טוויטר שינתה לוגו, הגולשים ממשיכים להגיע: על עולם העיצוב בשנה החולפת
2012 הייתה ללא ספק שנה טובה לעולם העיצוב. מספיק אם נסתכל על שיעור חדירת הטלפונים החכמים לשנה זו - 1.8 מיליארד בעולם - כדי להבין שכמות האנשים שמורגלת לצרוך תכנים מעוצבים ברמה גבוהה וחדשנית, גודל בקצב מדהים כל שנה. בעולם שבו כל דקה יוצאת פלטפורמה חדשה שמשנה את כללי המשחק, קשה לשים את האצבע על שינוי אחד או כמה שקרו דווקא השנה ולא היו חלק מתהליך איטי שנמשך כבר כמה שנים.
אבל בכל זאת, 2012 הביאה איתה את אייפון 5, גלקסי 3 וחלונות 8, שהמשותף בין כל הפלטפורמות האלה הוא שכולן דוחפות לחוויית משתמש גבוהה ולרמת עיצוב פורצת גבולות. נוסיף לכל אלה את הטכנולוגיות החדשות בתחום ה-web ואת ההתפתחות של 3 מגה-מותגים בינ"ל וקיבלנו שנה מאוד מעניינת בכל הקשור לעיצוב גרפי ולעיצוב חווית משתמש. בקיצור, על פי השנה החולפת, יש תקווה.
2012 בסלולר
כניסתו של האייפון לזירה ב-2007 שינתה את כללי המשחק בעיצוב. משתמשי הסלולר נחשפו לרמת עיצוב גבוהה בהרבה ממה שהיו רגילים לקבל דרך הנוקיה או המוטורולה שלהם. אבל בכל זאת, הכל נשמר פחות או יותר תחת אותה שפת משתמש שהגדירה אפל. סרגל עליון כחול, סרגל תחתון עם 3 כפתורי ניווט, וכפתורים גנריים. השנה אפשר לראות בבירור השתחררות מכל מגבלה או מראה אחיד שאפיין את האפליקציות באפסטור. ניכר שהפלטפורמות השונות מתחילות להשפיע אחת על השנייה. האפליקציות באפסטור מתחילות לקבל השפעה עיצובית מהשפה שהגדירה חלונות 8 עם השקתה השנה.
windows 8 שהושקה השנה במערכות ההפעלה של מחשבי ה-PC וגם בגרסת המובייל שלה (windows phone), יצרה שפה עיצובית חדשה - Metro, גריד של ריבועים ומלבנים משולב עם אייקונים נקיים לבנים. הכל בתנועות חלקות ונעימות למגע. המטרו הביא למחשבי ה-PC את הלוק הסמארטפוני שהתרגלנו אליו כך שגם הדסקטופ שלנו מתחיל להיראות כמו מסך סלולרי גדול - השימוש באפליקציות מגיע גם למחשב. מותגים בינ"ל כמו סקייפ ופייסבוק הגדירו מחדש את השימוש בשירותים שלהם על ידי עיצוב אפליקציות במסך מלא למחשבי פיסי כך שהתחושה בכל הפלטפורמות (מובייל, טאבלט, לפטופ) מתחילה להרגיש פחות או יותר זהה. גם מותגים ישראלים זיהו את הפוטנציאל באפליקציות של חלונות 8 ויצאו בגרסאות משלהם (זאפ השוואת מחירים, הארץ ועוד...).
אצלנו ניכר שדווקא התחום האפרורי של הבנקים, הבין את הפוטנציאל בסלולר ובטאבלטים ויצא עם שלל אפליקציות בעיצוב נוצץ שמגדירות מחדש את חווית המשתמש והדרך בה הוא מבין כמה כסף יש לו ואיפה. בנק לאומי והפועלים דילגו פלטפורמה ונראה כאילו משקיעים את מרבית החידושים הטכנולוגיים והעיצוביים באפליקציות שלהם יותר מאשר חידוש השפה העיצובית של אתרי ה-web שלהם.
2012 באינטרנט
2012 היא השנה בה נקבר הפלאש באופן סופית. השימוש בו הפך ברגע למיושן ולא רלוונטי. 1:0 לסטיב ג'ובס. השימוש ב-HTML 5 הופנם לחלוטין והביא איתו מגוון ענק של פתרונות ויזואליים חדשים שפחות או יותר מאפשרים למעצבים לעשות כל מה שהם רוצים (בתנאי שימצאו מפתח עם מספיק סבלנות שיסכים לממש להם את החלומות).
עיצוב אתרי התדמית הכמעט שבלוני שהיה נפוץ בשנתיים האחרונות השתנה לחלוטין. הגישה העדכנית היא להתייחס לאתר תדמיתי כאילו היה ברושור מהודר. קחו לדוגמא את פרויקט הנדל"ן של עשירי מנהטן,
גם אתרים שכביכול ריח הנפתלין אמור לדלוף מהם מפתיעים בעיצוב משובח ובחוויית משתמש מסקרנת.
את חלק האינטרנט נסגור בהפתעה. כמה מכם נכנסו לאתר של
2012 בברנדינג
כמו כל שנה, גם השנה מתאפיינת במיתוגים מחדש של כמה מענקיות העולם, שמחליטות לשנות את חוקי המיתוג שלהן מצרכים שונים (שינויי אסטרטגיה, עדכונים לרוח התקופה או סתם מנכ"ל שרוצה שיזכרו אותו).
מיקרוסופט, שחזרה השנה למרכז הבמה עם חלונות 8, עדכנה את הלוגו שלה קח שיתאים לערכים העיצוביים של ממשק המשתמש החדש שלה (המטרו). הלוגו החדש עוצב על ידי פירמת העיצוב הנחשבת בארה"ב - pentagram. רק מעצבת העל פאולה שר יכולה להרשות לעצמה לעצב לוגו שמורכב מ-4 ריבועים פשוטים נטולי כל אפקט או רעיון קריאטיבי. כל מעצב אחר שהיה מציע הצעה כזו (שאף אחד לא יצליח לשכנע אותי שלקחה יותר מ-5 דקות מול המחשב), היה נזרק ממדרגות הנהלת החברה.
ebay, ענקית המסחר האלקטרוני, עדכנה את הלוגו שלה גם כן השנה במהלך משולב עם שינוי חווית הקנייה באתר (כרגע רק בארה"ב). הלוגו החדש עדיין צבעוני כבעבר, אבל האותיות בו פחות קופצניות וילדותיות. כנראה ש-18 שנים בשוק עשו את שלהם והילד הקופצני והצבעוני ביקש לעצמו תדמית קצת יותר מיושבת ופחות נוירוטית.
ואיך אפשר לסיים בלי לתזכר את ענקית הציוצים, טוויטר, שבמהלך יחסית נועז החליטה שציפור שלה מוכרת מספיק כדי לעמוד לבדה בחזית. הלוגו החדש של טוויטר לא כולל יותר את הכיתוב טוויטר ומשאיר את הציפור לבד. ממש כמו הסווש של נייקי והטווס של NBC. כנראה של-500 מליון המשתמשים של טוויטר כבר ברור לגמרי שהם הגיעו למקום הנכון רק לפי האייקון של הציפור הכחולה והמשודרגת.
בארץ הסתפקנו במיתוג מחדש של רשת הסופרמרקטים AM-PM מבית הפירמה. מדובר במתיחת פנים לשפת המותג שלא חודשה מאז 2004. נעשתה כאן עבודה מאוד מעניינת שמגדירה מחדש את מה שאסור ומותר בתחום הריטייל השמרני. שפה מבוססת שחור עם טקסטים שמדברים אל התל אביבים בגובה העיניים. לתמונות -
גם קבוצת דפי זהב מיתגה את עצמה מחדש תחת המותג זאפ גרופ. בתהליך שהוביל מקאן אריקסון עברה הקבוצה שינוי אסטרטגי שחיבר את כל המותגים המבוזרים שלה תחת אותו הבית.
לסיכום, 2013 תתאפיין כנראה בניסיון לשבור ולאתגר את כל מה שרק התחלנו להתרגל אליו ב-2012, במיוחד בעיצוב ל-web ולסלולר שם התקדמות של שנה אחת משולה ל-10 שנים של עיצוב הפרינט המסורתי. אין רגע דל.
מעין פרוינד הוא המעצב הראשי והמייסד של סוכנות העיצוב והמיתוג froindster
- 3.שרון מהריביירה 02/01/2013 11:06הגב לתגובה זואין על מעיין, מקצוען אמיתי חד, חדשני ויצירתי יישר כוח!
- 2.דורון 01/01/2013 10:39הגב לתגובה זוAman UI & Design אפיינה ועיצבה את לאומי iPad בשיתוף עם הבנק יצאה אפלקצייה מעולה.
- 1.טלי ומיטל 01/01/2013 09:33הגב לתגובה זומעיין, גאות בך. יופי של מאמר.