ללמוד לתעודת הוראה או לימוד מרחוק? הפרויקט המיוחד של אייס - חלק אחרון
לא מעט מוסדות אקדמיים מקיימים בין כותליהם לימודי תקשורת לתואר ראשון, וחלקם אף עם אפשרות להמשך ל-MA. לא חסרים גם בתי ספר מקצועיים לתחומי המדיה השונים.
הגרסאות לגבי מצבו של שוק לימודי התקשורת - כתוצאה משוק התקשורת עצמו - חלוקות. חלק מבתי הספר טוענים למספר שיא של פניות, אחרים אומרים כי הם חשים בירידה בהתעניינות. בכל מקרה, לימודי תקשורת ממשיכים להיות חוג פופולאריים יחסית. עם השנים, גם חלו שינויים שונים במערכי הלימוד, ולאחרונה שים שם יותר ויותר דגש על תקשורת דיגיטליים ורשתות חברתיות.
בעיצומם של "ימים פתוחים" ועם תחילת ההרשמה ללימודים, פנה אייס למוסדות הלימודים השונים כדי לבחון את מסלולי הלימודים, כיצד הם מתייחסים לשינויים בשוק התקשורת, ומה יהיה פה בעתיד.
* פרויקט הלימודים של אייס - החלק הראשון
* פרויקט הלימודים של אייס - החלק השני
* פרויקט הלימודים של אייס - החלק השלישי
* פרויקט הלימודים של אייס - החלק הרביעי
בחלק א' של הפרויקט פרסמנו נתונים על אוניברסיטת אריאל, הקריה האקדמית אונו ואוניברסיטת תל אביב, בחלק ב' התמקדנו במסלול האקדמי המכללה למנהל, המרכז הבינתחומי הרצליה, הבצפר ואוניברסיטת חיפה, בחלק השלישי סיקרנו את המכללה האקדמית עמק יזרעאל, האוניברסיטה העברית, ובית ספר לטלוויזיה הברזל 23. בחלק הרביעי הובאה סקירה של אוניברסיטת בר אילן, המכללה האקדמית נתניה, ומכללת ACC על שם תרצה גרנות. והיום: החלק האחרון בפרויקט - עם האוניברסיטה הפתוחה, המכללה האקדמית אונו, סמינר הקיבוצים ובית הספר לכתיבה 'גיבור תרבות'.
לא פחות מ-1,418 נרשמו ללימודי תקשורת באוניברסיטה בשנת 2013, נתון דומה לזה של השנה שעברה. ב-2009 לשם השוואה, נרשמו ללימודים 872 בלבד.
שכר הלימוד
מדובר על שכר לימוד אוניברסיטאי המחולק באופן פרופורציונאלי לכל קורס וקורס.
איך בית הספר מגיב למצב השוק, בכדי למשוך תלמידים?
אנחנו ממשיכים לעשות את מה שאנחנו יודעים, הכי טוב שאנחנו יכולים: לעדכן את הקורסים שלנו, כך שיתאימו לשינויים המהירים בעולם התקשורת. זאת לצד היצע רחב של אפשרויות למידה: הנחיה פרונטאלית, שילוב טכנולוגיות הוראה חדשניות, שילוב קורסים חדשים בתחומים עדכניים. כמו כן, אנו מציעים, בשיתוף בית הספר חשיפה, שילוב בין לימודים אקדמיים לתואר ראשון ללימודים מעשיים במקצועות המדיה השונים.
מה הייחודיות של בית הספר?
האוניברסיטה הפתוחה מציעה תואר אוניברסיטאי שהלימודים בו הם גמישים מבחינת קצב הלימוד ומותאמים אישית לכל סטודנט וסטודנט על פי נסיבות חיו. למעט הסדנאות, בהן נלמדים מקצועות מעשיים בתקשורת, הלימודים אינם מחייבים נוכחות בשיעורים (אם כי אופציה של הנחיה פרונטאלית בהחלט קיימת) והסטודנטים מקבלים את כל חומר הלימוד של הקורס לביתם. לרשות הסטודנטים עומדים מנגנוני תמיכה רבים בהוראה, כולל אתרי קורסים באינטרנט, בהם ניתן למצוא הרצאות מוקלטות, פורומים וכו'. הלימודים מתקיימים בקמפוסים שונים הפזורים ברחבי הארץ ופתוחים לכל הסטודנטים החפצים ללמוד, ללא תנאי קבלה, בגרות או פסיכומטרי. האוניברסיטה מקיימת אפיק מעבר, בו סטודנטים העומדים בדרישות יכולים להתחיל את לימודיהם באוניברסיטה הפתוחה ולהמשיך בשנה השנייה ללימודיהם במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית בירושלים.
לנוכח המצב בשוק השנים האחרונות, אילו שינויים חלו במערך הלימודים?
בשנים האחרונות תכנית הלימודים באוניברסיטה הפתוחה עודכנה באופן מאסיבי וכולל. הדבר מוצא את ביטויו בהוצאה לאור של ספרים חדשים רבים וחומרי הוראה נלווים. כחלק מכך עודכנו הקורסים המבואיים, כך שנכללת בהם כיום התייחסות נרחבת למדיה החדשים, נוספו סדנאות העושות שימוש בכלים דיגיטאליים שונים. הספרים החדשים הללו הפכו במהירות לפרטים ביבליוגרפים בהם נעשה שימוש גם במחלקת אחרות לתקשורת - באוניברסיטאות ובמכללות.
האוניברסיטה מציעה לסטודנטים להוסיף על לימודי התואר הראשון גם לימודי תעודה מעשיים בתחומי המדיה החדשים, המכוונים לצרכים בשוק העבודה, זאת מסגרת שיתוף הפעולה בין החוג לתקשורת לבין בית ספר 'חשיפה' הקשור למערך החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.
בוגרים מוכרים שיצאו מבית הספר
באוניברסיטה הפתוחה למדו ולומדים בכירים רבים בתעשיית המדיה. בשל צנעת הפרט אנו מנועים מלהעביר שמות.
"אנו גאים בתוכנית בלימודי התקשורת שלנו ומשקיעים בה משאבים רבים", מספר ראש תחום תקשורת באוניברסיטה הפתוחה, ד"ר אורן סופר. "למיטב ידעתי, האוניברסיטה הפתוחה היא הגוף האקדמי הגדול ביותר בלימודי תקשורת כיום. אבל השפעתנו רבה לא רק בגלל אלפי הסטודנטים שלומדים בקורסים שלנו אלא גם בגלל חומרי הלימוד שאנו מפתחים, המסייעים להוראה גם במחלקות לתקשורת ביתר המוסדות האקדמיים. הגמישות של הלימודים באוניברסיטה הפתוחה, הנגישות לכול והשמירה על רמה אקדמית גבוהה - הופכות את התוכניות שלנו לאטרקטיביות כל כך".
מספר הנשמים ללימודי תקשורת בספיר, רשם ירידה קלה השנה, מ-202 בתשע"ב, ל-185 בתשע"ג. ועדיין מדובר בנתוני הרשמה גבוהים למכללה הממוקמת בכניסה לעיר שדרות, ומקיימת פסטיבל קולנוע מוערך.
שכר הלימוד
סטודנטים בשנים ב' ו-ג' משלמים שכר אוניברסיטאי. סטודנטים בשנה א' נהנים מלימודים חינם על פי חוק חיילים משוחררים.
מה מספר הבוגרים לאורך השנים?
כ-2,200 בוגרים לבית הספר לתקשורת במכללה.
איך בית הספר מגיב למצב השוק, בכדי למשוך תלמידים?
ראשית, הקטנה של מגמת העיתונאות הכתובה ובמקביל הגדלת התקשורת הדיגיטאלית והניו-מדיה. מגמת תקשורת שיווקית מתמקדת בתחום המדיה החברתית, ובלימוד הפעלת יחסי ציבור ופרסום על פי מודלים של ניו-מדיה.
מה הייחודיות של בית הספר?
ייחודיות בית הספר היא בהקניית ניסיון - שילוב סטודנטים בהתנסות שטח אמיתית: הפקת יומני חדשות טלוויזיה בערוץ הקהילתי ערוץ 88, הפעלת פורטל חדשות אינטרנטי on-line, הפעלת תחנת הרדיו 'קול הנגב', ביצוע קמפיינים עבור לקוחות אמיתיים, הקמת אתרים ואפליקציות.
לנוכח המצב בשוק השנים האחרונות, אילו שינויים חלו במערך הלימודים?
המכללה חיזקה מאד את מגמות הניו-מדיה והתקשורת השיווקית. כמו כן נוספו חטיבות התמחות בניהול וכלכלה. מאידך, כאמור, מגמת עיתונאות הצטמצמה.
בוגרים מוכרים שיצאו מבית הספר
שגיא בשן, אלמוג בוקר, שי ניב ותמיר סטיינמן.
השנה ניתן לזהות במספר הנרשמים עליה של כ- 10% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה ואף יותר מהשנים שקדמו לכך. כמובן שההרשמה ממשיכה ונמצאת בעיצומה בימים אלו.
שכר הלימוד
מדובר על שכר לימוד אוניברסיטאי.
איך בית הספר מגיב למצב השוק, בכדי למשוך תלמידים?
בית הספר זיהה את המגמה כבר לפני כשנתיים ונערך לכך בשני אופנים שיווקית: איתור ממוקד יותר של המועמדים, ובתכנית הלימודים: פיתוח תחומי התמחות חדשים במסגרת לימודים רב תחומית.
מה הייחודיות של בית הספר?
הייחודיות שלו היא בכך שזהו בית הספר האקדמי היחיד בארץ שמעניק תואר ראשון (אינטרדיסציפלינרי) משותף בתקשורת וקולנוע. בנוסף לכך בית הספר מכשיר את הסטודנטים להוראת המקצוע בבתי ספר תיכוניים, ובסיום הלימודים הסטודנטים מקבלים בנוסף לתואר - גם תעודת הוראה.
לנוכח המצב בשוק השנים האחרונות, אילו שינויים חלו במערך הלימודים?
במהלך השנים חוזק בבית הספר נושא הרב תחומיות, מתוך הבנה שבשוק העבודה המשתנה כל העת, בוגר התכנית צריך להגיע עם מטען ידע וכלים שרלוונטיים לתחומים מגוונים וחדשים. לא נסגרו התמחויות, והעלייה במספר התלמידים הובילה להוספת קבוצות לשיעורים מעשיים כדי לשמור על קבוצות לימוד קטנות.
בוגרים מוכרים שיצאו מבית הספר
שי ברמלי, שפיתח את השעשועון 'כלוב הזהב' והוחתם על ידי סוני על חוזה פיתוח של 8 פורמטים חדשים, הוא אחד הבוגרים; גם הצלמת והבימאית אלכסנדרה רחמילוביץ' שקיבלה השנה מענק פיתוח מלא לסרט תיעודי; הבמאי רומן קרוטר שקיבל מענק פיתוח לסרט עצמאי לתסריט בנושא מדבר; ומיטל בן חמו - בימאית זוכת דוקאביב 2010 ופרס ראשון בפסטיבל הסטודנטים הבינלאומי לסרט דוקומנטארי קצר; ראומה פרחי - מפיקה במערכת 'הארץ'; ויפעת השלום- מפיקה ב-mako.
מרכז הלימודים המעשיים בבית הספר לתקשורת וקולנוע, מאיר ראובני, מסר כי "תנאי השוק במאה ה-21 ימשיכו ויתאפיינו בחוסר יציבות של תעשיות, שבמאה הקודמת נחשבו לתעשיות חזקות ואטרקטיביות. כך לאחרונה אנו עדים לכך שתעשיות העיתונות, הרדיו והפרסום לצד תעשיות הטלוויזיה והקולנוע עוברים שינוי מואץ בשל סיבות טכנולוגיות וכלכליות. שינויים מבניים בתקשורת שהתרחשו במהלך עשורים, דבר שאפשר תהליך הסתגלות ולמידה, מתחוללים היום וימשיכו כך באופן מואץ, קופצני ובלתי צפוי".
לדבריו, "תכניות לימודים לתקשורת, הנתפסות כגורם משמעותי בתהליך ההכשרה של צעירים לשוקי העבודה, מוכרחות להבין זאת שכן סטודנט עלול לגלות שעוד במהלך לימודיו לתואר ששוק העבודה בתחום אותו הוא לומד השתנה, ואולי אף נעלם. על מנת להתמודד עם המצב יש לפתח מודלים ותכניות לימוד שיאפשרו לבוגרים הסתגלות מהירה ומטען ידע רלוונטי לכל התפתחות".
המחזור הראשון של לימודי הכתיבה החל לפני כחצי שנה, וכל כיתה מונה עד 25 סטודנטים. כרגע לומדים, במקביל, 4 מחזורים של קורס 'כתיבה כמקצוע', קורס כתיבה לנוער וכן מחזור ראשון של קורס הנקרא 'מרעיון לתוכנית טלוויזיה' - קורס ליצירת פורמטים טלוויזיוניים. בסך הכל לומדים בבית הספר כ-125 תלמידים.
שכר הלימוד
8,500 שקלים.
איך בית הספר מגיב למצב השוק, בכדי למשוך תלמידים?
בעיקר מחיר נגיש. כהחלטה אסטרטגית הוחלט שלא לגבות דמי לימוד שהם מופרזים ולאפשר ברוח המחאה החברתית והמצב הכלכלי לאפשר כסא לכל המעוניין והמתאים לכך.
מה הייחודיות של בית הספר?
אינטימיות, בוטיקיות ומשפחתיות. הלימודים מתקיימים בכיתה שנראית ומרגישה כמו סלון תרבות פריזאי מהמאה הקודמת. הישיבה היא בכורסאות, ספות, פופים והלימודים לאור נרות ואווירה רומנטית ליצירת מוזה, השראה וגיבוש. המטרה שלנו להפוך להיות בית לאנשים כותבים, לחבר בין אנשי תעשייה לפרחי כתיבה ולחבר בין כותבים שרוצים ליצור יחד.
מורי בית הספר לכתיבה 'גיבור תרבות' (יח"צ)
'גיבור תרבות' מתהדר גם בצוות מרצים מקורי, מוכשר ובעיקר עם נשמה ענקית. מאמנון ז'קונט ויובל אברמוביץ' הבעלים ולצידם מאיר גולדברג, ארקדי דוכין, שיר זיו, עטרה אופק, עומרי חיון, גיורא חמיצר, דנה ספקטור, שיר זיו, רן שריג, הדר גלרון, ורדה רזיאל ז'קונט, דניאל סלומון, נרי ליבנה, מייקל אמיר ועוד.
יצאנו לדרך לפני מספר חודשים עם מטרה צנועה לפתוח השנה 2 כיתות לימודים. נוכח הביקוש הרב - 2 כיתות נוספות שעתידות להיפתח בספטמבר מלבד אלו המתקיימות כרגע, והחוסר במסלולי לימודים מדויקים, מהודקים ובעיקר יצירתיים, החלטנו לפתוח בשנה הקרובה מסלול ללימודי יחסי ציבור ומסלול לימודי קופירטינג כאשר הדגש יהיה על כתיבה אחרת. כמו כן, לבוגרי מסלול '"כתיבה כמקצוע' תפתח השנה אפשרות למסלול לימודים למתקדמים בשם 'הרעיון' שיוביל אותם לבריאת יצירה שלמה ומוגמרת בצורת תסריט, ספר או מחזה.
לדברי יובל אברמוביץ', מבעלי 'גיבור תרבות', "אמנון ז'קונט ואני הרגשנו שבמציאות של ימינו, עם כל השינויים בשוק התקשורת והפרסום, למילה הכתובה יש עוצמה יותר מבכל עידן. אנחנו כל היום מסמסים, שולחים מיילים, כותבים סטטוסים, מצייצים ומהגגים. בנינו תוכנית לימודים שהיא ארוחת גורמה הכוללת טעימות מכל הז'אנרים הקיימים בכתיבה. מכתיבת סטטוסים ובלוגים, עיתונאות, טורים אישיים, ביקורות, ראיונות ועד פזמונאות, תסריטאות ומחזאות. אנחנו מעבירים את הסטודנטים שלנו מסע בעולם הכתיבה ומאפשרים להם באמצעות הפידבקים והתרגילים לגלות את החוזקות שלהם ולהגיע, בסופו של תהליך, ליצירת מוצר מוגמר".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.לימודי תקשורת זה כמו מדעי הרוח אין פרנסה בזה. (ל"ת)מיקי 13/10/2013 19:27הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.כתבה מגמתית ופרסום שגויבוגר מכללת ספיר 10/10/2013 21:26הגב לתגובה זו0 0כאחד שסיים שם תואר ראשון בתקשורת . הבנתי שהתואר הוא ליופי והוא לא שווה כלום בתעשייה, שבה צריך קשרים והרבה ואו להיות בוגר גלי צה"ל. רוב הבוגרים שהיו איתי במחזור , עשו הסבות לתארים ומקצועות פרקטיים בכדי למצוא פרנסה . אז חבל על הזמן שלכם תואר בתקשורת לא שווה כלום!!!סגור
-
4.אז מה עשה הכתב? לקח עלונים והעתיק אותם ביחד?לא הבנתי 22/07/2013 11:52הגב לתגובה זו0 0רציתי לקבל קצת חוות דעת.סגור
-
3.מכללת ספיראחד שהיה. 21/07/2013 22:44הגב לתגובה זו0 0אם כבר, אז כברסגור
-
2.תודה על הפרוייקט (ל"ת)לאייס 21/07/2013 20:33הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
1.פרויקט מופרךסמי 21/07/2013 16:11הגב לתגובה זו0 0הכל יחצ, איפה האינפוט של הכתב?סגור
-
בדיוק!סטודנטית לתקשורת 22/07/2013 23:21הגב לתגובה זו0 0מניסיון, יש הבדל עצום בין מה שכותבים לבין מה שנותנים בפועל. ציפיתי מהכתב שיחקור, שיבדוק - שיגיד מה קורה באמת. את כל השאר יכולנו לקרוא באתרי האינטרנט של המוסדות עצמם.סגור