בין אלפי שקלים לרבבות דולרים: בין אתר סלולרי לאפליקציה
אפליקציה ממכרת כמו cash of clans מייצרת לבעליה מידי יום של 3 מיליון דולר! זו אפליקציה חינמית שאוהדיה מורידים בתשלום מדי יום במקביל אליה, גם אביזרים, פריטי לבוש וכו' - הכל במטרה לבנות את חלום הממלכה האידיאלית שלהם.
בכתבות הקודמות, עסקנו במגוון אפשרויות לקידום ושיווק בסלולר לעסקים (אתרים סלולאריים, אפליקציות, קופונים סלולאריים, עמודי נחיתה סלולאריים ועוד), אך כשבעל עסק, ייחוד עסק קטן או בינוני SMB, צריך לבחור בין אתר לאפליקציה לאיזה פרמטרים כדאי לו לשים לב, מה בעצם עדיף עבורו?
להלן 5 פרמטרים עיקריים שכדאי לקחת בחשבון בעת קבלת ההחלטה:
1. עלות פיתוח והקמה - בעוד שעלות הקמת אתר סלולרי זולה יחסית ונעה סביב 2,000-5,000 שקלים, עלות פיתוח אפליקציה יכול לנוע סביב אלפי עד עשרות אלפי דולרים. מורכבות פיתוח אפליקציה דורשת חשיבה על צורך אמיתי של המשתמש הסופי להוריד ולהשתמש באפליקציה יותר מפעם אחת. לעלויות אלו יש להוסיף את עלויות הקידום. על מנת שהאפליקציה תורד היא צריכה להיות מקודמת גם בתוך החנות בשאיפה להתמקם בין 10 האפליקציות המובילות, יש להשקיע בנראות שלה בחנות כדי למשוך אליה את הגולשים, ובתוך מאות אלפי אפליקציות - זו משימה לא פשוטה ובטח לא זולה.
2. פשטות מול מורכבות - בעוד האתר הוא אתר רזה עם מינימום טקסטים ויז'ואליים ולרב פונקציונאלי במטרה לספק מידע על המותג, לקשר לנקודת המכירה על ידי אופציית click to call ומפת הגעה לחנות, האפליקציה היא למעשה תוכנה מורכבת ייחודית לסלולר. ככל שהאפליקציה מורכבת יותר, כך פיתוחה דורש יותר משאבים. היום ניתן גם באתרים סלולאריים לשלב לינקים לסרטי וידאו, גלריות מוצרים ואף לפתח מועדון לקוחות סלולארי, הכל דרך האתר עצמן.
3. איתור המותג / החברה - הגעה אל האתר דרך חיפוש פשוט, כאשר גולש מופנה מגוגל ישירות לאתר הסלולרי. ניתן לשמור את האתר כסימניה על לוח הסמארטפון וכך לחזור אליו שוב במידת הצורך ללא חיפוש נוסף. את האפליקציה יש לחפש בין מאות אלפי אפליקציות אחרות בחנויות האפליקציות, להוריד לסמארטפון ואז לפתוח אותן. במידה והאפליקציה מעניינת עונה על צורך וידידותית, הגולש יעשה בה שימוש לעיתים חוזרות. במידה ולא, הוא פשוט יתעלם ממנה או ימחק אותה, ואז השקעה של אלפי או עשרות אלפי דולרים למעשה יורדת לטמיון.
4. ביצועים טכניים - אם ננסה לשלב באתר "הרזה" - שמכיל תכנים מצומצמים - תכנים מורכבים יותר, קצב פתיחתם יהיה מן הסתם איטי מאוד. ואילו באפליקציה ניתן להעלות תכנים מורכבים הנטענים במהרה ויכולים לייצר חווית משתמש ייחודית יותר.
5. מערכת הפעלה - רוב הדפדפנים מתמודדים עם אתרים סלולאריים ופחות מוגבלים ביחס למערכת הפעלה כזו או אחרת, ואילו אפליקציות מותאמות לגרסאות ומערכות הפעלה ספציפיות. כלומר, ליותר גולשים יהיה קל להיכנס לאתר סלולארי בלי תלות בגרסת מכשיר כזו או אחרת. היום ישנן מערכות לניהול אתרים סלולאריים המתאימות עצמן לכל גרסא חדשה היוצאת לשוק באופן אוטומטי, כך שבעל האתר לא צריך להתעסק בהתאמות לשוק הסמארטפונים המתפתח. לעומת זאת יהיו אפליקציות שלא נוכל להוריד / לפתוח במערכות מסוימות שאינן מתקדמות דיין.
ניתן להמשיך ולמנות עוד הבדלים רבים בין אתר סלולרי לאפליקציה, לכל אחד יתרונות ואתגרים החייבים להילקח בחשבון בעת קבלת ההחלטה באיזה מודל כדאי לעסק לבחור. באופן אישי אני חושבת שלבעלי עסקים קטנים-בינוניים, ביחוד אלו שאין להם תקציבי שיווק וקידום רבים, אופציית האתר הסלולארי בהחלט נותנת מענה לכך שהגולש יגיע לאתר ידידותי, נח לניווט וצפייה, שיענה לו על צורך מידי כגון איתור החנות הקרובה, או מידע על מותג שהוא מתלבט בקנייתו בזמן אמת..
לעומת זאת, אפליקציה יותר מתאימה לעסקים היכולים להרשות לעצמם השקעה לאורך זמן בתקציבים רלוונטיים. יתרון האתר הסלולרי הוא בכך שהוא מצמצם את נטישת הגולש ביחס לגולשים מסמארטפון באתרי ווב. אין ספק שאפליקציה כמו cash of clans היא החלום הרטוב של כל יזם, אבל בפועל אינה הדבר השגרתי.
סיגל גפני דלל, סמנכ"ל המכללה לשיווק סלולרי המתמחה בבניית אתרים סלולרים וקידום אפליקציות מובייל בעולם www.mobilecollege.co.il ובוגרת הקריה האקדמית אונו
- 1.גלעד 04/07/2013 23:11הגב לתגובה זואי אפשר להשוות בין אפליקציה לאתר מותאם. אתר מותאם זה אתר אינטרנט, ואפליקציה זו תוכנה. יש להם שימושים שונים, צרכים שונים וקהלי יעד שונים. רוב עסקים קטנים או SMB לא צריכים בכלל לחשוב על אפליקציה.
- קרן הומל אלון 06/07/2013 11:34הגב לתגובה זואני חייבת שלא להסכים עם דברים רבים שנאמרו כאן. קיימים היום פתרונות נפלאים ובהחלט אטרקטיביים במחירם לבניית אפליקציות לעסקים קטנים ובינוניים לדוגמא bizzappglobal.com. כמו כן קיימות לאפליקציה יכולות טכנולוגיות שאינן קיימות באתרים סלולריים וכן חווית המשתמש בה נעימה, חלקה, מהירה ואיכותית יותר. קצרה היריעה מלהכיל את כל היתרונות.