תדמית הענף מעולם לא היתה חיובית - לכן אין מה שיישחק
ענף הפרסום במצוקה וכפי שדווח באתר אייס חברי האיגוד לפרסום התכנסו לישיבת חירום כדי לדון בשאלה "איך יוצאים מזה" כשעל הפרק עומדות שתי סוגיות עיקריות: שחיקת התדמית של ענף הפרסום ושחיקת הרווחיות.
בתום כינוס החירום מונתה וועדה של 4 חברים מכובדים עליה הוטל לדון, לגבש ולהגיש המלצות לפעולה. כמי שדן בנושאים הללו הן באופן אישי עם מרבית ראשי האיגוד לדורותיהם וגם כתב על כך מעל כל במה אפשרית, אנצל הזדמנות זאת כדי לסייע בידי חברי הוועדה, בעבודתם.
* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן
כדי לבצע שינוי מהותי, דרושות פעולות עומק ורוחב ובעיקר אורך, בארבעה מישורים.
העובדים
בלי העובדים אין פרסום. וזה ברור. רמת הפרסום היא תוצאה ישירה של רמת העובדים. גם זה ברור. אך למרבה הפלא הטיפול בעובדים הוא התחום הכי מזולזל בענף. לכן, רוב העובדים, סמוך לכניסתם כבר מחפשים את דרכם החוצה ואלה שנשארים נשחקים ונפלטים עוד טרם מלאו להם ארבעים. התוצאה היא שבעלי הניסיון האמיתי והמשמעותי הם רובם ככולם בעלי המשרדים בלבד.
לכן, משרד החפץ חיים חייב להשקיע את מירב מאמציו בטיפוח העובדים שלו, בשימורם, בקידומם המקצועי, בהענקת מרחב זמן לחיים פרטיים ולטעינת מצברים ובעיקר באפשרות להתבגר בענף. אני מכיר שלושה משרדים המעסיקים עובדים בגילאי חמישים פלוס והם רק יוצאים נשכרים מזה.
הדימוי
אני חולק על הנחת העבודה של חברי האיגוד שהתדמית של הענף נשחקה. נער הייתי וגם בגרתי ואני יכול להעיד מכלי ראשון שתדמית הענף מעולם לא היתה חיובית ולכן אין מה שישחק. אין זה אומר שאין צורך בשיפור הדימוי או שזה בלתי אפשרי. אדרבה יש צורך וזה אפשרי אך זה דורש פעולה נמרצת ועקבית לאורך זמן, החורגת מהאינטרס, האישי המיידי, של כל משרד בפני עצמו.
יש להגביל, בתקנון האיגוד, את מספר המשתתפים בכל מכרז לשלושה בלבד. ריבוי המשתתפים במכרזים הוא הגורם מספר אחת לזילות הענף. יש להגביל, בתקנון האיגוד, את רמת ההנחות שמותר למשרד להעניק ללקוחותיו. משרד פרסום שמוכן לעבוד בתנאי הפסד גורם נזק לענף וגם לו עצמו. ואם הוא מפצה את עצמו על הפסדיו בדרכים סמויות, הוא מטיל כתם כבד על הענף כולו.
המעמד המקצועי
המונח "המעמד המקצועי של הפרסומאי הישראלי" זה אוקסימורון. מעולם לא היה לו מעמד מקצועי. כל מפרסם משוכנע שהוא מבין בפרסום טוב יותר מהפרסומאי שלו ואף אחד לא חושב שפרסום זה מקצוע. אחרי הכול מקצוע שאיננו נרכש בלימודים אקדמאים, מקצוע שכל מי שרוצה יכול לעסוק בו ושלא ניתן להתבגר בו איננו יכול להיחשב כמקצוע. זהו, לכל היותר, עיסוק זמני לכל מיני שרלטנים שלא יודעים לעשות שום דבר מועיל אחר.
לכן, הצעד הראשון המתבקש הוא לפעול בקרב המועצה להשכלה גבוהה שתיתן אישור ללימודי פרסום עם תואר אקדמי. כמקובל בארצות רבות אחרות.
מסיבות שאינן ברורות לי המל"ג מסרב לכך כבר עשרים שנה. רק פעילות נמרצת של האיגוד יכולה לשנות את עמדתה. ולא, לימודי תקשורת או קורסים חוץ אקדמאיים אינם מהווים תחליף הולם.
על האיגוד לקיים ימי עיון וכנסים מקצועיים, בהשתתפות מומחים אורחים מחו"ל לשם קידום המקצוע בקרב העוסקים בו. (כפי שנהג איגוד המפרסמים בשנות ה-80) האיגוד חייב להיות אור למשק ולשמש כמקור להפצת התורה ולרימום המקצוע.
על האיגוד, באמצעות היו"ר ושאר חבריו להשמיע את קולו ולהיות מעורב בחיי היום יום של החברה והמשק בישראל ולא להיאבק אך ורק על עניינים הנוגעים לכיסיהם של חבריו. דעת הפרסומאים חייבת להישמע בענייני תקציב המדינה, בענייני מיסוי, בענייני צדק חברתי, מצב התעסוקה, הריכוזיות, התחרות ועוד ועוד. האיגוד חייב לנהל מערכת יח"צ משוכללת להחדרת חשיבות ההשקעה במותג והסברת ההבדל בין פרסום מכירתי לבין פרסום תדמיתי.
הרווחיות
הרווחיות המתכווצת של משרדי הפרסום היא פועל יוצא של הדבקות במודל הארכאי של תגמול על פי עמלות אל מול הדרישות העולות ומתייקרות של הפרסום המודרני. כמו שטענתי לא פעם בעבר הגיע הזמן לשנות את המודל בן מאה ועשרים השנה. יש למצוא חלופה הולמת, כגון: תשלום שכר טרחה קבוע, תגמול על פי יעדים, שותפות ברווחים, תשלום לרעיון או כל דרך יצירתית אחרת. לאחרונה, גם כמה מראשי הענף התחילו לדבר על זה אבל דבר לא נעשה. לדעתי זהו מהלך שהאיגוד חייב להוביל, אחרת זה לא יקרה.
אם האיגוד הישראלי לפרסום יאמץ ויבצע אך ורק המלצות אלה, ענף הפרסום יתברך בהן לאורך זמן. האם יש סיכוי שכך יקרה? נראה לי שלא. הרבה יותר סביר להניח שאחרי החגים, הענף יתאושש מעט ממצוקתו הנוכחית וכולם ישובו לשקוע בענייניהם הפרטיים, עד המשבר הבא. איך אני יודע? כי כבר הייתי בסרט הזה, יותר מפעם אחת. התסריט הוא אותו תסריט רק הנפשות הפועלות משתנות.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
9.העובדיםסיגל 06/09/2012 15:52הגב לתגובה זו0 0לא יכולתי להסכים יותר, ובייחוד לנושא העובדים, בתור שועלה ותיקה שנפלטה החוצה...כשבאמתחתה עדיין הרבה כוח מוטיבציה וניסיון רב..העולם בארץ רוצה צעירים בשני שקל שיעבדו מסביב לשעוןסגור
-
8.חבר'ה, עם איך שהפרסומות נראות בזמן האחרון..יוסי 05/09/2012 23:33הגב לתגובה זו0 0אין זה פלא שהענף מקבל שם רע.סגור
-
7.שמן טוביודע דבר 05/09/2012 16:13הגב לתגובה זו0 05% מהפרסומאים מוציאים שם טוב לענףסגור
-
6.למה לא כמו בהייטק?אני 05/09/2012 14:38הגב לתגובה זו0 0למה בפרסום עובדים קשה כמו בהייטק, אך בהייטק יש תנאים ומשכורות יפות? לא כדאי ללמוד מהם?סגור
-
כי בהייטק החברות מגלגלות הרבה יותר כסףהוא 18/09/2012 16:14הגב לתגובה זו0 0לכן באופן יחסי גם המשכורות והתנאים שם אחרים. באסה, הא?סגור
- טען עוד
-
5.שעות עבודה פסיכיותעבד גלובאלי 05/09/2012 14:01הגב לתגובה זו0 0לפרסומאים אין להלין אלא על עצמם. למה משרדי פרסום הם "תחנות רכבת?" כי אף אחד לא יכול לעבוד בתנאים האלה לאורך זמן. והמעבידים משתמשים וזורקים, ומשייטים להם בג'יפה אדיר הביתה מתי שבא להם. שיהיה לכולם בהצלחהסגור
-
4.עד שלא יפסק הניצול בענף הוא לא יתאוששניר 05/09/2012 13:31הגב לתגובה זו0 0משרדי הפרסום של היום הם ספינות העבדים של פעם. עובדים שעות נוספות בלי לקבל שום תגמול, אין תנאים סוציאלים, אין שום סיבה לעבוד יום יום עד אמצע הלילה ועוד ללא תמורה. הניצול הזה חייב להיפסק. חייבים להבין בענף שאדם חייב שעות פנאי לעצמו, למשפחתו ולתחביבים שלו. חייב להיות פה איגוד עובדים שמגן על זכויותיהם!!!!סגור
-
3.עמלות ! עמלות ! עמלות !חוחי 05/09/2012 13:29הגב לתגובה זו0 0אף אחד לא מזכיר את העמלות הרצחניות שהמשרדים לוקחים מכל ספק שלהם !?!? 20%-30% חזירות לשמה. לא פחותסגור
-
2.כבר עובדים על זה אורי לברון, ערן גפן וגדעון (ל"ת)טל 05/09/2012 12:56הגב לתגובה זו0 0סגור
-
די עם הטיזרים. מי ישמע ...ממש מחכים להם (ל"ת)אנונימי 11/09/2012 12:49הגב לתגובה זו0 0סגור
-
גדעון עמיחי הקפטן של ספינת העבדיםשלומריסט לשעבר 05/09/2012 16:04הגב לתגובה זו0 0לחכות לו ב 12 בלילה רק שייתן אישור למודעה למקומון, לראות ארטים שצריכים לעשות לעצמם את הסטוריבורדים עם תמונות עלובות מגטי ושאטר ולקוות שהוא ביום טוב ולא עצבני כדי שאולי הוא לא ינפנף אותך מעליו. אלו רק דוגמאות קטנטנות שלא ממצות חצי מהאיש שדאג בעיקר לפאר את עצמו ולהקטין את כל מי שניסה לצמוח סביבו.סגור
-
1.גינגי - אחד הקולות השפויים בענף (ל"ת)אנונימי 05/09/2012 12:11הגב לתגובה זו0 0סגור
-
יפה גינגיצנח לו מזולזל 05/09/2012 13:06הגב לתגובה זו0 0לא תמיד אני מסכים עם דעותיו של גינגי, אבל חייבים להסכים כי ההתייחסות לעובדים בענף מחפירה. מצד אחד, מבקשים מהם להיות עם ברק ותשוקה וחיוך על הפנים, (אנחנו משרד פרסום!) ומצד שני, מנציחים שעות עבודה של סווטשופ קובני. וגם גאים בזה "אצלנו לצאת ב-8 זה מוקדם" "עבדנו כל הסופשבוע" ושאר תועבות. תתעוררו, סמנכ"לים לעניני כלום ושומדבר: אנשי פרסום ובמיוחד קריאטיב, אבל לא רק, מתבלים, מתייבשים, וקמלים. אין פה שכר של הייטק ולא של אמריקה, אז אל תשוו את השעות עבודה. אבל מה אני משלה את עצמי. למי אכפת. תמיד יהיו צעירים חסרי מנוח (" רעבים" כינוי אירוני נכון?) שיסכימו לעבוד בשקל וחצי עד הפליטה הבלתי נמנעת, עם ההתבלות או לידת הילד הראשון. בנתיים, אין לי אשליות. הכל יישאר כשהיה.סגור