חודש של חגים, ים פרסומות; אז למה צריך יח"צ אפקטיבי?
עייפים מפרסומות? יפעת לדר מסבירה מדוע קמפיין שמדגיש את הישגיו של המוצר בשוק המוצרים, למשל "העיתון בדק ומצא כי", הוא היעיל ביותר
שוב מגיעה אותה התקופה, החגים בפתח, המפרסמים "יורים לכל עבר" ומציפים את השווקים במבצעים, הצעות והטבות. הצרכנים מוצפים בעונה הזו במסרים שיווקיים, ולכן דווקא בתקופות סוערות מתגלה כוחה האמיתי של אסטרטגיית יח"צ איכותית, העשויה לעיתים להאפיל על קמפיין פרסומי נרחב ויקר.
בתקופה זו הצרכן הישראלי הוא חסר סבלנות וקצר רוח - אין לו זמן, רצון וכוח למצוא את דרכו בין כל המסרים השונים הנזרקים לעברו. צרכן מודע שמחפש אחר מוצר או שירות מסוים, אולי ירשה לעצמו בשגרה לסקור את השוק אחר ההצעה הטובה והמשתלמת ביותר, אולם הדברים עשויים להתנהל אחרת בתקופה זו.
מאידך, התקשורת הישראלית מכירה במצוקותיו של הקורא/צופה/גולש/מאזין בחגי תשרי, ונענית לאתגר, לכן ניתן לראות כי מדורי הצרכנות בכל מערכות התקשורת גועשים ונרעשים. מעטים הם השירותים והמוצרים שאינם נכנסים למדדי ההשוואה על ידי המערכות - סלי קניות, חופשות, מתנות לחג, קוסמטיקה, מוצרי חשמל, כלי רכב. הכל מדיד ובר השוואה. איכות המוצר, מחירו, השפעתו, אורך חיי המדף שלו ומה לא? עיתונאי הצרכנות הישראלים מנסים עבור הצרכן הכל!
לכן לא מפתיע לגלות שפעמיים בשנה, בתקופות החגים (אפריל-מאי, ספטמבר-אוקטובר), הצרכן הישראלי מותש מהפרסומות. כן, כן, גם מסעודה משדרות. היא תזכור שרשת מסוימת הציעה עסקה שנשמעה מפתה, אך את ההחלטה לרכוש בה היא תעשה רק לאחר שזו הצליחה לחדור מבעד למסננים הקוגניטיביים שלה. רשתות ומוצרים שיוכיחו לה כי היא תזכה למרב התמורה עבור כספה, יהיו אלו שיניבו ממנה את התשואה המרבית.
החלטות אלו מבוססות בעיקר על השאלה מי מהחברות השכילה לחדור מבעד למסננים הקוגניטיביים של אותה אישה? בדרך כלל אנחנו כצרכנים (ועוד יותר מעצם היותנו ישראלים) מונעים על ידי המלצה טובה או ביקורת לרעה - בין אם הייתה זו השכנה, הגננת או העמית לעבודה שטרחו ליידע ולהמליץ על מוצר מסוים - ובין אם העיתון או תכנית הטלוויזיה שממליצים לנו לאחר שסקרו עבורנו את השוק.
למעשה מדובר בתקופה שיכולה להוות שיא מושלם של שיתוף פעולה בין ענף הפרסום לענף היח"צ, שהרי כאשר המוצר כבר זוכה לתואר או המלצה רשמית בהשוואה אובייקטיבית, מדובר בלא פחות מזהב טהור לפרסומאי המנוסה, וכל שנותר לו הוא להשתמש בתו האיכות הרשמי הזה ולהציפו בכל פינה.
קמפיינים שמדגישים את הישגיו של המוצר בשוק המוצרים הקיים, הינם החזקים ביותר בתקופה זו: "העיתון... בדק ומצא כי", "סל הקניות המשתלם ביותר על פי...", "... קובעת - המתנה המושלמת לחג". כל אלו הן דוגמאות לשיווק חכם המבוסס על מידע אשר נתפס על ידי הצרכן כאובייקטיבי. בימים אלו של מלחמה על תשומת ליבו ועל כיסו של הצרכן, מדובר בכלי אפקטיבי להרמת קמפיין טוב אשר יצליח לחדור את מגננותיו של הצרכן המותש והספקן.
יפעת לדר היא מנכ"לית והבעלים של תווית יחסי ציבור
- 10.פנינית 24/09/2012 13:46הגב לתגובה זוכל ההערות כי "העיתון בדק ומצא" עם כל הכבוד לא רק שלא משכנעות ,גם מריחות מפרסומת ומביאות לאיבוד האמון בעיתונות. מזכיר קצת תכניות ג.יפית ולאחרונה גם אלון גל . ממש נמוך לטעמי
- 9.ליאור 23/09/2012 10:05הגב לתגובה זובכמה פרסומות של אפל נתקלתם? הכל עניין של יחסי ציבור נכונים. יפעת קלעת בול
- 8.ניתוח יפה מאוד (ל"ת)ירון 21/09/2012 16:18הגב לתגובה זו
- 7.רעות 20/09/2012 20:55הגב לתגובה זוהרי 99% מהקניות שלנו, קונים על סמך המלצה ולא כי בא לי באותו הרגע.. ולרוב ואם אפשר לקבל המלצה מאנשים שמבינים וסוקרים את השוק- מה טוב!
- 6.אפרת גבע 20/09/2012 19:03הגב לתגובה זואין ספק שתווית מבינים את השוק ,מומלץ !!
- 5.הכל עניין של תמהיל נכון (ל"ת)ורה 20/09/2012 16:15הגב לתגובה זו
- 4.שבלולי 20/09/2012 16:12הגב לתגובה זוהאם הצרכן המותש והסקפטי לא מסווג את כתבות ההתנסות כעוד סוג של פרסום?
- לדר 20/09/2012 16:45הגב לתגובה זונעים להכיר מר שבלולי :-) התשובה לשאלתך היא 'לאו דווקא'. הצרכן הישראלי דווקא מתגאה ביכולתיו להפריד בין תוכן פירסומי ובין אישור אותנטי של גוף הנתפס בעיניו כאובייקטיבי. ההבדל הממשי הוא בנוסח האמירה. אם חברה X תבחר להתגאות כי הם ה'קומקום הטוב במדינה' - אזי המסר האמורפי ידהה מהר מזכרונו, משום שאינו ממוסמך או בכל הקשר לגוף רישמי. מאידך, פירסומים המתגאים בתוי איכות רישמיים מטעם גופים המוכרים לו (מכוני סקרים, גופי תקשורת, גופים ציבוריים וארגונים או תנועות) - מעוררים אצלו תחושת ביטחון ואמון בסמכותו המקצועית של הבודק.
- 3.עדי ואלינור 20/09/2012 15:36הגב לתגובה זוהשוואה מאוד מעניינת לתקופה הזו, בעקבות עבודה משותפת עם יפעת לדר בעבר אני יכולה להגיד שהיא בהחלט יודעת על מה היא מדברת. סחטיין תווית יחסי ציבור
- 2.תענוג של כתבה (ל"ת)מנומרת 20/09/2012 15:36הגב לתגובה זו
- 1.דנה 20/09/2012 15:34הגב לתגובה זואין ספק כי השימוש ביח"צ עדיף על קמפיין פרסומי. בעיניי היח"צ תורם הרבה יותר מעצם היותו מעודד אינטראקציה בין המפרסם לצרכן. ביחוד בתקופה שבה המצב הכלכלי הוא קשה והצרכנים בודקים שבע פעמים מהו המוצר הנכון בעבורם. שימוש ביחסי ציבור לעומת קמפיין מעודד פרסום אינטראקטיבי ויוצר סוג של דו שיח ובסופו של דבר מאפשר לצרכן לסמוך על החברה והמוצר שהוא בחר לקנות. כל הכבוד לתווית ויפעת לדר שעומדת בראשה שהחכימו לאמץ גישה זו - מקצוענים אמיתיים