יחסי ציבור זה לא רק שליחת קומוניקטים ומאמרים לתקשורת
באופן מסורתי, תפקידם של משרדי יחסי הציבור נתפס תמיד כהכנסת כתבות, מאמרים וידיעות לאמצעי התקשורת השונים. תפקיד זה אמנם היה מוגדר, אך יצר בלבול לא פעם בקרב לקוחות רבים, שלא הבינו את ההבדל בין רכישת מדיה ושטחי פרסום, לבין עבודת יחסי הציבור.
ובכן, יחסי ציבור אינם פרסום ותפקידם בפירוש אינו לרכוש מדיה. פרסום הוא חד, ישיר וקצר, ואילו יחסי ציבור הם ארוכי טווח: הם אלו הבונים, יחד עם הלקוח, את המוניטין של העסק ושמו הטוב, מתוך תכנון קפדני של המערך התדמיתי, השיווקי והתקשורתי. כעת משהגדרנו בבירור את מטרת יחסי הציבור, ברור כי הדרך לשם אינה יכולה לכלול אך ורק הכנסת ידיעות לתקשורת.
כמובן שאין בכך כדי לבטל את חשיבותן של כתבות המתפרסמות באמצעי המדיה. אין ספק כי הן מהוות חלק חשוב מעבודתו של משרד יחסי הציבור, אך הן בפירוש לא חזות הכל, שהרי כתבה בעיתון או בפורטל מוביל, לא תועיל בסופו של דבר ללקוח, אם לא תהיה ממוקדת ותתייחס במדויק למטרות שהוגדרו בתחילת תהליך העבודה. משום כך, על חברת יחסי ציבור לקחת אחריות מלאה על הלקוחות שלה ולהציע להם מטריית שירותים רחבה הרבה יותר מסתם נוכחות תקשורתית.
מה כולל תהליך העבודה מול משרד יחסי ציבור?
1. מחקר - מדובר בשלב ראשוני וקריטי בתהליך העבודה, בו בודקים מי קהלי המטרה של העסק ומה החזון של הלקוח עבור העסק שלו, מסמנים את הנקודות החזקות והחלשות ביותר של העסק בנקודת הזמן הנוכחית, בוחנים את ההיסטוריה המקצועית של הלקוח וכל נתון רלוונטי נוסף. תוצאות המחקר המעמיק, מהוות את אבני היסוד לתכנית עבודה חכמה ויעילה.
2. אסטרטגיה - במסגרתה מגדירים יחד את החזון והמטרות של הלקוח ומפרטים ציוני דרך ברורים ומערכות צעדים מפורטות על מנת להגשים את החזון.
3. תכנית עבודה - לאחר אישור האסטרטגיה על ידי הלקוח, יוצרים תוכנית עבודה, שרק מעקב מדויק אחריה מביא לתוצאות הרצויות על ידי הלקוח. התכנית מפרטת על המוצר, על קהלי מטרה, על סביבת העבודה, קובעת את המטרות הקצרות וארוכות הטווח, מבססת מערך תקשורתי ותדמיתי ומתווה את ערכי המותג.
4. אישור מסרים - בטרם מוצאים מסרים החוצה אל המדיה ואל קהל המטרה שהוגדר בהתאם לאסטרטגיה, חשוב לדייק את המסרים ולהקפיד שהם ברורים ואחידים. רק לאחר מכן, יועברו אלו אל הלקוח לקבלת אישורו.
5. ניהול התיק - מתבצע על ידי 3 אנשי מקצוע שונים במשרד היח"צ - מנהל קריאייטיב שתפקידו להבטיח כי הקריאייטיב יהיה מיוחד ושונה על רקע המתחרים של הלקוח, מנהל מחלקה שמוודא שתוכנית העבודה מתבצעת בהתאם לתכנון, ויועץ תקשורת שמוציא את התכנית באופן מעשי מהכוח אל הפועל.
6. קשרי מדיה - כוללים הכנסת כתבות וידיעות לתקשורת. כאן מתבטא ייחודו של משרד היח"צ, שכן מעבר לקשרי המדיה הטובים והשותפים, שהם כמובן הבסיס לעבודה, חשוב לוודא שהחומר המגיע למדיה יצירתי, ייחודי ומשרת בבירור את התדמית אותה רוצה ליצור הלקוח עבור העסק שלו.
7. פגישות ייעוץ - מדובר בפגישות שוטפות בהן מקבל הלקוח, מעבר לשירות הבסיסי, גם ייעוץ מקצועי בנושאים שיווקיים מהותיים נוספים, כמו מוניטין, תדמית, מיתוג, כוח אדם וכל נושא נוסף בו חשוב לדון, על מנת להוביל את הלקוח קדימה אל עבר הגשמת החזון.
8. שירותים נוספים - כאמור, משרד יח"צ יכול וצריך לספק ללקוחותיו סל רחב של שירותים ומוצרים שיווקיים, המהווים מוצר משלים וחשוב ומוגדרים גם הם בתוכנית העבודה. הכוונה היא למוצרים, הכוללים, בין היתר: יצירת ניוזלטרים תדמיתי ואינפורמטיביים; פרסום מאמרים מקצועיים שיסמנו את הלקוח כמוביל דעה וכאוטוריטה בתחומו; יצירת מיתוג חדש ברוח המחקר שנעשה בשלבים הראשונים, הכולל עיצוב לוגו, אתר וכתיבה שיווקית; יצירת קמפיין אינטרנט משולב פרסום ומערכתי; הפקת אירועים לתקשורת, מסיבות עיתונאים ואירועי תדמית; יצירת שיתופי פעולה עסקיים ואסטרטגיים שיחשפו את הלקוח לקהלי יעד נוספים; הפקת תוכן וידאו קריאטיבי, ובשאיפה גם ויראלי, בהתאם לרוח המותג.
בשורה התחתונה, משרדי יחסי ציבור מהווים כיום את חוד החנית במערך השיווקי של כל חברה ועסק, קטן וגדול כאחד, כאשר המפתח לעבודה יעילה ומועילה הוא קודם כל התוויית תוכנית עבודה מדויקת, שנבנית יחד עם הלקוח, תוך הבנה מלאה של צרכיו. מעקב אחר תוכנית זו, הכוללת את מגוון השירותים אותם יכול להעניק משרד היח"צ, כפי שהדגמתי כאן, הוא זה שיוביל בסופו של דבר להגדלת הכנסות הלקוח ולשגשוג העסק שלו.
יעל לוטן היא מנכ"לית 'לוטן תדמיות'
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
6.ועכשיו - תיישמי את כל מה שכתבת על המשרד שלךעיתונאית 30/10/2013 01:24הגב לתגובה זו0 0מחקר? אסטרטגיה? תכנית עבודה? משרד היח"צ שלך עובד בצורה לא מקצועית בעליל. בתור עיתונאית, אני יכולה לספר לך שאתם גורמים נזק תדמיתי לכל לקוח שאתם מטפלים בו. כבר קרה יותר מפעם אחת שקיבלתי טלפונים מיחצניות שונות במשרד, אחת אחרי השניה, שהתקשרו לברר (שוב, בפעם העשרים) מה המייל שלי או אם קיבלתי את הקומוניקט ששלחתם. עם כל הניסיון שיש לי מולכם, אני מוחקת את כל המיילים שמתקבלים ממכם מיד אחרי שהם נוחתים אצלי באינבוקס. בחצי מהמקרים הם לא קשורים בכלל לתחום הסיקור שלי (תחקיר בסיסי שכדאי שהעובדות שלך יעשו) ובחצי השני מדובר באייטמי יחצ מאולצים ולא קשורים. אתם דוגמא מצויינת ליח"צ רע.סגור
-
5.התכנית שהיא מציגה אופטימלית. בפועל משרדי יחצ (ל"ת)רחוקים מכך וחבל 29/10/2013 12:01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
4.הפתרון שלה זה מגזין שאף אחד לא קורא ? (ל"ת)רונית 24/10/2013 13:17הגב לתגובה זו0 0סגור
-
3.תותחית (ל"ת)בני כהן 24/10/2013 11:25הגב לתגובה זו0 0סגור
-
2.השאלה אם כל חברה קטנה צריכה יח"צגלעדי 24/10/2013 11:12הגב לתגובה זו0 0מדובר על הוצאה של אלפי עד עשרות אלפי שקלים בחודש, אז האם אני צריך את זה או שאני יכול לעשות את העבודה לבדסגור
- טען עוד
-
ברוב המקרים צריך את זה...מיכאל 27/10/2013 12:07הגב לתגובה זו0 0השאלה היא מה הצורך שלך. אם אתה מעוניין בבניית תדמית ומותג לטווח ארוך אז יהיה לך מאוד קשה לעשות את זה לבד, אלא אם כן אתה מכיר המון אנשים במקומות הנכונים. דווקא בלוטן יש המון פתרונות שמאפשרים גם לחברות קטנות לקבל יח"צ בסכומים סבירים מאוד. לא תמיד חייבים להוציא עשרות אלפי שקלים, ודווקא במקום הזה לוטן שונים מחברות יח"צ אחרות...סגור
-
1.כן כן בטח .... (ל"ת)המנכ"ל 24/10/2013 11:09הגב לתגובה זו0 0סגור