פעם היו פרסומאים שנאבקו על דרכם - היום הכל שטחי, חסר מעוף ולא יצירתי
החשש הגדול המטריד אנשים בגילי (גילאי 60-70) הוא חס ושלום להישמע זקן. ברור לי שאני כבר לא צעיר (צעיר זה יתרון שעובר עם הגיל אמר פרנץ וארוש) אבל אני בוודאי לא מרגיש זקן. למרות שאם הייתי נדרס היום ברחוב, העיתונות הייתה מדווחת על "קשיש נדרס.." וכל זאת למה? כי פעמים רבות, מדי יום, אני רוצה לומר דבר מה לאנשים צעירים ואני מרסן את עצמי שמא אשמע כמו זקן.
למשל, אני מת לשאול בחורים צעירים שמגיעים לראיונות עבודה בלתי מגולחים למה הם לא מתגלחים? למה הם לא מסתרקים? למה הם באים בכפכפים או בנעליים מרופטות? או למה הם באים במכנסיים קצרים? אני מת לשאול נשים שבאות לראיונות עבודה למה הן לא מוציאות את המסטיק מהפה? או למה בכלל הן לועסות כמו פרות? או איך הן מקנחות את האף עם הנזם שתקוע להן שם? גם כשאני שואל אנשים למה הם לא קוראים ספרים ומנסה לדבר איתם על חשיבות הקריאה, אני יודע שאני נשמע, באוזניהם, כמו זקן, מי בכלל קורא היום?
מאידך, אין שום בושה בלהיות זקן. בעבר זקן היה שם נרדף לחכם. פעם ידעו שהחוכמה נרכשת עם הגיל. עובדה אמפירית היא שכשאתה צעיר אתה בטוח שיש לך מונופול על החוכמה וככל שאתה מתבגר ומחכים אתה מבין כמה מעט אתה יודע. היום ,זקן הפך לשם נרדף ל"לא מעודכן" "פג תוקף" אבל, חרף חששי, הפחד מעולם לא הרתיע אותי מלומר את דעתי המקצועית, במקומות שהיא נדרשה. לכן, אני מנצל במה מכובדת זאת כדי להביע את דעתי על הפרסום ואנשי הפרסום הצעירים.
סימני ההיכר של הפרסום בן זמננו, הם: שטחיות, חוסר יצירתיות, חוסר תעוזה וחוסר מעוף. כל אלה נובעים, מצד אחד: מדרישותיהם של המפרסמים לתוצאות מיידיות שאפשר לספור בקופה כבר היום ובמאזני החברה בתום הרבעון. אין יותר שום מחשבה על בניית מותגים, על בניית וביצור תדמיות , על טיפוח נאמנות צרכנים ועוד כיוצא באלה, ערכים שאינם משתקפים במאזנים.
ומצד שני, מהיענותם וכניעתם של הפרסומאים לדרישות הללו. פעם, פרסומאים היו מראים את הדרך למפרסמים, היו נאבקים על עמדותיהם וגוררים את המפרסמים (על אפם ועל חמתם) לפסגות ולשיאים חדשים, כיום כולם עסוקים בדבר אחד בלבד: ריצוי לקוחותיהם. מחשש, פן יאבדו אותם. כלומר. אם פעם מה שהיה מנחה את הפרסומאים הייתה השאיפה להצטיין ונאמנותם ליושרתם המקצועית היום הדבר היחיד הקובע הוא: כסף. להרוויח וחס ושלום לא להפסיד, כסף. גם במחיר כבודם העצמי.
פעם, היו פרסומאים ואנשי קריאייטיב ששמם הלך לפניהם. הם נחשבו לאוטוריטה מקצועית. פרסומאים ומפרסמים כאחד היו מציינים את שמותיהם במידה רבה של יראת כבוד. אני בכוונה לא מזכיר שמות, כדי לא לפגוע במי ששמו יישמט ממני. ובכל מקרה בני דורי יודעים במי מדובר ולצעירים של היום שמות אלה ממילא לא אומרים דבר וחצי דבר. כשאני מנסה לחשוב על איש קריאייטיב או איש פרסום בן ימינו הנהנה ממעמד דומה אינני מצליח לחשוב על יותר מאחד או שניים, שגם הם כבר מחוץ לענף.
פעם, ליבת הפרסום הייתה הקריאייטיב והיום ליבת הפרסום היא הטכנולוגיה. מי ששולט ברזי הטכנולוגיה הוא המלך. אנשים שוכחים שהטכנולוגיה של היום, מחר כבר תהיה הטכנולוגיה של אתמול. הכל מתפתח, משתכלל ומשתנה בקצב שקשה לעמוד בו. אבל, הדבר האחד והיחיד העומד בבסיס אמנות הפרסום (כן, אמנות ולא מדע) מאז ולתמיד זה הקריאייטיב. הרעיון המדליק שיש בכוחו להצית את דמיונם של הצרכנים, לפרוט על נימי רגשותיהם, לשבות את ליבם ולהניע אותם לפעולה. למרבה הצער דווקא הבסיס הזה נזנח לטובת הטכנולוגיה ולטובת הכסף.
ברור לי שהצעירים הקוראים טור זה יבטלו את דברי האשמאי הזקן הזה שלא יודע איפה הוא חי ועל מה הוא בכלל מדבר (וספק אם אי פעם ידע) למרות זאת אני שם את נפשי בכפי בתקווה שמישהו, אחד או שניים, יתנו דעתם לדבר הזה: פרסום חייב להיות יצירתי, נועז ופורץ דרך. גם במחיר עימותים קשים עם המפרסמים. אחרת מה הטעם להיות פרסומאי?
ועוד דבר שאמר הפילוסוף ההונגרי פרנץ וארוש: פרסום שרישומו ניכר אך ורק בקופה היום ומתפוגג מהמודעות למחרת, איננו פרסום. זה לא יותר מאמצעי מכירה.
הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
5.זה נכון אבלוגם 26/11/2013 13:21הגב לתגובה זו0 0המציאות עגומה יותר מהטקסט, רמת הפרסום ירדה מאוד בשנים האחרונות, גם רעיונות טובים נראים כל כך רע וממש לא 'צעיר' שאף אחד לא מסתכל עליהם. המפרסמים לעד ידאגו לרווחיות, זה תמיד היה ותמיד יהיה, אבל משרדי הפרסום לא השכילו לטפח ולגדל כשרונות קריאייטיב אמיתיים, הם העדיפו להשקיע את מיטב כספם בטכנולוגיות,נדל"ןומנכ"לים ובכך בעצם לקבור סופית את התעשייה. אלה השנים האחרונות של התעשייה, ואת המכה האחרונה שלה הוא תספוג מהרקבון העמוק שבפניםסגור
-
4.פעם היו פרסומאים,היום יש רק פקידים וטכנוקרטיםמד מן 26/11/2013 13:08הגב לתגובה זו0 0אכן אין שום עשייה יצירתית של ממש ,אבל עם זאת גם הפרטנרים בצד השיווק סובלים מאותה מחלה .בקיצור הדור הלך ופחחחחח..תסגור
-
3.אתה טועה אבל לא מהסיבה שעליה אתה מדבראנונימי 26/11/2013 12:07הגב לתגובה זו0 0יש היום פרסומאים נפלאים. לא פחות ממה שהיה לפני עשרים או שלושים שנה. הבעיה שלא תמיד קוראים להם פרסומאים ובד״כ הם לא נמצאים במשרדים הגדולים והמאובנים. כל מה שאתה אומר נכון אבל אתה מדבר רק על אותם 20-30 משרדים גדולים, משעממים, מיושנים, פחדנים, שמרנים שמופיעים בדירוג של יפעת. יש אנשי שיווק/פרסום מעולים שעושים עבודה אסטרטגית וקריאטיבית נפלאה ופורצת דרך. לפעמים הם מוגדרים כיועצים, לפעמים כאנשי דיגיטל, לפעמים אפילו אנשי קד״מ. העבודה שלהם לא עולה לטלוויזיה ולא זוכה בזכורות והאהובות העלוב של גלובס. אין להם משרדים של מאה עובדים אלא חברות של 3,4,5 או עשרה אנשים. אבל לקוחות מקשיבים להם ומעריכים אותם ומבינים שהם אנשי מקצוע שלא מונעים משיקולים זרים כמו הדינוזאורים הגדולים. אז חבל שאת עושה הכללה. ועוד מילה על טכנולוגיה - הטעות הגדולה שלך היא לראות קריאייטיב וטכנולוגיה יריבים. זה מזכיר את הראייה שהיתה פעם שאסטרטגיה וקריאייטיב הם יריבים. הטכנולוגיה היא הדבר הכי טוב שקרה לקריאטיב. אם אנשי קריאייטיב יודעים להתחבר לטכנולוגיה ולהכיר אותה ולהתעדכן, הם יכולים לעשות היום דברים שהם לא יכלו לחלום לעשות לפני עשר שנים.סגור
-
2.אותו טור של גינגי חוזר על עצמושמעון 26/11/2013 11:48הגב לתגובה זו0 0כל פעם עם כותרת אחרת. נגמר על מה לכתוב?סגור
-
1.הרוב נכון אבל...חיים 26/11/2013 11:21הגב לתגובה זו0 0אותם פרסומאים גם גרמו נזק לענף: בגללם לקוחות לא מעריכים קריאטיב כי הוא לא מתומחר, כי הוא "על המשקל". אותם פרסומאים התחזרו על עמלות מדיה, אותם פרסומאים נתנו עבודות סטודיו בחינם. ולדור החדש יש עבודה קשה: להחזיר את הכבוד שאותם "אייקונים" שעשו אקזיט ואמרו "אחרינו המבול" איבדו מזמן. יהיה בסדר, הכבוד יחזור והתעשייה תיבנה מחדש סביב מקצועיות, ידע וערך ולא סביב "עגלי זהב".סגור