תשע"ג: התחזית

הצרכן משתף את כולם: השתמשו בכלי הזה לשיווק שלכם - זה מהר וזול יותר

יועץ השיווק והאסטרטגיה אבי זיתן על מגמות בשיווק בתשע"ג: להיות אמיתי זה ערך משמעותי שכולל העצמה, דיאלוג ואמון מול הלקוח. טור רביעי בפרויקט
אבי זיתן | (14)

לא הרבה פעמים אנו עדים לכתיבה מחדש של ספרי השיווק. אין ספק שבשנים האחרונות זה קרה יותר פעם אחת ואנשי השיווק נדרשים כל מספר חודשים לאמץ את השינויים הבאים עלינו לטובה. אלא שמה שקרה בשנת 2011 הוא שלא מעט חברות התחילו לפעול במדיה החברתית ללא הגדרות ברורות ו/או מתודולוגיה סדורה. לא אחת שמעתי לקוחות מבקשים "תעשה לי פייסבוק". אז זהו. שאין דבר כזה.

אסטרטגיית תוכן חברים, פייסבוק כאמצעי יחידני ו-SCO בנפרד לא מספקים יותר את הסחורה. לא אחת טענתי שאסטרטגיה היא לא מפחידה, מאיימת ותיאורטית מידי, היא דווקא מאוד פרקטית. היא שומרת על כוכב הצפון ומגדירה את קהלי המטרה, המוצרים והשירותים, המיצוב בכדי שנמקד את כל הפעילות להשגת המטרות שלנו.

ב-2013 כל החברות ידרשו לבנות אסטרטגית תוכן. הפריצה תהיה חיבור של כל מרכיבי הזהות הדיגיטלית של המותג באופן טוטאלי. פעילות טקטית של אביזר כזה או אחר לא תצליח. לעשות עמוד אוהדים לחברה כלשהי ולבקש מלקוחות לעשות "לייק" משול לשילוב בין הכלכלה הישנה לכלכלה החדשה. למה שאני אהיה חבר של חברת מזון? רק התרגום המנצח של סיפור המותג לכל המרכיבים הדיגיטליים הוא מה שיהיה ההבדל בין הצלחה לכישלון.

החיבור בין הפיזי לדיגיטלי היום זה די ברור, אם כשעשינו מהלך בטלוויזיה בדקנו את האפקטיביות ובסוף גם כמה התקשרו למוקד. תארו לכם עולם שבו הלקוח נפגש עם המוצרים והשירותים הפיזיים. אפשרנו לו לעשות לייק ולעדכן את דף הפייסבוק שלו באונליין דבר שיוצר זכירות אמוציונלית. באופן הזה כל החברים שלו ראו שהוא עשה check in. הגברנו מודעות...וגם מכירות... זה הקמפיין החדש!.

אחת הדוגמאות המצוינות היא מכונת הלייקים של קוקה קולה. קמפיין "מכונת הלייקים" נוצר לקידום כפר הנוער קוקה-קולה וילאג' לפני שנתיים. במסגרת הקמפיין, המבקרים קיבלו צמיד, שהתבסס על טכנולוגיית RFID, שאיפשר להם לעשות "לייק" לכל מתקן פיזי שבו נתקלו במתחם, ולעדכן את פרופיל הפייסבוק שלו בזמן אמת.

מובייל - שיווק מבוסס מיקום אין ספק שהעתיד הוא במובייל וגם השיווק נמצא שם. רוב האפליקציות החדשות מתבססות על שיווק מבוסס מיקום - מזהות את מיקומו של הלקוח, ומציעות לו דילים/ מבצעים/ מכוונות אותו לבתי עסק ברדיוס קרוב למיקומו הנוכחי.

כל הכותרות

השילוב של: 1. דאטה מקומי, לדוגמא: מידע מכתובות 2. מטה - דאטה מעסקים, כגון: מחירים מעסקים מקומיים 3. דאטה מאנשים, לדוגמא - צ'ק אין בפייסבוק

מאפשר להציע ללקוח ערך מוסף אינסופי והמון אפשרויות חדשות לייצר רווחים למותג. לדוגמא: הצגת מסעדות ודירוגים, פרסום סלולרי, קופוני הנחות על בסיס מיקום, פרסום אירועים מקומיים, מידע מוויקיפדיה על בניניים ואתרים ועוד.

אותנטיות שיווקית - עוד לפני שביקשת בעולם של היום להיות אמיתי ואותנטי זה ערך משמעותי שיוצר חיבור רגשי חזק בין הלקוח לחברה. שלושת הכללים לבניית אותנטיות שיווקית הם: העצמה - חברות יותר ויותר מבינות שהן צריכות להתאים את עצמן לצרכן. לפיכך, הן יכולות להשתמש במידע שיש להם על הצרכן וליזום הענקת מידע מותאם אישית ללקוח ב- push עוד לפני שהוא ביקש... ברגע שהצורך מתעורר.

אחת הדוגמאות היא "כללית לידיעתך". שירות של שירותי בריאות כללית שמספק מידע ללקוח ברגע שיצאה אבחנה על מחלה או טיפול שהוא צריך לבצע ישירות אליו למייל.

דיאלוג/ ערוצי שיחה - פתיחת ערוצים לתקשורת עם הלקוח. למשל: דיאלוג עם הלקוחות באמצעות הפייסבוק/ באמצעות בלוג, מוקד פניות הציבור ועוד

אמון - התנהלות ארגונית שקופה מול הלקוח. לא להסתיר מהלקוח, אלא לחשוף בפניו את האמת על ההתנהלות בארגון.

חכמת ההמונים - WOM בשנה הקרובה, צרכנים ימשיכו וישפיעו על ההמצאות/ המוצרים של החברות, מתוך ההבנה כי התבססות על הצעות הצרכנים (הנובעות מהצרכים שלהם) תורמת גם לצרכנים וגם לחברה. הצרכנים ימשיכו לשתף ביניהם על דילים והנחות ברשת ועוד יותר מזה.

אחת המגמות המתחזקות היא ה- word of mouth. הצרכן בשירות המותג. לטוב או לרע. הצרכנים משתפים על שירות ייוצא דופן...על ארוחה טובה שאכלו, על מוצר זול שקנו ובעיקר איך דפקו את המערכת. השתמשו בכלי המדהים הזה עבור השיווק שלכם. הוא יעבוד מהר וזול יותר מכל כלי אחר.

הכותב הוא שותף בחברת ההשמה של קודקס שיווק ובעל חברת ייעוץ שיווקי אסטרטגי

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ליאור דגן 15/11/2012 11:51
    הגב לתגובה זו
    אבי היקר דש חם ליאור
  • 13.
    יניר אלתר 23/09/2012 14:15
    הגב לתגובה זו
    ובהחלט מענין לשמוע את זה ממנו. אחלה כתבה
  • 12.
    יוסי יוסף 20/09/2012 09:42
    הגב לתגובה זו
    האם יודעי דבר יידעו להגיד במה יש להשקיע יותר??
  • 11.
    מור 20/09/2012 09:38
    הגב לתגובה זו
    כרגיל אתה יודע לקחת ולזקק את התובנות לנקודות קצרות בהירות ונהירות. תודה!
  • 10.
    זוהר 19/09/2012 19:31
    הגב לתגובה זו
    העתיד הוא במובייל!! יפה אמר אבי שטוען שהשיווק הפך לסוג של שילוב פלטפורמות. מה שמצריך כוח אדם איכותי יותר. או ספקים מעולים שמבינים את העבודה...
  • 9.
    שירי ברג 19/09/2012 17:53
    הגב לתגובה זו
    ובמצב השוק הנוכחי.
  • 8.
    דנה שי 19/09/2012 16:51
    הגב לתגובה זו
    נהדר
  • 7.
    תמי 19/09/2012 16:10
    הגב לתגובה זו
    הכתבה מרתקת והכותב מביא דוגמאות אמיתיות ששווה להתייחס אליהם וכל ארגון צריך לחשוב איך גם הוא מיישם זאת
  • 6.
    רון נווה 19/09/2012 15:46
    הגב לתגובה זו
    מדוייק וברור
  • 5.
    רונית שי 19/09/2012 14:59
    הגב לתגובה זו
    שפועלות בשיתוף פעולה הדוק מאוד עם הצרכן מזה תקופה
  • 4.
    רותם 19/09/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    מקצועי ואפקטיבי...
  • 3.
    19/09/2012 10:18
    הגב לתגובה זו
    כאן הדגימו אותה יפה העורכ/ת או הכותב.
  • 2.
    mouth ולא mouse (ל"ת)
    Dan 19/09/2012 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    SCO? word of mouse? זו פארודיה? (ל"ת)
    19/09/2012 02:38
    הגב לתגובה זו