. לא שנתיים, לא שלושף ולא 4..הרבה יותר הרבה לפני שהוא נהיה שם דבר בתקשורתסגור
- טען עוד
-
3.מאמר מצוייןי 19/03/2012 14:44הגב לתגובה זו0 0המאמץ של שינקמן להוביל "קמפיין" האדרה עצמי, הוא גם זה שתרם לגלעד להיות השבוי הישראלי שנרקב בשבי הכי הרבה שנים. חבל שאת העובדה "השולית" הזו איש לא מציין ועוד יותר חבל זה שהורי השבוי הבא, גם הם יפלו קורבן לאנשי יחסי ציבור אופורטוניסטים, כי כל התמימים שרים שירי הלל לשינקמן.סגור
-
2.על זה נאמר - מי שלא יכול לעשות, מתחכםסתם 19/03/2012 10:17הגב לתגובה זו0 0תביא קמפיין אחד טוב שהובלת, ברמה של היחצנים האלה ואז תדבר. פחחחחסגור
-
1.אויי... אתה כ"כ צודק...רונית 18/03/2012 16:50הגב לתגובה זו0 0אם הייתי מקבלת שקל על כל פעם ששמעתי בתקשורת את שמם של אותם "אידיאליסטים" כבר הייתי עשירה היום... הם מקדמים את עצמם ולא את המטרה לשמה התכנסנו- לראייה שימו לב לכמות האזכורים התקשורתיים של כל אחד מהם. זה גובל בנרקיסיזם ונרקיסיזם זה דוחה.סגור
-
ובנוסףי 19/03/2012 17:41הגב לתגובה זו0 0במקרים שבהם מדובר בחיי אדם (כמו שליט), זה גם עלול להרוג.סגור