השמדה עצמית: 'פיירי' ישלם ביוקר על הכניסה לשוק המדיחים
כבר לפני למעלה מעשרים שנה קבע אל ריס כי "בכל מותג מצליח מותקן מנגנון השמדה עצמית הנקרא: הרחבת בסיס המותג". אותי זה עדיין מדהים איך הקביעה של אל ריס מוכיחה ומגשימה את עצמה בכל פעם מחדש. גם אחרי עשרים שנה ואחרי אין ספור כישלונות חברות גדולות ומנוסות, כולן חכמות ויודעות את התורה לא למדו את הלקח והן ממשיכות ליפול בפח הזה.
עכשיו עשה זאת גם נוזל הכלים המצליח פיירי.
כשראיתי את תשדירי הפרסום למוצר החדש של פיירי - קפסולות למדיח, אמרתי לעצמי "הנה, עוד מותג מצליח שהחליט ללכת בדרך כל מותג". פיירי הוא המותג השולט בסביבת הכיור. ואחת הסיבות לכך היא העובדה שהוא מזוהה לחלוטין, בצורה בהירה וצלולה עם נוזל לשטיפת כלים ידנית. אמרת פיירי אמרת שטיפה ידנית. על המעמד הייחודי הזה שנרכש אחרי כ-11 שנים של עמל והשקעה החליטו, עכשיו, מנהלי פיירי לוותר ולאבד. למה? כי גם הם כמו רוב אנשי השיווק חושבים באופן הגיוני. אין דבר הגיוני יותר, לכאורה, מהרחבת בסיס המותג. וזאת בדיוק הבעיה. שיווק איננו עוסק בהגיון כי אם באמוציות. רוב הטעויות והנפילות השיווקיות הן תוצאה של חשיבה הגיונית. זה נשמע לכם הגיוני?
אם עד היום פיירי היה נוזל לשטיפה ידנית, מעתה אמור נוזל לשטיפה ידנית וגם קפסולות למדיח. מכאן הדרך לאובדן המיקוד, סלולה בפניו. כל מי שעוסק בשיווק יודע שהסוד הוא במיקוד ו"גם וגם" זה "לא זה ולא זה". או כמו שאמרו חז"ל "תפסת מרובה לא תפסת" (הם הבינו משהו בשיווק הזקנים האלה).
יתר על כן, בכניסה לזירת המדיח מצפה לפיירי המותג המזוהה באופן אולטימטיבי עם המדיח וזה כמובן פיניש. כלומר, במקום לחזק את מעמדו בכיור "פיירי" הולך להתיש את כוחו ואת משאביו במלחמה קשה בזירה זרה לו מול המותג השליט.
כעת אני שואל את עצמי, הרי פיירי הוא מותג של פרוקטר אנד גמבל חברת השיווק מספר אחת בעולם, מה, מנהליה לא מבינים את זה? מה, הם לא שמעו על אל ריס? והתשובה היחידה שאני יכול להעלות על דעתי היא שאכן, גם הם כמו הרוב המכריע של מנהלי השיווק המצליחים ביותר בעולם, נופלים תמיד לאותה מלכודת. מלכודת הרחבת בסיס המותג. זה חזק מהם.
איך פיניש הגיע למעמדו בסביבת המדיח? פשוט. מנהליו ידעו לא לעשות את הטעות של פיירי. המותג פיניש מזוהה אך ורק עם סביבת המדיח. בכל פעם שמנהליו חושבים שהם מיצו את פוטנציאל הגידול שלו הם ממציאים מוצר חדש לתחום המדיח ולא מתפתים לפלוש לכיור. וכושר ההמצאה של אנשי פיניש הוא בלתי נדלה, בעיני. יש להם מגוון רחב של מוצרים וכולם אך ורק לשימוש במדיח. החל מאבקה, קפסולות, ג'ל ונוזל לשטיפה במדיח ועכשיו גם power ball והמשך בנוזל הברקה, מלח, חומר הברקה לכוסות, חומר לניקוי המדיח וכלה במרענן ריח ואינני יודע מה עוד. זה סוד ההצלחה של פיניש ואנשי רקיט בנקיזר - יצרני פיניש יודעים לשמור עליו ולהיצמד אליו באדיקות.
אז מה היו אנשי פיירי צריכים לעשות כדי להגדיל את מכירותיהם? אחד משני דברים או שניהם גם יחד. האחד להרחיב את מגוון המוצרים שלהם בתוך הכיור תחת המותג פיירי ו/או לייצר חומרים למדיח תחת שם מותג אחר לחלוטין.
בדיוק כמו שעשתה קוקה קולה כשהיא רצתה להיכנס לתחום המשקאות הקלים היא לא קראה להם קוקה קולה תפוזים (כמו שרוב היצרנים היו עושים) כי אם פנטה. או ספרייט או כל דבר אחר רק לא קוקה קולה. זאת גם הסיבה שקוקה קולה הוא המותג המצליח ביותר מאז אמצע המאה ה-19. אתם מכירים עוד מותג מוביל בתחומו לאורך זמן רב כל כך? כמובן שלא. כי כל האחרים הרחיבו את בסיסם עד שהתפוגגו ונמוגו מהתודעה ומהשוק.
עוד משהו: הסיבה שהמותג פאלמוליב איבד את שלטונו (40%) בן 30 השנים בשוק הדטרגנטים לכלים היא שפאלמוליב הוא מותג לא ממוקד. הוא גם נוזל לכלים, גם סבון רחצה, גם סבון נוזלי וגם תחליב רחצה
אולי הוא גם שמפו לרצפה?
אז מה זה פאלמוליב? לך תדע. כל זמן שלא היתה לו תחרות רצינית הוא שלט חרף חוסר המיקוד אבל ביום שהגיע פיירי הממוקד המותג פאלמוליב ניגף. ועכשיו, צפוי גורל דומה ל"פיירי".
ועוד הרהור: כמו בכל השקה של מוצר חדש כך גם הקפסולות של פיירי נוחלות הצלחה ומגיעות ביוון ובספרד לכ-20% מהשוק. ההצלחה הראשונית בדרך כלל מסנוורת ומתעתעת. אבל כשאנשי פיירי ינתחו את הנתונים בעוד 5 שנים הם יגלו שבתחום המדיח הם נשארו עם נתח שוק קטן מזה של פיניש בעוד שבכיור הם הפסידו נתח שוק רציני למתחרה החכם שידע לנצל את ההזדמנות ולהכות את המותג המתמסמס. זאת תוצאה בלתי נמנעת. אחת שהפעלת את מנגנון ההשמדה העצמית הוא בלתי ניתן לפירוק.
ואחרון ודי: אני בטוח שרבים מהקוראים יגחכו על שאני נתלה באל ריס. יגידו שהוא מיושן, שהוא זקן ורק זקנים כמוני עוד מצטטים אותו ובכלל בשנים האחרונות החוקים השתנו. אז אמנם החוקים השתנו אבל לא המוח האנושי. הוא ממשיך לתפקד באותה צורה. ומותג שאיננו ממוקד במוח הוא מותג חסר סיכוי אם לא חסר קיום. זה מה שאל ריס טוען בלהט מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת ומעטים כל כך מבינים או מיישמים.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
15.שתי התוכניות מקסימות אנחנו צופים קבועיםדניאל סמדר 01/09/2019 23:51הגב לתגובה זו0 0וויס ישראל תוכנית מהנה נינג׳ה גם תוכנית יפהסגור
-
14.חחחח תעיטהרועי 29/11/2017 23:18הגב לתגובה זו0 0פיירי גם יותר זולים וגם יותר טובים או באותה הרמה כמו פיניש. הצליח להם ובגדולסגור
-
13.המותגים היוםגרין 26/07/2015 11:47הגב לתגובה זו0 0למעט מותגים ספורים, רוב המותגים מאבדים מכוחם - יש לזה קשר לתודעה צרכנית ריבויי מותגים וכו' - לא ניכנס לזה, באופן כללי המותג חוזר למיקומו הישן זה שהיה לפני 30-40 שנה ברוב המקרים הוא כבר לא מספר מי אני אלה מהווה תו איכות בלבד ולכן כשפיירי מקרינה את האיכות שלה על הקפסולות החדשות אם המחיר נמוך יותר אל מול המותגים האחרים כמו סומאט או פיניש אנסה אותו אם הוא מנקה כמו שהוא מבטיח אקח בחשבון לקנות אותו שוב וזאת רק אם המחיר יהיה סופר תחרותי.סגור
-
12.בדיוק קניתי מדיח והתחלתי עם פיירירומי 22/05/2015 08:32הגב לתגובה זו0 0חיפשתי באינטרנט אם אני צריך מלח למדיח בשימוש בקפסולות והגעתי לכתבה הזו. מעניין מה ג׳ינג׳י חושב בדיעבד - שנתיים אחרי.סגור
-
11.קפסולות פיירישמעון 08/11/2013 23:15הגב לתגובה זו0 1מאז שהתחלתי להשתמש בקפסולות "פיירי" כל הכוסות הזכוכית השקופות,נהיו עכורותסגור
- טען עוד
-
10.ניסיתי את הקפסולות והן לא מוצלחותניסיתי- לא מרוצה 17/10/2013 09:38הגב לתגובה זו0 0עוד באריזה נדבקו אחת לשנייה, ניילון נקרע, בתוך המכונה קפסולות נדבקות לתא ולא יוצאות באופן אוטומטי. אולי לא מתאים לחום ישראלי!!!!!!!!!!!!!!!סגור
-
9.לא מסכים, כנסו ותבינו.אביב 28/08/2013 15:05הגב לתגובה זו1 0אי אפשר להישאר רק עם סבון כלים כי העולם משתנה ויש יותר בתים עם מדיחי כלים מאשר לפני 5-10 שנים. מכירות סבון הכלים יורדת בהשוואה למכירת אבקות/ג'ל/טבליות למדיח שרק עולות. אם פיירי לא יכנסו לתחום המדיחים הם יתפוגגו עוד 15 שנה. המוצר שלהם מנקה כלים מצויין בכיור (יש כלים שאני מנקה ביד ולא במדיח) ולכן אחרי שנים שהייתי מרוצה מפיניש החלטתי לקנות קפסולות של פיירי (המחיר לא זול אבל יש מבצעים). הריח נהדר, הניקיון מושלם, וכלי הפלסטיק שהיו תמיד נשארים רטובים אחרי סיום הפעולה היו יבשים לחלוטין! לפי דעתי אם המחירים יהיו סבירים פיירי יעבור את פיניש.סגור
-
8.אתנצל מראש, תגובתי ארצית (יחסית)...צוות פותחן לנוקס 27/07/2013 16:33הגב לתגובה זו0 0... אני חובב את המותג לשטיפת כלים של "פיירי" שמוכיח עצמו חסכוני ומנקה יותר. כמובן מקפיד על מבצעים. ביום ה' הייתי במרכול שם נחשפתי למעמד המוצר החדש לאחר שטחנו אותי עם הפרסומת למותג. היה מחיר השקה, לסוג אחד רגיל 26 קפסולות ב 20 ש"ח ולסוג פרימיום א-ו-ת-ו מחיר ורק 20 קפסולות. כבר הריח לי את המחיר הרגיל שממתין לנו... עשיתי חשבון: האם אני מרוצה ממצבי הנוכחי מדיח מעולה וטבליות סבירות ? התשובה היתה "כן" וויתרתי על הנסיון עם "פיירי", וייתכן והפסדתי מותג מעולה, לא יודע. אני מתוך כך מעלה את הסברה שהרחבת מותג - בניגוד לדעה במאמר - יכולה להיות רעיון לא רע, עובדה שהפאנטה רוכב על קוקה קולה היטב ולאורך זמן הובסו המתחרים במספרים (- ונפח השוק של כולם עלה בדרך, לצערי כמעדיף מים). לעומת זאת 'שטח הפנים המתרחב' הנו כר פורה לשלל טעויות עם טעם חמצמץ בגזרת הלקוח, ר' מקרה זה של שניית ההחלטה אם לנסות.סגור
-
7.איך נותנים לבנאדם לכתוב כאלה שטויות (ל"ת)נעמה 24/07/2013 16:45הגב לתגובה זו0 0סגור
-
6.פאנטה היא דוגמא רעהאלעד 24/07/2013 09:22הגב לתגובה זו0 0גינגי, מציע שתעיין קצת בספרי ההיסטוריה... פאנטה לא נוצר ע"י קוקה קולה אלא ככורח ע"י הגרמנים, שבמלחמת העולם השניה לא יכלו להמשיך לייצר בגרמניה קוקה קולה והחליטו להשתמש בציוד שבידם ליצור משקה חדש. השם "פאנטה" בא מהמילה "פאנטסטיש" בגרמנית שבאה לתאר את טעמו המיוחד והמפתיע של המשקה. דווקא המותג קוקה קולה מחזיק תחתיו ריינג' רחב של תתי מותגים וטעמים, מקוקה קולה צ'רי ועד דיאט קולה שהקשר בין טעמם לבין הקולה המקורית מקרי.סגור
-
5.כנסו כנסו...40% עמלה 24/07/2013 01:02הגב לתגובה זו0 0קודם כל מה שאל ריס אמר: "מותגים צריכים מיקוד בקטגוריית מוצר. לא מומלץ להרחיב מותג מקטגוריה לקטגוריה, ומוטב ליצור מותג חדש". הקטגוריה היא ניקיון כלים ופיירי שם. אם זה באמצעות אבקה, ג'ל, קפסולות, מדבקות, נוזל, כדורים ואו כדוריות. הכל סביב קטגוריית ניקיון הכלים. מנגד, אלה דוגמאות לקטגוריות שונות ולכן בחרו לצאת עם שם מותג חדש: Ynet הרחיבו עם Winwin (קטגוריה שונה) Apple הרחיבו עם Iphone (קטגוריה שונה) Google הרחיבו עם Gmail (קטגוריה שונה) ואגב, אם להיות קרוב לדוגמא בכתבה אז נקה 7 התחילו מסבון רחצה בקוביות. הם עשו טעות שהרחיבו לסבון נוזלי? ואז לתחליבי רחצה? ואז לשמפו ומרכך? אם אתה פוגש את אל ריס בקרוב תגיד לו שיכנס למותג הזניח בלינק הבא שמתעקש על אותו שם באלף קטגוריות. http://www.virgin.com/company תודו שהיה כיף. :)סגור
-
4.חבל, חבל שלא הקשבתי לך. הייתי עדיין במוסיקה. (ל"ת)ריצרד ברנסון 23/07/2013 19:58הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.ריס באמת פאסה לחלוטין,הוא כתב הרבה שטויותמד מן 23/07/2013 16:31הגב לתגובה זו0 0את ריס קראתי בשקיקה בשנות ה 80 ,אבל ביננו גינגי, הוא כתב הרבה שטויות ובעיקר מיחזר את החוכמות שלו לדעת. מה שעשתה פיירי הוא בעיקר להתפתח לכיוון אליו השוק צומח בעיקר והחברה שם הגדילו לעשות (אני לא קשור אליהם כמלוא הנימה) הם עשו מוצר פשוט מעולה שבאמת יש לו יתרונות על אלו הקיימים בשוק,אם הם ידעו לתמחר נכון את המוצר אזי לא רק שהם לא יכשלו הם הולכים להצליח בגדול (באשר למחיר קניתי היום בשופרסל ב 19.99 במקום 39.99,מחיר שלא הייתי נוגע במוצר )סגור
-
2.אוייוסי 23/07/2013 16:16הגב לתגובה זו1 0מתיחה קלאסית, נכונה ומדוייקת. אל ריס גאון ולא מיושן. ההשענות עליו לא רלוונטית. מתיחת מותג צריכה להעשות בחוכמה.פרוקטר מבינים שיווק ולא צריכים את הטור הזה כדי להכיר את אל ריס....סגור
-
1.עם כל הכבוד לאל ריס וגם לך גינגי...רם 23/07/2013 16:13הגב לתגובה זו0 0אני ממש ,אבל ממש לא מסכים איתך. נכון, צריך להתמקד. אבל מי אמר שמיקוד במקרה של פיירי הוא מיקוד פיסי סביב הכיור? למה מיקוד לא יכול להיות סביב ניקיון כלים? זה פחות ממוקד? למה חברת המחשבים אפל יכולה לייצר מכשירי סלולאר ולהצליח? למה חברת מכוניות היוקרה מרצדס יכולה לייצר משאיות ולהצליח? על כל דוגמא של כישלון בהרחבת מותג אני יכול להביא לך דוגמא של הצלחה. ולגבי השקת מותג עם שם אחר - אתה הרי יודע טוב מאוד מה המשמעות הכספית של השקה ותמיכה במותג נוסף. האמת היא שאין פתרון אחד נכון. כל מקרה לגופו. אני דווקא מעריך שפיירי יצליחו לכבוש נתח שוק נאה ולשמור עליו. נחכה ונראהסגור