
לאחר החלטת גילה - יו"ר איגוד הפרסום קורא לשחם: "כבד את קביעת הממונה"
החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, שהתקבלה ביום חמישי האחרון, קבעה כי שיתוף הפעולה בין יוניברסל מקאן למשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב, יוותר על כנו לצד תנאים מגבילים. יו"ר איגוד הפרסום הגיב להחלטה לה ציפה הענף חודשים רבים, וניצל את ההזדמנות כדי לשלוח רמז עבה לוועדת שחם והעומד בראשה, יעקב שחם: "אני מקווה שוועדת שחם שתחום התחרות הוא לא מומחיותה תכבד את קביעת הממונה על ההגבלים" - כך אמר היום (יום א') לאייס.
כאמור, ביום חמישי האחרון, לאחר בדיקה מעמיקה של שוק רכש המדיה בטלוויזיה, החליט פרופ' דייויד גילה לאפשר את המשך שיתוף הפעולה בין יוניברסל מקאן ומשרד הפרסום גליקמן נטלר סמסונוב. להסכם הקודם בין הצדדים ניתן פטור ל-3 שנים על ידי רשות ההגבלים בשנת 2010. בחודש יוני האחרון פנה הממונה אל יוניברסל וגליקמן בבקשה כי יסדירו את ההסכם ביניהן עם התקרב מועד פקיעת הפטור הקודם, וזאת לאור חששות תחרותיים שההסכם מעורר.
למרות הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות - יש יתרון לרכש המשותף
בסופו של יום נימק הממונה את החלטתו לאשר את המשך השת"פ כשציין כי "למרות הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות, מצאה הרשות כי רכש מדיה באמצעות חברת רכש מדיה, המרכזת רכישת זמן פרסום עבור מספר לקוחות, טומן בחובו מספר יעילויות. כך, הרכש המשותף צפוי להביא לחסכון בעלויות עסקה ממנו יהנו גם לקוחות קטנים יחסית. יתרון נוסף לרכישה באמצעות חברת רכש המדיה נובע מהמומחיות שלה בניתוח, עיבוד ותכנון רכש המדיה עבור המפרסמים. על אלה ניתן להוסיף את הגמישות של חברת רכש המדיה בהסטת מדיה בין לקוחותיה, הנובעת מהחזקת צבר לקוחות גדול והטרוגני".
עם זאת, להסכם צורפה 'כוכבית'. הממונה אישר את השת"פ בתנאי שרכש המדיה בטלוויזיה לא יעבור את נתח השוק של 25% בפריים-טיים. דהיינו, בין השעות 20:00 ל-23:00.
- yes תציע למנויים את שירות דיסני פלוס חצי שנה בחינם
- בזכות תחתונים ופיג'מות: הנה איש השיווק של חודש מאי
על כך אומר הממונה: "יחד עם זאת, משלב מסויים חורג נתח השוק של חברת רכש מדיה מהתחום שבו מתמצות היעילויות מרכישה משותפת, וגולש אל התחום שבו מקים הגודל המצרפי כוח שוק המאפשר פגיעה בתחרות, על העיוותים הנובעים ממנה". עוד הוא מציין כי "מצאתי לנכון להתיר את ההסכם בכפוף לכך שנתח השוק של יוניברסל יוגבל. באופן מעשי, התנאים למתן הפטור קובעים רף של 25% מכלל רכש המדיה בזמן צפיית שיא, אותו נאסר על יוניברסל לחצות. החובה שלא לחרוג מנתח השוק שנקבע היא חובה מתמשכת, ותמנע מיוניברסל להגדיל את נתח השוק שלה בכל דרך".
הכל דפק כמו שעון - עד שהגיע שחם
ההחלטה שהתקבלה על ידי גילה היא הבשורה לה פיללו בענף הפרסום. מחד, מדובר במיתון יחסי של כוחה של יוניברסל ומאידך מדובר בתנאי שוק שיאפשרו לחברות מדיה אחרות (עליהן יחולו הגבלות דומות) די מקום לצמוח ולהגדיל את כוחן. כזכור, במקביל למסלול שהוביל גילה, בודקת את נושא רכש המדיה בטלוויזיה ועדת שחם מטעם הרשות השנייה שבראשה עומד יעקב שחם, יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה.
היחס לוועדה זו מצד ענף הפרסום שונה בתכלית השינוי. הוועדה שנודע כי היא עתידה להמליץ על תקרת נתח שוק של 10-15% לחברות מדיה בשוק הטלוויזיה סופגת ביקורת מבית על ידי הזכייניות רשת וקשת, וכן מצד משרדי הפרסום: אדלר חומסקי, מקאן אריקסון, פוגל אוגילבי, גליקמן נטלר מסונוב וראובני פרידן. כפי שפורסם באייס המשרדים אף שכרו את שירותיו של עורך הדין דן להט כדי לתקוף את הלגיטימיות של הוועדה ובעיקר של העומד בראשה, יעקב שחם. בין היתר מאשימים המשרדים את שחם בניגוד עניינים, עקב היותו קשור לעולם העיתונות שכן הוא הבעלים של המקומון ידיעות חיפה, ולכן הוא בעל עניין מובהק בשוק העיתונות.
- חדשות 12 בפער עצום; "הפטריוטים" ממשיכים לבלוט
- קשת שומרת על ההובלה, רשת חוגגת שיא - אבל עם כוכבית
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
אמיר גיא, מנכ"ל אדלר חומסקי ויו"ר איגוד הפרסום אמר לאייס: "כיו ר האיגוד אין בכוונתי להתייחס להחלטה הספציפית בעניין יוניברסל ולנימוקיה. לעניין התהליך, אני שמח שהגורם האמון בממשלה על תחום התחרות ביצע בדיקה עמוקה ומקצועית. אני מקווה שוועדת שחם שתחום התחרות הוא לא מומחיותה תכבד את קביעת הממונה על ההגבלים. שוק הפרסום הוא תחרותי. הטלת מגבלות לא סבירות על חברות פרסום ימנעו אפשרות של השוק להשאר תחרותי".
- 3.ילד כאפות 01/12/2013 18:51הגב לתגובה זואתם נתלים באיזו פסקה ודורשים צדק לעצמכם בעוד שהשיטה של העסקה והניצול של עבדי פרסום הורסת ופוגעת בדורות שלמים של עובדים ובענף עצמו. מתי יחליט האיגוד החזיר לדרוש ממשרדי הפרסום לדאוג לעתיד העובדים ולרווחתם המקצועית? כנראה רק כשייכפו עליו
- מיד כשיכפו על הלקוחות לשלם שעות נוספות... (ל"ת)02/12/2013 15:09הגב לתגובה זו
- 2.ירון 01/12/2013 14:53הגב לתגובה זולגדול, לגדול ולגדול... על חשבון רמת העבודה, על חשבון העובדים, על חשבון הלקוחות, על חשבון הצרכן הישראלי! מישהו חייב לעשות לזה סוף ולתת למשרדים הקטנים אפשרות להתחרות ולשרדוד!
- 1.דואג להגן על הקרטלים 01/12/2013 14:39הגב לתגובה זובכל המדינה קרטלים בכל תחום והוא לא מצא לנכון לפרק או לצמצם אף אחד מהקרטלים במשק. לא קרטל הרכב, לא הסלולר, לא האוכל, לא החלב, לא הבשר. הוא מכור