ניתקל כנראה בטרנד שיתפשט כאש בשדה קוצים - וייעלם באותה המהירות
הדיגיטל בשנת תשע"ג : בואו ניזכר לרגע בימים שכל עולם השיווק והפרסום חי תחת פרדיגמה אחת ברורה: חייבים אתר. למה? כמה? מה התועלת? לא חשוב. תשיג לי מישהו שיבנה לי אתר, ואל תבלבל אותי עם העובדות. ואז נרגענו, התרגלנו לרשת, הסדרנו נשימה וגילינו שהחלק הכי חשוב בבניית אתר הוא פיצוח של סיבת קיומו. הוא צריך לייצר ערך למישהו, הוא צריך לעשות משהו מועיל.
אותו תהליך שהצליח בעבר למלא את קופתם של חברות בניית האתרים, קורה במספר תחומים בתחום הדיגיטל ומעניין לראות איפה על הציר נמצא כל אחד מהם.
פייסבוק למשל, נמצא בדיוק בשלב ההתפכחות וההבנה שצבירת פאנס או לייקים לא תיקח אותך רחוק. אם עד לאחרונה היינו עונדים את מספר הלייקים שלנו והפאנס כסוג של אות כבוד והצלחה, היום כבר מתחילים להבין שפייסבוק הוא בסך הכול פלטפורמה, עם יתרונות מסוימים על אחרים, עם כלים חזקים, להעביר בהם תכנים, למסור מסרים, לתקשר.
במלים אחרות, התחלנו להבין שהעובדה שהצלחנו לכנס מלא אנשים במקום אחד היא הצלחה מסוימת בלבד, ואם היינו יודעים מה אנחנו רוצים לבקש מהם לעשות, או איזה מסר אנחנו רוצים להעביר להם, היינו יכולים גם להרוויח מזה משהו בטעות. לכן בשנה הקרובה נראה הרבה יותר פעילויות מבוססות פייסבוק שפשוט נעזרות בו או "מתארחות" אצלו אבל ממש לא מסתפקות בעצם הנוכחות בפייסבוק. במלים אחרות, נצטרך להשקיע מאמץ בפיצוח הפעילות שאותה נבקש מחברינו החדשים. "כיתבו לנו מה זה בשבילכם טחינה, ואולי נפרסם את תמונתכם על צלחת" כבר ממש לא מספיק.
תחום אחר שנמצא בשלב אבולוציוני יותר מוקדם הוא המובייל. היום כולם יודעים שחייבים להיות במובייל, כי זה העתיד. ושוב: מי? מה? כמה? למה? פחות חשוב. כמה עולה לי אפליקציה אתה יכול להגיד לי? אני מניח שהתהליך שבו נבין שיש מקום להפעיל את המובייל בצורה מושכלת, ליהנות מן היתרונות שלו ולא להסתפק בהפגנת נוכחות, יהיה מהיר יותר וייתכן שהתובנה תנחת על כולנו עוד לפני שיגיע ראש השנה הבא, אבל אין ספק שעד אז יהיו כמה חברות זריזות שיבנו אפליקציות שלא מובילות לשום מקום לכמה לקוחות להוטים יתר על המידה.
בתחום הדיספליי התחלנו להרגיש מגמה חזקה של קונסולידציה וריכוז מאמצים שמובילים האתרים הגדולים בארץ. במקום באנר פה, באנר שם, הם יציעו יותר ויותר חבילות ענק של מיתוג מלא של האתר, פעילות רבת עוצמה ויקרה שתיתן אימפקט גדול וחזק ולא מבוזר. אם נתקלתם לאחרונה בוואיינט בקמפיין או שניים שבהם מותג משתלט על כל העמוד בעוצמה, דעו שמדובר בפיילוטים ושתוצאות המהלכים האלה יוצגו לכם בקרוב בצורה של קייס סטאדי מפתה מטעם האתרים עצמם. נכון שכבר נתקלנו בקמפיינים שכאלה בעבר, לאורנג' למשל, אבל המגמה היא להפוך את זה למוצר מדף זמין ולא רק למקרה בודד וחגיגי פה ושם.
אבל התופעות המעניינות והחזקות של השנה הבאה הן עדיין בגדר נעלם. היות שכולנו כאן יזמים זריזים, פועלים בשיא המהירות ואוהבים לחקות אחד את השני סביר להניח שבקרוב ניתקל בטרנד שיתפשט כאש בשדה קוצים, וייעלם באותה מהירות. זוכרים את שיגעון הקופונים? מלבד שנים או שלושה אתרים חזקים, את רובם לא מוצאים. באותה המהירות שבה הוא פרץ כך גם דעך, ואיתו אלפי ישראלים להוטים לשעבר עם קופונים לא ממומשים. במלים אחרות גרסת הדיגיטל של יחידות הנופש שנמכרו כאן פעם כמו לחמניות טריות. מה בדיוק יקרה ומי יעשה מזה כסף? נחכה לשנה הבאה עלינו לטובה ונראה.