רשת וקשת מצטרפות למאבק בשחם: "יביא לקריסת המודל העסקי שלנו"
ועדת שחם בראשות יעקב שחם שיצאה לדרכה לפני מספר חודשים ולאחרונה הציגה את מסקנותיה זוכה היום (יום ד') לביקורת מבית, מצד זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת. הזכייניות מצטרפות למאבק הפעיל של משרדי הפרסום כנגד ההמלצות להגביל את רכש המדיה ל-10% ובכך מייצרות חזית אחידה וקשיחה כנגד שחם.
בימים כתיקונם משרדי הפרסום וזכייניות הטלוויזיה חלוקים על לא מעט נושאים, שנוגעים לרכש המדיה בטלוויזיה, הזרמת תקציבי הפרסום, העמלות שהמשרדים גורפים לכיסם וכח הקנייה המשתק של חברות המדיה המובילות כנגד זכייניות הטלוויזיה המשוועות לתקציבים - כח שמגביל את מרחב הפעולה שלהן. עם זאת, נדמה שבכל הקשור להמלצות ועדת שחם - משרדי הפרסום, חברות המדיה וזכייניות ערוץ 2 נוצרה ברית שעשויה לטרפד את המלצות הועדה.
בתיאום ביניהן, זכייניות הטלוויזיה העבירו היום (יום ד') לידי יעקב שחם מכתבים עם העתקים לבכירי הרשות השנייה ובהם הוצגה התנגדותם להמלצות הוועדה. טלי גורן, סמנכ"ל תקשורת ורגולציה של קשת ציינה במכתבה כי "משמעות אישור ההמלצה עלולה להביא לתגובת שרשרת שסופה קריסת המודל העסקי עליו נשענת הטלוויזיה המסחרית, אשר פעילותה ממומנת באמצעות הכנסות המתקבלות משידור פרסומות".
שאול מגנזי, המשנה למנכ"ל רשת ציין במכתבו: "בימים אלה בהם מצוי שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל בקריסה, להחלטה זו השלכה הרת גורל על עתידו - שכן תוצאתה המיידית תביא לירידה דרסטית בהיקפי הפרסום של כל אחד מגופי המדיה בטלוויזיה, ובאופן אבסורדי תביא להפניית תקציבים חיוניים אלה למדיות אחרות".
בקשת טענו דברים דומים לרשת וציינו כי "שוק הפרסום הישראלי, הוא שוק הולך וקטן הסובל מבריחת תקציבים. מגבלה נוספת על חלק אחד בלבד מעוגת הפרסום (שוק הפרסום בטלוויזיה) עלולה, להביא להסטת התקציב ולזליגתו לחלק אחר בעוגה (שילוט חוצות, רדיו, עיתונות ופרסום באינטרנט) ובכך לפגוע פגיעה אנושה בטלוויזיה המסחרית, שספגה לא מעט מהלומות כלכליות בשנים האחרונות. גם אם לא הייתה כוונת פגיעה שכזאת, תהא זו פגיעה ספציפית במגזר אחד מתוך שוק הפרסום, באופן המטיב בהכרח עם מגזרים אחרים, באופן בלתי שוויוני".
בקשת דורשים מהרשות השנייה כי "כל החלטה הנוגעת לשוק הפרסום חייבת להיות רוחבית ושוויונית ולחול על כלל גופי המדיה, זאת על מנת שלא ליצור עיוות מובנה נוסף שיפגע בשחקניות הקיימות בשוק". עוד נטען על ידה כי כל שינוי מהותי בכללי המשחק "מחייב בדיקה מעמיקה של כל שוק הפרסום והשלכות הכלכליות המתבקשות, כפי שנעשית על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. ככל שנשקל שינוי כזה, שינוי שקשת רואות בו טעות חמורה, ראוי, כי הדבר ייעשה, על ידי חקיקה ראשית על כל שוק המדיה (ולא רק על שוק הטלוויזיה) וזאת לאחר שניתנה האפשרות לכל הנוגעים בדבר בכלל ואלה העלולים להיפגע משינוי כזה, בפרט, להשמיע את עמדתם בפירוט".
בתוך כך, כפי שפורסם היום (יום ד') באייס, בין משרדי הפרסום הגדולים אדלר חומסקי ומקאן אריקסון נכרתה ברית כדי להיאבק בהמלצות ועדת שחם על ידי שלילת הלגיטימציה של העומד בראשה. לשם כך נשכרו שירותיו של עורך הדין דן להט, המשמש גם כעורך הדין של משרד הפרסום מקאן אריקסון.
יעקב שחם אמר לאייס בתגובה: "אני לא מכיר את המכתבים האלו טוב, ולכן איני יכול להגיב לנושא".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה