דנה קול
צילום: יח"צ
בחירות 2013

איך הופכים את הלייקים לקולות בקלפי: אקטיביות ואטרקטיביות זה שם המשחק

דנה קול, מנכ"לית DIBOOR על המדיה החברתית ובחירות 2013. איך הפך הרב חיים אמסלם להפתעה מרעננת בפייסבוק, ואיפה נכשל הצוות של ביבי
דנה קול | (1)

סרטון "השיטה" של אלדד יניב ורני בלייר יצר באזז מיידי ברשת כאשר פנה ישירות אל הסנטימנט האנטי-ביבי בקרב ציבור מתנגדיו של ראש הממשלה והאשים אותו בשחיתות. ישר לפרצוף.

נתניהו, מצדו, כבר מאיים בתביעת דיבה - והנה לפניכם ההוכחה הטובה ביותר לאימפקט העצום של קמפיין ניו-מדיה יעיל, המכוון עמוק אל הבטן הרכה של המועמד.

* לדף הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

סרטון "השיטה" של רני בלייר ואלדד יניב

אבל עוד הרבה לפני הוידאו הפרובוקטיבי של יניב ובלייר, הפוליטיקאים בישראל כבר מזמן השתלטו על הרשתות החברתיות. ראשי המפלגות מתחרים ביניהם לא מהיום למי יש יותר אוהדים בפייסבוק (נתניהו עם כ-350,000, יחימוביץ' עם כ-36,000 ולפיד עם כ-78,000), למי יש יותר עוקבים בטוויטר (84,350 לנתניהו ו-3,900 ליחימוביץ' - לפיד עוד לא ממש קיים שם) והאם הקליפים של ביבי ביו-טיוב עושים לו טוב או דווקא מוציאים אותו פתטי (כל התשובות נכונות).

אבל אל תתנו לכל זה להטעות אתכם. אפילו סרטון מטלטל ככל שיהיה או אלפי לייקים בפייסבוק עדיין לא מבטיחים נצחון בקלפי. גם ציוץ שנון בטוויטר לא מחליף ארגון יעיל של מתנדבים והסעות ביום הבחירות. קמפיין ניו-מדיה יעיל באמת הוא כזה שמוציא מצביעים מהבית ומצליח לרתום את ההתלהבות מהמועמד ברשת להתלהבות ברחוב.

איך עושים את זה? בנאלי ככל שזה יישמע, התשובה היא - אקטיביות, אקטיביות ועוד פעם אקטיביות. קמפיין ניו-מדיה טוב חייב להיות אקטיבי 24/7: ליזום, להגיב מהר, לשתף את הגולשים, לבקש מהם פידבק, לאתגר אותם, להעלות סטטוסים ופוסטים נשכניים, לעדכן ללא הרף, לייצר כמה שיותר תוכן אטרקטיבי (וידאו, תמונות) ובעיקר להכניס את הגולשים פנימה לתוך הקמפיין. מובן שכל העת חייבים לשמור על אמינות בבית פנימה וגם לשדר אותה החוצה.

גלישה בדפי הפייסבוק של הפוליטיקאים שלנו מגלה - ככלל - תמונה מאכזבת. אמנם, רובם מחזיקים בפרופיל ברשת החברתית אך חלקם הגדול אינם מתחזקים כנדרש את הדף והנוכחות שלהם ברשת חלשה, לרוב משעממת, ונכשלת בהפיכת הגולשים למשתתפים פעילים בקמפיין.

כל הכותרות

לדוגמא, דף הפייסבוק של נתניהו. צוות הניו-מדיה של הליכוד עובד מזה שנה וחצי על בניית הפרופיל של ביבי, והצליח כאמור לבנות קהילה בת מאות אלפי גולשים המקבלים עדכונים שוטפים מראש הממשלה. לאחראים על הדף מגיע גם קרדיט על כך, שרוב העדכונים מנוסחים בצורה אישית, המקרבת את הגולשים למנהיג ומעוררת עניין. מצד שני, הדף מתעדכן לאט מדי וכולל התייחסות מועטה מדי לנושאים אקטואליים. זו טעות קריטית בדף הפייסבוק של המועמד החזק ביותר בישראל, שאמור היה לתת את הטון לאחרים. וזה עוד לפני שציינו כי לטענת שלי יחימוביץ', חלק גדול מהלייקים של נתניהו מגיע בכלל מחו"ל (כולל מעריצים מאינדונזיה!).

הפתעה חיובית ניתן למצוא דווקא בפרופיל של הרב חיים אמסלם, יו"ר המפלגה החדשה "עם שלם" וחבר הכנסת הסורר של ש"ס. אמסלם מתחזק לא פחות מ-77,000 אוהדים בפייסבוק ובונה את הפרופיל שלו על פנייה ישירה, כנה ואמיתית לגולשים. הוא מדבר מנהמת ליבו - וזה עובד.

המסקנה? ניהול נכון של קמפיין ניו-מדיה בקמפיין בחירות לא יכול להיעשות "על הדרך". בדיוק כמו עבור קמפיינים אחרים, גם כאן נדרש תכנון אסטרטגי ואופרטיבי מדוקדק, בניית תכנית עבודה כולל הגדרת יעדים ומדדים כמותיים, ובעיקר אצבע על הדופק למתן תגובות ונטילת יוזמה - ממש עד הרגע בו סיימו לספור את קולות הימאים. אחרת - חבל על המאמץ.

הכותבת היא מנכ"לית חברת הניו-מדיה DIBOOR

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מלכת הלייקים! (ל"ת)
    דני 21/10/2012 18:29
    הגב לתגובה זו