נגד לימודי MBA: מלמדים את העבר ולא מכינים לעתיד
כבר שנים רבות אני מטיף נגד לימודי MBA עם התמחות בשיווק. בעקבות
אתחיל בזאת שאתלה בעץ גבוה, מהגבוהים שהכרתי. בשנות ה-80 של המאה הקודמת נפלה לידי הזכות להיות הפרסומאי של אינטל בישראל, כך יצא לי להכיר את מייסד ומנכ"ל אינטל ישראל ד"ר דב פרומן.
האיש בעל הראש האטומי נהג לומר: "כל מה שמלמדים באקדמיה הוא בזבוז זמן. למה? כי מלמדים אותך את העבר ושום דבר שמכין אותך לעתיד. אשר על כן יש רק 2 נושאים ששווה ללמוד: פילוסופיה ומתמטיקה. עם 2 הדברים האלה אתה יכול לעשות הכל. כי הם מקנים לך את הכלי החשוב מכולם. היכולת לחשוב". ואם תרצו, זאת התורה כולה על רגל אחת.
אבל, כמו שבוודאי תיארתם לעצמכם, לא אסתפק בזה. הבעיה הגדולה של לימודי שיווק ומנהל עסקים לתואר שני היא שהם מלמדים אותך להסתמך על "נתונים קשים" לנתח אותם ולהסיק מסקנות הגיוניות בשיטות "מדעיות". או במילים אחרות - להיות "אנאליטי" ואין זה מקרה כלל וכלל ש"אנאליטי" דומה מאוד ל"אנאלי". ומנהל אנאלי, בהגדרה, מתרחק מסיכונים כמפני אש.
מה שלא מלמדים אותך שם הוא שצריך להעיז, ליטול סיכונים, להתעלם מהנתונים, לטעות ולחשוב אחרת, כדי להגיע בדרך לא סלולה להישגים יוצאי דופן. מה שלא מלמדים אותך זה שלא צריך לשאול את הצרכן מה הוא רוצה כי אם יש לומר לו מה הוא רוצה (ראה סטיב ג'ובס).
מה שלא מלמדים אותך הוא שלשיווק אין כל קשר להיגיון, כי שיווק עוסק באמוציות. לכן, כל הכישלונות השיווקיים, מהקטן ועד הגדול שבהם, הם תוצאה של חשיבה הגיונית. לדוגמא: "מתיחת בסיס מותג מצליח היא המהלך ההגיוני ביותר עלי אדמות ויחד עם זאת הוא תמיד הגורם המרכזי להרס המותג המצליח. כי הוא ממסמס את מיקוד המותג במודעות הצרכן" (אל ריס).
לא מלמדים אותך את משנתו של פרופ' כהנמן, זוכה פרס נובל, שכל ההחלטות הן אמוציונאליות ולא רציונאליות. לא מלמדים אותך את עבודתו הגדולה האחרונה של אותו פרופ' המוכיח שברוב המקרים ההחלטות האינטואיטיביות מוכחות כמוצלחות שעה שההחלטות השקולות נכשלות. ולא מלמדים אותך את תורתו של פרופ' דן אריאלי, תלמידו של כהנמן, שהרציונאלי הוא לא רציונאלי. ובעיקר, לא מלמדים אותך שאין נכון או לא נכון, בשיווק, או כמו שאמר פרנץ וארוש - "הטעות היא הנכון".
ואלה הם בדיוק הדברים שעושים את השיווק לאמנות. בניגוד לשאיפה האקדמית, השיווק לעולם לא יהיה מדע.
רק כשילמדו את התלמידים באקדמיה את תורותיהם של כהנמן, אריאלי ואל ריס, יצאו משם מנהלים המצוידים בארגז הכלים המבטיח הצלחה. מנהלים אלה יעלו על מסלול חתחתים של חיפוש בלתי נלאה אחר המפתיע, הבלתי הגיוני, האינטואיטיבי, המסוכן והחדשני. הם לא יחפשו מקלט ומשענת במחקרים ובניתוחים המעמיקים שכל תפקידם לצמצם את גזרות הסכנה. רק אנשים מהזן הנדיר הזה מסוגלים ליזום ולהוביל מהלכים פורצי דרך.
מה שיש לי נגד לימודי MBA זה שמנסים ללמד אותך איך לא להיכשל, ונכשלים בעצמם. במקום ללמד אותך שמותר להיכשל בדרך אל ההצלחה. קחו כל יזם מצליח או כל ספורטאי על, ותגלו שהם נכשלו פעמים רבות עד שהגיעו אל ההצלחה. כי הם לא חששו ולא נרתעו מהכישלון והמשיכו להעז ולנסות. הם לא חיפשו את הבטוח כי אם את הבלתי ידוע. מייקל ג'ורדן החמיץ יותר זריקות לסל מאשר קלע, וליאו מסי החמיץ יותר שערים מאשר הבקיע, אבל הם לא הפסיקו לנסות. קחו כל יזם מצליח, תבדקו ותגלו שהוא רשם לעצמו הרבה יותר כישלונות בדרך להצלחותיו הבודדות.
קשה לי לתאר לכם את שמחתי כשלאחרונה קמה עמותה בראשות ראשי המשק, ששמה לה למטרה לעודד ארגונים גדולים להעסיק בוגרי מדעי הרוח, כי כפי שאומר אחד מראשי העמותה, עמוס שפירא, "אנחנו צריכים גם אנשים חושבים, לא רק מהנדסים". סוף סוף, אני לא לבד.
המלצתי האישית, איפה, למי ששואף להיות מנהל שיווק מצליח היא: -לעשות תואר שני בפילוסופיה, במתמטיקה, בתלמוד או בספרות, ולרכוש כישורי חשיבה מפותחים. זהו המפתח להצלחה, כל השאר הוא מתכון בדוק לבינוניות.
ועוד קטנה. הרי בלי פרסום בכלל, אי אפשר. קחו את הקמפיינים המבריקים והמצליחים ביותר בהיסטוריה, ותגלו שהם כולם נולדו בבטן של פרסומאי מבריק שמצא מולו לקוח (חסר MBA) שסמך עליו והעז להסתכן. בלי מחקרים, בלי נתונים, בלי קבוצות מיקוד ובלי בלבולי ביצים, שהופכים כל רעיון נדיר לחביתה.
לסיום הרשו לי להיתלות בעוד אילן גבוה. ביל ברנבך, היהודי שהמציא את הפרסום היצירתי ורשם על שמו אין ספור קמפיינים שנכנסו לפנתיאון הפרסום העולמי, אמר כי "היגיון קר וניתוח יתר, יסרסו כל רעיון מבריק" (תרגום חופשי).
גינגי פרידמן הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
- 7.שחר 28/05/2012 16:32הגב לתגובה זוועוד קטנה: כל האנשים הכי גדולים בעלי החברות הגדולות, כמעט כולם חסרי תעודת בגרות. כתבה כל כך נכונה!
- 6.שאול כגן 22/05/2012 09:40הגב לתגובה זובמסגרת תואר שני במנע"ס מעבירים במרכז ללימודים אקדמיים תוכנית מנטורינג במסגרתה מדריכים בעלי חברות ומנהלים בכירים את הסטודנטים. התוכנית מאפשרת התמודדות עם בעיות מהותיות ונותנת ידע על בעיות אמיתיות מההווה ולא מהעבר.
- 5.מייקל NBA 22/05/2012 08:44הגב לתגובה זומתוך הכתבה עולה בעיקר רגש נחיתות על כך שאינך נושא בתואר ה"נכסף".
- 4.סטודנט ואיש פרסום 21/05/2012 13:34הגב לתגובה זוכאחד שלומד MBA ולא חסיד גדול של התואר, אני לא חושב שיש קשר בין לימודי "השלד" שמלמדים אותך קצת על הדינמיקה בחברות ובתאגידים לבין היותו של מנהל יצירתי. אפשר ללמוד MBA ובו בזמן לקרוא ספרי פילוסופיה ולהעשיר את הדעת ואת המחשבה. האקדמיה כמו האקדמיה אף פעם לא התיימרה לספק משהו שעולה על הניסיון אלא רק היכרות בסיסית שאיתה אתה יכול לבחור לאן אתה הולך... יום טוב!
- אחד 21/05/2012 13:48הגב לתגובה זושהמנהלי שיווק של היום הם אנשים שרק עשו MBA ואין להם שום כישרון, מעוף, יצירתיות וכו. האנשים בתפקיד הזה צריכים להראות יצירתיים כמו המשרד פרסום כי הם בסוף לוקחים את ההחלטות
- סטודנט ואיש פרסום 21/05/2012 16:50אז אולי הבעיה מתחילה כבר שם...בכל מקרה בטח שאין לה קשר ללימודי תואר כזה או אחר
- 3.קרין 21/05/2012 12:51הגב לתגובה זובעוד שמשפט המרצה המלגלג מהדהד בראשי כבר שנים "את מעצבת מהבטן, מעצבת אמוצליוני ולא רציונלי" ועברו להם שנים של דיכוי הרגש בעולם הדידקטי הפירסומי. שמחה אני להגיד שחיי העצמאות אמנם לא פשוטים אך מאפשרים שוב את חדוות היצירה. תעצבו, תשווקו, תרגישו ותרגשו.
- 2.מד מן 21/05/2012 12:44הגב לתגובה זודווקא אחת הדיסיפלינות היותר דינמיות והמתאימות עצמן לתקופתנו הוא השיווק היכרותי עם מספר מסלולים בארץ (מדגם די קטן) מראה כי הם מכניסים הרבה מאוד דברים רלבנטיים מאוד (שוודאי לא היו בתקופת לימודי לפני כ 30 שנה) יחד עם זה לומדים דברים שלא נס ליחם תאוריות וכד' (אך עם דוגמאות וקייס סטאדיס חדשים) . ממש לא ברור לי מאין אתה שואב קביעות כאלה אגב,לך יש MBA ?
- גינגי פרידמן 21/05/2012 14:02הגב לתגובה זומד מן מכובדי, אני לא מבין למה אתה ממשיך לקרוא את הקשקושים שלי. מה, לא חבל לך על הזמן? באשר לשאלתך, אין לי MBA אבל אני מלמד בתוכניות MBA ולפי הקריטריונים של משרד החינוך הניסיון שלי הוא שווה ערך לד"ר. ואני גם מתוגמל בהתאם. אני מודה לך על התייחסותך
- דוקטור ליכטיג 21/05/2012 19:58בתקופתי היה צריך ללמוד כמה שנים בשביל דוקטורט לכתוב עבודות וכו׳ כל הכבוד על קפיצת הדרך ( אתה יכול ללמד את לפיד איך עושים את זה)
- אחד 21/05/2012 13:46הגב לתגובה זואם ראית פרק אחד מהתוכנית או עבדת יום אחד במשרד פרסום היית מבין על מה גינגי מדבר.בבליל הפרסומות הזבליות (שמאשרים משובטי ה MBA) אתה חייב לבלוט כדי להצליח. ואת זה עושים רק עם דברים קריאטיבים, לא שגרתיים ואמיצים. שזה בדיוק ההיפך ממשובטי ה mba שכנראה אתה אחד מהם
- איזה אוסף קלישאות.. (ל"ת)21/05/2012 16:02
- 1.אסף 21/05/2012 11:51הגב לתגובה זותתעלם מכל הנעלביםות. אמרת את האמת כמו שהיא. מנהלות שיווק משובטות MBA הן בדיוק כמו שכתבת- אנאליות, משעממות, שמרניות, מתבססות על נתונים, במקצוע שבו החלטות חייבות להילקח מהבטן. מקצוע שבו אתה צריך"להרגיש" מה טוב ולא לנתח למה הוא טוב. הרסתן לנו את המקצוע