משרד הפרסום החדש: ימכור רעיונות ולא יתעסק ברכש מדיה

רבות דובר על הבעיות של עולם הפרסום ה'ישן', ומה לגבי העתיד? "המשרד הבא יעסוק בליבת הקריאייטיב, כלומר: בהמצאת רעיונות עבור לקוחותיו"
 | 

משרד הפרסום של הדור הישן קיים כבר למעלה ממאה שנה במתכונתו הנוכחית. כמובן שלאורך השנים הוא עבר עדכונים, הרחבות ושכלולים אך בבסיסו הוא נותר כפי שהיה: מבוסס עמלות, מספק מגוון שירותים ומשמש כזרוע הייעוץ השיווקי של לקוחותיו, כל אלה ללא חיוב.

תחילתו של המשרד בשנות המאה העשרים הראשונות כסוכן מדיה אשר רכש מהעיתון שטחים בסיטונאות ומכר אותם למפרסמים בקמעונאות. לימים הוא הוסיף לחבילתו שירותי קופי וגרפיקה ללא חיוב וכך הלאה וכך הלאה עד שהגענו עד הלום. גם נוסחת הפרסום נשארה כפי שהיתה: קריאייטיב + מדיה = קמפיין. התוצאה של המשוואה הישנה נושנה הזאת היא שמשרד הפרסום איננו אלא משרד לניפוק קמפיינים, מוטה מדיה.

אין פלא איפה שמצב עניינים זה גורם לאי נחת בקרב המפרסמים ולחיכוכים אינסופיים בין המפרסמים לפרסומאים. המפרסמים אוהבים להתלונן על השירות הנחות, על הקריאייטיב השמרני ועל החמדנות והחמסנות של משרדי הפרסום ובמשפט אחד, ניתן לסכם: נמאס להם. הפרסומאים מתלוננים על המפרסמים השמרנים, הדרשנים, סוחטי ההנחות וכפויי הטובה. ברור לגמרי, לכל מי שעיניו בראשו, שמצב זה איננו יכול להימשך לאורך זמן ונדרשים שינויים דרמטיים.

בשנים האחרונות החלו להישמע קולות הקוראים לשינוי מודל התגמול של משרדי הפרסום ולמציאת חלופות סבירות יותר שיהפכו את הפרסומאים מסוכני המדיה לסוכני לקוחותיהם. רק לאחרונה התקיים יום עיון של הפרסומאים שהתכנסו כדי לדון בשינויים הנדרשים בשיטת התגמול. הדבר מזכיר את יצרני מרכבות הסוסים שהתווכחו ביניהם באם יש לייצר עגלות נוחות יותר או זולות יותר, בשעה שהנרי פורד כבר עבד על מכוניתו הראשונה.

לדעתי, יש צורך בחקירה מעמיקה יותר אל תוך הצרכים החדשים של הלקוחות, אל המבנה והשירותים המסורתיים של משרדי הפרסום ובעיקר אל העתיד. נדרשים בחינה וחיזוי צרכי השיווק המשתנים חדשים לבקרים. במילים אחרות הגיע הזמן להמציא את הפרסום מחדש ויחד עמו גם את משרד הפרסום של הדור הבא, שכנראה יהיה שונה תכלית השינוי מכל מה שאנחנו מכירים, כיום.

מי שקורא את הטורים שלי, לאורך השנים, יודע שכתבתי לא מעט על הבעיות המאפיינות את עולם הפרסום הישן והפעם, לשם שינוי, ברצוני לדון כאן בחזון שלי לגבי המשרד העתידי. בשווקים בני זמננו הכל נגיש לכולם. המשאבים, הידע, הטכנולוגיה, משאבי האנוש והפיננסים זמינים לכל השחקנים בשוק ולאף אחד אין יתרון בולט על פני מתחריו.

הדבר היחיד שאיננו זמין לכל והכל רודפים אחריו זה אותו דבר חמקמק הנקרא "רעיון". מי שמצליח להגות וליישם את הרעיון הטוב יותר, המקורי יותר, הזוכה בחיבת השוק, הוא זה שמצליח להכות את מתחריו ולקדם את עסקיו. וזה בדיוק מה שהמשרד הבא יציע ללקוחותיו. את הרעיון.

המשרד הבא, שעדיין אינני יודע לקרוא לו בשם, כי הוא לא יעסוק בפרסום המסורתי, יעסוק בליבת הקריאייטיב, כלומר: בהמצאת רעיונות עבור לקוחותיו. רעיונות אלה לא יהיו מוגבלים לשום תחום. הם יוכלו להתייחס לתקשורת כמו גם למוצר, להפצה, לשיווק או למבנה הארגוני של הלקוח או לכל תחום אחר. אקרא לו בשם זמני "משרד לייצור רעיונות".

אם במשרד הנוכחי הפרסומאי מספק ללקוחותיו רעיונות יקרי ערך ללא חיוב בתקווה ששכרו יגיע מהיישום שלהם במדיה הרי המשרד הבא יהפוך את הקערה על פיה. הוא ימכור את רעיונותיו תמורת תשלום מלא, ללא כל קשר ליישום או אי יישום במדיה.

המשרד יהיה רזה ביותר ויעסיק בעיקר אנשי ניהול ותפעול. הוא יפסיק להעסיק סוללות של אנשי מקצוע שונים כי אם יגייס פרילנסרים המתאימים ביותר לביצוע והפקת הרעיון והלקוח ישלם להם ישירות את שכרם. אם וכאשר יהיה צורך ברכש מדיה, הלקוח ירכוש אותה בעצמו, ללא כל מעורבות של המשרד. כך יהפוך המשרד מסוכן של המדיה (כפי שהוא היום) לסוכן של הלקוח בלבד.

הפרסום עצמו ילבש צורות חדשות. עבר זמנן של פרסומות הטלוויזיה, מודעות העיתונים וכ"ו. מה שיתפוס את מקומם זה תוכן שיווקי משוכלל, פעילות ברשתות החברתיות, פעילות יחס"צ ושיווק חווייתי שיהוו את הפלטפורמות ל"סיפורי מותג" המסופרים בדרכים חדשות. מעניינות יותר ופולשניות פחות מהפרסום הישן ויעילות הרבה יותר.

אם בעבר ההגדרה של שיווק היתה: רכישת לקוחות חדשים וטיפוח נאמנותם. ההגדרה החדשה תהיה: רכישת לקוחות חדשים, טיפוח נאמנותם והפיכתם לסוכני ההשפעה של המותג. הלקוחות הנאמנים יהיו המדיה שבאמצעותם יופץ ויועצם סיפור המותג. מטבע הדברים גם אנשי הקריאייטיב המסורתיים: הקופירייטרים והארטדיירקטורים יעברו מן העולם ואת מקומם יתפסו בוגרי מדעי הרוח, מספרי סיפורים ואמנים (ציירים, פסלים, צלמים) שידעו לספר את סיפוריהם במתכונת חדשה, שונה ממתכונת המודעה-כותרת-סיסמא או מתכונת סרט הטלוויזיה פרזנטור-בדיחה-סיסמא.

ואם בעולם הפרסום הישן הרעיון ניתן בחינם ועיקר הכסף הלך למדיה, בעידן החדש יתהפכו היוצרות, הרעיון יעלה כסף רב והמדיה תהיה כמעט בחינם. מי שמקשיב לרחשי הלב של המפרסמים ומתעניין במה שקורה בעולם מבין שאנחנו ניצבים על סף העידן החדש בו משרדי הפרסום הישנים יצטרפו בקרוב אל המכונים לייצור גלופות, המעבדות להפרדת צבעים, מסדרות הדפוס ומרטשי האיירברש שפסו מן העולם.

מטבע הדברים העידן החדש העומד לפתחנו מפחיד את אנשי התעשייה הישנה ולכן הם נוטים להתעלם ממנו ואפילו להתכחש לו. מבחינתם מה שהיה הוא שיהיה. אני לעומתם סבור שהעמידה ליד מיטת הלידה של הפרסום החדש היא חוויה מלהיבה ומרתקת כמו צפייה בלידת התינוק שלך שאתה יכול רק לדמיין את עתידו ואת האדם שהוא יגדל להיות.

ואם כבר מדברים על תינוק, אני מקווה שאחד מסימני ההיכר הראשונים של חברות העידן החדש יהיה שתהיינה בעלות שם עברי. השמות הלועזיים, המתחזים, המתבטלים, החקייניים בהם מתהדרים המשרדים הישנים הם סימן ההיכר המובהק של העולם הישן.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(18):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    משרד הפרסום החדש
    יהודה 17/04/2013 16:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגבי הסיפא של הכתבה על השמות הלועזיים מציע להתחיל ב-נאה דורש ,נאה מקיים.ומציע לגינגי להחליף את שם החברה שלו.לעולם חדש אמיץ.
    סגור
  • 8.
    שאלת מיליון הדולר היא העיתוי
    מירן פחמן 08/04/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היי גינגי, אני מסכים כמעט עם כל מה שכתבת ואני חושב שכיום זה אפילו לא כל כך חדשני לחשוב כך. העניין החשוב הוא שזה לא נכון להיום. במדינה שבה כל ערב יש כמעט 30 אחוזי רייטינג אין עדיין תחליף אמיתי לקמפיין שמבוסס על מדיה חזקה. זה נכון אגב גם לאינטרנט. בסופו של דבר גם רעיון גדול צריך דחיפה של מדיה בבאנרים או קידום ביו-טיוב וכד'. אפילו שילוט חוצות בארץ עדיין מאוד אפקטיבי וגם רדיו ומודעות. כאמור נכון להיום. מצד שני אני לא מכיר כמעט בכלל קמפיינים בארץ שהצליחו מאוד, ששינו תפיסה של מותג, השיקו מותג חדש או עוררו מכירות רק בזכות רעיון גדול וללא מדיה בכלל. זה יפה על הנייר אבל עוד לא ממש עובד במציאות. אני מסכים שהעולם הזה עתיד להשתנות משמעותית אבל, וזה הדבר החשוב, אף אחד לא יודע מתי זה יקרה. בינתיים העולם הישן עדיין מתפקד ומצד שני אין הצלחות אמיתיות של המודלים החדשים. הראשון שיצליח לעשות את זה כמו שצריך ייקח את כל הקופה. אבל לפניו יהיו עוד רבים שייכשלו.
    סגור
  • תשובה למירן
    גינגי פרידמן 08/04/2013 12:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מירן מכובדי, לא היה עדיין בארץ רעיון גדול שהצליח ללא מדיה כי משרדי הפרסום בנויים על מודל המדיה. והרייטינג של הטלויזיה הוא בדיחה כי הוא מודד את מה שנעשה על המסך ולא את מה שעושים האנשים מולו. אני לא מכיר אף אדם נורמלי שיושב וצופה באדיקות בכל שלל הפרסומות והפרומואים המוצגים מולו במשך 10 דקות ארוכות. אין ספק שאני מדבר על פריצת דרך, שמטבע הדברים לא תהיה פשוטה אבל היא תקרה. כי אי אפשר לעצור את הקידמה. משרדי הפרסום של היום הם דינוזאורים הם רק לא יודעים זאת עדיין. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • גינגי אינני מכיר אותך
    רפי 08/04/2013 16:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אך שבית אותי בהתייחסותך לכל פוסט ופוסט.
    סגור
  • תגובה לרפי
    גינגי פרידמן 08/04/2013 20:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רפי מכובדי, אני מודה לך על המחמאה. הסיבה שאני מקפיד להשיב לכל מי שמעלה פוסט בעל ערך היא שאינני חושב שהטורים שלי הם אמת סופית. אני מתייחס אליהם כאל פלטפורמה לפיתוח דיון. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    אנחנו לא מפחדים, אנחנו מחכים לזה.
    קופית 08/04/2013 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו שהיה במעבר מקולנוע אילם לקולנוע מדבר גם כאן יהיו אנשי מקצוע שישרדו את השינוי וכאלו שלא - לא צריך להגדיר שהארט והקופי יעברו מהעולם - כי קופי וארט לא מתעסקים בסיסמא ותמונה (זה באמת עולם ישן) הם מתעסקים ברעיונות. אנחנו לא התחתנו עם המדיות הישנות הם פשוט היו הכלי הרלונטי להכיל את הרעיונות שלנו, עם הגעת כלים חדשים אנחנו מסתגלים ונסתגל אליהם בהתאם. ולמשה מתגובה 5 כן המדיה תהיה בחינם, אתה רואה משהו משלם כסף להעלות משהו ליוטיוב???
    סגור
  • לא, אבל אם לא היה מקודם לא היה נחשף.
    מדיה פלאנר 08/04/2013 16:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וקידום = כסף. אתם לא רוצים לקרוא לקידום מדיה, על הכיפאק. אז המדיה תהיה בחינם. הקידום לא!
    סגור
  • 6.
    תן לי לקוח אחד שיהיה מוכן לשלם סכום משמעותי
    ערן 07/04/2013 23:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גינגי יקירי תן לי שם לקוח אחד שיהיה מוכן לשלם סכום משמעותי , בישראל, עבור רעיון בלבד. אולי בחו"ל יש מספיק בשר כדי שפרסומאי חכם יקבל מליון דולר לשנה עבור רעיונות וחשיבה. בארץ הלקוחות לא יכולים להרשות לעצמם ולכן הם חייבים לשלם את זה דרך המדיה. תחשבו על זה. כמה גדעונים עמיחים היו מוכנים לעבוד בשביל ריטיינר של 20000 שח לחודש? צריך משרד ואופרציה כד ילייתר מחזור מספיק משמעותי כדי שמשרד פרסום יהיה עסק ששווה כסף ולא איזה פרילנס מוכשר ככל שיהיה שעובד מהבית בשביל שלושה ריטיינרים . לא רציני החזון הזה בישראל וגם לא יתפוס
    סגור
  • תשובה לערן
    גינגי פרידמן 08/04/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערן מכובדי, לא היה רעיון חדשני אחד, לכל אורך ההיסטורי, שלא נאלץ להתמודד עם המוני ספקנים. וההיסטוריה הותירה אותם מאחור, מתבוססים בספקותיהם. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 5.
    הכל טוב ויפה. אבל המדיה תינתן בחינם? באמת?
    משה 07/04/2013 18:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז גם המדיה צריכה להמציא עצמה מחדש או פשוט להיעלם....
    סגור
  • תשובה למשה
    גינגי פרידמן 08/04/2013 08:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משה מכובדי, צדקת ואפילו אינך יודע כמה. אכן גם המדיה תצטרך להמציא את עצמה מחדש ולפתח מודל עסקי חדש שאיננו מתבסס על הכנסות מפרסום. ניצנים ראשונים אפשר כבר לראות בשטח. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • כן ידידי אבל מה בחינם?
    משה 08/04/2013 22:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדיה אכן תצטרך להמציא את עצמה מחדש. אך זה עדיין לא אומר שתהיה פילנטרופית ותעניק פרסון בחינם....
    סגור
  • 4.
    תודה על הרעיון, גינגי!
    אדם בן ארי 07/04/2013 13:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    7.4.13 גינגי, שלום! תודה על הרעיון - זה בהחלט שווה לעשות, אם לא בארץ, אז לפחות בכל מקום אחר. מאוד קורץ לי. עוד הפעם תודה רבה! אדם
    סגור
  • 3.
    ממש חזון רנסאנסי שלך גינגי
    רוברט ושות' 07/04/2013 12:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני אישית מחבב את הבחור ואת אופן הכתיבה. אם כי הפרספקטיבה הנכונה של חצי הראשון של הכתבה פתאום ונהפכת ללא ככ סבירה - ציירים, פסלים, צלמים, ממש. בכל מקרה כתבה חביבה.
    סגור
  • 2.
    הרגתם אותי בפסקה האחרונה
    שמיל 07/04/2013 11:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    'תהיינה בעלות שם עברי..' .. הכותב הוא מנכ"ל ADMAN ידה ידה.. מציע למנכ"ל הנרגש לשנות את שמו כסנונית ראשונה.
    סגור
  • תשובה לשמיל
    גינגי פרידמן 07/04/2013 13:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שמיל מכובדי, הערתך אכן היתה צפויה ואף מתבקשת. על חטא נעוריי אני מכה. בגיל 28 קראתי למשרד הפרסום שלי admark. מאז הוא נקשר בשמי ואני בשמו ולכן כאשר הקמתי את חברת ההשמה שלי נאלצתי להמציא שם המזכיר אותי ואת המשרד בקודם שלי. אין זה אומר שאסור לי לשנות את דעתי ולהמליץ על שימוש בשמות עבריים. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 1.
    יש משרד כזה...שנקרא דובדבן שייך לחגי רמתי...
    אנונימי 07/04/2013 11:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום רב, דובדבן הינו משרד אשר ממציא רעיונות עבור הלקוחות השונים... כנסו ותתרשמו ל www.duvdevan.com
    סגור
  • חה חה חה
    אנונימי 07/04/2013 14:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואני שסק
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות