רגע לפני הבחירות: איך התנהל ביבי בפייסבוק, ולמה שלי ויתרה על הטוויטר

לראשונה תפסו הפייסבוק והיוטיוב נפח בשיח הבחירות. טל נברו, מומחית בתחום הדיגיטל, ניתחה את התנהלות הפוליטיקאים במדיה החדשה. מתחילים בנתניהו מול יחימוביץ', ומחר - לבני, לפיד, בנט ואלדד יניב. פרויקט מיוחד
 | 

השיחה והפעילות הדיגיטלית סביב מועמדים פוליטיים ומפלגות הולך וגדל ככל שמתקרב אלינו מועד הבחירות. כבר ידוע שזירות הקרב בין פוליטיקאים הן לא רק בספירת המנדטים וקולות המצביעים, אלא שבמערכת הבחירות האחרונה, בלטה זירת הקרב הדיגיטלית, בה כל אחד מהמועמדים נלחם על הלייקים, על כמות האינטראקציה בפלטפורמות בהן הוא עובד, על השיח המתנהל סביבו ברשת ועל טיב הפעילויות והקירבה שהוא מצליח ליצור עם הגולשים.

הרבה אנשים שואלים - מה נותנים הלייקים? האם הם משפיעים באמת על מהלך הבחירות? אז באמת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שלייקים מרובים בדף (בהנחה שאינם מזויפים או קנויים) מביאים חשיפה גבוהה לקהל יעד שהוא כמובן רלוונטי. מצד שני, לא בהכרח מי שיש לו את כמות הלייקים הגבוהה ביותר, הוא גם המפלגה הגדולה ביותר, או שיזכה במספר המנדטים הגבוה ביותר.

אם נשווה רגע את נפח השיח והפעילות שנעשתה בבחירות הקודמות, אזי אפשר לראות כי כמעט ולא הייתה כזו בכלל, לא רק כי הכלים לא היו נפוצים כמו שהם היום, אלא גם בגלל שהמודעות אליהם, הידע הטכני בשימוש בהם וכמות המשתמשים הייתה נמוכה בהרבה בהשוואה להיום.
אין ספק שעם הזמן, נפח השיחה וכמות הפעילות גדלה לכל אחד מהמועמדים, אך עדיין, יש כאלה שהבינו יותר את הפוטנציאל השיווקי ואת הכוח של הכלים הדיגיטליים, ויש מי שדשדש מאחור.

חשוב גם לציין לא רק על מי מדברים, אלא איפה מדברים. מניתוח נתונים של באזילה, ניתן לראות כי רוב הפוליטיקאים מדברים ברשתות החברתיות, אבל לטעמי, הם פספסו השנה, כי רובם התמקדו בפעילות שלהם בפייסבוק, במקום להשקיע בפלטפורמות נוספות שהתפתחו בשנתיים האחרונות, כמו הפינטרסט, האינסטגרם (שזכה להתייחסות מועטה מצד הפוליטיקאים), והיוטיוב - מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם, שלא נוצל כראוי על ידי אף מתמודד.

גם בלוג הוא כלי חזק מאד, שלדעתי יכלו המועמדים לנצל אותו בצורה אפקטיבית יותר, להשיג יותר טראפיק ולהגיע ליותר קהל עם המסרים שלהם. כי בסוף - אתר זה נחמד, אבל זה לא מספיק.

אם נסתכל על הגרף מתוך הסקרים של באזילה, ניתן לראות כי בנפח השיח, ראש הממשלה נתניהו מוביל את השיח ברשת. אפשר גם לראות זאת בהתנהלות שלו בדף - כמות האינטראקציה שהוא סוחף אחריו היא גבוהה מאד, והעובדה שהוא פעיל בפלטפורמות שונות, בהחלט פועלת לטובתו.

היום (יום א') נציג את התנהלותם של ראש הממשלה נתניהו ושל יו"ר העבודה יחימוביץ', במדיה החברתית. בחלקו השני של הפרויקט, נציג מחר את נפתלי בנט מ'הבית היהודי', ציפי לבני מ'התנועה', יאיר לפיד מ'יש עתיד' ואלדד יניב מ'ארץ חדשה'.



לנתניהו יש 404 אלף עוקבים בפייסבוק, כמעט 132 אלף עוקבים בטוויטר, וביוטיוב - 6,200 רשומים ויותר מ-3 מליון צפיות בסרטוני התעמולה שלו ושל הליכוד.

ואילו יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', שלמרות כמות הלייקים המעטה יחסית, מצליחה לעורר את השיח השני בגודלו, עם למעלה מ-29 אלף שיחות. על פי הנתונים של חברת באזילה, שלי יחימוביץ' מאופיינת ברמת שיח קבועה (ובדרך כלל גם בסנטימנט קבוע), לעומת ראש הממשלה שנמצא במגמת עליה מתמשכת בנפח השיח סביבו.

נתניהו מול יחימוביץ' (על פי באזילה)
נתניהו מול יחימוביץ' (על פי באזילה)




* נפח שיחה (כמה שיחות נעשו על נתניהו ברשת על פי באזילה):
22,982 באוקטובר 2012, בנובמבר 2012 - 23,588, ובדצמבר 2012 - 22,099.

נפח השיחה של מפלגת 'הליכוד ישראל ביתנו' ברשת (על פי באזילה):
בין תאריכים 14-20 אוקטובר: 9,225 שיחות, ובין 6-12 בינואר 12,353 שיחות.
בפייסבוק: לנתניהו היו באוקטובר 2012 כמעט 352.1 אלף לייקים, וכיום הוא עומד על יותר מ-405 אלף. במהלך מערכת הבחירות השנה, ראש הממשלה הוביל את השיח ברשת, בעיקר בזמן תקופת מבצע 'עמוד ענן', אך גם בכל התקופה עצמה.

פעילותו של נתניהו בפייסבוק ראויה לציון בשל פנייתו לקהל ב-2 שפות, מה שמגדיל את החשיפה שלו לדוברי שפה נוספת המתעניינים במה שיש לראש ממשלת ישראל לומר.

בטוויטר:
לנתניהו יש 132,193 עוקבים, כאשר בתחילת מערכת הבחירות הוא היה "מצייץ" די בעקביות, אך בתקופה האחרונה הפחית בכמויות. ציוציו של נתניהו, כמו כל פעילותו, היא רשמית ואין לו מעורבות ישירה עם הגולשים.

ביוטיוב:
לנתניהו יש 3,244,655 צפיות בערוץ היוטיוב שלו, ו-6,300 מנויים. לסרטונים בערוץ שלו אין אופטימיזציה טובה (שימוש במילות מפתח, תיאור סרטון, שימוש ב"הערות" לסנכרון בין הסרטים וכד') ולכן יכולים היו סרטוניו של נתניהו להגיע לקהל הרבה יותר גדול אם כן היו שמים על כך דגש.

באינסטגרם:
אינסטגרם הוא לא הצד החזק של ראש הממשלה, אולי כי ההתמקדות של הצוות שלו היא בפלטפורמות אחרות, וחבל, כי עם יותר מ-100 מליון גולשים באינסטגרם, קהל שלם פוספס. בנוסף, אין הרבה שימוש בפילטרים, ויש תמונות של נתניהו מהגב, שלא ממש מניעות לאינטראקציה או לרצון לתת פידבק. לנתניהו 3,357 עוקבים ופעילות בה מתעד אותו הצוות שלו בפעילותו הפוליטית מדי פעם.

פעילויות אינטראקטיביות

נתניהו, באופן טבעי, פחות אינטראקטיבי בפלטפורמות החברתיות, ואולי עדיף שכך – עם כל פעילותו במסגרת היותו ראש ממשלה. ועדיין, גורמים מצהירים כי אם מתקבלות פניות מיוחדות ברשתות החברתיות, הן מועברות אל לשכתו באופן אישי, והוא דואג לתת תגובה.

מה שכן, יצר נתניהו סרטון אישי שהופץ ברשת, בו הוא מברך את עוקביו בפייסבוק וקורא לאלו שטרם עשו לייק לדף שלו, להצטרף ולקחת חלק. בנוסף, יצר נתניהו טופס "פנייה אישית" אליו גם באתר וגם בפייסבוק.

* נראות:
דף הפייסבוק של נתניהו ראוי לציון במינימליות שלו. אין לו יותר מ-4 טאבים ראשיים (שממילא 95% מהגולשים לא נכנסים לאלו הנסתרים) והצבעים הנקיים של מיתוגו מלווים אותו גם בפלטפורמות האחרות בהן הוא פעיל.

* דו שיח עם הגולשים:
לראש הממשלה אין הרבה דו שיח עם הגולשים בפעילויותיו הדיגיטליות, כי באופן טבעי יש לו מדינה לנהל, ואם היה נכנס לפינת הדו- שיח ברשת, כולנו יודעים שלא היה יוצא מזה.



* נפח שיחה (כמה שיחות נעשו על יחימוביץ' ברשת על פי באזילה):
6,726 באוקטובר 2012, 7,280 בנובמבר, ובחודש האחרון של שנת 2012 - 7,531.

נפח השיחה של מפלגת העבודה ברשת (על פי באזילה):
בין תאריכים 14-20 באוקטובר עמדו מספר השיחות על 2,821, ובין 6-12 בינואר - 2,932.

בפייסבוק:
באוקטובר 2012 היו ליחימוביץ' 36,466 לייקים בדף הפייסבוק, כיום יש לה 77,134. בטוויטר עוקבים אחריה 5,563 גולשים, ומדובר בפעילות פחות ענפה, אוטומטית ושאינה אינטראקטיבית עם הקהל.

יוטיוב:
פעילותה של יו"ר 'העבודה' בערוץ היוטיוב ראויה לציון. יש לה 866 אלף צפיות, אך רק 887 רשומים.

יחימוביץ' אכן דואגת לאופטימיזציה בכל סרטון, אך חסרה ההנעה לפעולה בסופן וה"הערות" במהלכן, שהיו יכולות לקשר בין סרטוניה ולהביא לחשיפה גדולה יותר של הערוץ שלה.

כאמור, נפח השיחה של יחימוביץ' הולך וגדל בפלטפורמות הדיגיטליות, אך עודנו מדשדש מאחור כשזה מגיע לפעילות האינטרנטית של מתחריה הפוליטיים.

פעילותה בפלטפורמות החברתיות אכן ראויה לציון, כאשר השיחה שהיא מנהלת בדף הפייסבוק שלה היא בפניה האישית שלה אל הציבור, מה שנותן תחושה של קירבה ושל שיחה ישירה בין הגולשים אליה. גורמים מציינים גם כי יחימוביץ' קובעת את השיחה, לוקחת חלק בכתיבת התכנים ואין דבר שלא עובר דרכה לאישור והגייה.

פעילויות אינטראקטיביות

בדף הפייסבוק של שלי פותחו מספר אפליקציות אינטראקטיביות נחמדות מאד. הטיימליין העתידי מאפשר למשל לראות, כביכול, את פעילות דף הפייסבוק הפרטי של כל אחד לאחר בחירתה. אפליקציית תמונת הקאבר המעוצבת המאפשרת לגולשים לרשום את דעתם על נתניהו ולפרסם כתמונת קאבר אצלם בפייסבוק.

בנוסף יצרה יחימוביץ' ממשק חביב בו היא מאפשרת לאנשים לשאול אותה שאלות ולקבל תשובות.

אך מה, חבל שאותו ממשק לא עובד. אבל לפחות הרעיון מאחוריו יצירתי ואפקטיבי.

* נראות
נראות הפעילות החברתית של יו"ר העבודה היא בשפה אחידה ונקייה, כך גם האתר שלה, וגם הפייסבוק. נראה כי בטוויטר היא פחות השקיעה, גם ויזואלית וגם מבחינת התנהלות, כאשר הסטטוסים נשלחים אוטומטית מדף הפייסבוק אל הטוויטר ולא מתנהל שם שום דו שיח עם הגולשים.

* דו שיח עם הגולשים
לא באמת מתקיים דו שיח אמיתי עם הגולשים. יחימוביץ' ממעטת להגיב או להשיב לגולשים בפייסבוק, ובטוויטר פעילותה - כפי שציינתי קודם - היא אפסית, כאשר הסטטוסים נשלחים אוטומטית מדף הפייסבוק.

טל נברו היא יועצת דיגיטל, מדריכה אישית ומרצה בארגונים על שיווק וקידום עסקים בעולם הדיגיטלי. לאתר של טל נברו - לחצו כאן

תגובות לכתבה(12):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    ניתן לקבל מגופים נוספים..היכן המסקנות!
    נתונים גם כאן 24/01/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניתוח המלצות ומסקנות, האם מטרת הידיעה לקדם את בזילה ? יש גם את יפעת ומכ"ם www.makam.co.il www.ifat.co.il שיודעים להביא את הנתונים... פרשנות זו שאלה אינטרסים ! מה האינטרסים כאן? תשאל את עצמך! האם טל נברו "מקדמת מכירות" של חברה או של עצמה האם בפרספקטיבה של ה - יום שאחרי - ניתן לקבל ניתוח אמיתי, מי שלוחץ "כאן" מקבל יותר "שם"? "חברתי" זה רכילות - לטוב ולרע, צוקי הבין מזמן, האם גם את/ה ? עשה לך רב ולך אחריו - זה חברתי!!! בעיני.
    סגור
  • 10.
    שום דבר לא חדש כאן
    אורן מנשה 23/01/2013 08:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה חידשת לנו?
    סגור
  • 9.
    כתבה טובה ועניינית, מחכה לניתוח של מחר.
    אוריאל רז המאושר 20/01/2013 23:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טוב שעושים כתבות מקצועיות ולא דעתניות שטחיות. מחכה למחר, מעניינת אותי חוו"ד על מפלגות שאין בהן כלום כמו "ארץ חדשה" שעובדים שם קשה מאד עם כמה מומחים בכדי להפיץ ברשת.
    סגור
  • 8.
    מי זאת טל נברו? (ל"ת)
    סמיון 20/01/2013 21:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תראי את תגובה 7, ותלמדי עליה. שווה. (ל"ת)
    לימור 20/01/2013 22:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    כנסו לאתר של טל, מעניין ומעשיר http://talnav (ל"ת)
    שרון נוי 20/01/2013 21:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    עובדות מרתקות אבל
    שרון 20/01/2013 20:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה הניתוח? ההמלצות? אין עורך לאתר הזה???
    סגור
  • 5.
    רוני אומרת שמדובר במאמר מרתק
    רוני 20/01/2013 17:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולמרות שהאף שלה סתום היא מריחה את ריח ההצלחה של טל נברו
    סגור
  • 4.
    ניצול המדיה החברתית
    אמיר 20/01/2013 17:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רק הפריסה והריץ' חשוב במדיה החברתית אלה גם מה שנאמר. המפלגה שלקחה הכל צעד קדימה היא ארץ חדשה. סיקרנה מהצפת תוכן אחת לשניה והשאירה בסוף כל מסר רצון וציפייה למסר הבא. ראיתי שלפיד מעלה עוד ועוד פוסטים אבל האם הוא מתחזק מצביעים קיימים כך או אוסף חדשים? לדעתי הוא לא משיג בכך חדשים.
    סגור
  • 3.
    יוטיוב לא נוצל כראוי?
    שמעון 20/01/2013 16:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה עם ארץ חדשה של אלדד יניב? סרטי השיטה היו הפלטפורמה העיקרית של המפלגה
    סגור
  • 2.
    למרות העבודה הטובה של שלי במדיה החברתית
    גילי 20/01/2013 16:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא לא מצליחה להתרומם במנדטים
    סגור
  • 1.
    נחמד כל הקטע של המדיה החברתית
    ליטל 20/01/2013 16:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל האם זה מצליח לשנות את דפוסי ההצבעה המסורתים? כמה אנשים בגלל פוסט ישנו החלטה ויצביעו לבנט או ללפיד?
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות