הפרסומאים טועים: אין למפרסמים מה לחפש ב'קקטוס' - הם אויבי היצירתיות

גינגי פרידמן על תחרות הקריאייטיב של ענף הפרסום הישראלי. "רק כאשר התחרויות ינפיקו זוכים ראויים יעלה קרנו של הקריאייטיב בעיני המפרסמים"
 | 

מי שמכיר אותי ומי שעוקב אחר הכתבים שלי (ששת קוראיי הנאמנים) יודע את דעתי על תחרויות הקריאייטיב בארץ. זה למעלה מ-30 שנה שאני מביע את דעתי, כמו קאטו הזקן ואינני אומר נואש. שלא תטעו, אני לא נגד תחרויות קריאייטיב, אדרבה, אני בעד, אני רק נגד המתכונות השונות של התחרויות כפי שהומצאו בארץ.

מעולם לא הבנתי למה אנחנו צריכים להיות שונים מכולם. בתחילה (ב-30 השנים הראשונות) התחרויות נערכו בשיתוף המפרסמים שגם נטלו חלק בוועדות השיפוט. בשנים האחרונות נפרדו דרכי המפרסמים והפרסומאים והתחרויות נערכו ע"י הפרסומאים בלבד. כשירדה קרנה של התחרות הזדעקו הפרסומאים שיש להחזיר את המפרסמים לתחרות ולשיפוט כי הוצאתם היא שגרמה לאובדן התעניינותם.

עכשיו, ההנהלה החדשה והצעירה של איגוד הפרסומאים, יושבת על המדוכה ודנה בשאלה כיצד להחזיר את המפרסמים ובכך להחזיר עטרה ליושנה. לדעתי, הם פשוט התבלבלו. אחרי כל כך הרבה שנים, הפרסומאים כבר שכחו לשם מה מתקיימות תחרויות קריאייטיב. הם זיהו נכונה את ירידת קרנו של הקקטוס אך חוששני שבמצוקתם הם מנסים לרשום את התרופה הלא נכונה למחלה הלא נכונה.

תשאלו כל פרסומאי מי האויב הגדול ביותר העומד בפני היצירתיות והוא יאמר לכם, ללא היסוס - המפרסמים. הם לא מבינים ביצירתיות ובעיקר פוחדים מפניה. אז להפקיד בידיהם את המפתחות לשיפוט הקריאייטיב? הרי זה כמו לתת לחתול לשמור על החלב. אין אבסורד גדול מזה.

המצדדים בשיתוף המפרסמים טוענים שיש להוכיח שיש ערך כלכלי לקריאייטיב. זאת, יסלחו לי הטוענים כך, שטות מוחלטת. התפקיד של הקריאייטיב איננו כלכלי. מטרות עבודת הקריאייטיב, הן: לבלוט, למשוך תשומת לב, לסקרן, לגרות, לפתות ובעיקר לשבות את לב קהלי היעד. התוצאה תתבטא בערכים כלכליים. אבל מי שינסה לדלג מעל המטרה כדי להגיע ישירות אל התוצאה יצא קירח מכאן ומכאן.

מטרת התחרות גם איננה ולא יכולה להיות לקדם את ערך הקריאייטיב בקרב המפרסמים ואיננה לפאר ולקדם את המשרדים הזוכים (כפי שרבים טועים לחשוב) מטרת תחרויות הקריאייטיב בעולם כולו היא אחת: לחלוק כבוד ליוצרים המצטיינים ולהעניק להם את ההכרה וההוקרה של עמיתיהם למקצוע. ותו לא. בדיוק כמו הפרסים הניתנים לסופרים, לציירים, לשחקנים וכל יתר האמנים השונים.

בעיניי, אנשי קריאייטיב בפרסום אינם שונים בהיבט הזה. אנשי קריאייטיב, כמו כל אמן אחר, הם ילדים הצמאים לאהבה, כמהים לחיזוקים, להכרה ולהערכה. לשם זה הם עובדים ולשם כך נועדו התחרויות הללו. ואין לנו שום סיבה או הצדקה לחשוב שאנחנו, הישראלים, שונים מכל העולם. סדנא דארעא חד הוא.

כמי שליווה את כל תחרויות הפרסום בארץ, לדורותיהם, על כל גלגוליהן , שמותיהן וחולייהן אני רוצה לנצל במה מכובדת זאת כדי להשיא את עצותיי למנהלי האיגוד החדשים (ולא, אין לי אשליות שיקשיבו לי).

כדי לרפא מחלה יש קודם לכל להבין את מחולליה. התחרויות בעבר נכשלו, שוב ושוב, אך ורק בגלל הגורמים הבאים:

א. שיתוף שופטים שלא מבינים בנושא, כגון: מפרסמים, אנשי תקשורת ושאר מקורבים.

ב. הצפת התחרויות בהגשות מטעם המשרדים הגדולים שבכך השתלטו על התחרות וביטלו את סיכוייהם של המשרדים הבינוניים והקטנים.

ג. מחירי ההשתתפות הגבוהים שפעלו, שוב, לטובת המשרדים הגדולים והעשירים.

ד. הגשת שפע עבודות וירטואליות (כאלה שפורסמו במקומון של עפולה, רק בשביל להיכנס לתחרות)

ה. שיפוט מוטה ע"י שיקולים אינטרסנטיים וחשבונאות אישית, בקרב חברי וועדות השיפוט.

לכן, אם חברי הנהלת האיגוד החדשים באמת רוצים להעלות את התחרות על פסים ראויים עליהם לתת מענה הולם לבעיות הללו. הצעותיי איפה, הן:

א. וועדות השיפוט יהיו מורכבות אך ורק מאנשים המבינים ביצירתיות, דהיינו - אנשי קריאייטיב בהווה ובעבר, מורים מבצלאל, ויצ"ו, הבצפר, ACCוכ"ו ואמנים.

ב. הגבלת מספר ההגשות לכל קטגוריה ל3 בלבד.

ג. קביעת מחיר סמלי לכל הגשה.

ד. חסימת העבודות הוירטואליות. לא תותר הגשת עבודה שלא פורסמה במינימום 200000 שקלים.

ה. שיתוף שופטים שכבר אינם פעילים בענף, מורים ואמנים, תדלל את משקלם של השיקולים האישיים והמוטים של החברים הפעילים בוועדות השיפוט.

לדעתי, די ביישום פתרונות אלה כדי להפיק תחרות ראויה לענף וליוצרים בו. מן הסתם, יהיה גם ערך למוניטין שיצאו לזוכים בפרסים. ליותר מזה אין לצפות.

ועוד משהו: רק כאשר התחרויות ינפיקו זוכים ראויים יעלה קרנו של הקריאייטיב בעיני המפרסמים. וזאת תהיה התוצאה שתנבע מהשגת המטרה. ולא הפוך.

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

תגובות לכתבה(15):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    גינגי יה פטתי,תפסיק להגיב לכל אחד. (ל"ת)
    בקר אויר 20/01/2014 15:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תגובה לבקר אויר
    גינגי פרידמן 22/01/2014 08:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקר אויר מכובדי, לדעתי זה פתטי לכתוב פטתי. וזה פתטי לכתוב אויר. מוטב שתיוועץ במילון טרם שאתה מפגין את כישורי הכתיבה שלך ברבים. ולגופו של עניין, אני סבור שמי שרוצה לחלוק עלי או להתווכח אתי זכותו לצפות למענה ממני. זכותך, כמובן, לחלוק עלי. אני מודה לך התייחסותך
    סגור
  • 8.
    משה 19/01/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גדעון עמיחי מעולם לא זלזל במפרסמים, נהפוך הוא, הקמפיינים הכי גדולים שלו היו תוצאה של שיתוף פעולה עם הלקוחות. יתרה מזאת, הזכיות הגדולות של שלמור בקקטוס היו בתקופה שהמפסמים היוו 50 אחוז מהשופטים. רבים מהקריאטיבים האמנים או המגניבים נטו לזלזל בגדעון ובפועלו, למרות שהם לא עשו מאית ממה שהוא עשה. פרסום איננו אמנות, התפקיד של הקריאטיב הוא להיות בולט, חכם, זכיר, מרגש, מצחיק רק כדי למכור. יש לא מעט לקחות שמבינים את זה. תוציא אותם מהמשוואה, איבדת את הדרך. חברי וועדת הקקטוס מבינים את זה.
    סגור
  • 7.
    זה כ"כ נכון, שזה כואב... (ל"ת)
    אחת מהקריאייטיב 15/01/2014 13:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    מאיפה נובע הזלזול והסלידה שלך מהמפרסמים
    ערן 15/01/2014 01:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני אחד מששת הקוראים הנאמנים שלך ומסיבה כלשהי אתה ממשיך פעם אחר פעם לזלזל ולפגוע במפרסמים. זה רק מכניס אותך למשבצת של הפרסומאי היהיר. אני חולק עליך - יש מפרסמים חכמים. יש מפרסמים קריאטיביים. יש מפרסמים אמיצים. אבל מה לעשות שהאחריות מוטלת עליהם ולכן הם חייבים להפעיל שיקול דעת ולא לאשר כל גחמה של איש קריאטיב שחצן. אני גם חולק עליך לגבי מטרת התחרויות - המטרה היא גם לקדם את הקריאטיב בקרב מפרסמים. הייתי כמה פעמים בפסטיבל קאן וראיתי את הלקוחות שמסתובבים שם ואת הרושם שהעבודות שם משאירות עליהם. אין לי ספק שיש לזה השפעה. ונקודה אחרונה - כמו קודמי אני מסכים שהפרמטר של 200 אלף הוא מגוחך ומיושן. יש היום פרויקטים שהושקע בהם מיליון שקל בפיתוח ואפילו לא שקל אחד במדיה. האם מקומם לא בתחרות?
    סגור
  • טען עוד
  • תגובה לערן
    גינגי פרידמן 15/01/2014 10:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערן מכובדי, יחסי למפרסמים נובע מהיכרותי האינטימית איתם. האמן לי, עבדתי איתם 30 שנה. יצא לי לעבוד עם מנהלים מכל הסוגים, מכל המינים, בכל הדרגות ובכל התחומים. ראיתי אותם בקלונם. באשר להשפעת הקריאייטיב על המפרסמים-אני מכיר לא מעט מקרים של פרסומאים שזכו בקקטוס ואיבדו את אותו הלקוח ואינני מכיר אף לקוח שבא למשרד פרסום בזכות זכיותיו בקקטוס. בקשר לרף הכניסה לתחרות אתה בוודאי צודק, הסכום שנקבתי היה משל בלבד. מה שאני מתכוון הוא שיש למנוע את השתתפות המודעות הוירטואליות. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • תגובה
    ערן 15/01/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גינגי היקר, אני לא עבדתי 30 שנה עם לקוחות, רק 15 שנה ובכל זאת יצא לי לעבוד עם המון לקוחות מכל הסוגים ומכל המינים. צר לי בשבילך שבכל הקריירה הארוכה שלך לא עבדת עם לקוחות חכמים, יצירתיים ואמיצים. לי יצא לעבוד עם כמה כאלו. לקוחות שלא רק שלא הפריעו, אלא הזווית שלהם נתנה ערך מוסף והפכה קמפיין טוב לקמפיין מבריק או קמפיין יצירתי לקמפיין יצירתי ואפקטיבי (לא עלינו...). גם אני מכיר את המקרים של פרסומאים שאיבדו לקוח אחרי הקקטוס. אני גם לא חושב שזכיה בקקטוס היא מניע לבחירת משרד (למרות שגדעון עמיחי הוכיח אחרת) אבל זו לא כוונתי. לקוח שנחשף לעולם של יצירתיות וחדשנות כמו שקורה לדוגמא במסדרונות של קאן פותח את הראש והופך ללקוח יצירתי יותר, אמיץ יותר ומבין יותר.
    סגור
  • תגובה לערן,
    גינגי פרידמן 15/01/2014 19:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ערן מכובדי, אני מלא קנאה בך על הזכות שנפלה בידך לעבוד עם לקוחות חכמים ואמיצים. גדעון עמיחי הצליח ושגשג פשוט כיוון שהיה פרסומאי אדיר ונדיר שהנפיק עבודה בולטת וייחודית. העובדה שהוא גרף פרסים מין הגורן ומין היקב הייתה התוצאה. היא עשתה אמנם רבות לאגו שלו, של המשרד ושל היוצרים בו אבל לא היא שהביאה לו את הלקוחות. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • משה 19/01/2014 12:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גדעון עמיחי מעולם לא זלזל במפרסמים, נהפוך הוא, הקמפיינים הכי גדולים שלו היו תוצאה של שיתוף פעולה עם הלקוחות. יתרה מזאת, הזכיות הגדולות של שלמור בקקטוס היו בתקופה שהמפסמים היוו 50 אחוז מהשופטים. רבים מהקריאטיבים האמנים או המגניבים נטו לזלזל בגדעון ובפועלו, למרות שהם לא עשו מאית ממה שהוא עשה. פרסום איננו אמנות, התפקיד של הקריאטיב הוא להיות בולט, חכם, זכיר, מרגש, מצחיק רק כדי למכור. יש לא מעט לקחות שמבינים את זה. תוציא אותם מהמשוואה, איבדת את הדרך. חברי וועדת הקקטוס מבינים את זה.
    סגור
  • 5.
    לא ג'ינג'י
    לא גינגי 14/01/2014 15:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צודק ב100%. מסכים עם 3. 200 אלף שקל זה לא כלי למדוד האם העבודה היא גוסט או לא אבל חוץ מזה... צודק לחלוטין.
    סגור
  • תגובה ללא גינגי
    גינגי פרידמן 14/01/2014 18:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא גינגי מכובדי, אתה צודק שדעתי איננה נחשבת אבל היא גם כלל לא חשובה. עובדה, תמיד הייתי בדעת מיעוט. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 4.
    גינגי כנס כנס
    האגוד 14/01/2014 14:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דעתך חשובה אך אינה נחשבת
    סגור
  • 3.
    מסכים עם כל מילה כמעט
    מירן פחמן 14/01/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אני חושב שהקקטוס במתכונתו הנוכחית היא טובה בהרבה מהקקטוס שבו שפטו גם המפרסמים. אני חולק רק על הסעיף של התניית פרסום העבודות במאתיים אלף ש"ח. אני מסכים שצריך להרחיק את עבודות הגוסט מהתחרות אבל בימינו יש רעיונות גדולים ואמיתיים במדיות זולות בהרבה כמו גרילה, דיגיטל ויראלי, סושיאל מדיה וכד'. הפתרון הוא בשיקול הדעת של השופטים שחכמים מספיק לזהות עבודה אמיתית ולהבדילה מעבודה שנעשתה רק לשם התחרות. גינגי, תמיד כיף לקרוא אותך.
    סגור
  • 2.
    זה נכון,אבל צריך ללקק להם (ל"ת)
    מ. שיווק 14/01/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כל מילה בסלע
    צודק לחלוטין 14/01/2014 14:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בחיים לא נהיה ברמה של פסטיבל קאן מהסיבה הפשוטה - אנחנו לא מציבים לעצמנו סטנדרטים של קאן. השיפוט צריך להיות נטו על קריאייטיב - ע"י אנשי קריאייטיב וממניעים שכוללים בתוכם 0 אחוז פוליטיקה ו 100 אחוז קריאייטיב. את האפקטיב תשאירו לאפי... ולראובני.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות