לזירה עולים יאיר לפיד וציפי לבני: מי עשה עבודה טובה יותר ברשתות החברתיות?
השיחה והפעילות הדיגיטלית סביב מועמדים פוליטיים ומפלגות הולך וגדל ככל שמתקרב אלינו מועד הבחירות. אתמול (יום א') בדקנו את התנהלותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושל יו"ר העבודה שלי יחימוביץ'. היום נעבור לבחינת ציפי לבני ויאיר לפיד, שהקימו 2 רשימות חדשות עמן הם מבקשים את תמיכת הציבור. את לבני ולפיד, נשווה גם כן לפעילות של נתניהו ברשת החברתית - כאן אפשר בהחלט לקרוא לו "ביבי המלך".
בגזרת יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד, אם נשווה את השיחה בינו לבין ראש הממשלה נתניהו, ניתן לראות על פי הדו"ח לפיד אינו מצליח לסחוף את ההמונים, נשאר יחסית על אותו נפח שיחה ולא מצליח להתרומם למעלה, לעומת השיחה סביב ראש הממשלה.
* איך התנהל ביבי, ולמה שלי ויתרה על הטוויטר? לחלק הראשון של הפרויקט - לחצו כאן
את הטאבים והאפליקציות האינטראקטיביות להתפקדות, תרומות, אירועים והצטרפות לניוזלטר - פיתחה חברה חיצונית. את הטקסטים על גבי ה-wall כותבים צוות המפלגה עצמם ואף לפיד בכבודו ובעצמו, ובנו יואב.
הפעילות עצמה של יאיר לפיד מתפרסת על פלטפורמות שונות, מה שמקנה לו חשיפה גבוהה יותר, אך עדיין הוא אינו מצליח להדביק את הקצב עם בנט שפרץ קדימה בנפח השיחה ובכמות העוקבים.
המצב בנפח השיחה בין יו"ר 'התנועה' ציפי לבני לנתניהו משתנה כל הזמן. לבני עוברת תקופות של עליות וירידות בכל הנוגע למדיה החברתית בתקופת הקמפיין.
*נפח שיחה (כמה שיחות נעשו על לבני ברשת על פי באזילה:
10,422 באוקטובר 2012, בנובמבר - 13,616, ואילו בדצמבר - 16,499.
*נפח השיחה על התנועה ברשת:
בין תאריכים 14-20 אוקטובר: 2,159 שיחות, ובין 6-12 בינואר: 3,921 שיחות
בפייסבוק:
באוקטובר 2012 היו ללבני 27,779 לייקים בפייסבוק וכיום יש לה 51,613 לייקים. לבני לא מדדה מאחור כשזה מגיע לפלטפורמות החברתיות. על פי סקרים של באזילה, יו"ר 'התנועה' נושקת לנפח השיח של ראש הממשלה ביום הקמת הרשימה החדשה שלה, ונפח השיח עליה נמצא בהפרש קטן אך קבוע מנתניהו.
עם זאת, השיח לגבי לבני, בדומה ללפיד, נמצא בירידה יחד עם שיעור הסנטימנט החיובי כלפיהם. נראה שמצביעי המרכז התעייפו ואינם משתתפים יותר בשיח באופן קולני ובולט, כפי שעשו בתחילתו.
כאשר הכריזה לבני על 'התנועה', יצאו במקביל שלל דפים וקבוצות פקטיביים, חלקם אף מרשימי מראה, וחלקם אפילו הזהירו מפני "דפים מזויפים אחרים".
ביוטיוב:
בערוץ היוטיוב יש לבני 570,858 צפיות בסרטוניה. הערוץ מעוצב בצורה מקצועית ונקייה, אך גם אצלה חסרה אופטימיזציה של כל סרטון, שילוב של פונקצית ה"הערות", המסנכרנת בין הסרטונים ושימוש בהנעה לפעולה בתיאור או על הסרטון.
בטוויטר:
ללבני יש 10,592 עוקבים בטוויטר, כאשר פעילותה בפלטפורמה זו, מתאפיינת בעיקר בסטטוסים אוטומטיים המגיעים מהפייסבוק ואין כל יצירת אינטראקציה ישירה עם העוקבים.
פעילויות אינטראקטיביות
לבני יצרה מספר אינטראקציות עם הקהל במהלך קמפיין הבחירות האחרון. ראשית, מדי פעם היא מעלה צ'ט בפייסבוק בו היא עונה לשאלותיהם של הגולשים וחושפת כל פעם פרטים נוספים על האג'נדה הפוליטית שלה וכן פרטים אישיים, כמו אותו צ'ט בו שורבב קרמבו לצד המחשב בו ניהלה את הצ'ט, והיא אף הסבירה לגולשים כיצד הכי נכון לאכול אותו. גם בשבת האחרונה עלה צ'ט בפייסבוק, בו סייעה לגולשים להבין מדוע כדאי לבחור בה וענתה על שאלותיהם.
לבני יצרה "טאב מתנדבים" בפייסבוק, בו מתנדבים רבים נרשמו להתנדב דרך הפייסבוק בהפצת מסריה וכן שיתפו את חבריהם בפלטפורמות שונות.
* נראות:
לציפי ישנה שפה אחידה ומקצועית בפלטפורמות השונות בהן היא פועלת. הקו שלה אסטטי ותואם את המיתוג של הסלוגן הראשי שלה, הן בטאבים של פייסבוק, הן בערוץ היוטיוב והן בטוויטר.
* דו שיח עם הגולשים:
בפלטפורמות עצמן, בדומה למועמדים האחרים, ציפי אינה פעילה באופן ישיר במענה בתגובות לסטטוסים, אך יש לה פעילויות אינטראקטיביות עם הקהל שלה בדרכים שונות דרך הפייסבוק בעיקר, באמצעות צ'אט, וידאו בו היא מספרת על עצמה ופעילות מתנדביה.
נפח שיחה:
בחודש אוקטובר 2012 היו 7,010, בנובמבר: 5,426, ובדצמבר 7,543.
נפח השיחה של 'יש עתיד':
בין תאריכים 14-20 אוקטובר: 1,737 שיחות ובין 6-12 בינואר - 2,610 שיחות ברשת.
בפייסבוק:
ניתן לראות קפיצה משמעותית כאשר באוקטובר 2012 נפתח דף הפייסבוק של לפיד וכיום יש לו כ-112 אלף לייקים. פעילותו בדף הפייסבוק ספגה בתחילת הדרך ביקורות על כך שמחק תגובותיהם של אנשים, אך לפיד למד מניסיונו המר, והבין שכדי ליצור אינטראקציה עם הקהל, צריך להגיב לו ולא למחוק הערות.
כיום פעילותו של לפיד ענפה בפייסבוק, למרות שעל פי סקרים של באזילה, היא הייתה ענפה יותר בתחילת דרכו, כשהסקרים גם צפו לו 18 מנדטים. אולם, עם חלוף הזמן והתבססותו בזירה הפוליטית, ירד מספר המנדטים שניבאו הסקרים - כאשר בזמן מבצע 'עמוד ענן' חלה צניחה משמעותית הן בנפח השיחה והן במנדטים המיוחסים לו, והוא ירד מ-15 ל-5 בלבד בתוך שבוע אחד.
טוויטר:
בטוויטר לא היתה שום השקעה בפעילות החברתית של לפיד. לא רק שאין טוויטר על שמו, אלא שאכן קיים חשבון טוויטר המשויך ליאיר לפיד, וקרוי 'איפה הכסף', עם כמה עשרות עוקבים בלבד וללא כל פעילות, שכנראה הייתה לו מטרה מסוימת, אך היא לא התממשה.
חוסר בחשבון טוויטר על שמו של יו"ר 'יש עתיד', גרם ולא במפתיע, ליצירת חשבונות טוויטר פיקטיביים על שמו של לפיד, דבר שאינו פועל לטובתו בזירה החברתית.
באינסטגרם:
פעילותו של לפיד יפה וראויה לציון. עם קצת יותר מ-4,000 עוקבים, הצוות של לפיד דואג לעדכן את העוקבים שלו בפעילויות שהוא עושה, ובמקומות בהם הוא נמצא, ומזמינים את הגולשים להצטרף אליו למסע ולתייג את עצמם אצלו בתמונות.
עדכון כמעט יומי כדוגמת הפעילות של לפיד, ראויה לציון מאחר והיא מקרבת לפיד לתומכיו ובסופו של דבר זוהי מהות המדיה החברתית כולה.
יוטיוב:
גם ביוטיוב יש ללפיד פעילות לא רעה, ערוץ ממותג וכמעט 490 אלף צפיות בסרטונים שלו. מומלץ היה אם היה מוסיף הנעה לפעולה כמו הפניה לאתר או לפלטפורמה אחרת שלו, בתיאור. אך חשוב לציין כי נעשית אופטימיזציה לא רעה בסרטוני הערוץ.
פעילויות אינטראקטיביות
ראוי לציין לשבח את "העתיד של נועה", אפליקציה מקסימה ושובת לב בה מציג לפיד את האג'נדה שלו ואת הבטחותיו לעתיד טוב יותר של מעמד הביניים בארץ.
שאר פעילויותיו, בדומה לשאר המתמודדים, הינן סולידיות ופחות "יוצאות מהכלים", אולם חייבים לציין לחיוב כי גם האתר של לפיד וגם פעילותו החברתית מניעה לפעולה להירשם, להשתתף ולקחת חלק בכל תהליך הבחירות.
* נראות
יאיר לפיד שומר על ויזואליות אחידה, נקייה ונעימה לעין בכל פלטפורמה בה הוא פועל. ליו"ר 'יש עתיד' נפתחו מספר דפים הומוריסטיים, כגון "יאיר לפיד קומיקס" ו-"יאיר לפיד- כנראה שצריך בגרות", שלא בטוח שהוא מאד מחבב. דפים אלו נוקטים בעמדה שלילית נגד לפיד, דבר המאפיין פעילות חברתית בתקופת הבחירות, כמעט לכל פוליטיקאי.
* דו שיח עם הגולשים
גם לפיד לא ממש מנהל דו שיח אמיתי עם הגולשים, אך הוא יצר פעילות יפה שנקראת, צ'ט פייסבוק עם לפיד, בה הוא מאפשר לגולשים לשאול שאלות, לשמוע ממנו תשובות ולהגיב תוך כדי התגלגלות השיחה, מה שכמובן מציג אותו באור חיובי מול הקהל שלו.
ומחר, יום הבחירות, החלק השלישי והאחרון של פרויקט הבחירות המיוחד שלנו, כאשר על המוקד יהיו מי שעומד להיות הפתעת הבחירות - נפתלי בנט שהפיח רוח חיים בשדרוג של המפד"ל הישנה והאפורה, הלוא היא 'הבית היהודי'. מן הצד השני, נבדוק את 'ארץ חדשה' של אלדד יניב, שמתקשה לחצות את אחוז החסימה בסקרים, אבל את מרבית תעמולת הבחירות שלו עשה ברשתות החברתיות.
טל נברו היא יועצת דיגיטל, מדריכה אישית ומרצה בארגונים על שיווק וקידום עסקים בעולם הדיגיטלי. לאתר של טל נברו - לחצו כאן
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.הגאונה נבארו בניתוח "מבריק״פחי 22/01/2013 00:40הגב לתגובה זו0 0ניתוח שלא אומר כלום, זו משימה שהייתי נותן לתקציבאי עם ניסיון של חודש...סגור
-
אח, אח הקינאה.. כמה היא כואבת (ל"ת)מרחם על פחי העלוב 22/01/2013 16:29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.מאמר מרתקמקרוני 21/01/2013 19:20הגב לתגובה זו0 0טל נברו תותחיתסגור
-
3.אין ספק, ניתוח עומק- 21/01/2013 16:58הגב לתגובה זו0 0"הפעילות עצמה של יאיר לפיד מתפרסת על פלטפורמות שונות, מה שמקנה לו חשיפה גבוהה יותר, אך עדיין הוא אינו מצליח להדביק את הקצב עם בנט שפרץ קדימה בנפח השיחה ובכמות העוקבים."סגור
-
2.העבודה של ליבני ויאיר לפיד לא היתה טובהשירן 21/01/2013 16:40הגב לתגובה זו0 0שניהם לא עשו עבודה טובה בניו מדיהסגור
- טען עוד
-
1.אני חושב שלפידמשה 21/01/2013 16:18הגב לתגובה זו0 0עשה עבודה גרועה בפייסבוק בהתנהלות שלו מול גולשים שביקרו אותוסגור