כשהח"כיח מתערבים במחיר הפופקורן ובשוק הפרסום
לאחרונה התחלנו לשמוע קולות אצל חברי כנסת שקוראים להגביר את הרגולציה על עולם הפרסום. לא, לא על התכנים אם זה מה שחשבתם, אלא על שיטת הרכש. ח"כ יוליה שמואלוב ברקוביץ' רוצה
"הנושא עלה על סדר היום בעקבות הטיפול במשבר של ערוץ 10. הבנו כי בנוסף לבעיות האחרות, העוגה שממנה אמורים לאכול ולחיות כל השחקנים בענף מחולקת בצורה לא יעילה", הסביר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן בדיון שנערך בוועדה. לדעת הח"כ, דעתו לגבי היעילות של חלוקת ההכנסות נותנת לו את הזכות להתערב ולקבוע עמלות מקסימום, חלוקת שטחי פרסום ועוד. אם אכן היה כשל שוק והייתה הצדקה להתערבות של המחוקק, הרי ששיקול דעתו של המחוקק, מייצג הציבור, יכול היה להיות קריטריון הכרחי, אלא שהוא לא מהווה בפניי עצמו הצדקה להתערבות.
למה לתקן?
אז בניגוד לשוק הסלולר, יש לנו יותר מ-3 חברות פרסום, יותר מ-3 מקומות לפרסם, וכנראה שגם יותר מ-30. מעבר לערוצי הטלוויזיה השונים, תחנות הרדיו והעיתונים, האינטרנט הופך לכלי משמעותי יותר ויותר בשנים האחרונות תוך שהוא אט-אט דוחק את מקומן של הפלטפורמות המסורתיות מהשליטה בשוק. אם חושב הרגולטור שיש פה מונופול, היה פונה לממונה על ההגבלים העסקיים שהיה בוחן את הנושא, ושש לקבוע שמדובר בכזה במידה ואכן נתח השוק של החברות הגדולות היו עונות על ההגדרה הנדרשת.
לא מדובר כמובן במוצר בסיסי, חיוני, כזה שאי אפשר לחיות בלעדיו. גם לא מדובר פה בקבוצות חלשות שנאבקות על היכולת שלהן לפרסם, מדובר על התאגידים והמפרסמים הגדולים במשק, יחד עם הבינוניים והקטנים.
אז למה בכל זאת הרגולטור רוצה להתערב? ניתן רק לשער. צורם לו שהמשרדים יושבים "במגדלי היוקרה", כפי שנאמר באותה ישיבה, כואב לו לראות גופים שמצליחים במשא ומתן, ואולי פשוט בשם המחאה החברתית שקוראת להגביל את כל מי שמצליח להרוויח יותר מידי? יותר מידי על פי הגדרת המחוקק כמובן.
שוב מכים בפרסום?
עולם הפרסום הישראלי כבר עמד תחת איומים בעבר. היה זה בשנת 2004 כאשר הרגולטור איים כי אם לא יוסדרו ברגולציה עצמית ותוך הסכמה תכני הפרסום, הרגולציה תבוא מבחוץ. פרופ' אסא כשר אסף אליו את המפרסמים הגדולים ויחד איתם ניסח קוד אתי, מקובל ומאוזן, שהופיע כפרסום רשמי של הוועדה תחת השם "מדריך האתיקה בפרסומות", בחודש אפריל 2005. אומנם תהליך של תקינת תקנות בוצע במקביל, אך לאורך כל הדרך התקיים דיאלוג מלא עם המפרסמים.
אז גם במידה ובחרת להתערב, אחרי הכל, אם חוקקת את הכנסת הפופקורן לאולמות הקולנוע, אין כנראה נושא שהוא לא לגיטימי להתערב בו, למה לצאת למלחמה? ח"כ ברקוביץ' כבר מדברת על איומים וקמפיין נגדה אף שכאשר היא נשאלה האם הופעלו לוביסטים היא הודתה שעדיין לא. אולי זה משום שהם יודעים שהמהלך לא נתפס כלגיטימי, ואולי זה כי ישנה אווירה ציבורית מסוימת שכופה על הרגולוטור לא רק להתערב, אלא לעשות זאת בדרך של "אלימות שלטונית".
בכל מקרה, עולם הפרסום שסובל כל כך בשנים האחרונות בכלל ובשנה האחרונה בפרט, ממש לא צריך מכות נוספות. היו בטוחים שהמשכורות שיפגעו אינן אלה של המנכ"לים, אלא דווקא של העובדים הצעירים, לפחות של אלו מביניהם שיצליחו לשמור על מקום העבודה.
אביב בר-נוי הוא יועץ תקשורת בחברת דבי תקשורת
- 7.יוסי 27/08/2012 08:19הגב לתגובה זושהצליחה להרגיז עליה את המחוקק. אל יתפלא טווס כי רודפים אחר נוצותיו או משהו כזה
- 6.חובב פופקורן 22/08/2012 23:53הגב לתגובה זוהגיע הזמן שנפסיק להיות מטומטמים ולהיסחט באלפי אחוזי רווח ע"י הגזלנים בקולנוע, בלית ברירה כי הילדים רוצים פופקורן... אולי אין לך ילדים ולכן אינך מבין כמה המאבק הזה צודק!
- חובב פופקורן 2 23/08/2012 16:34הגב לתגובה זוברור שהמאבק מוצדק, אבל היה צריך להיות של הצרכנים ולא בהתערבות המחוקק. אםהצרכן קונה בכזה מחיר זאת בעיה שלו.
- 5.אחד שמבין ויודע 22/08/2012 22:11הגב לתגובה זואנשים כבר לא זוכרים מה המהות של ליברליזם ושוק חופשי... זה הבסיס של חופש ודמוקרטיה!
- 4.יאללה יאללה 22/08/2012 15:49הגב לתגובה זויהונתן ןנועה, תפסיקו לבלבל את המוח
- 3.יהונתן 22/08/2012 15:39הגב לתגובה זומשכורות עלובות ומבישות ובלי שעות נוספות (והשעות רק מתווספות ומתווספות) תעשיית ניצול של אנשים שמדברים המון ערכים, עד שזה מגיע אליהם הביתה.
- 2.ח"כ nobody ממפלגת הפינג-פונג. אין מה להתרגש (ל"ת)אייל 22/08/2012 14:33הגב לתגובה זו
- 1.יאלה סובלים- אתם היחידים שמרווחים בתחום (ל"ת)יניב 22/08/2012 13:19הגב לתגובה זו
- נועה 22/08/2012 15:25הגב לתגובה זואביב היקר, ניתן לקרוא מבין השורות כי מי שמשלם את משכורתך (בעבר או בהווה) בעל אינטרס ברור בהשארת מחירי המדיה ברקיע השביעי. ברור שנחוצה לרגולציה דחופה בשוק, מכמה סיבות: 1. משרדי הפרסום עובדים על מודל הזוי שבו הם מתומחרים על מדיה, במקום על קריאייטיב ואפקטיביות, בשונה ממודל התמחור בכל יתר העולם. 2. מפרסמים נאלצים לשלם "עמלת תיווך" למשרדי הפרסום, שרק "משדכים" להם מדיה, כאשר ברור לגמרי שניתן היה לקצר ולהוזיל את המהלך על ידי התקשרות של המפרסמים - ישירות עם אמצעי המדיה. 3. ומי אתה חושב משלם את מחיר העמלה הגבוהה?? הציבור המטומטם, שמשלם על כל מוצר גם פרמיית פרסום מגוחכת בגובהה. 4. והטיעון האחרון, והכואב לי אישית - מצב כזה מנציח לעד את העובדה שהעובדים במשרד מקבלים שכר נמוך בהרבה מהמגיע להם, שכן אין חשיבות אמיתית למקצוענות/חריצות וכו', והדבר היחיד שמרוויח המשרד הוא מכר מדיה... אז יאללה, רגולציה, ויפה שעה אחת קודם.
- יניר 22/08/2012 22:23אם כל הפתרונות הללו היו כל כך פשוטים, אז הם היו קורים מעצמם. למה הלקוחות לא באמת פונים וקונים את המדיה בעצמם??? בכל מצב שבו הרגולטור, שלא מבין מספיק בתחום, מחליט שהוא יודע יותר טוב מכולם ותערב, הוא רק מקלקל...
- אייל 22/08/2012 17:26נוחאינטרסנטי מאוד להטיח במישהו שדעתו שונה משלך שהוא בעל אינטרס, אבל הוא מעולם לא עבד, הוא לא עובד ולא מתכוון לעבוד בחברת פרסום