לתקע ושקע יש תינוק: מהפכה גאה או ספין של חברת חשמל?

התינוק החדש מעיר את השיח הלהט"ב בישראל. רוני לטשובר ריזנברג מהקריה האקדמית אונו, נזכרת גם שמה שחדשני בארץ, הוא גישת פרסום מוכרת בעולם

לפני כמה ימים דווח כי גווידו ברילה, מבעלי מותג הפסטה הפופולארית "ברילה", נכשל בלשונו או התכוון לכך מלכתחילה, תלוי את מי שואלים, עת הכריז שהמותג "ברילה" ישתמש בפרסומיו אך ורק ב"משפחות קלאסיות", ובתרגום חופשי: לא יעניק בקמפיינים של המותג במה למשפחות חדשות, בעיקר חד מיניות.



ההערה גררה הכרזות מצד הקהילה הגאה כי תחרים את מוצרי "ברילה", ובתגובה פורסמה התנצלות מהירה מצדו, אולי כדי למזער נזקים. עד שיסלחו לו, כבר ניצל המותג המתחרה "ברטולי" את המומנטום, ופצח בסדרת מודעות Gay friendly, כדי לומר לקהילה הגאה "לא תצטרכו להפסיק לאכול פסטה.. שהרי אנחנו פה בשבילכם". יש לציין כי מדובר במותג שפנה בעבר לקהילה הגאה, ולמעשה אין חדש באסטרטגיה שלו.



ואילו כאן בבית אצלנו, הכריזה אתמול חברת החשמל על תוספת חדשה לזוג הפרזנטורים "שקע ותקע", שעד כה רק שמם עשוי היה לרמוז על העדפתם המינית, אם כי מעולם לא יצאו רשמית מן הארון. מתברר שנולד להם תינוק והם הפכו למשפחה, מה שנראה כפנייה ישירה ובלתי מתנצלת לקהילת הלהט"ב.

מדובר במהפכה. איננו מורגלים בדרך כלל בפרסום המכוון ישירות לקהילה הגאה מצד מותגים המצויים בתחרות, בוודאי שלא מצד מותג שהוא מונופול ממשלתי. למרות קווי הדמיון למדינה כמו איטליה (מדברים בדרך כלל על מזג דומה, ידידותיות וחום אנושי), שם, כמו אצלנו, חיות זו לצד זו, בשלום יחסי, אוכלוסיות שמרניות למדי לצד אוכלוסיות פתוחות, חילוניות וידידותיות לקהילת הלהט"ב, אך כאן גם מסתיימת ההקבלה.

תקע, שקע והתוספת החדשה למשפחה


בעוד שבאיטליה כמו במדינות מערביות רבות, אסטרטגיית הפנייה לקהילת הלהט"ב היא חלק בלתי נפרד מן האסטרטגיה המותגית, וחלק בלתי נפרד מתוכנית השיווק השנתית של כל חברה, אצלנו הפנייה לקהילה נעשית, אם נעשית, באמצעי מדיה המיועדים לה ספציפית, חס ושלום במדיה הכללית. משמע הם מגזר העומד בפני עצמו.

האם זו החלטה מותגית נכונה?

האם ייתכן שמותגים חוששים להראות בפרסום משפחה חד מינית, כדי שלא לפגוע בצרכנים שמרנים ולהכעיסם? ברור מאליו. להבדיל מארה"ב וממדינות גדולות נוספות, בישראל קהילת הלהט"ב עשויה להיתפס כנישתית, ולכן אינה אטרקטיבית דיה מבחינה מסחרית.

בנוסף, הצגת הקהילה במדיה המיועדת לקהל הרחב יכולה להיתפס כפרובוקציה, ותכעיס גורמים שמרניים, עד כדי "הברחת" הקהל הנאמן למותג. "מי צריך את כאב הראש הזה.." יגיד כל מנהל שיווק. סכנה אמיתית.

אך בעולם כבר הבינו שפנייה לקהילה הגאה בכל אמצעי המדיה, ולא במדיה ייעודית ללהט"ב היא אסטרטגיה נכונה וכדאית. מותגים מסורתיים משלבים דרך קבע בפרסומיהם משפחות חד מיניות, וסיטואציות שונות מחיי צעירים וצעירות המעדיפים את בני מינם. כך למשל המותג הוותיק "היינץ" אינו מהסס להציג שני אבות (לאחד מהם הילדים קוראים "אימא") בסרטון המציג את טעמי הרטבים החדשים שלו.



הצגת משפחות אלטרנטיביות או חדשות, הפכה לנפוצה יותר ויותר, כאשר הסיבה המרכזית לכך היא ההכרה כי Gay friendly אינו מצב תפיסתי, המשקף התייחסות לאוכלוסיית הגאים, אלא לקבוצה רחבה הרבה יותר: לכל מי שקרוב לגאים ותומך בהם - המשפחה, החברים והקולגות לעבודה. מכאן שמדובר באוכלוסייה צרכנית שאינה קטנה כל כך.

באותו אופן ניתן לבחון את הכיוון ההפוך: העברת מסרים מהמדיה הכללית לאוכלוסיית הלהט"ב. האם קמפיין שעובד טוב במדיה הכללית, ומציג את המשפחה המסורתית יעבוד טוב בקרב אוכלוסיית הגאים? סביר להניח שלא, וכמו כל פנייה מותגית המתייחסת באופן ייעודי למגזר ספציפי, יש צורך בניסוח מסר רלוונטי וממוקד, שיחבר את קהל היעד למותג.

אם כן, ברור שיש לגבש אסטרטגיה כלשהי עבור פלח הלהט"ב. מותגים עשויים לבחור להציג מסר מרוכך, על מנת שלא לפגוע בצרכנים שמרניים. שיטה ידועה היא שימוש בצבעי הקהילה, או בדגל הקהילה על מנת כדי לסמן לקהילה כי המותג הינו GF, מבלי להרגיז יותר מדי אוכלוסיות שדעתן אינה נוחה ממראה שני גברים מחובקים.

כך אוראו, מותג העוגיות הוותיק


מותגים אחרים, בעיקר בענפים השמרניים כמו ביטוח או בנקאות, חוששים לרוב לפנות לקהילה הגאה באופן ישיר, ומשתמשים במסרים עמומים.
כך ניתן לראות שני גברים מקבלים ייעוץ בנקאי. הם עשויים להיות שותפים עסקיים או בני זוג. אין לדעת. הפרשנות פתוחה לעיני המתבונן, ובוודאי שאינה מרגיזה את קהל הלקוחות ההטרוסקסואלי..

מולם נמצאים מותגים המשתמשים בעצם הפנייה לצרכנים גאים על מנת לומר לנו משהו על אישיותם שלהם: פתוחים, מתקדמים וחדשניים. המגמה ניכרת בקרב מותגי לייף סטייל, שמבקשים לייצר לעצמם דימוי מותגי רענן ומעודכן. המטרה ברורה. והקהילה הגאה? היא האמצעי. התירוץ.

מתוך הקטלוג של J C Penney


שלט חוצות של רשת טארגט


עכשיו, מה לחברת החשמל ולקהילה? חברת החשמל לא קורצת לקהילת הלהט"ב. אין לה שום סיבה. הם לא ייקבעו את גורל הרפורמה. התפנית הלא צפויה במותג באה לייצר שיח על יציאה מן הארון, ובכך לתרום לריענון הפרזנטורים הוותיקים, ואולי גם להשכיח מאתנו את דימוי "היד על השאלטר". לא יותר.

הכותבת היא יועצת למיתוג ולתקשורת שיווקית ומרצה בחוג לפרסום ותקשורת שיווקית , הקריה האקדמית אונו


תגובות לכתבה(13):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    מעניין ביותר ומחדש
    יפית 06/10/2013 22:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת מעניין לראות חברות ואפילו מסורתיות שלקחו את הנושא עד הקצה.לא טריוויאלי ובטוח מעורר שיחה. לגבי חברה החשמל קשה להאמין שהם באמת ייקחו את זה עד הקצה בכל חברה ממשלתית...
    סגור
  • 11.
    מעתיקים את האמריקאים בלי לדעת מה הם עושים
    אפרתי 06/10/2013 08:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לתאר את זה. אריק ובנץ יצאו מהארון, אז גם שקע ותקע... זה כל-כך לא מתוחכם בעצם והדיון הזה כל-כך גדול על המהלך האוטומטי של העתקה שעשו במשרד פרסום. עולם הפרסום הישראלי מתדרדר והולך
    סגור
  • 10.
    דיון רציני ומעמיק (ל"ת)
    א.מ 06/10/2013 07:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    ואולי הם בסך הכל חברים טובים שהוצאו מהקשרם
    עמרי 03/10/2013 16:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה על המאמר המעניין ועל ההזדמנות להתדיין. באופן אישי, אני לא מצליח להבין מה בשתי הבובות האלו אמור לעורר "גאווה". אני שואל את עצמי מה המטרה האמיתית של הפרסומת הזו? המוצר "המחשמל" אינו רלוונטי בשום צורה ייחודית לקהל להט"בי ואין לפרסום הזה שום ערך מוסף עבורו או עבור כל קהילה אחרת. "הם" לא אמורים לצרוך או לחסוך בחשמל יותר ממישהו אחר. לתחושתי אין לפרסומת הזו באמת אג'נדה של קירוב לבבות או פלורליזם. ולכן זה משאיר אותי עם תחושה של קריאייטיב שאין לו הצדקה ורכיבה על טרנד שאינו במקומו. במילים אחרות, ההחלטה ה"אסטרטגית" והקריאייטיבית הזו לפנות (כביכול) לקהילה הלהט"בים היא דווקא סימן של כאלה שתקועים במקום ושקועים בעצמם. ד.א.- אני לא קונה את זה שהם זוג. הם מקסימום חברים טובים מתקופת הצבא שאולי היה להם פעם סטוץ חולף מתוך סקרנות.
    סגור
  • 8.
    ניתוח מעניין וסקירה מאוד מקצועית של הנושא.
    דורון 03/10/2013 14:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק הערה אחת: לדעתי חברת החשמל כן קורצת לקהילה הגאה כיוון שיש לה עוצמות גבוהות מאוד בניתוב השיח הציבור . כדאי לחברת החשמל שאנשי הקהילה, עם הפרופיל וההשפעה התקשורתית הגבוהה שלהם, יהיו בצד שלה.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    האם הם באמת כ"כ שונים?
    דקל מירה טיילור 03/10/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצגת עניין ישירה, מקיפה ולעניין רוני. ממש אהבתי ומצד שני לא רואה פה ניתוח פרמטרים נכון. יש אייזה סטטיסטיקה או קבוצות מיקוד שבחנו את תגובות קהילת הלהט"ב לפרסומות רגילות לעומת אלו שכביכול מיועדות עבורם בגלוי או שלא כ"כ בגלוי? התופעה של פוליטיקלי קורקט מצלה לדעתי על חשיבה שיווקית נכונה. לצאת מנקודת הנחה שקהילה זו "שונה" או שהפרסום עבורה שנוי במחלוקת זה דווקא משיג את ההייפך.אולי בבחינה קרובה ומדידה יותר יתגלה שלמשפחות חד מיניות יש פילוח צרכני פסיכוגרפי דומה אם לא זהה לעמיתהם ההטרו.
    סגור
  • 6.
    מושקע כרגיל (ל"ת)
    איתי 03/10/2013 01:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    אלעד 02/10/2013 18:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    על זה נאמר
    איזק סיוה 02/10/2013 17:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    seinfeld -not that there's anything wrong with it מאמר מאיר ואולי מסביר שהמחשבה על כדאיות מסחרית לא תמיד מעודכנת וכדאי לשקול מחדש את הסיכון שמועיל לפרסום אל מול מי שהולך להיפגע ממנו ואז לגלות הפתעות ולאפשר חדשנות. כמובן בזהירות
    סגור
  • 3.
    איזה גיבוב של בולשיט!
    סתם טרמפיסטית 02/10/2013 12:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד נפיחה שנתקעה באקדמיה ולא יורדת לעולם האמיתי. מה זו ההשוואה הזו של ישראל לעולם? פסטה לחשמל? מישהו באמת הבין כאן אם לדעתה צריך או לא צריך לפנות ללהט"ב במדיה הכללית? למה לא להעריך את חברת החשמל על המהלך הדי מהפכני הזה? מתי לאחרונה סגרו לה את השאלטר? הם לא הורידו אותו כבר עשרות שנים...
    סגור
  • תגובה לסתם טרמפיסטית
    דקל מירה טיילור 03/10/2013 12:39
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סתם טרמפיסטית: זהו פורום לתגובות ושיחה ברמה מקצועית כך שאין צורך לתקוף באופן אישי. תחלקי על דייעה לא סתם להשמיץ ללא סיבה. עבדתי עם גב' לטשובר מחוץ לאקדמייה פעמים רבות. אחת הנשים המבריקות יותר שפגשתי. תגובתך לא מורידה ממנה דבר אבל ממש לא מכבדת אותך. בואי נפתח בשיחה על מה באמת התסיס אותך פה ואייזה תשובות חפשת ולא מצאת? כולנו, בשוק בארץ ובכל העולם לומדים כל יום. והכי הרבה מביקורת מאתגרת ובונה.
    סגור
  • 2.
    הכל בסוף יושב על משרד פרסום חזק ומנהל שיווק ש
    המלך הוא ערום 02/10/2013 12:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יודע לשאול את השאלות הנכונות ואין לו רעיונות משל עצמו. סחה על אדלר...
    סגור
  • 1.
    אולי זה מהלך אנטי דתי
    סקפטי 02/10/2013 12:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל שהם לא מדליקים חשמל בשבת? חחח
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות