כיצד המדיה החברתית שינתה את משמעות שליחת הברכות לחג
לפני 5 שנים בערך, כשרצינו לשלוח ברכת חג לחברים, היו 3 דרכים עיקריות לעשות זאת: הראשון, מייל בתפוצת נאטו. השני, ניוזלטר כמערכת הפצה מקצועית ולכן האפשרות הזאת מיועדת בעיקר לעסקים וחברות, והאופציה השלישית, פלטפורמות המדיה החברתית שהיו עד אז בתוליות מאד ופחות התאימו לחברים או לקהל היעד אליו רצינו לשלוח את הברכה.
בחצי עשור האחרון הקהל הישראלי נחשף למגוון גדול וסינרגטי של אתרי שיתוף ורשתות חברתיות שיחדיו מאפשרים לחברות ולאנשים פרטיים להשתמש בפלטפורמות יצירתיות ופונקציונאליות לשליחת המסרים.
אתר הסרטונים יוטיוב לדוגמא (עם מאגר של כ-3 מיליארד סרטונים נצפים ביום) מאפשר לנו היום באמצעות צילום פשוט ומהיר ובתכנון יצירתי ומקדים את היכולת להיחשף לקהל רב, מפולח, ולייצר מסר רלוונטי, ויזואלי המעורר תגובות רבות ועניין. כמובן שהאתר הפופולארי בעולם פייסבוק, מאפשר להציג ולשתף מסרים רבים ומגוונים ולשלב כל פלטפורמה בכל אתר - יוטיוב, פינטרסט , טוויטר ועוד.
עם זאת, רוב אלה שעוסקים בתחום הדיגיטאלי, יודעים שעל מנת להגיע לקהל רלוונטי וממוקד, נדרש מאמץ רב ולבטח בכדי להגיע ליעדי חשיפה מרשימים. אנסה לספק מנעד של דרכים לשליחה יצירתית של ברכות לחג באמצעות פלטפורמות המדיה החברתית והשימוש המושכל בסינרגיה ביניהן תוך הצצה למספר מקרי מבחן.
קמפיין ויראלי:
אחת הדוגמאות המעניינות בקונספט החג, נעשתה על ידי חברת הסחר המקוון ebay. החברה החליטה לצאת לקראת חג המולד בסדרת סרטונים ויראליים שעסקה ברגעים הבלתי נשכחים של הילדים במעמד קבלת המתנה. כל מי שנחשף לסרטון שהועלה בערוץ היוטיוב ואתר החברה, התבקש לשתף בתגובה לסרטון (בממשק התגובות) או בסרטון המשכי שנשלח לאתר החברה, את הרגעים הזכורים ביותר ממתנות החג. בצורה הזו עשרות אלפי גולשים שיתפו את הסרטונים ביוטיוב, בפייסבוק, באתר הציוצים טוויטר. ebay אפילו הקימה אתר בו צוות צילום הכולל מנחה מפורסמת, הגיע לבתי המשפחות ותיעדו את החוויה.
באתר המיוחד שהוקם העלו הגולשים יותר מ-125 אלף סרטונים אישיים של הרגעים הזכורים והמתוקים שלהם. צפו גם בסרטון הקמפיין .
שיתוף תמורת תגמול:
דוגמא מעניינת הקשורה לקונספט מצליח של תגמול על שיתוף חברתי, נעשתה על ידי חברת ההלבשה גאפ. החברה יצאה בחג המולד עם סרטון יוטיוב המאפשר לכל גולש המשתף ומייצר לייק לסרטון, לתת תרומה אוטומטית של דולר למגוון עמותות לנזקקים. הערך שבו מי שמשתף זוכה במשהו, כבר הוכיח עצמו כשמשווקים פנו לקהל מגויס וכזה המבין את התועלת או את המשמעות הנלווית לשיתוף. הסרטון מכיל מגוון מובילי דעה המספרים מה הם היו רוצים לתרום. בנוסף, בגוף הסרטון, הופיע קישור היישר לדף הפייסבוק של גאפ לקבלת 30% הנחה על קולקציית החג. לסרטון לחצו כאן .
לינקדאין:
דרך נוספת לייצר ברכת חג יכולה להיעשות באמצעות פלטפורמה עסקית טובה. אתר לינקדאין לדוגמא מונה יותר מ-250 מיליון חברים ביותר מ-200 מדינות, ונחשב כרשת העסקית בעלת ההשפעה הגדולה ביותר בעולם. בישראל חברים כיום באתר כ-800 אלף גולשים ובתוכם מעל 200 אלף המוגדרים כמנהלים.
אחת ההמלצות שלי לכל מי שמנהל חברה או רוצה לנצל את החג כדי לחדש קשר עם חברים וקולגות, היא להשתמש באתר בשירות הנקרא לינקדאין פרימיום, ומאפשר בתשלום נמוך יחסית לרכז באופן מסודר את מסד הנתונים של החברים ואנשים בתפקידים שונים שאליהם תרצו לשלוח מייל או כאלו שמעניינים אתכם או את החברה במיוחד. שירות הפרימיום יאפשר לכם להציג את מאגר הנתונים ובאמצעות מייל אישי הכולל סרטון או כל אופציה אחרת תיווצר לכם נגישות לליבת הנטוורקינג העסקי הקיים כיום באינטרנט.
סלולר:
ובל נשכח את הכוכב האמיתי של עולם הדיגיטל: האפליקציות ואתרי הסלולאר המאפשרים שליחת ברקודים (qrcodes) לפתיחת ברכות אישיות ואפליקציות מותאמות וחינמיות להורדה. כך אפליקציית אינסטגראם מאפשרת כיום בשילוב עם תוכנות נלוות, יצירה של כרטיס ברכה ערוך עם טקסט. היכולת העריכתית המצויה בתוכנות מסוג אלו וקלות השימוש, יכולה לשמש גם את הצרכן אך בנוסף עסקים קטנים ובינוניים שרוצים לחדש ללקוחות שלהם ואף להפתיע עם ברכה מיוחדת ומעניינת. המשווקים המעודכנים מחבבים את השימוש בתגית "ההאשטאג" כדי לקטלג אירוע ולגרום לקהלים המיועדים לתייג תמונות. זה ניתן לעשייה בסנכרון לדף הפייסבוק של המותג באמצעות אפליקציות חינמיות כגון statigram או אפליקציות אחרות בתשלום. דרך נוספת היא פשוט לאפשר לכל משתמשי הסלולאר לצפות בברכות או בפעילויות בתוכנה מתוך הטלפון הסלולארי. קבלו דוגמא .
סיכום:
התובנה העיקרית היא שניתן כיום להגיע למספר גדול מאוד של אנשים באמצעות האפליקציות הסלולאריות ובצורה שנחשבת אפקטיבית ונעימה ברמת חוויית המשתמש. ניכר שכל מסר לחג צריך לקבל את הנראות הנכונה לפלטפורמה עליה הוא נשלח: סרטון מצחיק או קורא לשיתוף ביוטיוב, מסר המתחבא מאחורי אירוע או קופון מיוחד לחג (ה-facebook offer) בפייסבוק, או ציוץ קל בטוויטר לעוקבים השונים. במקרה של טוויטר רצוי לגייס פרזנטור-סלב ולשלוח לכל מספר העוקבים השלו עם לינק למיניסייט/אתר ייעודי המכיל את המסר.
גם הרשת החברתית הטרייה יחסית 'פינטרסט' יכולה לשמש לסיפור חג לפי נושאים או קטגוריות שבהם נבחר לספר את הסיפור. לחצו כאן
חג שמח ו-ויראלי.
זיו שיינפלד הוא מנכ"ל חברת Z Digital House בית לשיווק דיגיטלי וחברתי, בעל תואר MBA בקריה האקדמית אונו. לדף הפייסבוק של Z Digital House - לחצו כאן
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
8."אפקטיבית ונעימה ברמת חוויית המשתמש"?רונית כפיר 03/04/2013 00:31הגב לתגובה זו0 0בחמש השנים האלו מה שקרה הוא שמשלוח ברכות לחג בכל מדיה אפשרית הפך בעיקר למציק ומעיק. לקראת פסח ערכתי ברכה אישית ושלחתי אותה באופן אישי למספר מצומצם של לקוחות. את עשרות הברכות שקיבלתי במייל מחקתי כמעט אוטומטית, עוד יותר מכך בSMS מאנשים שהפעם האחרונה ששמעתי מהם היתה לפני שנה בדיוק (או בראש השנה). לדעתי עסק שרוצה לבדל עצמו היום ולשמור על קשר עם לקוחותיו יהיה חייב, במוקדם או במאוחר, לחזור לברכות אמיתיות בדואר אמיתי, או לחדול. בים הברכות המנהג הזה הפך בעיקר להמוני ומעיק. הדרך להראות ללקוח שחשבת עליו אינה לשלוח לו מייל או כל אפליקציה אחרת בתפוצת נאטו. אחרי חג שמח לכולם.סגור
-
7.צודקיריב 27/03/2013 20:06הגב לתגובה זו0 0מבין עניין זיוסגור
-
6.חביב ביותר (ל"ת)נתן 27/03/2013 11:07הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.בהחלט מענייןלינקון 27/03/2013 11:07הגב לתגובה זו0 0אהבתי את הדוגמאות. גאפ נתן למשרד שלנו השארה בזמנוסגור
-
4.אהבתיחני 27/03/2013 11:06הגב לתגובה זו0 0זווית מעניינת ומקורית לפלטפורמות החדשות. מעניין עניין הסלולארי.סגור
- טען עוד
-
3.כל כך 2007 (ל"ת)תמר בורשטיין 24/03/2013 19:50הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לגמרי (ל"ת)רונית כפיר 03/04/2013 00:34הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.פח! (ל"ת)גלי כרמלי שרים 24/03/2013 19:17הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.מרתק! (ל"ת)ירון מור 24/03/2013 19:16הגב לתגובה זו0 0סגור