נקודת המפנה של תעשיית הפרסום העולמית: מיזוג בין פובליסיס ואומניקום
תעשיית הפרסום העולמית בדרך לשנות את פניה באופן דרמטי. 2 מ-5 החברות השולטות בשוק העולמי, אומניקום ופובליסיס, המדורגות במקום 2 ו-3 לפי השווי, עתידות לדווח במסיבת עיתונאים שתתקיים היום (יום א') בשעה 13:00 בפריז (שעון ישראל) על שלב מתקדם של מגעים לקראת מיזוג ביניהן.
אמש נחשף על ידי סוכנויות הידיעות בעולם, כי פובליסיס ואומניקום מנהלות מזה מספר חודשים, שיחות על מיזוג ביניהן לפי החזקה שווה. כיום, רשת הפרסום שמדורגת במקום ה-1 בעולם היא WPP הבריטית בראש עומד מרטין סורל. המיזוג בין פובליסיס הדומיננטית בשווקים מתפתחים ובאירופה לאומניקום שבולטת שוק האמריקאי יהפוך את החברה המשותפת לגדולה בעולם עם שווי של כ-30 מיליארד דולר ומחזור מכירות שעתיד לעמוד על 23 מיליארד דולר. 2 רשתות הפרסום הנוספות ששולטות בשוק העולמי הן ipg (עמה ניהלה בעבר פובליסיס שיחות למיזוג אפשרי שלא הבשיל) ו-Havas Worldwide.
תחת פובליסיס פועלות רשתות פרסום, מדיה ויח"צ מהמובילות בעולם, ביניהן: Publicis Worldwide, סאצ'י אנד סאצ'י, ליאו ברנט, זניט אופטימדיה ו-DigitasLBi. אומניקום כוללת בתוכה את רשת BBDO, TBWA ו-DDB. 2 החברות אף מחזיקות בסוכנויות פרסום שפועלות בישראל. פובליסיס העולמית מחזיקה באופן מלא בקבוצת פובליסיס ישראל שכוללת את באומן בר ריבנאי, ליאו ברנט, פובליסיס, סופר פוש וחברת המדיה זניט. אומניקום מחזיקה במניות במשרדי הפרסום BBDO, יהושע TBWA ודרורי שלומי BBDO המחזיקות גם בחברת המדיה המשותפת TMF. משרד הפרסום זרמון DDB מייצג בישראל את רשת DDB העולמית שפועלת גם היא תחת אונמיקום.
הפועל היוצא של המיזוג בין אומניקום לפובליסיס עתיד להביא את החברה המשותפת לעמדה מסחרית משופרת מול רשתות הטלוויזיה והעיתונים בארה"ב ואירופה, ושאר השווקים בהן פועלות החברות. שילוב הכוחות וניהול התקציבים של המותגים הבולטים בעולם ישיג עבורן מחירי מדיה מופחתים וייטיב את מצבן מול הלקוחות הקיימים ומול לקוחות פוטנציאליים.
מכשול אפשרי שפובליסיס ואומניקום צפויים להתמודד עימו הוא הרגולציה שמפקחת על התחרות במשק, בשווקים בהן היא פועלת. החיבור ביניהן אמור להניב רכש מדיה בהיקף של 100 מיליארד דולר בשנה, או במילים אחרות נתח של 20% מהפרסום העולמי.
רשת פובליסיס הוקמה בפריז, בשנת 1926 על ידי מרסל בלושטיין. מוריס לוי, היו"ר הכל יכול של הרשת הוא זה שחתום על ההצלחה והצמיחה המשמעותית של הרשת בעשורים האחרונים. לוי מנהל את עסקי פובליסיס ב-26 השנים האחרונות עם אסטרטגיה ברורה של רכש בינלאומי בשווקים מתפתחים ודגש מאסיבי על שוק הדיגיטל כאשר בשנים האחרונות כ-37% מסך המכירות של הרשת העולמית הגיעו מתחום הדיגיטל.
פובליסיס ביצעה רכישות משמעותיות בשנים האחרונות, רובן ככולן בשוק הדיגיטל הצומח כחלק מאסטרטגיית הצמיחה שהתווה מוריס לוי. הסכום המצרפי שהוציאה החברה על רכישת סוכנויות פרסום עצמאיות מאז 2007 עומד על 2.4 מיליארד דולר שהושקעו ב-LBI, ROKKAN, ROSSETA, RAZORFISH ו-DIGITAS.
- לא רק קשת על המסך: מי הצליח להפתיע בפריים טיים?
- חשיפה הובילה בפריים טיים, מי הפתיעה במקום השני?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
בכנס משקיעים שקיימה פובליסיס בלונדון לפני מספר חודשים הצהירה החברה כי תשקיע ב-5 השנים הקרובות סכום של 4 מיליארד דולר על רכש נוסף. באותו המעמד ציין לוי כי היעד אליו מכוונת פובליסיס הוא ש-75% ממחזור הפעילות יגיע מתחום הדיגיטל ומשווקים מתפתחים.
מועד פרישתו המקורי של לוי מניהול פובליסיס, היה לפני מספר שנים. בעלי המניות של החברה שלא השכילו לטפח יורש ראוי או לפחות לא סמכו מספיק על ממשיכי דרכו, הביעו בפניו את רצונם שימשיך בתפקידו לקדנציה נוספת, לא לפני ששומן באמצעות