דעה

כשהקולגות בקאן - נמרוד ניר שוחט את תחרויות הפרסום

הילד הרע מ'דה בריף' מעכיר את האווירה: "חגיגת קאן נחשבת לשיא של משרדי הפרסום וזו האינדיקציה הטובה ביותר לריקבון הפושה בענף"
נמרוד ניר | (30)

בימים האחרונים הגיע לשיאו פסטיבל הפרסום בקאן, במסגרתו ערב רב של משרדי פרסום מרחבי העולם מתחרים על זכייה בפסלונים המוענקים למהלכים הקריאייטיביים הבולטים של השנה. כך למשל זכו השנה משרדי הפרסום באומן בר ושלמור אבנון באריות זהב וברונזה על עבודתם. חגיגת קאן נחשבת לשיא בשנתון של משרדי הפרסום - וזו אולי האינדיקציה הטובה ביותר לריקבון ולאבסורד הפושה בענף הזה כיום. דג מלוח לפני כחודשיים שפטתי בתחרות דג הזהב - הנציג הרשמי של פסטיבל קאן בישראל. הייתי משוכנע שהדירוג שלנו יתחשב במסר שהקריאייטיב נועד להעביר ובאפקטיביות שלו בהשגת המטרה הפרסומית. בפועל, הדירוג התבצע לפי שני פרמטרים - יצירתיות וחדשנות. כלומר אותן מודעות "משוגעות", "מגניבות", "עם טוויסט", גם כשהקשר בינן לבין המוצר או התובנה בדיוני בלבד.

לעמוד הפייסבוק של אייס - לחצו כאן*

ניסיתי להסביר לשאר השופטים שמה שאנחנו עושים יכול לעבוד בתחרות עיצוב של שנקר, או בתעשיות הקשורות לתוכן ועיצוב גרידא - אך אנחנו כאן כדי למכור! שחייבים לתת ראש לשירות שהקריאיטיב עושה למותג ולא רק ל"מגניבות" ולנראות שלו. דבריי לא הותירו רושם רב והרגשתי שוב כמו אותו פלנר שנאבק בצוות קריאייטיב שלם על מודעה מגניבה ומצועצעת שלא מקדמת את המותג ולא מעבירה את המסר הנכון. זה הזכיר לי מקרה שבו כתבנו בריף מנצח למותג מסוים, אך הקריאייטיב לקחו אותו למקום מאוד צעיר ומתחכם. הסרט היה מהמם ביופיו ומצחיק לאללה, אבל הוא לא התאים לקהל היעד והקמפיין לא עבד. לקחנו את אותו הבריף והשתמשנו בג.יפית כפרזנטורית - מהלך שזכה לקיתונות של בוז ולעג מצד אנשי הקריאייטיב של המשרד. אך הפלא ופלא - הקריאיטיב החדש היה אפקטיבי ביותר וזיכה אותנו באפי על אותו מהלך.

נדמה שכבר מזמן שכחו משרדי הפרסום והעוסקים במלאכה אמת בסיסית ופשוטה - אנחנו כאן כדי למכור. זה לא משנה אם מדובר בתקציבאית מתחילה או בארט דירקטור עב כרס ושבע פרסים - כולנו אנשי מכירות ותו לא. המטרה היא לא לייצר את הפרסומת הכי נועזת, יפה, מצחיקה, מתוחכמת, שנונה - המטרה היא למכור כמה שיותר מילקי, ביטוח וטמפונים. לכן קריאייטיב מוכר הוא קריאייטיב טוב - ולא ההפך. אך האמת הזו נשכחה מזמן מצגיהם של הפרסומאים. הם מתאהבים ברעיון, בביצוע וזונחים לחלוטין את המכירה - הרי ממילא הם מרוויחים מעמלות המדיה ולא מגידול בהכנסות הלקוח.

כך נאלצים פלנרים טובים להתמודד עם התסכול שבריברס אנג'נירינג הפושה בענף: "חשבתי על אחלה רעיון לסרט - תמציא לי בריף שיצדיק אותו" (משפט אמיתי ששמעתי מאחד מהמנכ"לים של משרדי הפרסום הגדולים בארץ והובילו להתפטרותי). כך גם התשתית המותגית והשיווקית ננטשת לא אחת לטובת קריאייטיב דאחקות של קופירייטר שמכר את מרכולתו לבוס. אומנות בשירות הקפיטליזם או האגו? אחד משיאי החוצפה של ההתנהלות הזו היא נטייתם של משרדים להחזיק עובדים במשרה מלאה שכל תפקידם מתמצה בעבודה על התחרויות. גיבוש הקריאייטיב, הפוליטיקה שבהגשה וכו'. זאת בזמן שלקוחות רבים לא מקבלים שירות מספק בשל העדר כוח אדם באותם המשרדים. כך נוצר מצב שמאחרים בעליית קמפיין קריטי, בזמן ששלושה עובדים לפחות יכלו לתת יד במקום להתעסק בקריאייטיב תחרויות.

לא אחת המודעות המוגשות לתחרויות הקריאייטיב מעולם לא התפרסמו או שלחילופין פורסמו באופן חד פעמי במגזין נישתי רק כדי להצדיק את השתתפותן במהלך. צעד זה כשלעצמו מעיד שגם משרדי הפרסום מודעים לעובדה שלא באמת מדובר בקריאייטיב פרסומי - אלא קריאייטיב מנצח פרסים. בתמימותי, חשבתי שהעסק שלנו הוא מכירות. שהקריאייטיב הוא אומנות בשירות הקפיטליזם - ולא בשירות האמן או החוויה האסתטית. הסיפוק שלנו כפרסומאים אמור לבוא מתוצאות מסחריות ולא מאפקט ה"וואו" בקרב הקולגות. כך, מתנהלת תעשייה שלמה של תחרויות, פרסים וטקסים, שבינם לבין פרסום ומכירות אין שום קשר ישיר. אוננות תעשייתית מלאה פאייטים, סשימי וקאווה עם ליצ'י, שמתבשמת מעצמה על חשבון העבודה האמיתית. זה נכון שמתוך מהלכים שיווקיים מובילים, עתירי תקציב ולעיתים חדשניים טכנולוגית - יש גם מהלכים אפקטיביים מאין כמותם, מעוררי השראה וכו'. אך המהות של הדבר אינה קשורה לאומנות בשירות המכר, אלא לאומנות בשירות האגו של היוצר. אל תסתכל בקאנקאן נדמה שבקאן הפנימו את הנושא הזה וכך פתחו לאחרונה קטגוריה חדשה - פרס הניתן לקריאייטיב שהביא לאפקטיביות שיווקית (קטגוריה זו הייתה היחידה שרשמה צניחה דרסטית של 35% בהגשות לעומת 2011), אך דווקא הפלסטר הזה מציג את קאן באור האמיתי שלו: תחרות שבינה לבין שיווק ומכר אין דבר וחצי דבר. במקום לייצר פרמטרים שיתייחסו לכל קריאייטיב ככזה שנועד להשיג אפקטיביות - יצרו תת קטגוריה אחת והפכו את השיווק האפקטיבי לנישה.

כך, תחרויות הפרסום לא רק שלא מקדמות את הענף אלא גורמות לו לנזק - מעבר למשאבים ולאנרגיה שמבוזבזים עליהן, הרי המנגנון עצמו ממשיך ללחוש על אוזננו שחשוב יותר לעשות מודעה יפה וחדשנית מאשר כזו שמוכרת. כי אנחנו לא באמת אנשים מכירות, אנחנו אמנים שבאים לעשות דברים יפים, מגניבים וחדשניים - ואם בטעות זה גם ימכור, מה טוב. אך כשהפרסום המסורתי מאבד את האפקטיביות שלו (ובארץ ההחזר על ההשקעה במדיות המסורתיות נמוך ביותר), מי שלא יתעורר בזמן - יטבע בנהר השינוי, ומשקל פסלי הזהב שצבר רק יחישו את טביעתו.

כל הכותרות

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    הילה 25/06/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
    ראשית גילוי נאות: אני מכירה ומוכירה את נמרוד וארשה לעצמי אפילו לקרוא לו חבר. מכירה את שני צידי המתרס. כיוצאת מאחד ממשרדי הפרסום הגדולים בארץ וכיום כמנהלת שיווק של קבוצה גדולה. הדברים שכתב נמרוד נכונים ברמה של אחד לאחד. יחד עם זאת, אני מכירה ומעריכה רבים מהזוכים. שמחה מאד בשמחתם, כי הם קיבלו הוכרה על פועלם, אבל כלקוחה של משרד פרסום נתקלת בהמון בריפים שהפיצוח הקריאטיבי שלהם כלל אינו מעביר את המסר לצרכן הסופי, אלא "פשוט נראה יפה". והכי נחמד זה לראות תגובות קריאטיב של "אנחנו מאד מאמינים בתוצר". כדאי שמשרדי הפרסום יתחילו להאמין בלקוחות שלהם, יתחילו להאמין במוצר שהם צריכים למכור ולא רק ב"לעשות יפה". אותנו, הלקוחות של משרדי הפרסום, הפרסים שלכם לא מרגשים. הם לא מחרמנים אותנו כמו שהם גורמים לכם לזיקפה אלוהית. אז כן, מחד, מאד מפרגנת לחברים שלי בתעשייה שזכו. שמחה מאד בשבילכם ומאידך, תתחילו לעבוד בשביל הלקוח ולא בשביל הפרסים. אל תשכו שאת הפרס הזה, אנחנו, הלקוחות, מממנים לכם. מחד - חרא של תעשייה. מאידך - לא הייתי רוצה לעסוק במשהו אחר.
  • חבר של נמרוד 29/06/2012 22:20
    הגב לתגובה זו
    ומותר לו לקבל פרסום מרתק ולא איזה הודעה מתישה ומשעממת שבחנה אותה מול הצעות מתחרות איזה פקידת MBA עם רכב ליסינג וילד לאסוף בארבע מהגן. לכי תעשי משהו אחר כי את לא מבינה באמת במה את עוסקת. ולא זאת לא בעיה שלך אישית. זאת העובדה שתקציבאיות מתוסכלות כמותך יושבות על צוואר הבקבוק של ההחלטות על פרסום ברב החברות וגורמות למותגים להיראות חיוורים וחסרי בידול. הדרך היחידה שתפקחי את עינייך היא אם תפסיקי לפעול מתוך התסכולים שצברת כשהשפילו אותך כתקציבאית במשרד פרסום.
  • 24.
    גלית 25/06/2012 10:12
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה דה בריף הוא משרד מצויין, בעל לקוחות מהגדולים במשק ועשה במשך שנים עבודת פרסום ומיתוג מעולה, ובאומן, המשרד שזכה במלא אריות הוא משרד מצ'וקמק שאף אחד לא שמע עליו ומעולם לא עשה עבודת פרסום ראויה. אה - הפוך? אופס. לא סתם יורדים על בנאדם באופן אישי, יורדים על אפס שלא עשה דבר וחצי דבר חשוב אף פעם, שפתח משרד לא בזכות כישוריו אלא בזכות הכסף של אמא שלו, שמנסה ללמד את ענף הפרסום איך לעבוד. אם היה מביא אלטרנטיבה אז לא היו יורדים עליו
  • 23.
    דני 24/06/2012 20:33
    הגב לתגובה זו
    ותודה לאמא. אתה מסכן.
  • 22.
    * 24/06/2012 17:26
    הגב לתגובה זו
    למה הברוטאליות? למה השנאה? למה הביקורתיות? למה כל פעם שמישהו מביע דעה באייס כל אנשי התעשייה המשועממים קופצים עליו? אח"כ כולכם קופצים כי כתבים הולכים על קליפות ביצים ולא רוצים להביע דעה ממשית. מה הוא כבר אמר? שיש בריפים שחוטאים בקריאייטיב? הוא צודק! וגם אם לא, סו פאקינג וואט? כל הכבוד על האומץ לכתוב ולהתמודד עם טוקבקים מרושעים של אנשים קטנים וקנאים שהיו מעדיפים לקבל את הבמה. אתם עלובים וזאת התנהגות מביכה. מותר פלורליזם, מותר לומר דברים שלא תסכימו איתם - מותר! אבל חובה להגיב בצורה ראויה ולא מעליבה או משפילה. אתם מבריחים כותבים עתידיים עם התגובות הלא הגיוניות שלכם וכל ה"לייקים" ו"הדיסלייקים" המביכים שלכם... אז בבקשה, אפשר להירגע?!
  • 21.
    דני 24/06/2012 11:49
    הגב לתגובה זו
    אבל אתה פאקינג לוזר אם אתה חושב שאי אפשר לעשות קריאייטיב שגם מוכר. כן כן יא לוזר, כזה שנראה טוב, ויצירתי ומושקע וכו' שיכול למכור גם לוזרים כמוך שמשחקים לי במילים כאילו זה צעצוע ("אל תסתכל קאנקאן") בקיצור, אני מכיר סדנא למתחילים, יש שם עוד 3 מקומות פנויים דושבאג
  • 20.
    חורש 22/06/2012 07:23
    הגב לתגובה זו
    גם אלוהים סופק כפיים כשהוא רואה איך מנהלי הדת החרדים ( עובדי אלילים בפועל ) ממתגים ומהדרים את עצמם ושוכחים את הרעיון המקורי של ייחוד ועליונות האל. ניראה שלדעתם הם ירשו את מקומו. חומר למחשבה.
  • 19.
    נעלבתי 22/06/2012 01:03
    הגב לתגובה זו
    באים אנשים מלאי רצון טוב שקיבלו את הבמה בזכות כישוריהם, עובדים מרצונם הטוב שעות רבות כדי לתרום לקהילה ועל הדרך להשאיר חותם יצירתי וכל מה שיש לך זה ביקורת? ועוד בשביל מה, כדי לקדם את עצמך כאיש מכירות... אני ממליץ לך בחום וגם יודע שתצליח ליהנות מזה הרבה יותר, לעשות משהו לטובת החברה. סך הכל קיבלת בבית חינוך טוב מאנשים מאוד ערכיים וזה רק תקופת מעבר מה שאתה כרגע עובר ורחוק מאוד מלייצג את ערכך
  • 18.
    יעל 21/06/2012 18:29
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף מישהו תוקע סיכה בבלון שנקרא תחרויות בחו׳ל! כל משפט בסלע, בלוף שבינו לפרסום אין כלום, כל הכבוד על הכתבה החדה.
  • 17.
    אורי 21/06/2012 16:27
    הגב לתגובה זו
    ממממ... לא. לך תעבוד קצת במשרדי פרסום אמיתיים, תעשה משהו אמיתי בחיים שלך, תוביל, תיזום, תנצח... ואז תדבר. ותעבוד על הבטחון העצמי שלך, תבקש מאמא כסף לקואצ'ר. זאת לא הדרך...
  • 16.
    ג׳ון סנואו 21/06/2012 16:23
    הגב לתגובה זו
    קמפיין של קריספין פורטר בוגוסקי לעסקים קטנים שהפך ליום לאומי בארה״ב לקח בקאן עכשיו כמה גראנד פרי אתה מקשקש שטויות כמו מישהי שאני מכיר בטוויטר חבל שההבנה שלך שלעולם עבודה שלך לא תגיע לקאן מעבירה אותך על דעתך
  • 4 24/06/2012 17:30
    הגב לתגובה זו
    לא הצלחתי להבין וראיתי את הקמפיין. את ראית את הקמפיין? לא נראה לי...
  • 15.
    נמרוד 21/06/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
    הוא צודק. יצירתי זה לא "מצחיק" או "שנון", אלא זה "דרך שונה להעביר את המסר". הבעיה היא שהפרסומאים שכחו את המסר וזוכרים רק את הפרסים.
  • 14.
    תגובות רדודות 21/06/2012 15:42
    הגב לתגובה זו
    מביך... הכותב צודק בהרבה נקודות. תעשיית ה"פרסים" היא מטופשת, וללא שום קשר לפרסום השותף.
  • 13.
    אייסברג 21/06/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
    וזה חבל. כי גם אם הכותב היה אנונימי, או פלנר במשרד פרסום, או תקציבאית זוטרה - עדיין התוכן לגיטימי מספיק כדי שיתייחסו אליו ולא למי שכתב אותו. זה מראה שאין איאקציה עניינית לדברים שנכתבו ושכנראה פגע בול באגו.
  • פיני 21/06/2012 15:17
    הגב לתגובה זו
    לא יודע מי אתה אייסברג אבל אתה צודק! וניר צודק. הוא אולי לא עושה זאת בדרך הנכונה אבל הוא צודק. עולם הפרסום הוא עולם רקוב ומסריח. המשרדים הגדולים השקיעו מאות אלפי ש"ח והגישו עבודות בהמון קטגוריות מתוך האמונה שאיפשהו זה יקלע... בזבוז. הקריאטיב חוגג כאילו למען זה הוא קיים. ניר, ליבי איתך. וכל המגיבים פה, שימותו.
  • 12.
    סתו 21/06/2012 13:26
    הגב לתגובה זו
    מר ניר היקר מכל האנשים שמדברים על קריאיטיב לא מוכר מפתיע אותי שאתה זה שכותב. בכמה גדלה התפוצה של מעריב או המחזור מכירות של העיתון בעקבות אותו קמפיין הזוי שעשית לעיתון. ואיך בכלל הליוויתן והגורילה קשורות למותג מעריב ועשו לו שירות. קל מאוד בתור משרד קטן ולא רלוונטי לבוא ולצעוק וכולם יודעים שהסיבה שבכלל יש לך במה זה ההקשר המשפחתי שלך. אם אנ הייתי אתה אז לא הייתי פותח את הפה על הענף שבו אני עובד אלה פשוט מנסה לעשות עבודה טובה יותר (לא זכור לי קמפיין מוכר או קריאיטיבי שלך) אז פשוט שב בשקט ותן לאמא גו'די ואבא סילבן להמשיך לנסות להביא לך לקוחות ובינתיים אל תבלבל את המוח
  • 11.
    צחי 21/06/2012 13:16
    הגב לתגובה זו
    אז מה אתה מקשקש על תחרויות פרסום ??
  • 10.
    שרון 21/06/2012 13:15
    הגב לתגובה זו
    במקום לטנף על אחרים. לא נתקלתי ולו בפעילות קריאטיב אחת (אה, סליחה, אמא שלו נתנה לו לטפל בתקציב מעריב למשך יומיים).
  • לך לעשות שיעורי בית 26/06/2012 13:36
    הגב לתגובה זו
    אולי לפני שאתה רושם שטות כמו אמא שלו נתנה לו את מעריב תבדוק שהיא בעלים של ידיעות?!
  • 9.
    אחד שבז לכם 21/06/2012 13:07
    הגב לתגובה זו
    חבל שלא היתה כאן תגובה אחת לגופו של עניין אלא רק לגופו של אדם ואמא שלו.הדברים עליהם דיבר ניר נכונים. המסר שלו חשוב. האם אנחנו כאן כדי למכור או כדי ליצור אומנות? אולי אפשר לשלב בין השניים?
  • 8.
    גדעון יניב 21/06/2012 13:01
    הגב לתגובה זו
    נמרוד כל הכבוד ! צודק בכל מילה . ועדיין יש מקום לליקוק העצמי של האגו העצום שיש בענף הפרסום. החוכמה היא לדעת מתי זה ליקוק עצמי ומתי צריך לעשות באמת עבודה ומי שייקבע את זה אלו הלקוחות ולא המשרדים .
  • 7.
    אחד שמבין 21/06/2012 12:51
    הגב לתגובה זו
    איזה כיף שיש לאמא כסף שאתה יכול לקנות כתבה אפילו באייס מה אתה מבין בכלל על ענף הפירסום מאיזה נקודה בדיוק אתה מגיע?(תקציבאי)? עדיין לא ראו ולא שמעו על חצי עבודה שה"משרד" שלך הוציא או עזר להוציא רעש וצילצולים זה טוב בכנסת, תלמד מאבא (החורג) אלפי אנשי קראיטיב בעולם לא יודעים מה הם עושים העיקר הילד שמנת המקולקלת יודע מה הוא אומר....יאללה לך לאמא שתקנה לך משהו אחר כי הצעצוע של משרד פרסום לא הכי מתאים לך ואל תעניק לעצמך את התואר פירסומאי כי את התואר מקבלים בעבודה קשה ולא בכסף של אמא
  • 6.
    מת עליך (ל"ת)
    צודק 21/06/2012 12:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מסכים עם כולם 21/06/2012 12:46
    הגב לתגובה זו
    אולי רק של איזו חברת רהיטים שאתה גם שותף בה. אז קודם תעשה משהו ואחר כך תעביר ביקורת פישר. שתפסיק לחיות על חשבון אמא אתייחס אליך ברצינות
  • 4.
    איכס 21/06/2012 12:09
    הגב לתגובה זו
    נמרוד ניר אני מרחם עליך.
  • 3.
    יוני 21/06/2012 12:08
    הגב לתגובה זו
    מר ניר, אינך מבין דבר בשיווק. עבודות שאינן מוכיחות תוצאות תוצאותצלאצמקבלות דבר בקאן. הבעיה העקרית איתך והסוכנות שלךצהיא חוסר היכולת הבסיסית שלכם לעשות או לייצר קריאטיב. אתה פשוא לא מסוגל ויודע לעשות את זה
  • 2.
    No Bulshit 21/06/2012 11:53
    הגב לתגובה זו
    נמרוד, כל מילה בסלע! משרדי הפרסום שכחו מזמן שמטרתם לעשות קריאטיב שמוכר את מוצרי/שירותי הלקוחות שלהם. לא ברור איך המפרסמים לא קולטים את זה. וממשיכים לפרסם עם אותם משרדים שנה אחר שנה. זורקים כסף על פרסום שלא עובד ולא מוכר. מה? אין להם עיניים? זה הגיוני?? י לי רעיון בשבילך, אולי תפתח משרד פרסום של עצמך ותוציא לפועל את הגאונות שלך? בטוח תוכל למשוך אליך עשרות לקוחות שסוף סוף יראו את האור. יש לי גם הצעה לשם של המשרד שלך: דה-בריף. חשבתי על זה בעצמי לבד לבד. סוף סוף יהיה משרד שיעזור ללקוחות הרבים שלו למכור ובא לציון גואל. לך על זה. סמוך עליי. לא תזדקק אפילו לעזרה של אמא ואבא. אני גם בטוח שאנשים יאהבו לעבוד אצלך. מציע לך לתת לכולם תואר סמנכ"ל. גם בטוח לא יתחלפו כולם בקצב של החלפת גרביים.. אה...רגע...בעצם ..לא פתחת משהו כזה לפני שנה וחצי? אז איך זה שלא רואים במדיה את עשרות הקמפיינים הגאוניים שלך? לא מבין. כנראה כולם מטומטמים ורק אתה הגאון. לא נורא..תמשיך לברבר....ולחיות על חשבון אמא.
  • ערן 21/06/2012 13:03
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה רוע בתגובה אחת. אני מניח שניר פיטר אותך. תתבייש כך להשמיץ.
  • 1.
    דעתן סקסי 14 21/06/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
    חלק מהדברים שאמרת נכונים, חלק פחות.. מה שאותי מעניין זה האינטרסים. מה אתה- נמרוד ניר, מרוויח מהכתבה הזו? אז בוא אני אספר לך! הסיבה היחידה שכתבת את הכתבה הזו היא כדי לצייר את עצמך כמשרד פרסום ש"טוב ללקוח" ואילו הלקוחות שקוראים אייס בשקיקה, באים אליך בריצה. חבוב לא עשו אותנו בשקל, לך תעשה מודעת מכר.