הפלנרים מגיבים לטור של גינגי פרידמן: "אסטרטגיה טובה עושה פרסום מצוין"
Creative without strategy is called 'art'. Creative with strategy is called 'advertising'. Jef I. Richards. - לפני שבוע פורסם כאן טור דעה עם הכותרת "מי צריך פלנר?", ובו הכותב טוען בעיקר שאנשי האסטרטגיה רק "מסרסים את היצירתיות" ומונעים בגופם "פרסום מבריק". זכותו.
יש לו רק טעות מרכזית אחת והיא מלכודת הסטריאוטיפ. הוא מתבסס על דעה קדומה מוטעית כשהוא מדמיין פלנר שיושב כל היום עם הראש למטה בתוך אמבטיה של מספרים ומחקרים. כמו שאולי בחדר ליד אפשר לדמיין את הארט והקופי עושים שורות, ובקומה למעלה אולי נדמיין את הבוס על הספה עם המזכירה שלו.
המציאות, מה לעשות, היא לא בדיוק כזאת, ואנשי האסטרטגיה מעבירים את היום בעיקר בדברים אחרים (לגבי הבוסים אנחנו לא מתחייבים..). מחקרים הם חלק קטן מארגז הכלים של הפלנר ב-2014, ארגז כלים שכל הזמן משתנה ומתעדכן כדי שכל בריף שאנחנו כותבים יהיה שונה ומעודכן יותר מהבריף שקדם לו.
זה נכון שאנשי אסטרטגיה מצטיינים יש כיום מעט בהשוואה לעבר. אבל הסיבה היא כנראה שהמשימות שלהם היום מורכבות יותר. להגדיר קהל יעד אחד ממוקד למכונית חדשה? משימה כמעט בלתי אפשרית. למצוא מסר שישכנע הורים לנסות תחליף חלב אחר? אין סיכוי. לבנות מותג שיהיה אמין, ומבדל, ורלוונטי, ובולט וגם פרימיום וגם עם מחיר הוגן! לא פשוט..אנשי קריאייטיב שצוללים לתוך הנהר הסוער הזה בלי אסטרטגיה שתחתור עבורם קדימה (ולא ברוורס) צפוי להיתקע בסלע או לטבוע. אצלנו לפחות, הם הראשונים לדעת ולבקש את זה.
האסטרטגיה נחוצה בפרסום בדיוק כמו שהיא נחוצה בפוליטיקה. בקרבות צבאיים. בעולם העסקים. במאבקי ספורט. אפילו בוועד הבית ואפילו בדייטים. לפעמים יש אנשים שמוציאים למקצוע הזה שם רע ולוקחים הרבה כסף בשביל אפס תמורה, אבל הם נמצאים בעיקר מחוץ למשרדי הפרסום.
לברוח 50 שנה אחורה כי אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדנו זה תמיד נחמד. אבל יותר נחמד דווקא להתמודד עם מה שקורה עכשיו, ואולי אפילו עם מה שיקרה עוד שנה-שנתיים, יותר מזה זה כבר מדע בדיוני. להפך, התחושה היא דווקא שאסטרטגיה זה חשוב אבל לא מספיק, התפקיד הגדול הבא שיצטרף לצוות הפרסום של העתיד עוד לא קיים ואנחנו עוד לא יודעים מהו.
יצירתיות היא המילה השחוקה ביותר אבל עדיין הרלוונטית ביותר עבור מי שעוסק בפרסום, ויצירתיות אינה מסתכמת רק בעבודת הארט, הקופי והמעצב. היא נכונה לגבי כל עובדי המשרד. אסטרטגיה טובה אינה מגיעה בקלות. נדרש הרבה מאמץ כדי להגיע לבריף אסטרטגי טוב, אבל כשמגיעים אליו הוא אינו מגביל את חופש היצירה של אנשי הקריאייטיב אלא להפך, הוא יודע להפוך את הכישרון האומנותי שלהם לפרסום מצוין.
כל הסתכלות אחרת על הסיטואציה היא תירוץ, תירוץ לזרוק את המצוקות שכולנו שותפים אליהן, על "שעיר לעזאזל" ולעשות לעצמנו הנחות. והנחות זה לחלשים.
הכותב הוא סמנכ''ל אסטרטגיה במשרד הפרסום פובליסיס
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
14.איתי בונה, קללת הקריאיטיב (ל"ת)חגי 08/05/2014 12:42הגב לתגובה זו0 0סגור
-
13.מי זה הליצן הזה?פרסומאי 24/03/2014 11:35הגב לתגובה זו0 1פובליסיס זה סוס מת ועכשיו אני מבין למהסגור
-
12.כתיבה מביכה (ל"ת)משה 13/03/2014 15:10הגב לתגובה זו0 1סגור
-
11.למה להגיב לגינגילמה 13/01/2014 21:26הגב לתגובה זו1 0אתה לא ברמה שלו, הוא לא שווה את זהסגור
-
לא מכיר את גינגיסליחה 14/01/2014 20:51הגב לתגובה זו1 0אבל מכיר את הרמה של בונה, יותר נכון את התת רמה שלוסגור
- טען עוד
-
10.גינגי אל תיקח את זה אישיתאיש 13/01/2014 21:24הגב לתגובה זו1 0מדובר בעוד סמנכ"ל אסטרטגיה שמחפש נואשות חשיפה וחושב שהטור הזה יעזור לו למצוא עבודה חדשה (לא בפלנינג)סגור
-
9.איתי בונהלכל המשמיצים 13/01/2014 21:18הגב לתגובה זו0 0הוא פלנר בחסד, לא מכיר אותו אישית, אבל אומרים שהוא תותח-על? שמעתי שהבריפים שלומרימים להנחתה ושהוא עושה אחלנה אסטרטגיה, זה נכון?סגור
-
8.כמה שטויותאבי 12/01/2014 22:58הגב לתגובה זו0 1"האסטרטגיה נחוצה בפרסום בדיוק כמו שהיא נחוצה בפוליטיקה. בקרבות צבאיים. בעולם העסקים. במאבקי ספורט" זה ציטוט מאנציקלופדיה?סגור
-
7.מה?ג'חנון 12/01/2014 22:48הגב לתגובה זו0 0עם כזאת כתיבה עדיף לנו בלי פלנינג..סגור
-
6.יצירתיות והשורה התחתונהסיגל גפני דלל 11/01/2014 19:42הגב לתגובה זו0 0מסכימה לגמרי עם הכותב. פלנינג טהור סופר נחוץ דווקא אם רוצים שהיצירתיות גם תוביל לRoi פלנר טוב יכול לתת לקריאטיב פוקוס ולבחור בין כמה חלופות יצירתיות זו החוכמה שמשותפת לכל הצוות במטרה להוביל לקוח לא רק לפרסים אלא בעיקר לניצחונות שיווקים.סגור
-
5.אהבתי את דבריךת"אביבי 09/01/2014 21:12הגב לתגובה זו0 0ו... רציתי לדעת אם יש אפשרות לקבל מייל בשביל לשלוח לך קו"ח שלי... תודה מראשסגור
-
חביבישמע 12/01/2014 23:00הגב לתגובה זו0 0אל תדאג, אין לך הרבה תחרות, כולם בורחים מפובליסיססגור
-
4.הוא וודאי התכוון,מי צריך פלנרים גרועים,מ. שיווק 07/01/2014 19:45הגב לתגובה זו0 0כמו שהענף בארצנו "התברך" בהם. אבל האמת גם הקריאטיב לא משהו אז קשה לדעת למה הפרסומות כה גרועות,האם בגלל הפלנר שלא הבין מה האסטרטגיה (מה זה אסטרטגיה בכלל?) או בגלל הקריאטיב הגרוע, נו טוב הלקוח אשםסגור
-
3.לייק לאיתי!סוניה 07/01/2014 17:03הגב לתגובה זו0 0איש אסטרטגיה מעולה. כל מילה בסלע! לא הטור הראשון של גינגי שכתובות שם שטויות.סגור
-
2.נו באמתגונזו 07/01/2014 12:50הגב לתגובה זו0 0אם יש משהו שתמיד ידעתם לעשות זה לספר על מה שאתם עושים, לעטוף הכל טוב טוב בערימת מילים ריקות שלא אומרות כלום. אתם המקצוע הכי מיותר בענף, אחרי סמנכ"ל פיתוח עסקי. אז תחסכו מאיתנו את הטיעונים הריקים שלכם ותנו לעבודסגור
-
1.בעד אסטרטגיהגינגי פרידמן 07/01/2014 11:45הגב לתגובה זו0 0איתי מכובדי, תתפלא אבל אני מסכים איתך. כל מה שניסיתי להעלות לדיון זה את הסברה שפעמים רבות האסטרטגיה נמצאת בבטן של הקריאייטיב. ופעמים רבות היא מוצלחת ומפרה יותר מהבריף המשמים (לא תמיד ולא אצל כולם) המגיע מהפלנינג.סגור
-
"מסכים איתך, רק מדגיש שלא לגמרי מסכים איתך"אשדודי 07/01/2014 22:38הגב לתגובה זו0 0"מבקש סליחה, אבל לא חושב שיש לי על מה להתנצל" אלה ש...סגור