מחוקי הפרסום של אוגילבי: אין לכתוב טקסט לבן על רקע שחור; ואז הוא נפטר
מילה אחת שווה אלף תעלולי פוטושופ: בלי תמונות דביקות מאימג' בנק, בלי צילום, איור או סוג של עבודת תלת מימד של אמן מתוסכל שמכר את נשמתו לפרסום ובלי שעות של תעלולי פוטושופ במחשב. רק רצף מושלם של מילים שמייצרות מודעות שאולי אין בהן כלום, אבל יש בהן הכל: תובנה מדויקת.
סליחה מאבי הפרסומאים שבשמיים: תקופת הסליחות הזכירה לי את הסליחה "המוצלחת" ביותר שידע עולם הפרסום. דיוויד אוגילבי, אבי הפרסום המודרני, הלך לעולם שכולו טוב לפני 13 שנה. לא שהיה לו כל כך רע בעולם הזה. סוכנות פרסום מהמצליחות בעולם, רולס-רויס, טירה בצרפת ושאר מנעמי החיים של הפרסומאים המצליחים שנולדו בתקופה הנכונה.
אבל היה לו עוד משהו: רב המכר "הפרסום על פי אוגילבי", ספר שאפילו כל מי שלא סיים 10 שנות לימוד, אבל בכל זאת השתחל לענף הפרסום קרא. ספר הפרסום הנמכר ביותר בעולם, נחשב בזמנו לאורים ותומים של ענף הפרסום ומציג משנה סדורה של "עשה ואל תעשה" בפרסום.
בין שלל החוקים המופיעים בספרו של דיוויד אוגילבי, בולט במיוחד החוק הבא: "לעולם אל תכתוב טקסט לבן על רקע שחור". אפשר להגיד שבמבחן הזמן, החוק הזה, להבדיל מרבים אחרים שלו, לא הוכיח את עצמו. במשך שנים, אלפי אנשי קריאייטיב "עברו על החוק" ועוד זכו על זה בפרסים עם אלפי מודעות ושלטים שחטאו בחטא הנגטיב. זה קורה יום יום באלפי משרדי פרסום בעולם, ואפילו במשרד הפרסום של דיוויד אוגילבי עצמו. אי אפשר להגיד שזה "קיצר לו את החיים". בכל זאת, האיש חי כמעט עד גיל 89.
בשנת 1999 סר דיוויד אוגילבי הלך לעולמו, ומטבע הדברים בשבוע שלאחר מכן התמלאו עיתוני העסקים ומגזיני הפרסום במודעות אבל המבכות את לכתו של האיש והאגדה. מבין כולן בלטה, באופן לא מפתיע, מודעת האבל של המשרד שלו. מודעה שכולה שחורה עם טקסט לבן: "מצטערים דיוויד, הפעם היינו חייבים לעשות את זה". מודעת נגטיב שכולה רק פוזיטיב.
חוץ מלגרום לדיוויד להתהפך בקברו, המודעה הזאת עשתה עוד כמה דברים: היא זכתה באותה שנה בכמה פרסים חשובים בעולם כמו אפיקה, יורובסט ואריה בקאן. היא כנראה גם לימדה את מר אוגילבי המנוח שגם במוות, כמו בחיים, לא הכל שחור או לבן.
- 16.ערן 17/10/2012 10:52הגב לתגובה זוהפרסום האמיתי לא השתנה בבסיסו. הוא לא התחיל היום, וגם אי אפשר להיות פרסומאי מצוין בלי להכיר את העבר. נושא מצוין וכתיבה מצוינת.
- 15.אלון 14/10/2012 00:27הגב לתגובה זומצחיק, אבל ״אמני התלת מימד המתוסכלים״ או ״אמני הפוטושופ המתוסכלים״ שמכרו את נשמתם לפרסום... מכניסים הרבה כסף לך ולשותפים שלך. אז תן קצת כבוד. וכן אסי, אתה מיושן וכמו הרבה כאלה, אוהב נוסטלגיה. דווקא הייתי מצפה ממישהו שיש לו משרד פרסום ״צעיר״, ״בועט״ ו״חדשני״ ( הרי זה מה שאתם מוכרים ללקוחות שלכם) שייבחן דברים קצת יותר חדשניים. הטור הזה מתאים יותר לשוני ריבנאי או לגינגי פרידמן...
- 14.יהודה 11/10/2012 22:45הגב לתגובה זויש יותר פידבק על הטוקבק מאשר על המאמר
- 13.נחמד לדעת :) תודה (ל"ת)יהודה 11/10/2012 22:44הגב לתגובה זו
- 12.משרדי פרסום נסגרים אנשים נזרקים ואתה עם הרקע? (ל"ת)בני הנחנק 28/09/2012 17:09הגב לתגובה זו
- 11.שרית 27/09/2012 18:49הגב לתגובה זואלעד אני מסכימה איתך!!! באמת מקום ללמוד ממנו.
- 10.אוהד 27/09/2012 18:27הגב לתגובה זואין גבול לרצון להיות מישהו שמחשיב את עצמו או סוג של ז קטן..? תכתוב הכל וגם הבלים רק כדי שמישהו יקרא או יכתוב משהו.. משעמם...תחדש אתה תקוע בעבר וגם את מה שהיה בעבר, אתה לא כותב נכון...מה עם השותפים שלך חברון & זלצמן..? אולי תיתן להם להגיד משהו..אולי יצא משהו חכם מזה..אל תיקח את זה קשה, פשוט תקרא או תדפיס ותקרע...
- רונית 28/09/2012 09:00הגב לתגובה זוהרי אם לא היה כתוב אסי שביט היית אומר שהכתבה מצויינת ומדוייקת. אתה כל כך מקנאה לאסי שאתה לא מסוגל לקרוא? הכתבה מעולה. תספיק לקנא שאתה לעולם לא תהיה אסי לא בעבר, לא בהווה ולא בעתיד.
- 9.אלעד 27/09/2012 14:35הגב לתגובה זוכקופי די צעיר במשרד גדול אני מוותר על כל הציניות... ובאמת מודה לכם על פינה הזאת, שמלמדת מה שלא לומדים באף בצפר
- 8.תמיר 27/09/2012 14:15הגב לתגובה זותמיד התחיל ברעיון חזק ולעולם יישאר ככה. טכנולוגיה לא תשמנ את זה. וזו אגב דוגמה מעולה. יישר כח
- 7.אש 27/09/2012 13:57הגב לתגובה זוכתבה מעולה. איזה כיף, אחד כמו אסי שמגיש פרסומות כאילו היית במסעדה הטובה בעולם וקבלת ארוחה בחינם. תמשיך תמשיך...
- אש זה רש"ת של אסי שביט? (ל"ת)תומר ג. 27/09/2012 14:10הגב לתגובה זו
- זה אסי שולט יא טמבל... (ל"ת)אש 27/09/2012 18:47
- 6.עדי 27/09/2012 13:52הגב לתגובה זופרסום צריך להתחיל מהפשוט. עולם הפרסום לא התקדם לשום מקום. אנשים חושבים שסיבוך זה קידמה כנראה...
- 5.מני 27/09/2012 13:43הגב לתגובה זוהפרסום התקדם מאז - תפסיק כבר להעריץ מודעות קופי. מתי תעשו איזו פרסומת טובה לשם שינוי?
- כל מה שאתה עושה מבוסס על העבר. (ל"ת)נמרוד 15/10/2012 12:50הגב לתגובה זו
- 4.יוסי 27/09/2012 13:13הגב לתגובה זוהפוסטים לפוסט אחד במקום לפרק אותו לשלושה, כאשר העקרון (וגם אולי הכוח במה שאתה טוען) זהה. חייב להודות שמתחיל להיות משעמם.
- 3.אדם 27/09/2012 13:00הגב לתגובה זוהמודעה של ג.יפית במדד המותגים היתה שנונה יותר מהכתבה הזו
- 2.אחלא מודעה (ל"ת)תמיר 27/09/2012 12:59הגב לתגובה זו
- 1.אלון 27/09/2012 12:58הגב לתגובה זווקטן