דעה

סלולרי בשירות המחאה: ה-TV איטי, הפייסבוק תחנת שידור

רונה בן דוד, מנכ"לית onthemob על מהפכת הסמארטפונים ואירועי השעה. "הצרכן מדווח במקום; המותגים בישראל עדיין לא מוכנים למהפכה"
רונה בן דוד | (16)

בשבת האחרונה התקבצו בכיכר הבימה צעירים רבים במחאה ל"צדק חברתי". בתחילת הערב היו שם מאות בודדות של אנשים בלבד, תוך כמה שעות בלבד כבר התקבצו במקום כמה אלפי מפגינים. מידע על ההפגנה לא פורסם כלל באמצעי התקשורת הממוסדים, אלא התגלגל דרך הרשתות חברתיות. המפגינים הבודדים מתחילת הערב הפיצו את השמועה בעזרת האפליקציות שעל מכשירי הסלולר שלהם וכך הביאו אלפי מפגינים נוספים.

בשעות הערב המאוחרות ניסיתי לדלות פרטים על המתרחש במקום, ניסיתי לזפזפ בין אפליקציית YNET לבין מאקו או אפילו חדשות 2 אשר נותרו עם כותרות ראשיות על הקאסמים שנורים לעבר הדרום. אין ספק שהנושא חשוב ונמצא בעדיפות רבה בשל ענייני חיים או מוות אך באותה השעה לא פורסם דבר על המחאה, ליתר דיוק אולי כותרת משנה אנמית.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

ככל שעברו השעות הבנתי שאין דרך טובה יותר להתעדכן אלא דרך הפיד שלי בפייסבוק ובטוויטר שעודכן בכל חצי דקה בערך.

לקראת השעה 23:30 נראה היה שעשרות האנשים בשדרה הפכו להמון- מאות או אפילו אלפים. כל זה ללא חשיפה בכלי התקשורת, אשר מצאו לנכון לתת להפגנה במה ככותרת ראשית רק לקראת חצות יחד עם עדכון קצר על המתרחש בדרום.

הפייסבוק שלי התמלא בזריזות בסטטוסים המזמינים להגיע להפגנה, סרטונים המתעדים את האלימות, הצעקות ושבירת זכוכיות סניפי הבנקים. כל אלו הועברו און-ליין כולל תמונות, סיפורי מעצרים ואפילו גולש אחד שהגדיל ראש ושידר בוידאו (כולל ראיונות) בשידור חי.

המחאה היא רק סמל לכוחם של הצרכנים החדשים. מותגים עברו מלהגיב לתקשורת לתגובה לצרכן הפרטי. הצרכן אשר נמצא צמוד למכשיר הנייד שלו 24/7 מדווח על מה שהוא רואה וחווה דרך הרשתות החברתיות בו במקום. 91% מאיתנו מחזיקים את מכשיר הסלולר שלנו לא יותר מ-3 מטרים ממרחק נגיעה בו.

60% מהיוזרים גולשים לפייסבוק מהסלולר ולא מהמחשב האישי כך שהעלאת תמונת, מחירו של פסק זמן או צילום ג'וק במגש פיצה לוקח שניות או דקות בודדות עד שמופץ למאות אנשים. זמן ההפצה והתגובה נהייה קצר יותר ויותר, והכוח המצוי ביד הצרכן גדל עם כל רשת חברתית חדשה שנוספת לרשימה. יש עשרות אפליקציות להשוואת מחירים, קופונים ומבצעים המאפשרות קבלת מידע תוך שניות ובכל מקום, ודור ה-Y, אלו אשר נולדו החל משנות ה-80 והלאה הופך כוח צרכני בלתי מבוטל המבין שפה אחת - אינטראקטיבית, זמינה, מידית וחסרת סבלנות. אותם הצרכנים הם אלו אשר משפיעים על הדורות הקודמים שגם הם אט אט מבינים את הפרנציפ.

כל הכותרות

המותגים בישראל עוד לא מוכנים למהפכה הזו. הם עדיין מעדיפים להשקיע את התקציב בערוצי מדיה מסורתיים אשר מאבדים את הצרכנים לטובת המדיה הניידת. אם כבר ישנם כאלה, אין להם אסטרטגיה דיגיטלית ברורה קדימה, כזו אשר תיתן מענה גם לאלו הפוקדים את רצפת המכירה שלהם או לאלו אשר פוגשים את סרטון הפרסומת שלהם בטלוויזיה ויושבים מול המסך עם הנייד או הטאבלט שלהם ביד. במקרה האחרון סביר להניח שבחיפוש בסמארטפון או בטבלט את מסר הפרסומת, הם יקבלו מענה שאינו מותאם או מספק לקבלת מידע או לביצוע פעולה וינטשו בדרך.

הצרכן הפך תחנת שידור זעירה והוא חכם פי כמה, המותגים יצטרכו ללמוד לתת לו מענה גם שם ומהר.

הכותבת היא מנכ"לית OnTheMob - חברת שיווק במדיה הסלולרית

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הצינור 27/06/2012 09:36
    הגב לתגובה זו
    כולם פה יודעים בדיוק מי מגיב ומה שמו והנגיעה שלו לחברה הזאת. אני מתפוצץ פה מצחוק! קורע! :))))
  • המפטי חומסקי 28/06/2012 00:11
    הגב לתגובה זו
    מי היה לנו כאן שטיין, מובליל ואולי כמה משרדי פרסום אחרים שחוששים לתחת שלהם כשתקציבים עוברים למובייל
  • 6.
    כל כך הרבה תגובות. כתבה מעניינית (ל"ת)
    מאיר 26/06/2012 22:43
    הגב לתגובה זו
  • אביב 27/06/2012 00:23
    הגב לתגובה זו
    יאללה! תן בתגובות הממומנות, אחי, ותסגור ת'חודש יפה.
  • 5.
    יוסף בובליל 26/06/2012 22:42
    הגב לתגובה זו
    מי חשב על השם גאון. איזה באסה למובליל, קשה קשה שוק מתרסקת ארגמן משועמם אין אבודה יושב כותב תגובות שם בדוי מה צחי שטיין. זנבות בשועלים אספסיבה בלאט
  • 4.
    אוקיי... (ל"ת)
    טוב... 26/06/2012 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שוקי 26/06/2012 18:17
    הגב לתגובה זו
    ידוע שהגישה בארץ היא של version 1.0 גם אם היום אנחנו כבר מעבר לאופנת ה 2.0V, בישראל כולם עדיין ימכרו לך את הבנק של המדינה, הקוטג' של המדינה, והכל בעטיפה מתקתקה ומרגשת שפונה למכנה המשותף ההדיוט ביותר. גם לא סומכים על האינטיליגנציה של הצופהצרכן בארץ. מגישים תוכן מעאפן, ואפילו כשזה לא בטלוויזיהמיינסטרים, אלא גם כשזה באינטרנט! לדוגמא, הפרסומת החדשה של אל-על לתיירים+ שלהם, עם עברי לידר. פרסומת נ-ו-ר-א-י-ת . מזעזעת! הופקה לאינטרנט בלבד. בקיצור, רונה בן-דוד. אין צורך לכתוב מאמרים כאלו, שבתכלס הם סוג של 1.0: להציג את הבעיהסוגיה- ואז את הפתרון=החברה שלך. אז, מה הלחץ שלכם לשנורר מהחברות בארץ בעזרת מאמרים כאלו? שהחברה שלך בינתיים תעשה פרוייקטים לחברות מחו"ל..ארה"ב..גם תקבלו יותר כסף מהחברות הקמצניות בארץ, וגם תעבדו על פרוייקטים מעניינים יותר. יום טוב.
  • מי זה שוקי הכלב של ארז טל? (ל"ת)
    אורנה בנאי 26/06/2012 22:14
    הגב לתגובה זו
  • כתבה עניינית מאשת מקצוע. לא ממומן ולא בטיח (ל"ת)
    נחמן ממומן 26/06/2012 22:13
    הגב לתגובה זו
  • תגובה ממומנת! :) (ל"ת)
    מיכל 27/06/2012 00:18
  • נחמן ממומן זה חזק (ל"ת)
    רוברט הבנאי 26/06/2012 23:04
  • 2.
    ליאון 26/06/2012 17:16
    הגב לתגובה זו
    המותגים אכן לא מוכנים לקבל את השינוי, אך ניתן לראות שכמה מהם הקדימו וה"רוח " נושבת חזק לכיוון. המובייל מאפשר פניה אישית וצרכן זמין 24/7 - בעידן ה"מחאות" בהחלט ניתן להגיע אל הצרכן דרך הפרסום במובייל בתקציבים קטנים ממדיות אחרות ,להשיג תוצאות מעולות ועדיין לפעול מתחת ל"רדאר" המחאה.
  • כוסאומו ל"ג בעומר אני מסתפר (ל"ת)
    פרינט 26/06/2012 22:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבת סטייטינג דה אובייס..למה זה טוב לי? (ל"ת)
    ג'יזס 26/06/2012 16:26
    הגב לתגובה זו
  • ד"ר לק 26/06/2012 22:15
    הגב לתגובה זו
    הייתי ממליץ לך על עוד כמה דברים שממש יעשו לך טוב, בהתחשב בנסיבות.
  • hahaha .......ah (ל"ת)
    good one 26/06/2012 23:03